Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny allroundski-pakke


ViktorS

Anbefalte innlegg

God kveld

 

Tenker å kjøpe meg skipakke, og er på utkikk etter en pakke til allsidig bruk. Skal brukes til transportetapper med pulk/sekk, og telemark i løssnø. Mest sannsynlig blir det både jevnt og ujevnt terreng, og bratte bakker, både oppover og nedover.

så jeg trenger en pakke som ikke er spesialist i noe, men master of all tradea. Samtidig som de gir meg morsomme, kontrllerte nedoverbakke-turer :-)

lurer litt på følgende:

sko, de burde være stive nok til å gi meg god stabilitet, men samtidig fine å gå bortover med. 

 

Bindinger: 75mm eller BC?

ski: tror feks amundsen blir litt for mye bortoverski for min del...

 

trenger litt hjelp her folkens :-)

 

Viktor S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til den kombinasjonen du beskriver og hvis Amundsen blir for smal så ville jeg sett på en Åsnes Ingstad med Rottefella NNN BC magnum binding. Sko er litt mer individuelt etter hva som passer din fot. Det finnes en del å velge i. Alt fra de rimeligste som f.eks. Alfa sin Rondane BC sko som jeg fant på G-sport nettbutikk til kr.600,- . Ellers har du f.eks.  Alpina BC fra ca. kr 1500,- og oppover og så det dyreste alternativet jeg fant i farten, Crispi BC til ca. 3000,- (Både Alfa og Crispi har flere modeller å velge i.)

Vær obs på at Salomon har sin egen sko og binding. Jeg tror ikke at disse kan kombineres med Rottefella.

Staver, Svix mountain.

Jeg kjøpte nye ski i fjord og da ble det Åsnes Amundsen med Rottefella super Telemark 75 mm. Denne bindingen ble valgt siden jeg har et par gamle skistøvler som passer til denne bindingen og de er alt for gode til å bli skiftet ut. Men jeg har også et par Åsnes Vikafjell, som er noe smale. På disse bruker jeg Rottefella NNN BC binding og Alfa Kikut BC GTX fjellstøvler. Disse skiene brukes på turer med oppkjørt løype og lett sekk. (Jeg skal ikke vinne Birken så jeg liker litt stødig utstyr selv i oppkjørte løyper.)

Her er noen andre tips tips:

https://telemarkski.wordpress.com/valg-av-telemarkski/

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått mye med 75 mm binding og støvler. Fungerer glimrende utenfor løyper og i fottråkkede løyper, men går deler av turen i maskinpreparerte spor fungerer de dårlig. Er så brede at de subber og bremser i sporet. Så blir man gående mellom sporene til irritasjon for de som er ute og skøyter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en Bc magnum-binding for smal for Ingstad? Ser at åsnes anbefaler 75mm.

Hvorfor burde man velge en rottefella super telemark framfor en BC for eksempel? 

 

på den lokale sjappa, ble jg fortalt i dag at å telemarke med ingstad, gamme, amundsen var helt håpløst. Men jeg telemarket selv med tynne langrennski i masse år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, ViktorS skrev:

på den lokale sjappa, ble jg fortalt i dag at å telemarke med ingstad, gamme, amundsen var helt håpløst. Men jeg telemarket selv med tynne langrennski i masse år:)

Skal du kjøre Telemark så er det i første omgang to kriterier som må være til stede.  

1, Skiene må ha så stor innsving at de danner en bue mot snøen når de kantes og tråkkes ned. Langrennski har ofte "båtform" i stedet for innsving og det er derfor proffene som vi ser på tv ofte kjører gjennom svingene som en "skadeskutt" kråke.

2. Skiene må ikke ha for stort "smørespenn". Ski som har for stort smørespenn kan være vanskelige å tråkke ned når du skal svinge. Alpinski har en større innsving enn telemarkski / BC ski og er ofte helt uten smørespenn. 

http://www.friluftsliv.no/turutstyr/finn-skienes-smorespenn.html

Her er en liten beskrivelse av disse skiene som du nevner hentet fra produsentens hjemmesider.

Åsnes Ingstad er en svært lett og robust fjellski med hel stålkant og hele 22 mm innsving. Den er utstyrt med et svakt spenn og smørelomme. Skia er den same som Combat Nato, utviklet for forsvaret, med tanke på både gå- og kjøreegenskaper. Den ultimate fjellskien som einer seg for de utfordringer fjellet har å by på.

