Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkel til jobb - kort strekk 3,5 km - vedlikeholdsfri


FranzJosef

Anbefalte innlegg

Ser etter en sykkel til bruk om vinteren og i ruskevær (høst/vår med regn), dvs. kanskje 75% av året. Jeg har en lett hybrid uten skjermer til 10' og bruker nok den også til jobb på dager med tørre og isfrie veier.

 

Siden det er såpass kort vei er hastighet fullstendig underprioritert på farkosten. Det som er viktig er:

- skjermer for søle/sprut (antar jeg må sykle med et ytre skall-lag, men det er mye jobb å få av slik søle)

- enklest mulig vedlikehold (er dårlig på å skru og mekke og det vil føre til at sykkelen droppes om den krever for mye), kan godt ha enklere gir

 

Problemet med piggdekk er at jeg vil fort sykle mye i plussgrader på vinteren. Dette er i Moss og selv om denne vinteren har vært knallharde minus og mye is på vegen så blir nok det mest av 1-10 pluss og fuktige/sølete veger i løpet av vinteren. Da sliter man vel kanskje bare fort ut piggene?

 

Siden jeg tross alt vil sykle ganske mye på sykkelen selv om det er veldig kort avstand er jeg ikke redd for å legge litt kroner i det. 5-10' kanskje?

 

Vil absolutt ikke kaste bort penger på noe design-citybike-greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
8 minutes ago, FranzJosef said:

Problemet med piggdekk er at jeg vil fort sykle mye i plussgrader på vinteren. Dette er i Moss og selv om denne vinteren har vært knallharde minus og mye is på vegen så blir nok det mest av 1-10 pluss og fuktige/sølete veger i løpet av vinteren. Da sliter man vel kanskje bare fort ut piggene?

Jeg ville brukt piggdekk for å være sikker selv om det kanskje blir litt fortere slitt på barmark. Min erfaring er at det rundt nullføre kan variere endel om det er våt vei, eller is. Syklet en gang på noe jeg trodde var våt vei, og skjønte det var is med vann på når sykkelen begynte å skli sideveis pga doseringen på veien. (Les dårlig veistandard)

Har du vurdert ekstra sett med felger til hybriden din så du kan bruke piggdekk i de periodene du trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest en del foruminnlegg om vintersykling tror jeg at jeg er enig med deg, den sikkerheten en får med pigg er verdt det. Uansett hvor forsiktig man sykler kan man fort ende i bakken og da kan man skade seg ganske stygt selv i lav fart.

Min bror gjorde akkurat det du nevner, han valgte å kjøre piggfritt bak hele året. Men han hadde to felger til forhjulet og byttet mellom to komplette sett felg/dekk i vintermånedene.

For min del er hybriden jeg har såpass uegnet som vintersykkel at jeg tror jeg bør ha en mer dedikert sykkel til dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke hvorfor du mener at hybriden din ikke er egnet for vinterbruk, hybridsykler pleier vanligvis å tåle det meste hvis du ikke sykler i terrenget. 

Jeg har to sykler. En hybrid, ca. 10 - 12 år gammel, og en cyclocross. Hybriden står med piggdekk hele vinteren siden cyclocrossen bare brukes om sommeren. Hybridsykkel med piggdekk fungerer helt glimrende om vinteren selv om jeg har litt smale dekk. Jeg har ca.16 km til jobben. 

Det største problemet med vintersykling her hos oss er at sykkelen blir veldig skitten. Det grå belegget som legger seg på ramme og drivverk kan lett spyles av med en vannslange hvis det ikke får tørke, men hvis det tørker så sliter det veldig på kjede og tannhjul. Dette belegget består stort sett av asfaltstøv og vann og virker som et fint slipemiddel når det størkner.

Jeg spyler sykkelen etter hver tur, og hvis det er spylemuligheter på jobben så blir sykkelen spylt to ganger daglig.

Hvis du av en eller annen grunn er skeptisk til piggdekk så tror jeg dette kommer av at du ikke har opplevd et fall på grunn av is. Hvis det f.eks. ligger litt is i en sving så risikerer du at sykkelen plutselig blir borte under deg. Du får ikke tid til annet enn å registrere at det er is på veien før du smeller i asfalten. 

