Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Iridium 9575 extreme og SOS +sporing


Anbefalte innlegg

Lurer på og bytte ut dagens Satelittelefon med en Iridium 9575, og eventuelt et abonnement på SOS og sporing. Alternative er ny telefon og en Inreach. Vet at det er dyrt, men det er ikke det som er viktig for meg i denne runden. Min sikkerhet og at de hjemme er rolige betyr mere. Har søkt gjennom forumet uten at jeg kan se noe erfaringer med dette oppsettet. Har noen noe erfaringer med 9575 med SOS abonnement?

Endret av Radiosugge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har idag 9555, men lurer på å få alt i en enhet. Her er abonnementet jeg har lurt på for 9575 Extreme. 

Iridium Extreme abonnement 

For å få din Iridium 9575 Extreme til å sende sin posisjon via sos knappen må du aktivere dette abonnementet. Du kan også bare ha standardplan, men da har man ikke tilgang til alle funksjonene i telefonen. Abonnementet inkluderer 8000 bytes per mnd ca 20 meldinger via SOS-knappen.

Månedspris: 70 USD eksl.mva (490 NOK)
Pris per min: 1,29 USD (9 NOK)
Pris per kB: 1,84 USD eksl.mva (13 NOK)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg solgt 9555 og kjøpt en 9575 extreme. Den har innebygget GPS, og en SOS knapp. Du sender enkelt meldinger enten via epost eller SMS med posisjon og en link til et kart hvor du er. Vanlig satellitt SMS pris PR melding. Det er gratis å registere seg på Geos med pårørende etc. Hvis en er i andre land/ ønsker det, kan det tegnes ekstra forsikring fra 18 dollar i året. Trackingsystem er litt tungvint, en SMS PR punkt, men ikke noe system som setter det sammen. 

Har ikke funnet noe nød SMS nr i Norge, virker veldig rart med tanke på døve etc. Vet noen om det finnes?

Bilder fra test i felten.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nød SMS: det var snakk om et prøveprosjekt i Akershus, Oslo, Buskerud, Hedmark og Oppland i 2014 vel, og tanken var at det skulle komme på plass i løpet av 2014-2015?  Men har ikke sett noe mer om det, så går ut i fra at det ikke har blitt noe mer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok Kontakt med Døveforbundet, her er svaret jeg fikk:

Hei!
I Norge besvares nødnumrene av:

    110: Brannvesenet
    112: Politiets operasjonssentraler
    113: Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral
    1412: teksttelefon for døve og hørselshemmede

Man kan altså ringe 1412 og varsle nød.
Men av flere grunner er det i praksis vanskelig å bruke dette nummeret:
Det ta lang tid før noen tar telefonen og besvarer.
Det er vanskelig å ringe 1412 via mobiltelefon da man må ha en teksttelefonprogramvare.

Vi arbeider nå for å få justisdepartementet til å få etablert en nødvarsling via smarttelefon som er en enkel, rask og sikker kommunikasjon til nødetaten.
Pr dags dato finnes det et system, SmartHelp, som AMK i Sør-Trøndelag. Vi arbeider for at dette systemet rulles ut til hele landet.

TV2 God morgen Norge hadde et innsalg om det i forrige uke: http://www.tv2.no/v/1024080/

For mer informasjon om SmartHelp:
https://www.smarthelp.no/
http://www.deafnet.no/no/nyheter/artikler/nodmeldingstjeneste-snart-pa-plass

Med vennlig hilsen

Norges Døveforbund

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.