Anbefalte innlegg

Artig patent. Hvordan opplevde du at pluggene "holdt" i snøen? Ser for meg at brøytestikker i plast kan være glatte og dermed vanskelig å få til å holde seg nede når de plasseres stående.

(Bowline heter forresten pålestikk på norsk.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var også noe skeptisk til at de glatte pluggene skulle holde i snøen. Men på den lille test-turen min gikk dette overraskende bra, og jeg trengte ikke å vente til dem fryste fast til at de holdt. Snøen var "halvkram", og gradestokken viste 4 blå. Med det mener jeg at den ikke var kram og det var ikke pudder, men jeg kunne forme en svak snøball. Snøballen tålte ikke mye trykk før den gikk i oppløsning igjen.

Det var heller ikke dyp snø, og siden jeg spadde vekk litt snø før jeg satt opp teltet ble det desto mindre. Men dette gjorde ingenting. Noen av pluggene satt jeg ned på skrå som vanlige teltplugger. Et par av disse uten å bruke S-kroken, og dette gikk fint. De fleste andre la jeg ned vannrett. Der det var lite snø hardpakket jeg ganske enkelt litt mer snø oppå til bare kroken stakk ut. 

Når jeg skulle ta de opp igjen sparket jeg bare bort snøen til jeg så de oransje pluggene.

Det gjenstår å teste de i ulike typer snø, men nå som jeg har prøvd de en gang er jeg positiv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Laget ganske likt oppsett selv. Men kuttet de slik jeg fikk refleksen med på pluggene. Syns de ble litt upraktisk da de fyltes med snø/is og tok ganske mye plass og volum. Skulle kanskje modifisert de litt bedre selv. Gøy å prøve da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har laget omtrent samme selv, men bruker noen rimelige lastestropper istedenfor tau. Kapper de på midten og har dermed 2 elastiske tau med krok i enden. Synes dette funker best for å stramme de nederste teltfestene (får spenn på dem når kroken kan hektes innpå etter at pluggen er gravd ned).

Kunne vært artig å lage noen alternative der man kapper brøytestikkene på langs på for eksempel båndsag for å spare vekt og plass. Bør nok da plassere kroken på innsiden av buen slik at motstanden i snø og sand blir størst

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sett på disse, gjort meg noen tanker og bygget videre på idèen for å lage ett nytt (og bedre?) produkt.

1. Ved å dele de i to halverer man vekten på selve pluggen og det vil ikke samle seg snø og is inne i pluggen.

2. Ved å dele de i to resuseres styrken (brukte stikksag) Dette kompenseres med å endre på innfestingen fra ett punkt midt på pluggen, til to punkter ca. 5 cm. Fra senter av pluggen (10 cm mellom hvert hull).

3. Ved å lage en løkke som er stor nok til å trekke pluggen opp av snøen i enden, samt knyte denne sammen inntil pluggen kan man også bruke den nesten som en "vanlig" teltplugg i snøen.

4. Ved å lage ett hakk i toppen av pluggen og en lite hull nede på pluggen kan man ha lengre tau på pluggen, og fremdeles "surre opp" tauet.

Konstad: Tau (myk polyester fra europris) hadde jeg, brøytestikker er knekte saker som jeg fant i veigrøften. S-krok koster 2kr pr stk på biltema, jeg bøyde de til med skrustikken enkelt.

Tips: tauet fra europris er veldig sterkt, selges også i sort. Det er glatt, knuter henger ikke godt. Pålestikk holder greit, men bør sikres litt ekstra. En dråpe lim på knuten til slutt anbefales.

IMG_0240.thumb.JPG.c1330393bc1a3660f0420c129dda390c.JPGIMG_0241.thumb.JPG.eb111cab6c63196514db69289f104e81.JPGIMG_0242.thumb.JPG.187f3b4341979eea913387443930ece4.JPGIMG_0243.thumb.JPG.3cd0af1d54cb73a4c53f0811a96e3c62.JPGIMG_0238.thumb.JPG.a00b4f9e91cd2a15b288ca292bec8cc8.JPGIMG_0237.thumb.JPG.29d209267f4a734015270a9464795a81.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smarte løsninger! Likte godt løsningen med å dele rørene i 2 på langs.

Hva med å f.eks bruke PP rør fra Biltema (Diameter 32 mm og oppover) som man deler i 2 på langs? Da får man litt stivere rør som er bedre å banke ned i hard snø. 

Endret av Terka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordelen med dedikerte brøytestikker er at da får man plast som er beregnet på å holde i kulde uten å bli sprøtt..