Et sett piggdekk vil holde i mange år hvis du bare sykler noen kilometer om dagen, selv om det blir en del bar mark.

snow-bike-fell.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler hele året her i Oslo, og har omtrent samme oppsett som deg: En god hybrid uten pigg, og en billigere, enkel sykkel til vinterveier. Jeg bruker nå en hybrid også til dette. Smale dekk med pigg er etter min mening best. Brede offroaddekk "flyter" mer når det er slapseføre, og oppleves mer vinglete. Velg lange skjermer som går helt ned mot hjulet, så slipper du så mye dritt på sko og rygg.. Skivebremser er en klar fordel på en sånn sykkel.

Det er mer slitasje på vintersykkelen. Kjede og kranser får mer juling, men jeg får to sesonger på et sett. Bruk tynnere olje om vinteren. Sykkelen må oljes oftere, men tykk olje blir treig i kulda, og det blir vanskeligere å gire. Som REs sier så bør sykkelen spyles/vaskes innimellom, men jeg gjør det slett ikke så ofte som han. Vanskelig å vaske sykkelen når det er masse minus, og jeg må parkere ute. Da fryser alt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet med piggdekk ganske mange vintre, og synes absolutt du bør ha pigger om vinteren. Ellers blir det tryn. Piggene slites knapt i det heletatt, selv om du kjører på asfalt. De vi kanskje bli mindre skarpe i kantene etter mange kilometer, men de sitter likevel godt på is.

Jeg hører ofte at sykler som brukes om vinteren fort blir utslitt. Sportsforretningene mener naturligvis at man bør ha to sykler eller fler, men min erfaring er at dette ikke er nødvendig. Det eneste som er å passe på er å smøre alle bevegelige deler ofte når det er regn, slaps, mildvær. Tynn sprayolje er fungerer men fordamper og blir ikke sittende, så det beste er tykkere olje. Tykk olje sitter best og gir lengre smøreintervaller. Jeg tester for tiden marine gear olje som skal kunne ta opp i deg fuktighet for å se om den sitter bedre, men den er ikke så tykk.

Det er ikke engang nødvendig å vaske en sykkel med ferskvann sålenge man passer på å holde alle bevegelige deler godt smurt. Jeg har aldri vasket mine helårssykler ,bare smurt dem og aldri hatt problemer. Men jeg kjøper aldri sykler med skivebrems og dempere, som vanskeliggjør vedlikeholdet.

Det eneste som kanskje blir noe mer slitt om vinteren er selve felgen, pga felgbremsen. Men en felg holder likevel veldig mange kilometer.

I stabil kulde er det nesten ikke vedlikehold, det blir nesten som tørt sommervær, selv om alt er tyngre og tregere i kulda.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange fine råd om vasking og olje her, men hadde kanskje håpet på å få litt mer konkrete forslag på type sykkel som kan være aktuell til spec-en også.

Leser om dette innvendige giret Alfine og hydrauliske skivebremser som høres ut som er tingen her, selv om det første kanskje fordyrer mye? Er det kanskje også perler for svin å bruke mye penger på en vintersykkel? Tenker enten at en investerer i slike ting eller så kan man tenke at sykkelen ruster og blir full av søle og dritt etter relativt kort tid likevel og da går får en rimelig løsning. Har mulighet for å spyle på jobb innendørs, men ikke hjemme. Men ellers er jeg ikke flink med å pusse og fikse på sykkel, mest pga tilgjengeligheten/tid/interesse. Bor i blokk og det er egentlig ikke noe sted det passer å ha sykkelverksted.

Hvilke steder har kvalitet? I Moss ser det ut som sykkelboden har flagget ut, så jeg finner ingen rene sykkelbutikker. Da er det kun sportsbutikker, XXL og Gmax o.l.  Birksport i Vestby, er det noe å satse på?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som typisk "hollandsk" sykkelbruk. Foreslår derfor å se litt på hva som er typisk å bruke der, som er sykler med lukket kjede, navgir og trommelbremser, f.eks. som disse:

http://batavus.dk/klassiske-cykler/london-dk#herre-farve-21

https://www.gazelle.nl/fietsen/esprit-c7/

Slike sykler trenger veldig lite vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror du kanskje er inne på noe her. Trommelbremser, er det når du tråkker pedalen bakover for å bruke bakbremsa?

