Gå til innhold
  • Bli medlem

Rovviltforvaltning (Splittet fra: Villmarkens voktere - TV serie på NRK)


The Lone Wolf

Anbefalte innlegg

Nei så lenge man ikke skal passe på dyra sine og slipper de ut i områder med rovdyr så vil slike ting skje som du sier. Det er ikke noe fint å se, oppleve, men det er unødvendige tilfeller. Jerven har og rett til å leve den også, vi har og avtaler som skal effektueres gjennom Bern-konvensjonen feks - det blir ikke mulig å gjøre i en bærekraftig grad for rovdyrbestandene våre som fortsatt er utrydningstruede.

Men jeg er enig at man ikke skal rette skyts mot oppsymsmennene, de er brikker i en forvaltning styrt av myndighetene. Det er vanskelig situasjon for de som sikkert ofte må gå på ankord med seg sjøl i slike tilfeller..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Den 3. februar 2016 at 15.04, The Lone Wolf skrev:

Nei så lenge man ikke skal passe på dyra sine og slipper de ut i områder med rovdyr så vil slike ting skje som du sier. Det er ikke noe fint å se, oppleve, men det er unødvendige tilfeller. Jerven har og rett til å leve den også, vi har og avtaler som skal effektueres gjennom Bern-konvensjonen feks - det blir ikke mulig å gjøre i en bærekraftig grad for rovdyrbestandene våre som fortsatt er utrydningstruede.

Men jeg er enig at man ikke skal rette skyts mot oppsymsmennene, de er brikker i en forvaltning styrt av myndighetene. Det er vanskelig situasjon for de som sikkert ofte må gå på ankord med seg sjøl i slike tilfeller..

Rovdyr er rovdyr, og de forholder seg ikke til regler vi setter. Jeg har selv gått på flere titalls sauer som var revet av en eneste ulv på ei natt, milevis fra det som skal være  ulvesone. Det ble tatt en haug med sauer i Østfold sist sommer, innenfor såkalte rovdyrsikre gjerder.. Det er bare ikke så enkelt som du fremstiller det, at bonden bare kan "passe på dyra sine". 

Dette handler om en balansering av matproduksjon i utmark med en levedyktig bestand av rovdyr. I Norge er 3% av arealet dyrket mark. Resten er utmark. Det er her svært mye av vår matproduksjon må ligge. Når man ser denne helheten kan man gå til slike dramatiske skritt som hiuttak. Det er ikke å gå på akkord med seg selv. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er jo den at det vil aldri bli noen levedyktig bestand av rovdyr i Norge med den forvaltninga vi har, og med illegal jakt. Ulvesoner er tull, ingen dyr som forholder seg til menneskelige grenser. Enten må en ha rovdyr her i landet eller så har man det ikke. Har man det ikke vil det også ha konsekvenser for økosystemet, mer enn fravær av beitedyr. Dette er mulig å skaffe seg viten om på egenhånd uten at jeg trenger å holde foredrag. 

Har ulven kommet innenfor gjerdet har ikke gjerdene vært sikre nok, det er da bondens ansvar og ikke mitt. Det er faktisk slik det er, har de ikke sikra dyra sine nok så burde de heller ikke få erstatning ganske enkelt - slik er det i enkelte land. Dessuten utgjør ikke rovdyr det største tapet av sau gjennom en sesong. Men når feks ulvebestanden er så liten som den er så blir ikke flokkene store nok til at de kan organisere for elgjakt, derfor vil sau ha større sjans for å bli tatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skape noen voldsom diskusjon om sau og ulv, men mye hadde vel vært gjort om man hadde hatt sau som faktisk hadde en sjans til å komme seg unna ulven...

Forøvrig er jeg med Gittiamo, ingen jobber er rosenrøde uansett. Ingen blir jordmor uten å vite at du må ta imot dødfødte og deformerte barn, bare for å ta et eksempel.

Endret av Imp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, The Lone Wolf skrev:

....Men når feks ulvebestanden er så liten som den er så blir ikke flokkene store nok til at de kan organisere for elgjakt, derfor vil sau ha større sjans for å bli tatt. 

