Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips for fjerning av vond lukt i langrennsstøvler


Omnilite

Anbefalte innlegg

Det finnes mange tips for fjerning av vond lut i sko og støvler, og grunner til at de lukter..

Jeg gikk bort fra Alpina langrennsstøvler fordi jeg syntes de altid ble våte helt fra de var omtrent nye. De trakk til seg vann som svamper og etter hvert luktet de død grevling etter hver tur, selv om jeg prøvde å tørke de så raskt som mulig etter hver gang jeg brukte de. Til slutt orket jeg ikke bruke de mer.

Madshus støvler jeg kjøpte etterpå holdt seg tørre, jeg er nå på andre paret. Men på lange turer (2t+) begynner de jeg har nå å bli litt våte, spesielt i våt snø, regnvær og overvann har ikke akkurat hjulpet heller.. Så de begynnte også å lukte tilsvarende, men ikke så ille. Disse har jeg prøvd å tørke enda raskere enn Alpina'ene for å unngå det samme. 

Men likevel er det irriterende, og litt kjipt å komme hjem etter skitur og kjenne at skoene stinker mer og mer..

Sko som blir gjentatte ganger våte må tørkes straks, men det er ikke sikkert det er nok til å unngå at det dannes bakterier i de, disse er ikke mulig å bli kvitt ved kun tørk, og det blir bare verre og verre.. I tilfellet våte sko er det bakterier som lukter. Så etter litt Googling var jeg innom mange forskjellige kjerringråd, frysing er et av de, men jeg har litt betenkligheter med å putte bakterier i fryseren sammen med mat..

Så jeg gikk for EDDIK, kjøpte en flaske klar 7% Idun. Funderte litt på blandingsforhold, men landet på 1 flaske i en bøtte vann. Kan godt hende det kunne vært mindre, men 20,- velter ikke noe lass, nye sko er dyrere.. Slengte så eddik bøtta, fylte på lunkent vann, tok ut sålene, slang skoene og sålene oppi, OG alle parene med ullsokker som jeg hadde brukt i det siste. Lot det hele "soake" i 3-4 timer, kjørte ullsokkene i et 15min program i vaskemaskinen og skylte så vidt av støvlene med dusjen. Tørket så det hele godt.

Og voila, ingen stank, har mellom 10 og 15 timer i mine eddikbehandlede sko, våte har de blitt også, men fortsatt ingen vond lukt. Så det funket gull! :-D

Kommer sikkert til å begynne å stinke igjen etter hvert, for våte kommer de til å bli, men da kjører jeg bare en runde til. Kan ikke se at hverken støvler eller sokker tok noen form for skade av behandlingen (enn så lenge i alle fall).

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv har jeg en liten sprayflaske med eddikvann like ved skohyllen, og dersom jeg har gått sammenhengende et par sko mer enn 8-9 timer, får de seg en dusj eddikvann innvendig og bruksfri et par døgn mens de tørker godt. I tillegg hender det at jeg kjører bøttemetoden om det skulle bli nødvendig, funker flott og har aldri skadet noen av mine sko. :) 

Men har noen prøvd å bruke eddikvann (uten annet vaskemiddel) for å vaske GoreTex? En klunk i vaskemaskinen og kjøre på, liksom? Har hatt en Arc'teryx Theta AR i 3 mnd og har fått med meg at membranplagg som brukes bør vaskes jevnlig (selv om de verken lukter eller ser skitne ut, jfr min Theta) for at membranen ikke skal ramle fra hverandre pga svette/kroppsoljer/deo etc*. Eddik er jo et helt greit vaskemiddel for å fjerne svette. Men jeg synes Theta-en er en smule dyr å eksperimentere med, og jeg er usikker på om membran eller DWR kan skades av eddiken? Har noen prøvd eddik på GoreTex-produkter (inkl sko) over lengre tid uten at membranen viste tegn til skader?

