Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjørebelte til huskyen


DryasAnne

Anbefalte innlegg

Teenker på nytt til meg og til voffen.

Kanskje spesielt til meg, da beltet jeg har er 7-8 år gammelt og er i metall, altså karabinkroker og ringer i kraftig metall Beltet er blått polstret og må dras inn hardt for  ikke å skli  opp

Disse krokene ødelegger tiil stadighet jakke mine, når jeg holder henda inntil kroppen og vofffen ryykker til, skjærer krokrokene dypt inni stoffet ;.(

Værst av alt, tauet fra meg til huskyen er et gammeldags tykt nylontau, ikke fleksibelt! Det er mer en sterkt nok,

men etter en del tura, slites pelsen av på voffem min:)

Har en lekkert rød gåsele, ett år gammel som funker bra, men vet ikke om det er optimalt for skiitur i fjellet?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann! Jeg bruker dette: https://www.felleskjopet.no/produkter/kjoerebelte-jaegerens-sort-50235006
 

Har også dette kjørestrikket: https://www.felleskjopet.no/produkter/kjoerestrikk-jaegerens-250cm-50234145

Fungerer bra. Litt dyrt. Kan muligens kjøpes billigere, men jeg handlet det mens jeg var på Felleskjøpet i annet ærend, og ville teste ut. Selv bruker jeg det bare på tur sammen med en buhund og en akita. Ingen av dem trekker stort, men jeg synes det er bra å kunne ha hendene fri på tur, og kobler hundene til dette der de ikke kan gå løse. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang at lina di sliter av pelsen på voffen; kanskje en Nome-sele hvor påkoblinga er langt bak så lina ikke ligger inntil hunden, om det vil få lina til ikke å ligge slite på pelsen. Men du har kanskje slik sele eller har prøvd det?

Hege P: artig at du har Buhund! Flotte og brukendes hunder! Akitaene og, alle spisshunder også ja :-) Har hatt to Buhunder sjøl + Sib.Husky og "Grønsky".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med non stop sin pakke. Kjøpte komplett pakke med freemotion-sele til hunden, strikk og belte til meg. Ga 995 for komplett pakke. Føler jeg var heldig med den prisen, men kan jo tenkes andre er like heldige.

Liker beltet godt på grunn av justerbare stropper til å ha mellom bena, slik at beltet ikke sklir opp ved aktivt bruk. Det er altså enkelt å sørge for hvor belastningen blir på kroppen. Innfestingen av beltet er en kro og en D-ring, hvor bruk av kroken alene gjør det lett å hekte av båndet om behovet skulle melde seg. Hektes da med en enkel bevegelse, noe som er kjekt når en treger å ha fokuset på noe annet enn hvordan båndet er festet. Krok og D-ring benyttes sammen om man ønsker en permanent innfesting. Selv bruker jeg kun kroken ved bruk på ski.

Legger ved første og beste lenke som eksempel, ville nok ha lett etter en bedre pris?

http://nettdyret.no/hund/seler---trekk/kjørebelte-non-stop-trekking_44-22.html

 

strikkbåndet har strikk inne i båndet og jeg innbiller meg at strikken er bedre beskyttet mot direkte sollys og slitasje og derfor varer litt lenger. Skulle evt strikken ryke på langtur så vil båndet være anvendelig, bare uten strikk.

https://www.xxl.no/non-stop-dogwear-kjorestrikk/p/1084310_1_style#

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, veldig fornøyd med "trekketrusa" fra Nonstop, den er laget i en type netting og fungerer superbra. I tillegg har jeg et vanlig trekkbelte fra Nonstop, og også meget fornøyd med det :-) Brukt litt forskjellige bånd, men de lette bånda med strekk i foretrekker jeg, de blir ikke så tunge, spesielt når hunden trekker lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har baggen softbelt race beltet og er superfornøyd! Har ryggproblemer og sliter med at andre hoftebelter sklir oppover ryggen når hunden plutselig drar i litt rykk og napp. Veldig fornøyd med at det er strikk rundt hele beltet som sitter inni og kan byttes ut etter hvilken hund man har, jeg har to hunder så jeg må ha den sterkeste. Er god og bredt belte som sitter godt føler jeg, og med refleks bak som er greit for meg som bor sentralt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 4. februar 2016 at 14.20, Borga Voffe skrev:

Teenker på nytt til meg og til voffen.

