Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellpulken - modifisering av trekk...


Espen Ørud

Anbefalte innlegg

Jeg har gått opp i størrelse og handlet en 168 cm Fjellpulken da jeg tidvis har slitt med litt liten plass på aleneturene vinterstid. Det går mye i isfiske og pulken tømmes gjerne komplett i teltet foruten det som evt blir med på isen under fiske og i blant tippes også pulken på høykant på som levegg eller for å ta unna snøføyke under fisket. Nattestid sikres gjerne pulken godt i vegetasjon eller annet dersom det er meldt mye vind.

Under flere av disse bruksmåtene så har det en tendens til å føyke mye snø inn i det som måtte være igjen av utstyr i pulken. Jeg har lyst til å montere enten kraftig glidelås eller borrelås i toppen av trekket for å unngå en del av dette. Det vil også gjøre det lettere å lukke pulken når den inneholder mye bagasje under forflytning slik at det heller ikke under forflytning blir sørlig mulighet for at den føyker full av snø.


Noen som har erfaring/tips/tanker vedrørende opplegget? Tar gjerne bilder som viser hvordan du/dere har utført. Det skal fortsatt være en anstendig seilmaker i byen her så jeg antar han skal være i stand til å utføre oppdraget. 

Noen tanker/erfaringer på glidelås vs borrelås?

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du kikket på pulkbag? Jeg vet det ikke svarer på spørsmålet ditt, jeg etter mitt syn er bag helt genialt kontra masse småkolli. Et kolli fra pulk og rett inn i teltet.

Fjellpulken har en stor 155 liter til en hyggelig pris som veier lite i seg selv, er tøyelig og grei å pakke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert glidelås i trekket på min hjemmelagede pult og er nokså fornøyd med det. Eneste ulempe er at du må være litt bevist på å slippe ut luften før du drar glidelåsen helt igjen.

pulk.jpg

P1020112.JPG

P1020305.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fjellpulken 144 og plages innimellom av samme problem. Borrelås vil jeg ikke ha, for det vil bare bli kaos med alle andre greier jeg har med borrelåser på, som skal opp og ned av pulken. Glidelås, -njææ, ser for med ising og trøbbel med å åpne den.. Min løsning har vært et par digre vanntette pakksekker. Den ene tar sikkert 120 liter, den andre kanskje 70. Søppelsekker kan også funke, om man er litt forsiktig med dem. Da gjør det ingen ting om det føyker nedi litt snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lompa said:

Jeg har en fjellpulken 144 og plages innimellom av samme problem. Borrelås vil jeg ikke ha, for det vil bare bli kaos med alle andre greier jeg har med borrelåser på, som skal opp og ned av pulken. Glidelås, -njææ, ser for med ising og trøbbel med å åpne den.. Min løsning har vært et par digre vanntette pakksekker. Den ene tar sikkert 120 liter, den andre kanskje 70. Søppelsekker kan også funke, om man er litt forsiktig med dem. Da gjør det ingen ting om det føyker nedi litt snø.

Problemer med ising av glidelås har jeg ikke opplevd foreløpig. Bruker spiralglidelås tatt utt fra et gammelt telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Den 5.2.2016 at 10.20, esw skrev:

Jeg har montert glidelås i trekket på min hjemmelagede pult og er nokså fornøyd med det. Eneste ulempe er at du må være litt bevist på å slippe ut luften før du drar glidelåsen helt igjen.

pulk.jpg

P1020112.JPG

P1020305.jpg

Hvor får du tak i denne typen strikk du har brukt? Jeg har lett på alle slags butikker, men finner ikke strikken jeg vil ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig metode er å ha en løsning hvor man ruller begge stoff rundt ett hardere material. Ser du på pakkposer har de enten litt stive kanter eller en plastikkremse som man ruller rundt. F.eks feste en plastikkremse på den ene siden. Sjøl bruker jeg en to delt reservestav til formålet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.