Åsnes Gamme er en lengdestiv, men også svært svingvillig ski. En markert smørelomme og lengdestiv ski gjør denne skia egnet for lange turer i kupert terreng og gjerne med bagasje. Gamme har målene 68 - 54 - 61 mm. (Dette burde være nok til å få til en brukbar telemarksving.

 http://www.gamme.no/index.php?option=com_k2&view=item&id=349:skiutstyr&Itemid=138

Åsnes Amundsen er skien for de lange fjellturene. Den har hel stålkant og er utstyrt med en markert smørelomme for å bevare festevoksen lengst mulig. Dette er en lengdestiv ski som einar seg for trekking av pulk og turer med oppakning. Smal nok til å passe i turspor. Breddeer 67 - 57 - 62 mm.

Jeg vil tro at alle disse tre skiene har innsving nok til at de vil fungere greit i utforbakker. De krever kanskje litt mer skiferdighet hos personen som står på dem enn en rein telemarkski, men etter hva jeg forstår så er det turen som er det viktigste, ikke stilen i utfor bakkene.

Du må ikke sammenligne disse skiene med den typen ski som benyttes til telemarkskjøring i preparerte skianlegg. Disse skiene er laget nesten som en alpinski og egner seg dårlig som turski.

Jeg tror fortsatt at Ingstad vil være den skien som passer best til din beskrivelse, men for all del, det finnes mange andre skimerker som også kan være bra til den bruken du beskriver.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ett godt svar :)

 

er klar over at det er forskjell på fjellski og rene telemarkski, så forventer ikke RÅE telemarksvinger :)

Men en god allroundski, som gir meg gøyale opplevelser nedover, og grei framkommelighet bortover skarasnøen eller pudderet.

Blir nok en ingstad!

bindinger er jeg mere usikker på. Var ganske fast bestemt at jg skulle ha en BC magnum. Men etter å ha lest litt, begynner jeg å helle mere mot en tradisjonell 75mm, med litt oppbygd hæl og vaier rundt hælen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er selv fornøyd med 75 mm bindinger og Voile med heveplate vil gjøre det mulig å gå i oppkjørte løyper nesten uten skraping. Gamme er akkurat så smal (68 mm) at den også akkurat kan gå i løype - i hvert litt slitte løyper. Mine gamle Karhu ski er 67 mm og det går bra i løyper med disse og 75 mm på heveplate. De svarer nok omtrent til Amundsen, da de har kraftig smørespenn. Derfor er de ikke så svingvillige.

Det er så viktig å få støvler med god flex i sålen fremover, men med stor vridnings stabilitet - torsionsstive. Det kan du teste i butikken ved å ta om sko tuppen og vri på tvers. Jeg har selv Varg skavl som jeg er fornøyd med. Flere her på forum fraråder Alfa til sving.

Endelig kan man vurdere Fischer 99 mer svingvillige, men mindre smørespenn   evt. fischer 109 lite spenn og noe daffe å gå bortover med - og de går absolutt IKKE ned i oppkjørte spor. Fischer felle systemet sies nå å være bedre enn Åsnes. Har ikke prøvd annet enn langfeller, hvor jeg kan gå rett opp, men ikke kjøre ned dvs. mye av og på.

Hilsen Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ViktorS skrev:

Takk for ett godt svar :)

 

er klar over at det er forskjell på fjellski og rene telemarkski, så forventer ikke RÅE telemarksvinger :)

Men en god allroundski, som gir meg gøyale opplevelser nedover, og grei framkommelighet bortover skarasnøen eller pudderet.

Blir nok en ingstad!

bindinger er jeg mere usikker på. Var ganske fast bestemt at jg skulle ha en BC magnum. Men etter å ha lest litt, begynner jeg å helle mere mot en tradisjonell 75mm, med litt oppbygd hæl og vaier rundt hælen. 

Jeg ville valgt natovarianten, da denne er identisk med ingstad untatt at kortfellefestet er forsenket litt i skien, slik at man teoretisk får litt bedre glid.

ellers er jeg godt fornøyd med ingstad selv. (Og forøvrig en stor kløne på ski)

sammenlignet med bakkeskia med høye plaststøvler er telemarkopplevelsen noe litt annet. De svinger av seg selv, det opplever jeg ikke at ingstadene gjør i 190cm lengde.

MagneJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med nansen. Den har stor nok innsving til at den er grei å svinge med. Men i dyp snø så skal jo ingstad være bedre. Jeg har ikke prøvd ingstad, men jeg har stått en del i dyp snø med vanlige bakkeski, og jeg synker langt nedi. Derfor tenkte jeg at jeg synker nok omtrent like langt nedi med ingstad som med nansen, og at den litt smalere og stivere nansen derfor vil være en bedre allrounder enn ingstad da den vil ha bedre bortoveregenskaper samt være lettere enn ingstad. 

Amundsen er jo en "bortoverski", så hvis du skal gå toppturer ville jeg ha valgt bort den. 

