Gå til innhold
  • Bli medlem

Snøplugger av brøytestikker


Haugelarsen

Anbefalte innlegg

Annonse

Artig patent. Hvordan opplevde du at pluggene "holdt" i snøen? Ser for meg at brøytestikker i plast kan være glatte og dermed vanskelig å få til å holde seg nede når de plasseres stående.

(Bowline heter forresten pålestikk på norsk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også noe skeptisk til at de glatte pluggene skulle holde i snøen. Men på den lille test-turen min gikk dette overraskende bra, og jeg trengte ikke å vente til dem fryste fast til at de holdt. Snøen var "halvkram", og gradestokken viste 4 blå. Med det mener jeg at den ikke var kram og det var ikke pudder, men jeg kunne forme en svak snøball. Snøballen tålte ikke mye trykk før den gikk i oppløsning igjen.

Det var heller ikke dyp snø, og siden jeg spadde vekk litt snø før jeg satt opp teltet ble det desto mindre. Men dette gjorde ingenting. Noen av pluggene satt jeg ned på skrå som vanlige teltplugger. Et par av disse uten å bruke S-kroken, og dette gikk fint. De fleste andre la jeg ned vannrett. Der det var lite snø hardpakket jeg ganske enkelt litt mer snø oppå til bare kroken stakk ut. 

Når jeg skulle ta de opp igjen sparket jeg bare bort snøen til jeg så de oransje pluggene.

Det gjenstår å teste de i ulike typer snø, men nå som jeg har prøvd de en gang er jeg positiv.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget ganske likt oppsett selv. Men kuttet de slik jeg fikk refleksen med på pluggene. Syns de ble litt upraktisk da de fyltes med snø/is og tok ganske mye plass og volum. Skulle kanskje modifisert de litt bedre selv. Gøy å prøve da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har laget omtrent samme selv, men bruker noen rimelige lastestropper istedenfor tau. Kapper de på midten og har dermed 2 elastiske tau med krok i enden. Synes dette funker best for å stramme de nederste teltfestene (får spenn på dem når kroken kan hektes innpå etter at pluggen er gravd ned).

Kunne vært artig å lage noen alternative der man kapper brøytestikkene på langs på for eksempel båndsag for å spare vekt og plass. Bør nok da plassere kroken på innsiden av buen slik at motstanden i snø og sand blir størst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har sett på disse, gjort meg noen tanker og bygget videre på idèen for å lage ett nytt (og bedre?) produkt.

1. Ved å dele de i to halverer man vekten på selve pluggen og det vil ikke samle seg snø og is inne i pluggen.

2. Ved å dele de i to resuseres styrken (brukte stikksag) Dette kompenseres med å endre på innfestingen fra ett punkt midt på pluggen, til to punkter ca. 5 cm. Fra senter av pluggen (10 cm mellom hvert hull).

3. Ved å lage en løkke som er stor nok til å trekke pluggen opp av snøen i enden, samt knyte denne sammen inntil pluggen kan man også bruke den nesten som en "vanlig" teltplugg i snøen.

4. Ved å lage ett hakk i toppen av pluggen og en lite hull nede på pluggen kan man ha lengre tau på pluggen, og fremdeles "surre opp" tauet.

Konstad: Tau (myk polyester fra europris) hadde jeg, brøytestikker er knekte saker som jeg fant i veigrøften. S-krok koster 2kr pr stk på biltema, jeg bøyde de til med skrustikken enkelt.

Tips: tauet fra europris er veldig sterkt, selges også i sort. Det er glatt, knuter henger ikke godt. Pålestikk holder greit, men bør sikres litt ekstra. En dråpe lim på knuten til slutt anbefales.

IMG_0240.thumb.JPG.c1330393bc1a3660f0420c129dda390c.JPGIMG_0241.thumb.JPG.eb111cab6c63196514db69289f104e81.JPGIMG_0242.thumb.JPG.187f3b4341979eea913387443930ece4.JPGIMG_0243.thumb.JPG.3cd0af1d54cb73a4c53f0811a96e3c62.JPGIMG_0238.thumb.JPG.a00b4f9e91cd2a15b288ca292bec8cc8.JPGIMG_0237.thumb.JPG.29d209267f4a734015270a9464795a81.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smarte løsninger! Likte godt løsningen med å dele rørene i 2 på langs.

Hva med å f.eks bruke PP rør fra Biltema (Diameter 32 mm og oppover) som man deler i 2 på langs? Da får man litt stivere rør som er bedre å banke ned i hard snø. 

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med dedikerte brøytestikker er at da får man plast som er beregnet på å holde i kulde uten å bli sprøtt..

Ellers liker jeg å lage dem i uhøvlet tre. På alle byggevarehandlere har de masse sånne små "lekter" som de bruker til å legge mellom lagene i plankestablene. Disse får man gratis. Når de er uhøvlede fryser de ekstra lett fast i snøen. De er også veldig lette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Fordelen med dedikerte brøytestikker er at da får man plast som er beregnet på å holde i kulde uten å bli sprøtt..

Ellers liker jeg å lage dem i uhøvlet tre. På alle byggevarehandlere har de masse sånne små "lekter" som de bruker til å legge mellom lagene i plankestablene. Disse får man gratis. Når de er uhøvlede fryser de ekstra lett fast i snøen. De er også veldig lette.