*) ..det var i hvertfall forklaringen fra Bergans etter at mine Dermizax-jakker holdt først i 2 og så i 1 år, og jeg fant det for godt å lete etter andre produsenter og membraner..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, a_aa skrev:

Selv har jeg en liten sprayflaske med eddikvann like ved skohyllen, og dersom jeg har gått sammenhengende et par sko mer enn 8-9 timer, får de seg en dusj eddikvann innvendig og bruksfri et par døgn mens de tørker godt. I tillegg hender det at jeg kjører bøttemetoden om det skulle bli nødvendig, funker flott og har aldri skadet noen av mine sko. :) 

*snip*

 

Jeg bruker eddik innimellom på treningstøy. Men det funker uten tvil best med vanlig vaskepulver og 40 grader finvask. Så jeg ville nok ha brukt vaskepulver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner heller ikke disse helt tette, vanntette alpinastøvlene. Man blir våt av svette og så iskald om man går langt nok. Mine siste alpinastøvler er perforerte og puster faktisk. Mye bedre og slutt på våte føtter! Ellers har jeg hatt dårlig erfaring ned innerforet som det går hull på etter en sesong med gnagsår som resultat. Har fungert med gaffatape i helkappen en sesong, men de bør jo holde lenger. Håper det siste paret er mer robust. Vi får se. :-)

Setter man støvlene til rask tørking blir det mindre lukt. Setter dem alltid på varmt baderomsgulv etter tur.

Endret av peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Gittiamo skrev:

Jeg bruker eddik innimellom på treningstøy. Men det funker uten tvil best med vanlig vaskepulver og 40 grader finvask. Så jeg ville nok ha brukt vaskepulver. 

Eehe... Tror vi skriver forbi hverandre nå - vaskepulver og 40° finvask er vel ikke helt koscher for verken GoreTex-plagg (pulver kan visstnok bidra til å tette porene) eller sko (i hvert fall ikke om det er lær i dem, der skal det jo være litt fett)?

Uten at jeg skal gå god for alle gode påstander om eddik, så mener jeg å huske at den funker på tre nivå mot svette; den er antibakterielt (eddiksyren angriper bakterieoverflaten), den løser opp saltdannelser i svetten, og den har en lukt som nøytraliserer svettelukt. For mye annet som man vasker for (fett, sukker, gjørme etc), vil nok andre vaskemidler være minst like gode - men er det svette du først og fremst vil fjerne, er eddik blant de bedre - trur eg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, a_aa skrev:

Eehe... Tror vi skriver forbi hverandre nå - vaskepulver og 40° finvask er vel ikke helt koscher for verken GoreTex-plagg (pulver kan visstnok bidra til å tette porene) eller sko (i hvert fall ikke om det er lær i dem, der skal det jo være litt fett)?

Uten at jeg skal gå god for alle gode påstander om eddik, så mener jeg å huske at den funker på tre nivå mot svette; den er antibakterielt (eddiksyren angriper bakterieoverflaten), den løser opp saltdannelser i svetten, og den har en lukt som nøytraliserer svettelukt. For mye annet som man vasker for (fett, sukker, gjørme etc), vil nok andre vaskemidler være minst like gode - men er det svette du først og fremst vil fjerne, er eddik blant de bedre - trur eg... 

Hmm. Tja. Vet faktisk ikke hva som er best. Var innom Norrøna her om dagen for å kjøpe impregnering til min GTX-bukse. Der sa de jeg bare skulle vaske med vanlig vaskemiddel. 

Men for all del. Jeg har alltid eddik i hus og den brukes sjeldent til mat (samme med bakepulver). Genialt til rengjøring. 

Nå ble det kraftig avsporing fra sure sko. Uuups. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhoo - akkurat vaska buksa med vanlig vaskemiddel :shock: Men om det ikke går bra, så har jeg en fin unskyldning for å ønske meg en ny. Denne har levd med meg i 15 år så på tide å byttes ut kanskje?

Så moralen er - ikke vask GTX-skoa med Blenda :blink:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, peik said:

Skjønner heller ikke disse helt tette, vanntette alpinastøvlene. Man blir våt av svette og så iskald om man går langt nok. Mine siste alpinastøvler er perforerte og puster faktisk. Mye bedre og slutt på våte føtter! Ellers har jeg hatt dårlig erfaring ned innerforet som det går hull på etter en sesong med gnagsår som resultat. Har fungert med gaffatape i helkappen en sesong, men de bør jo holde lenger. Håper det siste paret er mer robust. Vi får se. :-)

Setter man støvlene til rask tørking blir det mindre lukt. Setter dem alltid på varmt baderomsgulv etter tur.

