Gå til innhold
  • Bli medlem

dårlig vær ute betyr vårforberedelse inne


tklami

Anbefalte innlegg

Annonse

Veldig dårlig skivær uten tvil. dette burde være den tida av året hvor skiværet skal være best. Er jo hyggelig å kunne begynne å tenke litt på våren og da, selv om det er i tidligste laget. Og fortsetter det sånn vil det bli ufattelige mengder fluer i boksen før isen er borte fra vannene. For det er lenge til våren enda ;-)  hehehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst å finne frem fluebindekofferten min! Tidligere var jeg en veldig ivrig fluebinder, mest laksefluer, men det er dessverre noen år siden jeg satt ved bindestikka nå.
Men kofferten er full av fjær, hår og tinsel, og jungelhanenakken henger på veggen til pynt. Og jeg er litt stolt av at den første laksen jeg tok, ble kroket på en flue med egenkomponert mønster, hovedsakelig laget av rødt og blått isbjørnhår :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
  • 2 uker senere...

Prøver meg som fluebinder for første gang jeg også. Har vært veldig bra isfiske i år, men nå verker jeg etter å svinge fluestanga igjen! Første tur går etter sjøørret i påsken, i påvente av at isen går.

20210312_195925.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her var det mange flotte fluer, lett å bli inspirert til å få satt seg ned og bundet noen selv. Jeg har store ambisjoner om å bruke del tid på buzzerfiske i vår, så da begynner det virkelig å haste med å få bundet opp en boks! Noen som har noen tanker om det er nødvendig med epoxy/lakk når man binder buzzere, eller funker de like fint uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unge Haugen skrev (1 time siden):

Her var det mange flotte fluer, lett å bli inspirert til å få satt seg ned og bundet noen selv. Jeg har store ambisjoner om å bruke del tid på buzzerfiske i vår, så da begynner det virkelig å haste med å få bundet opp en boks! Noen som har noen tanker om det er nødvendig med epoxy/lakk når man binder buzzere, eller funker de like fint uten?

Spørs litt hva du skal ha som kropp. Biot og tinsel ryker som regel etter en eller to fisk hvis de ikke er lakket. 

Men lakker man for mye så blir fort flue litt for tykk så det blir en balanse . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (13 minutter siden):

Spørs litt hva du skal ha som kropp. Biot og tinsel ryker som regel etter en eller to fisk hvis de ikke er lakket. 

Men lakker man for mye så blir fort flue litt for tykk så det blir en balanse . 

Ja, det er et godt poeng, så det bør nok kanskje forsterkes med lakk for å gjøre de litt mer holdbare. Jeg har gjort noen forsøk med UV-lim, men da synes jeg, som du er inne på, det fort vekk blir for mye, spesielt på små kroker. Men det er vel som med alt annet, det blir vel enklere med mer trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du på ett tynt lag med superlim før du lager kroppen så er det veldig lite lakk du trenger . men da skal du ha håndlaget med feks biot først . Liker neglakk , blir blankere og mindre sticky enn uv lim

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lars p skrev (19 timer siden):

Legger du på ett tynt lag med superlim før du lager kroppen så er det veldig lite lakk du trenger . men da skal du ha håndlaget med feks biot først . Liker neglakk , blir blankere og mindre sticky enn uv lim

Ah, smart! Superlim i forkant og neglakk etterpå var et godt tips, takk! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.