Å, jeg vet nå ikke det. Det er ikke sau på utmarksbeite igjen i området jeg jakter elg, men jeg ser da ikke annet enn at det både er en stabil ulvestamme der og at de jakter elg så det holder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Imp Norsk hvit sau, Dalasau er fysisk sett ikke kapabel til å komme seg unna rovdyr av to årsaker; fysikken og et dårlig predatorforsvar - den klumper seg sammen og det fører til økt tap. Mufflonsau derimot er fysisk overlegen de hvite ulldottene, de sprer seg ved rovdyrangrep og skaper dermed forvirring hos rovdyrene og færre blir tatt. Men de er ikke profittable for bonden iom at de gir langt mindre kjøtt og ull.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Og det er vel inntrykket mitt at flokkene er i andre områder der ulven "skal være også", men de tar nok sau for det, hvis anledningen byr seg. Så det er nok fullt mulig å få både i pose og sekk her. Selv om enkelte streifulv nok lettest vil foretrekke sau. Men da er de da også gjerne langt utenfor området de er ment å være i. (Uten at de på noen som helst måte kan klandres for det:wink:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, The Lone Wolf skrev:

Saken er jo den at det vil aldri bli noen levedyktig bestand av rovdyr i Norge med den forvaltninga vi har, og med illegal jakt

 

Vil påstå at vi har ganske så levedyktige rovdyrbestander i dette landet nå for tida. Med unntak av ulv så er ihvertfall bestanden av bjørn, jerv, gaupe og ørn på et levedyktig nivå for tida. Og det tross hiuttakene. 

Endret av Øuar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påstå kan man alltids gjøre, men det er ikke sikkert synsinga er riktig.

http://www.miljostatus.no/tema/naturmangfold/arter/rovdyr-og-rovfugler/

Alle er sårbare og truede, man har nådd bestandsnivået på jerv. Leveområder som innskrenkes og stykkes opp er trusselen for ørn. Står mer i linken..

Endret av The Lone Wolf
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, The Lone Wolf skrev:

Påstå kan man alltids gjøre, men det er ikke sikkert synsinga er riktig.

http://www.miljostatus.no/tema/naturmangfold/arter/rovdyr-og-rovfugler/

Alle er sårbare og truede, man har nådd bestandsnivået på jerv. Leveområder som innskrenkes og stykkes opp er trusselen for ørn. Står mer i linken..

 

Oppstykking av leveområdene er helt klart den største trusselen ja. Bortsett fra ulv så står det ganske bra til med de øvrige rovdyrbestandene pr dags dato, de har alle levedyktige bestander. 

Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

@Øuar:    http://sabima.no/rovdyr-i-norge-i-dag   Bestandene er fortsatt så fåtallige at de regnes som truede, du har mye nok data i mot dine påstander. Forøbrig er ikke denne diskusjonen spesielt fruktbar, synes du det? Om denne ikke er helt utenfor temaet i trådennså er den vel litt på sia..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, The Lone Wolf said:

 

@Øuar:    http://sabima.no/rovdyr-i-norge-i-dag   Bestandene er fortsatt så fåtallige at de regnes som truede, du har mye nok data i mot dine påstander. Forøbrig er ikke denne diskusjonen spesielt fruktbar, synes du det? Om denne ikke er helt utenfor temaet i trådennså er den vel litt på sia..

 

Forskjell på truede og totalt i fare for å bli utryddet, men ja OT dette. Ulven lever jo totalt i isolasjon på et lite område og er derav fare for innavl, mens fesk bjørn får masse friskt blod fra Finland og Russland hele tida. Som vi ser på programmet er det jo så mye jerv at man ikke klarer å ta ut det nødvendige antallet gjennom lisensjakt og man må ty til hiuttak. 

Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv er i særstilling den mest truede ja, med innavl, illegal såvel som legal jakt. Men sålenge artene er på rødlista er de truede og sårbare. Man tar ikke ut jerv fordi bestanden er spesiellt stor, men fordi det er fra politisk hold bestemt et visst antall ynglinger pr.år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av hva man måtte mene om norsk rovdyrforvaltning, så er det bra at vi har folk i felten som setter de beslutningene Stortinget har tatt ut i livet. Rovdyrforliket ble enstemmig vedtatt i Stortinget.

Nå dreier jo ikke tråden seg om norsk rovdyrpolitikk, men jeg synes det er en særdeles krevende balansegang. Vi ser at i rovdyrsonen så avvikles beitenæringen litt etter litt. Er det rimelig at en avgrenset del av landet skal bære alle byrdene? Selv vil jeg gjerne ha rovdyr i norsk natur, men det er det enkelt å si her i Rogaland, der vi ikke har noen av ulempene...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyr kjenner ingen grenser, skal vi ha rovdyr her i landet så skal de være i hele landet og ikke en kunstig avgrensa del.

Med mindre staten går inn og sier at i de delene skal ikke drive med beitedyr, det skal være rovdyrområde, og så gi må staten gi en kompensasjon for det. Gjerne årlig som erstatter inntektstapet fra et avslutta sauehold. De må ha noe å leve av de også, er ikke så lukrativt å være bonde tross subsidier. Nå er dette bare tanker fra meg, om dette er realistisk er en anna ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rovdyrpolitikk er vanskelig. Uansett hvilken side man står på. 