For meg er det også mer vettugt med tynne, lettørkede sko i lær, og heller "padde" føttene med et eller flere par sokker som tross alt lettere kan både vaskes og byttes enn skoene. Men det hjelper altså veldig å ha en skopussefantast i huset for å holde skoene vanntette ... ;) 

 

ETA - snakker man med en skoforhandler så er det også NONO å tørke skoene på for hard varme/ med (for) varm skotørker. Lim og såler er ikke tilpasset dette.

Endret av smgj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, peik skrev:

Skjønner heller ikke disse helt tette, vanntette alpinastøvlene. Man blir våt av svette og så iskald om man går langt nok. Mine siste alpinastøvler er perforerte og puster faktisk. Mye bedre og slutt på våte føtter! Ellers har jeg hatt dårlig erfaring ned innerforet som det går hull på etter en sesong med gnagsår som resultat. Har fungert med gaffatape i helkappen en sesong, men de bør jo holde lenger. Håper det siste paret er mer robust. Vi får se. :-)

Jeg har hatt mange par langrennstøvler gjennom årene, men har aldri hatt noen som er så gode som de vanntette Alpinaskoene. Er på andre sesongen nå, og skal ha samme igjen når de er utslitte! De er helt suverene! Holder varmen godt, og blir ikke våte. Nå er ikke jeg plaget av utpreget fotsvette, men jeg har enda til gode å bli våt innenfra i de skoene. Jeg har de såpass trange at jeg bare bruker en tynn ullsokk inni. Hvis det er veldig kaldt bruker jeg heller et skoovertrekk utenpå. På den måten unngår jeg å svette på beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎06‎.‎02‎.‎2016 at 11:02 PM, Lompa said:

Jeg har hatt mange par langrennstøvler gjennom årene, men har aldri hatt noen som er så gode som de vanntette Alpinaskoene. Er på andre sesongen nå, og skal ha samme igjen når de er utslitte! De er helt suverene! Holder varmen godt, og blir ikke våte. Nå er ikke jeg plaget av utpreget fotsvette, men jeg har enda til gode å bli våt innenfra i de skoene. Jeg har de såpass trange at jeg bare bruker en tynn ullsokk inni. Hvis det er veldig kaldt bruker jeg heller et skoovertrekk utenpå. På den måten unngår jeg å svette på beina.

Rart hvor totalt forskjellige erfaringer folk har med Alpina :) Jeg blir ikke spesielt våt men du verden så kald man blir på føttene om man står mer en 5min stille når det er kaldt ute....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs vel litt hvor mange timer man har dem på også. Det er spesielt på turer mer enn 3-4 mil jeg har vært plaget med våte og kalde føtter, også ved temperaturer rundt 0 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myske har jeg gode erfaringer med. Opp i med hele blade og så gå med dem. 

"Tørket myske har en sterk søtlig duft og en svak bitter smak, og er mye brukt som et krydder og en naturlig luftfrisker i vanlige hjem, så vel som et sårhelende og betennelsedempende middel i folkemedisin." fra Wikipedia

Endret av NimbusDK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 8.2.2016 at 17.59, peik skrev:

Spørs vel litt hvor mange timer man har dem på også. Det er spesielt på turer mer enn 3-4 mil jeg har vært plaget med våte og kalde føtter, også ved temperaturer rundt 0 grader.

Stort sett, så har jeg ikke noe problem med svette/våte føtter i mine Alpina-sko, men jeg fikk det en gang, når jeg kledde meg for -14, men det var nedi dalen. Oppe på fjellet så var det -5 i skyggen og strålende sol, og ergo null skygge. Fikk i tillegg til svette føtter fikk jeg også tendenser til gnagsår.

Min konklusjon er at det er viktig å kle av seg når man begynner å bli varm. Så lenge man ikke går grisehardt, så skal det da gå an å kle seg så man ikke svetter som en gris på vinteren? Så slipper man sko som blir våte og kalde. 

Btw, jeg bruker kun en tynn teknisk sokk (ikke ull) inne i skoene. Den transporterer fuktigheten til skoen, så ihvertfall det innerste laget er rimelig tørt. Det gjør at man svetter mindre (det krever mer energi å transportere vannet gjennom sokken enn å lagre det i en ullsokk), samtidig som man er tørrere på føttene og har mindre sjanse for gnagsår. (Btw, så er det tekniske sokken en halvhøy en fra Pierre Robert som man får kjøpt på Kiwi, glimrende, sommer som vinter) 

Ull er noe jeg nok kun finner på å bruke i Alpina-støvlene mine i -15 eller kaldere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.