Ellers liker jeg å lage dem i uhøvlet tre. På alle byggevarehandlere har de masse sånne små "lekter" som de bruker til å legge mellom lagene i plankestablene. Disse får man gratis. Når de er uhøvlede fryser de ekstra lett fast i snøen. De er også veldig lette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Lompa skrev:

Fordelen med dedikerte brøytestikker er at da får man plast som er beregnet på å holde i kulde uten å bli sprøtt..

Ellers liker jeg å lage dem i uhøvlet tre. På alle byggevarehandlere har de masse sånne små "lekter" som de bruker til å legge mellom lagene i plankestablene. Disse får man gratis. Når de er uhøvlede fryser de ekstra lett fast i snøen. De er også veldig lette.

Blir vel litt tyngre om de blir våte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, sikkert, men det har jeg egentlig ikke opplevd. Har skrapt is av dem noen ganger.. På våren, når det er mest våt snø, så er det som regel ikke behov for like mye plugger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har forsøkt mine snøplugger ved Finse i stiv kuling i helgen, det var løs snø med litt omdannet frossen snø og skare, og jeg fant ut følgende:

1. De er mer enn sterke nok.

2. Tauet fra europris er sterkt nok, men det tåler dårlig skarpe kanter (spaden f.eks. Da kuttes tauet lett)

3. Tauet i toppen til å trekke de opp av snøen burde vert lengre, og helst sort for synlighetens del.

4. Å sette/grave de sidelengs ned i snøen fungerte dårlig. Vanskelig å få på plass, vanskelig å få opp og de hang mye bedre om jeg bare trakket de rett ned i snøen vertikalt.

5. Å sette de ned i en løkke inne ved teltduken fungerte sånn passe, siden jeg ikke har en kant på toppen av de.

Derfor har jeg laget "Mariuspluggen versjon 2.0"

Sett forfra:

IMG_0074.thumb.JPG.bf6ab4989de4b4a007bc1a59cd526257.JPG

Sett bakfra:IMG_0075.thumb.JPG.5d393a4732de620bee3f080f4c8dbedc.JPG

Brukt som vertikal plugg for bardunfeste:

IMG_0076.thumb.JPG.de0fc6bf2e2422399082e1001ae660fe.JPG

Kan fortsatt brukes liggende, selv om tauet blir litt kort:

IMG_0077.thumb.JPG.75c9a893afec1afa45184a04ef65209a.JPG

Brukt som pluggfeste nær teltduken metode 1 (den hvite strikken er pluggfestet på teltduken):

IMG_0078.thumb.JPG.82040e1afde01aa8e65e563abfd6f7b9.JPG

Brukt som pluggfeste nær teltduken metode 2. Låser plugfestet på teltduken litt lengre nede på snøpluggen: 

IMG_0079.thumb.JPG.c33b23a0fc281c2c92a12caf88bfa55a.JPG

Festet til nedpakking, slik at de ikke vikler seg sammen.

image.thumb.jpg.3e42f0aefc9d1ef66955a27d0fb60f00.jpg

Da gjenstår det å se om versjon 2.0 er bedre og lar seg bruke enkelt mes tykke votter. (Jeg tror det).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal modifisere mine i år. 40-50 cm lengde på alle, og med innfestingen hovedsakelig i toppen. Synes de satt bedre om jeg stakk de ned i snøen enn om jeg gravde de ned horisontalt. Så var der mye kjappere, enklere og lettere å bare dra de opp igjen enn å grave de opp.

Litt sterkere tau skal jeg bruke. 2,8 mm universalline fra clas ohlson er virkelig bra saker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke alltid man har 40-50 cm snø. Med 30 cm snø vil en plugg med innfestingen 15 cm over snøen ha lite hold..  Viktig å beholde en mulighet for å legge dem horisontalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Lompa skrev:

Det er ikke alltid man har 40-50 cm snø. Med 30 cm snø vil en plugg med innfestingen 15 cm over snøen ha lite hold..  Viktig å beholde en mulighet for å legge dem horisontalt.

Lager en løkke på midten, slik at det er mulig å tre festesnoren gjennom denne om man heller vil bruke midtfeste.

Så vil jeg lage en kant eller hakk på toppen slik at ikke pluggfestet inntil teltduken kan hoppe over kanten. Vet ikke om det strengt tatt er nødvendig når pluggene er 40-50 cm lange, det er vel bare å sette de skrått ned og la 5-10 cm stikke opp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 9.9.2017 den 9.28, Memento mori skrev:

Hjemmelagede snøplugger i titan, laget av en sykkelramme! Flott gjenbruk1f600.png

Eksklusivt materiale :)

De ser litt korte ut? Hvor lange er de?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Rino Holt Larsen
      Selger min sovepose "Lamina 0" fra Mountain Hardwear.