De mest allround skiene i mine øyne er Nansen, Gamme og E99, da alle har forholdsvis grei innsving, men likevel er såpass smale og stive at det går fint å gå bortover med dem også. Da Gamme og E99 hvis du prioriterer bortover, og Nansen hvis du prioriterer nedover. Nansen kan du som regel ha i kortere lengde enn de andre to, så da blir den lettere å ha med å gjøre nedover. 

Angående binding så er det jo igjen hva du prioriterer. 75mm nedover og BC bortover. Har selv 75 mm med avtakbar wire. Syntes det er helt topp. Var redd det skulle bli tungt å gå med, men jeg løfter ikke foten nok i stegene til at jeg kjenner motstanden fra bindingen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsnes Nansen kan med fordel matches med Voile 3-pin cable (evt Voile 3-pin traverse) binding og Varg Skavl støvler. Du må regne med en lengre inngåingsperiode på støvlene, men når de først er formet etter foten din, er de veldig gode og stive nok til fin lek nedover fjellsidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å nevne i det forrige innlegget mitt at jeg er 180 høy.

Men har Amundsen i 201 og Ingstad i 190, forskjellen på lengde/bredde gjør at flyten er omtrent lik, jeg har BC på Amundsen og Voile 3pin (Traverse med 10mm plater) på Ingstad. Crispi Svartisen støvler til begge.

BC er litt mer lettgått og på lengre turer utgjør dette en forskjell i hvor mye krefter du har brukt når du kommer hjem... Ingstad er bedre å gå som førstemann og lage et eget spor, Amundsen er fenomenal til å gå bak en som har Ingstad med.. Det betyr ikke at du trenger spor for å gå med Amundsen, for lager du nye spor går du like raskt med begge, men er det en form for spor der, har Amundsen langrennsegenskaper som gjør den vesentlig "raskere" og mindre kraftkrevende.

Ingstad "bremser" på hardt underlag, det er merkbart, det betyr at jeg søker mot litt mykere underlag dersom det er det der jeg skal gå, for eksempel er det et skarelag på et vann, og det har dannet seg et fint rimlag oppå, er det raskere å gå opp ett helt nytt spor, fremfor å dilte bak en som går rett foran og trykker rimet ned.

Når det gjelder kjøreegenskaper, så er det litt forskjell, men ikke så "himmelvid" forskjell som man vil ha det til, forskjell i lengde utgjør noe av den for min del. På BC er stivheten i støvene mer avgjørende for hvor skien kjører enn selve skien. Jeg hadde Alfa Skarvet først og jeg trodde jeg sugde virkelig til å kjøre med Amundsen, men med å bytte støvler til noe som er mye stivere utgjorde det en stor forskjell. Er føret kjørevennlig kan du fint kjøre telemarksvinger med Amundsen, er det et fint styrelag går det helt fint, jeg har også kjørt i slalombakke med de, riktignok ikke i sort løype, men det fungerte fint.

Med 75mm bruker jeg bare Vidjen når jeg skal nedover og litt brattere enn der det bare er å skli, det gir bedre stivhet, og mer bøyemotstand når hælen løftes. Å gå med vidjen er ikke noe særlig, bortsett fra om du skal traversere opp ett skikkelig brattheng, da får du mer støtte og trygghet. Er føret kjørevennlig, så er det selvsagt litt enklere å kjøre med Ingstad. Ved fiskebein gjør kortere ski det også litt lettere.

MEN, er ikke føret lettkjørt, er ferdighetene dine avgjørende om du kan kjøre eller ikke, ikke skia uansett forhold, de hjelper deg litt på veien, men det er ikke det som avgjør resultatet (for meg i alle fall). Det er hvor mye guts du har til å prøve, no guts no glory. Så tør du ikke prøve og finpusser teknikken, så blir det ikke noe bra kjøring uansett. Blir snøen litt for dyp for meg, så er det bakskia jeg sliter å få med meg rundt, jeg tror mine ski er montert på balansepunktet, noen monterer på -1 (1cm bak for balansepunktet), det gjør kanskje det problemet marginalt mindre. Er snøen tung er det enda verre hvis du synker ned i den. Farten du holder er avgjørende hvor mye du synker nedi, og teknikken om du greier å "hive deg rundt" i svingene. En bekjent kjører som en gud på Ingstad, gjør det samme på Amundsen.
Øvelse gjør mester med andre ord.

 

Når det gjelder bindinger, så er det Magnum du bør ha om du går for BC, Crispi Svartisen er en god BC støvel.