Vi er helt avhengig av beitedyr og det burde helt klart vært mer beitedyr over hele landet. Men det er ikke enkelt med rovdyr. Selv om rovdyra faktisk har størst rett til å være der. 

Jeg skulle ønske vi kunne hatt en rik rovdyrbestand, en god og etisk matproduksjon og en fungerende naturforvaltning. Men ser jo også at det er vanskelig å få til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, The Lone Wolf skrev:

@Imp Norsk hvit sau, Dalasau er fysisk sett ikke kapabel til å komme seg unna rovdyr av to årsaker; fysikken og et dårlig predatorforsvar - den klumper seg sammen og det fører til økt tap. Mufflonsau derimot er fysisk overlegen de hvite ulldottene, de sprer seg ved rovdyrangrep og skaper dermed forvirring hos rovdyrene og færre blir tatt. Men de er ikke profittable for bonden iom at de gir langt mindre kjøtt og ull.

Hva sier du til all reinen som også blir tatt? Har vi en for dårlig reinstamme også? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reinen sulter ihjel på vidda. Flere av beitedistriktene har fått beskjed om å kutte ned på antall rein. Er heller ikke lengesiden reindriftsamer ble tatt for å ha laget og bruke ett verktøy som var identisk til gaupas tenner slik at det ble søkt erstatning for rein "tatt" av gaupe.

I Rogaland er det dessverre så mye sau på utmarksbeite at du konstant tråkker i saueskit når man er ute på tur. 

Det er jo ett paradoks at vi i "miljønasjonen" Norge ikke skal klare å ta vare på 50 ulv, 300 gauper, 450 jerv og 136 bjørner. Samtidig så vi pumper flere miliarder i støtte til miljøvern i utlandet. Det er direkte kvalmendes og jeg er flau over måten vi behandler våre egne rovdyr på! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@LompaHva har det med forskjellen på Norsk Kvit Sau og Mufflon sau? Rein har bedre fysikk, men ingen garanti mot at den ikke blir tatt. Ulv eter også større hjortevilt som også er et naturlig bytte for den, da er det også oppklart! Denne diskusjonen er iferd med å gå i retning av at admin griper inn, og denne debatten er på sida av temaet i tråden..

Endret av The Lone Wolf
Adressere innlegget til den jeg svarte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at det er flere med innsikt her, @Svandal setter fingeren på det essensielle ift innenfor norsk "naturforvaltning" - som man skulle tru friluftsfolk var opptatt av. Hvordan kan man være glad i naturen når man skal skyte alt man ikke liker med skarpe tenner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, The Lone Wolf skrev:

@LompaHva har det med forskjellen på Norsk Kvit Sau og Mufflon sau? Rein har bedre fysikk, men ingen garanti mot at den ikke blir tatt. Ulv eter også større hjortevilt som også er et naturlig bytte for den, da er det også oppklart! Denne diskusjonen er iferd med å gå i retning av at admin griper inn, og denne debatten er på sida av temaet i

Mufflon/ europeisk villsau er regnet som vilt, den er en fremmed/introdusert art og det er ikke ønskelig at den skal etablere seg i Norge. Har lite med at det ikke er profitabelt for bøndene. Mufflon er en dyrehageart i Norge (så å si), siden etablering er uønsket tviler jeg sterkt på at noen får slippe denne på utmarksbeite.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Lone Wolf skrev:

Godt at det er flere med innsikt her, @Svandal setter fingeren på det essensielle ift innenfor norsk "naturforvaltning" - som man skulle tru friluftsfolk var opptatt av. Hvordan kan man være glad i naturen når man skal skyte alt man ikke liker med skarpe tenner...

Det samme lurer jeg også på.. Har tidligere vært medlem av NJFF, men meldte meg ut i desember pga det idiotiske forslaget om 3 familieynglinger av ulv. Er helt uaktuelt for meg å være med å finansiere en utrydningspolitikk. Det er synd da jeg som sportsfisker fikk tilgang til rimelige fiskekort i lokalheiene, men jeg betaler heller mer for å slippe å bli assosiert med en organisasjon som ønsker å utrydde våre store rovdyr.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, The Lone Wolf skrev:

Men når feks ulvebestanden er så liten som den er så blir ikke flokkene store nok til at de kan organisere for elgjakt, derfor vil sau ha større sjans for å bli tatt. 

Så om ein ulveflokk som er stor nok til å jakte elg kjem over ein saueflokk vil den berre trave vidare i håp om å finne ein passande elgsteik i staden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.