 

Undrer på, hva du egentig har av belte og div. trekkutstyr? At noen kommer med forslag og så har de knapt hunder som trekker, er ikke tilitsvekkende.

Og i din situasjon, trekkvilling hund av mellomstor størrelse. De som er sammenlignbare (og muligens bedre), er "greyster", KV og enkelte P.

Har ikke sjekket mitt gamle utstyr, hvilke fabrikant og type det er. Svarer likevel som et tips. Hundekjørere er mer eksperter. Eller gogle Nordisk hundkjøring og barmark. De bruker rett type utsyr.

Du har nok ikke et belte av stål! At kroken er i stål er noe annet. At du bruker et nylontau, er tullete. Da ber du om ubehagelige rykk. Bruk elastisk line, alla det de i Nordisk hundekjøring. Det gjør jeg på mine vorsteh hunder. Men selv om en har spreke hunder, er det alltid fordel å ha de dresserte. Da er det enklere ved start, kunne holde høyre i løyper, stopp, m.m.

Jeg forstår lite av ditt 3. avsnitt.Jeg har ikke problemer med jakker og at kroker ødelegger jakker. Har brukt mitt utstyr i mer enn 30 år og ved fysik trening ca 3 ganger pr. uke, i vinter sesongen. (Sommerstid, er hund/hunder,( koblet til sykkel).

Du må bruke et belte som passer deg,. Men selvfølgelig må det, strammes tett intil kroppen, hoft, eller mage. Og med en krok hvor det er mulig å løse ut stroppen/strikken raskt. Strikken må være fleksibel og med raske hunder (rask galopp), min. 5 - 6 meter langt. Selen må være av Nome typen, med kobling helt bakerst, ved halen.

Må si at jeg er aldrig har vært opptatt av hvorden jeg og hund ser ut med div. utstyr, det er hvorden det fungerer som er viktig! Utseende er da uvesentlig!

Jeg har ikke tatt meg bryet med å finne type, merker, o.l., på det jeg bruker. Men ønsker du kommertarer og råd, er det opp til deg å vise ditt utstyr. Samt beskrive mer pressist. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 26. februar 2016 at 11.50, Ann Christin skrev:

Jeg har baggen softbelt race beltet og er superfornøyd! Har ryggproblemer og sliter med at andre hoftebelter sklir oppover ryggen når hunden plutselig drar i litt rykk og napp. Veldig fornøyd med at det er strikk rundt hele beltet som sitter inni og kan byttes ut etter hvilken hund man har, jeg har to hunder så jeg må ha den sterkeste. Er god og bredt belte som sitter godt føler jeg, og med refleks bak som er greit for meg som bor sentralt :D

Dresser hundene dine og bruk elastisk strikk, så unngår du problemet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sterke hunder ville jeg styrt unna Baggen. Hos meg har både strikken i beltet røket (to ganger, ene gangen nesten nytt, andre gange gammelt og slitt), spenna på siden av beltet røket og to strikk-kobbel (ryker der strikken er sydd fast). Og jeg har ikke spesielt store hunder (26 kg). MR-kobbel sin strikkline røk også ganske fort i strikken. Den kan jo byttes ut, men jeg har ikke gjort det. Det ble kasta.

Manmat sin strikkline er solid, men den med hanefot på har en svakhet akkurat der hanefoten er sydd på. Den røk etter 5 mnd bruk. Men selve lina er noe av det beste jeg har brukt, så til en hund anbefaler jeg den. 

Zero DC hoftebelte er veldig godt og solid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

 

Det går faktisk an å lære selv huskyer : langsom, gå bak, selv om de helst vil ha full fart på i utfor løypene - og det blir ganske hasardiøst!

Jeg syr selv kjørebelte av gammel hofterem til sekk og et annet er et masteklatrerbelte (sikkerhetsbelte fra Jula. Dette er bredt og fast og gir bra støtte i korsryggen. Begge er selvfølgelig forsiynet med hanefot med line bundet i ene enden og karabin i andre. http://www.jula.no/catalog/klar-og-verneutstyr/beskyttelse/fallsikring/tilbehor/stottebelte-906220/

Jeg fandt ennda en gammel sidelomme til sekk, som jeg har bundet på jula beltet, så jeg kan ha en vannflaske og tynn dunjakke med.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.