Er det 75mm du vil ha, så gå for Voile 3 pin Traverse, ikke la deg lure til å sette på Rottefellaplater for å få 10mm oppbygning fordi ikke butikken har Traverse. Oppbygningen er lik, men Traverse platene er av mye bedre kvalitet, mine Rottefella plater sprakk i filler etter 3 turer. Forskjellen på Traverse er også at de monteres med 4 skruehull (Telemark standard), og deretter festes bindingen i platen med 3 (3pin Standard). Så pass på at du får montert de med 4 skruer, det som er fint er om du skulle bli "klin gærn", så passer f.eks en Switchback i samme skruehullene. Det fantes også 20mm plater å få kjøpt løst (til 3pin Hardwire) som du kan bruke på Voile 3pin, og ikke nok med det: De stive wirene med fjærer osv fra en Rottefella Cobra R8 passer på Voile 3 pin..
Jeg har også Crispi Svartisen i 75mm, noen mener at de egentlig har ødelagt noe av Potensialet i støvelen ved å bruke en myk Vibram såle på de. De blir kanskje litt bedre å gå med, men litt mindre stiv å kjøre med. Så det finnes nok 75mm støvler som er stivere.
75mm vil være mulig å få mye stivere enn BC på grunn av vidjen.

Nå ville det seg sånn at jeg plutselig sitter på 2 par Ingstad, Begge er boret til standard 3pin, men jeg kommer til å kjøre "multimount" med Inserts og 4 hulls montering i det ene paret, og BC Magnum på det andre. Da vil jeg finne ut av forskjellene og kan velge hva jeg synes passer best ut fra hvor og hva jeg skal :-D

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utrolig gode svar :-) dette hjelper meg langt på vei :)

blir nok ingstad med voile 3pin traverse. Men hvordan funker den hælløfteren på disse? Ser noe spinkelt ut... Ser kjekt ut å kunne heve høyden på hælen i oppoverbakker!:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Saturday, February 06, 2016 at 13.51, Omnilite skrev:

 

Hælløfterene fungerer fint, de er kraftige, og litt harde å få vippet opp i starten. De klikker på plass, har ikke opplevd at de går ut av posisjon når de er i bruk.

De er kraftigere enn Rottefella sine. 

Eneste aberet er den som vender forover og lugger under foten kan i noen sammenhenger samle litt snø "oppi" bøylen som etter hvert bygger seg opp. 

Opplevde litt "gnagsår" på gummikalosjeringen på Svartisen støvlene, så jeg filte av litt av klemfestet for å unngå det, så følg bare med på støvelen etter første tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med @bananskallet at Nansen er verd å kikke på.

Jeg har selv Ingstad, og den har ikke spesielt gode svingegenskaper. Den har relativt mye innsving for en slik type ski, men siden skien har smørelomme så blir den såpass stiv på midten at man ikke får brukt innsvinget effektivt. Den tar for mye tak med tuppen om man prøver å bruke skiens innsving aktivt (carve). Med en BC-binding blir dette ekstra ille fordi det er for lite motstand i flexen, og den innerste skien "kommer opp" for tidlig og for mye. Nansen er mer balansert. Skal du ha bredden til Ingstad ville jeg heller kikket på en ski med flatt spenn, som Vesletind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har Nansen med Voile 3-pin med 10mm oppbygningsplater. 

De er overraskende gode å kjøre med i moderat terreng og fungerer bra med både Scarpa T4 og lærstøvler. 

Tar man av bøylen på bindingen er det ikke noe problem å holde god fart på flata. Oppbygningsplatene gjør at bindingene ikke subber om man går i spor. 

Skal du ha noe som fungerer bra i løssnø må du satse på noe vesentlig bredere enn Ingstad. 

Åsnes har et par bredere ski med kortfellfeste som kan være verdt en titt om du er villig til å ofre bortoveregenskaper for nedovergøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22. februar 2016 at 12.29, erlingba skrev:

Har Nansen med Voile 3-pin med 10mm oppbygningsplater. 

De er overraskende gode å kjøre med i moderat terreng og fungerer bra med både Scarpa T4 og lærstøvler. 

Tar man av bøylen på bindingen er det ikke noe problem å holde god fart på flata. Oppbygningsplatene gjør at bindingene ikke subber om man går i spor. 

Skal du ha noe som fungerer bra i løssnø må du satse på noe vesentlig bredere enn Ingstad. 

Åsnes har et par bredere ski med kortfellfeste som kan være verdt en titt om du er villig til å ofre bortoveregenskaper for nedovergøy. 

Og hvilke ski er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storetind er breiere, Åsnes har også kommet med "tilkomstfell" på noen av toppturskia. Altså kort fellefeste som er anderledes enn de de har hatt til nå. Dette gjelder blant annet Fyk modellen.

Men jo breiere ski, jo dårligere gåegenskaper på flatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett lengde velges ut fra skitype, ferdighetsnivå på tenkt bruk, hvilke egenskaper som skal vektlegges og høyde/vekt.. og hvilke lengder skiene finnes i..

Lister du opp aktuelle typer, så er det mulig å finne ut av det :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.