Brukt to ganger, er hel, pen og ren og framstår som ny.
      Den syntetiske isolasjonen har en komfortgrense på minus 9 grader. Jeg har selv hatt den ned til minus 6 uten problem.
      Jeg anser den for å være en "3-sesongs Pluss" og/eller "Vinter Minus" pose mht sesong/bruksområde.
      Egenvekt: 1.690 gram.
      Størrelse: Regular = for personlengde inntil 183 cm (jeg er selv 177 cm og hadde god plass til bena).
      Farge: Rødoransje.
      Link til testside: Skjult lenke - logg inn for å se den

Ny og lavere pris inkl. porto m/sporingsnummer: 750 kroner.
      ("Gammel" pris: 950,-)

Mvh
      Rino Holt Larsen
      Fredrikstad

• Av AmundJS
      Hei 
      Jeg går på folkehøgskole oppe i Alta og skal gå noen lange turer på ski i vinter hvor det fort blir -20 til - 30 og tenker å skaffe meg noen varme klær. Jeg skal for det meste gå på jakt og dra pulk. Blir med fjellski, så jeg tenker å skaffe en heldress for å holde varmen. Noen som har erfaring med heldress på lange turer i kaldt vær? Eller anbefalinger av dress/klær? Har sett på skuterdresser men finner ikke noe om vekt. Noen som har prøvd å bruke skuterdress på skitur og kan si noe om det? 
    • Av Mareng
      Jeg vurderer vintertelt, kanskje. Usikker på om jeg egentlig har bruk for ett, men jeg like å planlegge slike kjøp veldig godt. Teltet blir bært i sekk og i pulk, 1-2 personer, uten stormmatter. Jeg har kommer fram til noen alternativer:

Nammatj 3 GT, 4 kg (ink. Repkit? Eller kommer det utenom?):
      + Lettest, og en helt fenomenal dørløsning hvor man kan spade snø opp langs døren og åpne den fra toppen.
      - Kun èn inngang dessverre.

Keb Endurance 3, 4,13 kg + repkit (ca. 0,1kg):
      + 2 innganger, bedre ventilasjonsmuligheter pga. 2 inngager, som også kan være "halvåpen". Nedre del av duken, der man spar opp snø og is, er ekstra sterk.
      - Inngangene åpnes dessverre på tradisjonelt vis, nedenfra.

Helsport svalbard pro high camp, 4,2 kg pluss repkit (0,15 kg)
      + Større gulvareal enn de to andre.
      - Kun en inngang, som også åpnes nedenfra.
      - Vanskeligere å slå opp ved mye vind, spesielt alene, antar jeg? Flere stenger.

Hvilke tanker og erfaringer har dere om de forskjellige teltene?
      Har kuppelkonstruksjonen til svalbard veldig store fordeler i forhold til de to andre teltene? Tørkemuligheter i taksnoren er vel bedre i tunellteltene?
      Det er ikke så veldig mye som skiller de hva vekt angår, men hvis vekten på Nammatj er 4 kg reelt, så er den nok litt lettere i sekken enn de andre.
      Hvor viktig er to innganger?
      Er det stor forskjell i vindstabilitet eller blafring på de forskjellige teltene? Jeg tror alle har mer enn nok totalstyrke.
    • Av Þróndeimr
      Rogers Pass og Glacier National Park har ett legendarisk rykte på seg når det kommer til puddersnø. Målestasjoner her måler Canada's høyeste gjennomsnittlige snømengde, kan nevne Fidelity Mountain med sine 14m med snø hvert år.
      Har lest diverse artikler om Rogers Pass i noen år nå så når jeg endelig er i området lar jeg ikke ett værvindu gå forby. En snøbyge hadde lagt ned 80cm nysnø på fredag og lørdag og dermed gikk også snøskredfaren opp til faregrad 4, noe jeg ikke ønsker meg uansett hvor bra snøen er. å stå i. En kaldfront fra nordøst kom inn på mandag slik at faregraden skulle gå ned til 2 på tirsdag. Planen min ble deretter; å kjøre til Rogers Pass på mandag og gå de åtte kilometerne inn til Asulkan Cabin seint på dagen for å stå på ski tirsdag og onsdag.
      Booket ei seng i Asulkan Cabin via Alpine Club of Canada før jeg dro avsted. På veiene fra Canmore gikk det sakte mens kaldfronten kom inn over Canadian Rockies og temperaturen sank 20c i løpet av dagen. Veien saltes ikke her, de strøes. Fint bortsett fra at grusen flyr av med en gang når fartsgrensen er 100km/h og nesten halvparten av trafikken er semitrailere. Varmen fra trafikken gjør hovedveien speilblank, og her er det ikke krav om vinterdekk. Kom meg endelig til Rogers Pass som ligger på 1300m. Her lå det rundt 60cm snø, mens målestasjonen på 1900m viste 170cm snø. Jeg håpet det gikk spor opp til hytta!
      På tur opp Asulkan Valley på kvelden