Nå vet jeg at XXL er fy-fy. Men hva med denne?

https://www.xxl.no/velocity-by-white-com-ut-7-gent-bysykkel-15/p/1108921_1_style

Hva er det egentlig å vedlikeholde på noe sånt i forhold til bremser og gir? Smøre kjedet og forsøke å holde den noenlunde ren så er en godt på vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, qwer993 skrev:

Jeg har syklet med piggdekk ganske mange vintre, og synes absolutt du bør ha pigger om vinteren. Ellers blir det tryn. Piggene slites knapt i det heletatt, selv om du kjører på asfalt. De vi kanskje bli mindre skarpe i kantene etter mange kilometer, men de sitter likevel godt på is.

Jeg hører ofte at sykler som brukes om vinteren fort blir utslitt. Sportsforretningene mener naturligvis at man bør ha to sykler eller fler, men min erfaring er at dette ikke er nødvendig. Det eneste som er å passe på er å smøre alle bevegelige deler ofte når det er regn, slaps, mildvær. Tynn sprayolje er fungerer men fordamper og blir ikke sittende, så det beste er tykkere olje. Tykk olje sitter best og gir lengre smøreintervaller. Jeg tester for tiden marine gear olje som skal kunne ta opp i deg fuktighet for å se om den sitter bedre, men den er ikke så tykk.

Det er ikke engang nødvendig å vaske en sykkel med ferskvann sålenge man passer på å holde alle bevegelige deler godt smurt. Jeg har aldri vasket mine helårssykler ,bare smurt dem og aldri hatt problemer. Men jeg kjøper aldri sykler med skivebrems og dempere, som vanskeliggjør vedlikeholdet.

Det eneste som kanskje blir noe mer slitt om vinteren er selve felgen, pga felgbremsen. Men en felg holder likevel veldig mange kilometer.

I stabil kulde er det nesten ikke vedlikehold, det blir nesten som tørt sommervær, selv om alt er tyngre og tregere i kulda.

Største fordelen med å ha en sykkel med og uten pigg, er at man kan sykle med den piggfrie når det er tørr vei, og det er det ganske mange dager i løpet av en vinter her hvor jeg bor (Oslo) og der trådstarter bor (Moss). Jobbsykling foregår stort sett alltid etter samme ruta, så man vet om det vil være is eller ikke. Det er såpass mye kjipere å sykle med pigg, at det er fint å ha muligheten til å sykle på dekk som ruller skikkelig.

Er uenig i bruk av tykk olje. Særlig i skikkelig kulde har jeg noen ganger hatt problemer med å få skiftet fra lettere mot tyngre gir. Etter å ha byttet olje (ikke spray, men tynnere olje), så er dette eliminert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Lompa skrev:

Største fordelen med å ha en sykkel med og uten pigg, er at man kan sykle med den piggfrie når det er tørr vei, og det er det ganske mange dager i løpet av en vinter her hvor jeg bor (Oslo) og der trådstarter bor (Moss). Jobbsykling foregår stort sett alltid etter samme ruta, så man vet om det vil være is eller ikke. Det er såpass mye kjipere å sykle med pigg, at det er fint å ha muligheten til å sykle på dekk som ruller skikkelig.

Er uenig i bruk av tykk olje. Særlig i skikkelig kulde har jeg noen ganger hatt problemer med å få skiftet fra lettere mot tyngre gir. Etter å ha byttet olje (ikke spray, men tynnere olje), så er dette eliminert.

Jobbveien min, som også ligger i Oslo, er i "vinterhalvåret" nesten aldri tørr asfalt. Etter første snøfall er det alltid partier med is eller snø som gjør at jeg foretrekker piggdekk, og som kan gjøre det risikofylt å sykle uten fordi fokus da må være mer på bakken og mindre på omgivelsene. Dekkskifte gjør jeg gjerne ifbm annet vedlikehold, og skiftet i seg selv går fort.

Tykk olje sitter bedre på bevegelige deler så man ikke må smøre så ofte når man sykler i fuktig miljø, rundt null grader eller varmere. Veiene jeg sykler på er som regel saltet om vinteren og da er dekket løst også litt under null. Tykk olje er tregere å bevege i kulde, men min erfaring er at friksjonen (fuktighet/rust/urenheter) i gearwire/hylse i praksis betyr mer enn friksjonen fra tykkere olje i selve gear-leddene.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, qwer993 skrev:

Jobbveien min, som også ligger i Oslo, er i "vinterhalvåret" nesten aldri tørr asfalt. Etter første snøfall er det alltid partier med is eller snø som gjør at jeg foretrekker piggdekk, og som kan gjøre det risikofylt å sykle uten fordi fokus da må være mer på bakken og mindre på omgivelsene. Dekkskifte gjør jeg gjerne ifbm annet vedlikehold, og skiftet i seg selv går fort.