Blir vel litt tyngre om de blir våte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Mareng

Jeg har forsøkt mine snøplugger ved Finse i stiv kuling i helgen, det var løs snø med litt omdannet frossen snø og skare, og jeg fant ut følgende:

1. De er mer enn sterke nok.

2. Tauet fra europris er sterkt nok, men det tåler dårlig skarpe kanter (spaden f.eks. Da kuttes tauet lett)

3. Tauet i toppen til å trekke de opp av snøen burde vert lengre, og helst sort for synlighetens del.

4. Å sette/grave de sidelengs ned i snøen fungerte dårlig. Vanskelig å få på plass, vanskelig å få opp og de hang mye bedre om jeg bare trakket de rett ned i snøen vertikalt.

5. Å sette de ned i en løkke inne ved teltduken fungerte sånn passe, siden jeg ikke har en kant på toppen av de.

Derfor har jeg laget "Mariuspluggen versjon 2.0"

Sett forfra:

IMG_0074.thumb.JPG.bf6ab4989de4b4a007bc1a59cd526257.JPG

Sett bakfra:IMG_0075.thumb.JPG.5d393a4732de620bee3f080f4c8dbedc.JPG

Brukt som vertikal plugg for bardunfeste:

IMG_0076.thumb.JPG.de0fc6bf2e2422399082e1001ae660fe.JPG

Kan fortsatt brukes liggende, selv om tauet blir litt kort:

IMG_0077.thumb.JPG.75c9a893afec1afa45184a04ef65209a.JPG

Brukt som pluggfeste nær teltduken metode 1 (den hvite strikken er pluggfestet på teltduken):

IMG_0078.thumb.JPG.82040e1afde01aa8e65e563abfd6f7b9.JPG

Brukt som pluggfeste nær teltduken metode 2. Låser plugfestet på teltduken litt lengre nede på snøpluggen: 

IMG_0079.thumb.JPG.c33b23a0fc281c2c92a12caf88bfa55a.JPG

Festet til nedpakking, slik at de ikke vikler seg sammen.

image.thumb.jpg.3e42f0aefc9d1ef66955a27d0fb60f00.jpg

Da gjenstår det å se om versjon 2.0 er bedre og lar seg bruke enkelt mes tykke votter. (Jeg tror det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg skal modifisere mine i år. 40-50 cm lengde på alle, og med innfestingen hovedsakelig i toppen. Synes de satt bedre om jeg stakk de ned i snøen enn om jeg gravde de ned horisontalt. Så var der mye kjappere, enklere og lettere å bare dra de opp igjen enn å grave de opp.

Litt sterkere tau skal jeg bruke. 2,8 mm universalline fra clas ohlson er virkelig bra saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lompa skrev:

Det er ikke alltid man har 40-50 cm snø. Med 30 cm snø vil en plugg med innfestingen 15 cm over snøen ha lite hold..  Viktig å beholde en mulighet for å legge dem horisontalt.

Lager en løkke på midten, slik at det er mulig å tre festesnoren gjennom denne om man heller vil bruke midtfeste.

Så vil jeg lage en kant eller hakk på toppen slik at ikke pluggfestet inntil teltduken kan hoppe over kanten. Vet ikke om det strengt tatt er nødvendig når pluggene er 40-50 cm lange, det er vel bare å sette de skrått ned og la 5-10 cm stikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2017 den 9.28, Memento mori skrev:

Hjemmelagede snøplugger i titan, laget av en sykkelramme! Flott gjenbruk1f600.png

 

Eksklusivt materiale :)

De ser litt korte ut? Hvor lange er de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 17.2.2017 den 7.40, Mareng skrev:

 

Tips: tauet fra europris er veldig sterkt, selges også i sort. Det er glatt, knuter henger ikke godt. Pålestikk holder greit, men bør sikres litt ekstra. En dråpe lim på knuten til slutt anbefales.

IMG_0240.thumb.JPG.c1330393bc1a3660f0420c129dda390c.JPGIMG_0241.thumb.JPG.eb111cab6c63196514db69289f104e81.JPGIMG_0242.thumb.JPG.187f3b4341979eea913387443930ece4.JPGIMG_0243.thumb.JPG.3cd0af1d54cb73a4c53f0811a96e3c62.JPGIMG_0238.thumb.JPG.a00b4f9e91cd2a15b288ca292bec8cc8.JPGIMG_0237.thumb.JPG.29d209267f4a734015270a9464795a81.JPG

Tauet fra europris jeg snakket om er sterkt nok ja. Men etter litt erfaring ser jeg at det tåler dårlig spadekanter, stålkanter fra ski osv. Det kuttes lett.

2,8mm univesalline fra Clas Ohlson har jeg brukt til mye, og den tåler mye bedre slike påkjenninger, hvis man vil ha noe som er mye billigere enn de beste bardunsnorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 13.12.2017 den 8.28, Mareng skrev:

Tauet fra europris jeg snakket om er sterkt nok ja. Men etter litt erfaring ser jeg at det tåler dårlig spadekanter, stålkanter fra ski osv. Det kuttes lett.

2,8mm univesalline fra Clas Ohlson har jeg brukt til mye, og den tåler mye bedre slike påkjenninger, hvis man vil ha noe som er mye billigere enn de beste bardunsnorer.

Jeg finner ikke den nevnte universalline fra Clas. Har du en link? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, fjellkaren skrev:

Jeg finner ikke den nevnte universalline fra Clas. Har du en link? 

https://m.clasohlson.com/no/Universalline, hvit/Pr315463002

Bruker 2,8 mm til det aller meste av friluftsutstyr. Prisen per meter tror jeg er bra, knuter holder godt, og tykkelsen er veldig håndterbar. Bra tau synes jeg, men hvitt synes ikke så godt i snøen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.