Jeg gikk fra parkeringsplassen kl 16.00, litt før mørket satte inn. Turen opp til hytta er på ca 8km vinterstid med en stigning på 900 høydemetre. Mesteparten av stigninga kommer helt på slutten da de fem første kilometrene er relativt flat med noe småkuppert opp og nedstigninger, noe som forøvrig var veldig surt på returen to dager seinere. Temperaturen lå på ca -10c, helt perfekt da jeg holdt ett greit tempo i mørket. Spor gikk det, men de fleste av sporene gikk av før jeg kom inn til hvor dalen tar slutt. Dalens sluttpunkt har fått navnet "Mousetrap" (Musefellen) da massive snøras fra opptil fem fjell og dalsider ender opp her. Så det er ønskelig om man passerer området raskest mulig om rasfaren og snømengden er høy.
      I Mousetrap delte sporene seg, ingen av de gikk helt hvor kartet viste at sommerruta eller vinterruta skulle gå. Etter litt vurdering av sannsynlighet tok jeg sporet som gikk opp mot sørvest, men jeg mistenkte i starten at dette var ruta opp til Sapphire Col, ett godt stykke unna hytta. Men sporene gikk etter hvert tilbake til tresonen hvor den skulle gå og kl 19.30 var jeg oppe ved hytta, endel raskere enn antatt da turen opp var beskrevet å ta 4-6 timer på vinteren.
      Det var lys i hytta, så jeg var spent på hvilket folk som møtte meg da jeg åpnet døra. Mens jeg tok av meg skia så jeg at folk visket bort dugg i vinduet av nysgjerrighet på hva slags skapning som vandret der ute i mørket. Jeg åpnet døra og der satt det ni Japanere rundt bordet, helt stille, delvis i sjokk over at jeg kom så seint. Han ene, guiden av den japanske gruppa spurte om alt sto vel til, han mistenkte at noe var alvorlig galt da folk er ute å går i natten langt inne i fjellene. "Awesome", svarte jeg mens jeg tok av meg jakka, "varmt er det å, mange høydemetre på slutten". Guiden spurte om jeg var veldig kjent her, jeg svarte selvsagt nei, før jeg sa "easy trail". Han lo før han sa noe på japansk til resten av gruppa. Han sa han hadde jobbet som guide i 15år her og informerte at det ikke er vanlig at folk orienterer seg rundt her i natta da det går stier overalt.
      Asulkan Cabin

Asulkan Cabin er ei koselig hytte med 10 sengeplasser. Hytta har gode muligheter for matlaging og var godt stelt til. Oppvarming fra en moderne og effektiv propanovn, så man trengte strengt nok ikke en stor dunpose her, var såpass varmt om natta at jeg måtte ha soveposen helt åpen mens jeg lå i nettingen. Hytta var også større enn hva den så ut til på bildene utenfra, men fortsatt var det noe intimt i sovedelen av hytta som lå i andre etasje. Heldigvis fikk jeg overkøyen for meg selv i den ene køyesenga og ikke mellom de andre i den store senga hvor folk lå tett sammen!
      Tirsdagen startet rolig, jeg hadde det ikke travelt da jeg satset på en stordag på onsdag ettersom været skulle være best den dagen. Den Japanske skigruppa var på treningstur, de skulle bare gå i rundt hytta og trene på breredning og å gå i taulag. Helt fint for meg, ovenfor hytta lå hele området opp til Youngs Peak helt urørt enda. Jeg tok meg god tid, ute var det noe skyet, temperaturen var nede på -19c, men heldigvis helt vindstille. Jeg måtte uansett pusse ski, da lim fra forrige feller hadde satt seg på skiene. Var ute å gikk kl 11 og brukte lang tid på å gå opp et fin rute opp mot Youngs Peak.
      Mye snø å ta av for en person dette!