Tykk olje sitter bedre på bevegelige deler så man ikke må smøre så ofte når man sykler i fuktig miljø, rundt null grader eller varmere. Veiene jeg sykler på er som regel saltet om vinteren og da er dekket løst også litt under null. Tykk olje er tregere å bevege i kulde, men min erfaring er at friksjonen (fuktighet/rust/urenheter) i gearwire/hylse i praksis betyr mer enn friksjonen fra tykkere olje i selve gear-leddene.

Har samme erfaring som deg med oljen, men jeg synes bare det er en liten ulempe å putte på olje litt oftere for å unngå deler som fungerer tregt. Jeg oljer kanskje en gang hver uke eller noe sånt, og da er det ikke mange dråpene.

Visst er det piggdekkforhold ganske lenge etter et snøfall, men i løpet av vinteren får vi milde perioder, og perioder med opphold i lengre tider, som gjør at veiene tørker opp. Da synes jeg det er deilig å ha dekk som ruller skikkelig. Jeg kommer heller ikke i dilemmaene omkring når jeg skal legge om. Det tar ikke mer enn en halvtime å bytte dekk, men man gidder ikke å bytte når man står der om morgenen og skal på jobb.. Min konklusjon på alt dette har vært å bruke en gammel "utrangert" sykkel til piggdekksyklinga. Da holder jeg salt, slaps og drit i større grad borte fra den andre, som jeg har lagt en del kroner i.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom to sportsbutikker i går (GMAX og XXL, de virket til å ha bra peiling selv om disse har ikke de beste rykte). De mener at navgir ikke er noe å satse på, vedlikeholdsfritt ja, men det er helt det er noe som helst galt med det. Da koster delene flere tusen og det tar veldig arbeidstid å sette sammen sånt. Ofte mer enn en ny sykkel. Dessuten var de svært skeptiske til hvordan dette ville fungere i kulde, det vil fort være veldig tregt. De mente faktisk at det beste var et helt åpent girsystem, en må bare ta jobben med å rengjøre og vedlikeholde det og når det går i stykker så er det ikke en formue å få det byttet.

I så fall er jeg over på en mer "vanlig" sykkel med:

- skjermer

- hydraulisk skivebrems

Spm er om jeg skal ha en offroader (26"?, 29"?) eller en hybrid til vinterbruk.

Tenker å ha sommerdekk bak, to komplette hjul foran (sommer/vinter) som jeg bytter på gjennom vinteren etter føret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, esw skrev:

Nei, det er ikke den. De jeg snakker om betjenes fra styret og har samme prinsipp som på en del eldre biler.

https://en.wikipedia.org/wiki/Drum_brake

Den bremsetypen som du beskriver her var vanlig å bruke på framhjulet før de åpne bremsene gjorde sitt inntog sammen med åpent gir. 

20130614-100058.jpg.a8e88d5fa9678a965edc

22 timer siden, Lompa skrev:

Jeg sykler hele året her i Oslo, og har omtrent samme oppsett som deg: En god hybrid uten pigg, og en billigere, enkel sykkel til vinterveier. Jeg bruker nå en hybrid også til dette. Smale dekk med pigg er etter min mening best. Brede offroaddekk "flyter" mer når det er slapseføre, og oppleves mer vinglete. Velg lange skjermer som går helt ned mot hjulet, så slipper du så mye dritt på sko og rygg.. Skivebremser er en klar fordel på en sånn sykkel.

Det er mer slitasje på vintersykkelen. Kjede og kranser får mer juling, men jeg får to sesonger på et sett. Bruk tynnere olje om vinteren. Sykkelen må oljes oftere, men tykk olje blir treig i kulda, og det blir vanskeligere å gire. Som REs sier så bør sykkelen spyles/vaskes innimellom, men jeg gjør det slett ikke så ofte som han. Vanskelig å vaske sykkelen når det er masse minus, og jeg må parkere ute. Da fryser alt..

Enig, men når det er minusgrader så blir ikke sykkelen så skitten som når det er 0++ grader. 

@qwer993

Det er ikke engang nødvendig å vaske en sykkel med ferskvann sålenge man passer på å holde alle bevegelige deler godt smurt. Jeg har aldri vasket mine helårssykler ,bare smurt dem og aldri hatt problemer. Men jeg kjøper aldri sykler med skivebrems og dempere, som vanskeliggjør vedlikeholdet.

Hvis du sykler når det er snø og pluss grader eller bare regnvær i den tiden på året når en del biler bruker piggdekk så vil venn og skitt feste seg over alt på sykkelen, og hvis du bare oljer uten å rengjøre så vil oljen blande seg med små partikler fra asfalt, salt og strøsand og virke som et fint slipemiddel på alle roterende deler. Hvis du i tillegg har felgbrems så sliter du ut felgen ganske fort. Når denne dritten blander seg med oljen så får du en tykk svart masse som bygger seg opp på kjede og tannhjul. Denne massen er vanskelig å få bort hvis du bare bruker vann. Jeg vet at noen vasker kjede og tannhjul med diesel siden diesel også har en lett smørende effekt, men jeg bruker felgrengjøring  eller bremserengjøring fra Biltema og en oppvaskkost. Men da må delene smøres etter rengjøring.

Men nå er vinteren her rundt Stavanger mer våt enn kald så vi sliter nok mer enn de som har kaldt vintervær.

Men hvis trådstarter vil ha en vedlikeholdsfri sykkel så er nok sykler med innebygget gir og bremser å foretrekke. Slike systemer brukes ofte på bysykler av den typen hvor du sitter mer oppreist, men det burde ikke være noe problem for en sykkelforhandler å bygge en sykkel med hybrid eller offroad ramme og med innebygget gir og bremser.

Skal du kjøpe en ny sykkel så burde det ikke være noe problem å handle på XXL eller G Sport. Bare pass på at de har verksted slik at de kan hjelpe deg hvis du må innom for justering eller reparasjon. Det er dette som er hovedproblemet med f.eks. Biltema. De har ikke eget verksted. 

rain_fall.jpg.9e9fcaf35edaedad9647592fc4

bike-crash-while-riding-in-the-rain.jpg.

bicyclingintherain1.jpg.b9c2afc16d849657

 

 

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Skal du kjøpe en ny sykkel så burde det ikke være noe problem å handle på XXL eller G Sport. Bare pass på at de har verksted slik at de kan hjelpe deg hvis du må innom for justering eller reparasjon. Det er dette som er hovedproblemet med f.eks. Biltema. De har ikke eget verksted. 

Nå har akkurat disse aktørene sånne 3-års service avtaler. Men hva hjelper egentlig det at de har eget verksted? Ser man på hva disse serviceavtalene så inkluderer det kun en gang i året og det som er inkl er så enkle ting at det er mye mer jobb å frakte sykkelen dit enn å bare gjøre det selv. Det er type pumpe opp dekket, smøre kjedet o.l. Og de skal ha betalt for delene. Høres bra og trygt ut men inkluderer i praksis svært lite. Dessuten så risikerer man at de setter en 16-åring til å fikse sykkelen din. Min erfaring er gjerne at folk på dedikerte sykkelforretninger aldri er helt blåst, men her i byen finnes ikke lenger den slags. Kun XXL og G max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, REs skrev:

 

Men hvis trådstarter vil ha en vedlikeholdsfri sykkel så er nok sykler med innebygget gir og bremser å foretrekke. Slike systemer brukes ofte på bysykler av den typen hvor du sitter mer oppreist, men det burde ikke være noe problem for en sykkelforhandler å bygge en sykkel med hybrid eller offroad ramme og med innebygget gir og bremser.

 

http://www.syklistene.no/syklopedia/vintersykling/hva-slags-sykkel/

 

SLF anbefaler her navgir, dette er spesielt at mange så direkte advarer mot navgir mens mange anbefaler det. Det er kjekt å anbefale noe man ikke har prøvd selv. Og dem som jobber på verksted får jo inn sykler som skal fikses og ser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekking av sykkel er jo ikke akkurat rakettvitenskap, så man kan gjøre det aller meste selv. Poenget er vedlikehold. Jeg er av den oppfatning at dersom man med vedlikeholdsfri egentlig mener "unnskyldning for å la være å gjøre noe", så vil ingen sykkel holde lenge. Selv ikke de "vedlikeholdsfrie". Navgir har jo ingen bevegelige deler utenpå og er på den måten grei, men den dagen noe går galt med navgiret, så er det veldig mye vanskeligere å fikse det selv. Vanlig utenpåliggende girsystemer krever litt mer stell, men til gjengjeld er de mye lettere å fikse. Alle klarer å bytte en kassett og et kjede, om man gidder å bruke noen minutter på å sette seg inn i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, REs skrev:

Hvis du sykler når det er snø og pluss grader eller bare regnvær i den tiden på året når en del biler bruker piggdekk så vil venn og skitt feste seg over alt på sykkelen, og hvis du bare oljer uten å rengjøre så vil oljen blande seg med små partikler fra asfalt, salt og strøsand og virke som et fint slipemiddel på alle roterende deler. Hvis du i tillegg har felgbrems så sliter du ut felgen ganske fort. Når denne dritten blander seg med oljen så får du en tykk svart masse som bygger seg opp på kjede og tannhjul. Denne massen er vanskelig å få bort hvis du bare bruker vann. Jeg vet at noen vasker kjede og tannhjul med diesel siden diesel også har en lett smørende effekt, men jeg bruker felgrengjøring  eller bremserengjøring fra Biltema og en oppvaskkost. Men da må delene smøres etter rengjøring.

Jeg tror dette veistøvet har liten effekt på sykkelen, og sammen med oljen, nærmest ingen. Det er smøring som er det viktige ved vintersykling. Felgene ser ut til å holde lenge, sykkelen mine er over 10 år tror jeg, men det er nok på felgbremsen veistøvet har størst effekt. Når det gjelder hyppig spyling av sykkelen, så vil vel vannet føret med seg det samme støvet inn på trange plasser det kanskje sjelden ellers ville komme. I tillegg vasker vannet antagelig bort oljefilm og blir liggende i lagre etc.

Det bygger seg opp svart masse som du sier, og denne faller vel av etter hvert virker det som. Men jeg skal ikke  påstå at sykkelen er pen.

10 timer siden, REs skrev:

Men hvis trådstarter vil ha en vedlikeholdsfri sykkel så er nok sykler med innebygget gir og bremser å foretrekke. Slike systemer brukes ofte på bysykler av den typen hvor du sitter mer oppreist, men det burde ikke være noe problem for en sykkelforhandler å bygge en sykkel med hybrid eller offroad ramme og med innebygget gir og bremser

Innebygget gir og brems/trommelbrems ville jeg ikke valgt til vintersykling da det er vanskeligere å vedlikeholde, kanskje umulig uten demontering. Fuktighet og saltvann fra veien trenger alltid inn, og det er ikke mulig å holde ute. Derfor vil nok lukkede løsninger gå raskere istykker. Pakninger feks, blir slitt og virker da mot sin hensikt ved at fuktighet over tid trenger inn, men ikke blir luftet ut.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler ikke om vinteren, men høst/sommer/vår. Har brydd meg fint lite om sølebiten. Jeg bruker en lett skalljakke og den vasker jeg i maskin. Ellers bare en sykkelbukse etter været. Du blir varm, og tøyet må uansett vaskes etterpå, så søle er ikke et problem.

 

Sykkelvedlikeholdet tar mannen seg av, så der kommer jeg til kort... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, qwer993 skrev:

Jeg tror dette veistøvet har liten effekt på sykkelen, og sammen med oljen, nærmest ingen. Det er smøring som er det viktige ved vintersykling. Felgene ser ut til å holde lenge, sykkelen mine er over 10 år tror jeg, men det er nok på felgbremsen veistøvet har størst effekt. Når det gjelder hyppig spyling av sykkelen, så vil vel vannet føret med seg det samme støvet inn på trange plasser det kanskje sjelden ellers ville komme. I tillegg vasker vannet antagelig bort oljefilm og blir liggende i lagre etc.

Det bygger seg opp svart masse som du sier, og denne faller vel av etter hvert virker det som. Men jeg skal ikke  påstå at sykkelen er pen.

Innebygget gir og brems/trommelbrems ville jeg ikke valgt til vintersykling da det er vanskeligere å vedlikeholde, kanskje umulig uten demontering. Fuktighet og saltvann fra veien trenger alltid inn, og det er ikke mulig å holde ute. Derfor vil nok lukkede løsninger gå raskere istykker. Pakninger feks, blir slitt og virker da mot sin hensikt ved at fuktighet over tid trenger inn, men ikke blir luftet ut.

Nå er ikke jeg så veldig sterk i troen, men forholder meg mest til viten og egne erfaringer. Veistøv som blandes med olje virker som fint slipemiddel både på kjede og drev og på felgbrems. Dette er det ingen tvil om. Den første felgen som røk på min hybrid var en dobbel felg og det ble lange hull på hver side av felgen. En slik felg kan kollapse når som helst og er ikke noe særlig å sykle med. Min hybrid er vel snart 15 år og alt som finnes av roterende deler er skiftet minst en gang. Min cyclocross brukes bare om sommeren og vår og høst hvis det er fint vær. Slitasjen på denne sykkelen kan ikke måle seg med den slitasjen som viser seg på hybriden. Det tykke svarte fettet som legger seg på kjede, tannhjul og jockey hjul vil nok kanskje falle av etter hvert, men det er bare fordi det ikke er plass til mer. Når dette legger seg på kassetten og jockey hjulene så er det nesten umulig å få justert giret riktig. Min erfaring er at jockey hjulene bør skiftes ganske ofte når sykkelen brukes om vinteren.

Ved å spyle sykkelen med en vanlig vannslange så får du fjernet mesteparten av den skitten som har samlet seg, men den må spyles bort før den tørker. En vanlig hageslange har ikke trykk nok til å trenge inn i områder hvor det kan gjøre skade, men det kan skje hvis du bruker høytrykksspyler. 

Innebygget gir og bremser er en gammel og velprøvd løsning. Min første sykkel med gir var en tre girs DBS med Sturmey Archer gir som jeg overtok etter min bror. Den ble kjøpt ny midt på 1960 tallet og den var i drift helt frem til slutten av 1980 tallet uten at girnavet fikk noe annet enn noen dråper tynn olje en gang i blant. Denne sykkelen stod mye ute både sommer og vinter. Det tåler vanligvis ikke dagens sykler. 

56b5547c77d41_3gear1.jpg.622f777e8d1acc756b55484d0342_3Gir2.jpg.01516b2861c46e7f56b5548aefbd4_3gear3.jpg.d04675b915d987d

Da kjøpte jeg en ny Peugeot racer mens jeg bodde og jobbet i Bergen.

Peugeot.jpg.fc126c2098226d8a060f7c6b915d

Dette var en god sykkel, men den rustet lett, spesielt i sveisede områder. Etter et stygt fall med denne raceren på glatt vintervei, ble den byttet ut med en TWS offroad sykkel. Dette er den desidert dårligste sykkelen jeg har hatt noen gang. Jeg klarte å holde liv i den i noen år, godt hjulpet av deler fra Biltema, men når festet til giret bak knakk, var det slutt på fiksingen. Da kjøpte jeg en ny BROSS Sonic hybrid og den bruker jeg enda. Ca. 15 år med sykling hele året rundt har ikke klart å knekke denne, men som sagt så er alle roterende deler på denne sykkelen skiftet minst en gang, og noen deler er også skiftet flere ganger.

Jeg er ikke redd for å anbefale inebygget brems og gir til de som ønsker vedlikeholdsfri sykkel. Dvs. Ingen ting er vel helt vedlikeholdsfritt. Alt som brukes blir slitt, både wire og kjede. Rengjøring, noen dråper olje og skifte av wire i ny og ne må man nok beregne.

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, qwer993 said:

 

Innebygget gir og brems/trommelbrems ville jeg ikke valgt til vintersykling da det er vanskeligere å vedlikeholde, kanskje umulig uten demontering. Fuktighet og saltvann fra veien trenger alltid inn, og det er ikke mulig å holde ute. Derfor vil nok lukkede løsninger gå raskere istykker. Pakninger feks, blir slitt og virker da mot sin hensikt ved at fuktighet over tid trenger inn, men ikke blir luftet ut.

Snakker du av erfaring eller synser du? Min erfaring er at dette gjerne funker i mange år uten vedlikehold. Noe helt annet enn åpen kjede og skivebrems som kan være fulle av rust bare du glemmer å olje/vaske en gang. Hadde en sykkel (kjøpt brukt) som jeg brukte daglig til/fra skole, året rundt i 6 år uten annen vedlikehold enn å olje kjedet 1 gang i året. Aldri hatt problemer med verken gir eller bremser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.