Mellom Asulkan Cabin og Youngs Peak (2815m) er det flere rutealternativer i svært så trygt terreng om man ser bort fra bresprekker tidlig på vinteren og "Headwall'n" på Youngs Peak. Ikke særlig bratt, men mye lekent terreng. Om man tar rutene ned i Asulkan Valley øst for hytta har får man mer krevende terreng, så området passer godt for alle slags skifolk.
      Jeg ønsket meg opp på Youngs Peak. "Headwall" er det siste bratte stykket opp mot toppen, ca 200 høydemetre i opptil 43 graders stigning. Faregraden for snøras var fortsatt 3, og det var i bratte heng, spesielt mot øst og nordøst som var skummel mens Headwall ligger mot nordvest. Jeg gikk opp til ca 40 grader og tok profil der. Under 50cm snø lå det ett lag som hadde fin bruddflate, men det skulle nokså mye til for at snøblokken glei ut. Uansett, jeg var alene og hadde ikke noen planer om å ta for store sjanser så det ble til at jeg rant ned herfra. Ble enda en tur den dagen før jeg tok middag og sosialiserte meg med disse Japanerne som kunne fortelle mye spenstig om snøen på Hokkaido i Japan.

Onsdagen startet kl 06 med en temperatur ute på -22c. Japanerne planla en lengre skitur i dag, men temperaturen skremte dem litt. Jeg var ute kl 08 under en skyfri himmel og en fantastisk fin soloppgang og jeg fikk endelig sett hvilke fjellområder Glacier National Park har å by på.
      Like før soloppgang

Mount Rogers (3169m)

Avalanche Mountain (2881m), fjellet som tok livet av 62 mennesker i ett enkelt snøras i 1910

Mount Sir Donald (3284m), ett populær fjell å klatre i sommerstid

Dagen før brukte jeg over 2 timer på å gå opp 600 høydemetre i dypsnøen, i dag brukte jeg knapt en time opp, selv med flere fotopauser. I skyggen var det kaldt, med en liten bris så den effektive temperaturen lå på rundt -30c. Å ta bilder blir fort utfordrende når man får frostskader av å ta på kameraet uten votter, men bilder ble det alikevell. Jeg gikk fort opp Headwall'en og på toppen var det sol og helt vindtsille. Jeg tok en god pause her, det var såpass varmt at jeg kunne åpne dunjakka. Selve toppen av Youngs Peak er rund og uinteressant for en fyr som meg, men utsikten er fenomenal.
      Mt. Jupiter

Tåke nede i Asulkan Valley

Avalanche Mt. til venstre, Eagle Peak midt i

Utsikt fra toppen mot Mount Sir Donald

Zoom på Asulkan Cabin hvor Japanerne fortsatt holdt seg i rundt

Jeg rant ned Headwallen og ned til 2400m og som i går kunne jeg smile litt over snøen for den var så perfekt! Jeg tok på fellene og gikk opp til toppen en gang til. Der så jeg nærmere på vestenden av Youngs Peak. Der er det mer alpint med flere stupbratte pinakkler som frister til bestigelser. Litt nede på sørsiden ved pinaklene ble det en god time med pause. Påskestemning kaller vi det i Norge når sola varmer så godt at snøen smelter litt på skibuksa mens man sitter der. Noe bestigning av pinaklene ble det ikke, her er det bunnløs pudder og løssnø som ved profilen jeg tok målte 220cm. Derimot ble det ei ny rute ned Headwallen med en bratt start like øst for pinaklene.
      Sporsnø mot pinakler øst på Youngs Peak

Utsikt mot fjell i nordvest

Mt. Afton og den lavere Mt. Abbott har populære skiruter ned bratte renner

Den Japanske skigruppa kom seg aldri høyere enn 2400m den dagen, så jeg hadde mye snø for meg selv. Om man skal ha rolige dager her bør man være her i mange flere dager, her finnes det titalls spennende ruter i alt fra 7-800 høydemetre til 1300 høydemetre samt spennende fjell å bestige. Spørs om det blir flere turer hit i løpet av vinteren!
      Solnedgang på Eagle Peak mens jeg returnerer til bilen nede på 1200m

Kart med rutene jeg gikk

• Av ahh777
      Hei! Jeg har ganske nylig kjøpt Helsports Varanger 8-10 lavvo og lurer på om jeg skal skaffe meg innerteltet til lavvoen. Noen med erfaringer med innertelt som kan si noe om fordeler ved å bruke det? Jeg vil bruke lavvoen både sommer som vinter, og i sommer planlegger vi å campe i et område med mye mygg. Vil innerteltet hjelpe på comforten og myggangrepene? Hva med innertelt vinterstid? Har brukt lavvo uten innertelt vinterstid, noe som fungerte bra, derfor er jeg litt i tvil om kjøp av innertelt vil gi turopplevelsen i lavvo enda mer glede og comfort (vinter og sommer) som er verdt prisen jeg må betale, billigste ser ut til å være til 1999,- på XXL, Skjult lenke - logg inn for å se den 

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive