Gå til innhold
  • Bli medlem

Tursekk til jente 10 år


Petter B

Anbefalte innlegg

Heisann :smile:

Jeg har en jente på 10 år som skal ha seg en ryggsekk til overnattingsturer i fjellet. Hun skal ikke bære mer enn sovepose, liggeunderlag og litt klær. Ser at Oslo Sportslager har noen sekker fra 30 til 50 ltr, men jeg er litt usikker på hvilken størrelse jeg skal velge. Hun trenger selvsagt ikke all verdens med plass til det hun skal bære, men innbiller meg at 30ltr blir litt snaut? Håper noen kan komme med innspill, så på forhånd takk :-D

Her link til nettsiden

https://www.oslosportslager.no/produktkategori/barnesekker-3-2425.aspx

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Selv tenker jeg at 30 nok er helt passe, eventuelt til og med litt for stort. Ikke moro å gå på tur med for tung eller svær sekk -- du får bare belage deg på å være pakkesel noen sesonger til :-)

Ungene mine (åtte og elleve) har hhv. Osprey Zip 25 og Bergans Nordkapp Jr. 18 (Hun på 11 med 18-literen skal kanskje få ny og større neste sommer..) Liggeunderlag går fint på utsiden av sekkene...
Et annet alternativ kan være Kajka Junior fra Fjällräven: 20L, beregnet for barn 8-12.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten, sånn generelt, gitt at tiåringen ikke skal på solo-ekspedisjon på et par år, i alle fall:

Hvis "lettpakking" på noe område skulle være en dyd, så er det vel nettopp på tur med barn: Få voksne synes det er helt superdupert å slite seg avgårde kilometer etter kilometer med reconpack og 30kg på ryggen, men takler det fordi "belønningen" i camp liksom er verdt det (les: myke underlag, fire pils, biff, maaasse fiskeutstyr etc.).

Barn er generelt dårlige på "delayed gratification", og vil nok fort synes at oppoverbakken med 8-10-15kg på ryggen blir uoverkommelig, samme "hvor fint vi skal få det" i kveld.

Min filosofi er å forsøke å pakke slik at selve gåinga blir gøy, så slipper jeg masse klaging og grining, så får heller jeg eller andre voksenpersoner ta oss av den tunge bæringa. De ekstra kiloene med klesskift, pannekaker, stekepanne, sluker og godteri gjør dessuten at min fart blir desto bedre tilpasset barna, så sånn sett er jo det vinn-vinn.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åtteåringen min har en Deuter Fox 30L - den er vi veldig fornøyd med http://www.deuter.com/NO/no/barn/fox-30-36053-580.html. Den kan reguleres for lengden i ryggen. Litt avhengig av hvor stor tiåringen er kan den passe fint.

Der går det fint nedi en sovepose og litt til, som regel blir det at han tar soveposen og litt godteri og skiftetøy, resten må pakkeselet ta :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd :grin: Har gjort det enkelt og bestilt en Deuter Fox 30 som min datter skal få mye glede av de neste årene! Siden den er justerbar fra 25 til 43cm har hun mye å gå på enda. Rygglengden hennes er nå 34cm og den skulle da være stor nok i flere år fra nå av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petter B skrev:

Takk for alle gode råd :grin: Har gjort det enkelt og bestilt en Deuter Fox 30 som min datter skal få mye glede av de neste årene! Siden den er justerbar fra 25 til 43cm har hun mye å gå på enda. Rygglengden hennes er nå 34cm og den skulle da være stor nok i flere år fra nå av.

Et veldig godt valg. Vi har 2 sånne og er så langt kjempefornøyd. Du må nok også ha regntrekk tror jeg, og det kan ofte lønne seg å handle utenlands. Da kan man enkelt få sekken litt individuell også. Vi gjorde i hvertfall det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en sjuåring som er ca 140 cm høy. Vurderte fox-sekkene til Deuter I 30- liter og 40-liter. Endte til slutt med 40-liter, og det var helt perfekt for oss. Når jeg er på tur alene med ungene sliter jeg ofte med plassutfordringer, mens det er mindre problematisk å bære tungt. Jeg prøver derfor så langt det lar seg gjøre å la ungene ta egen sovepose, liggeunderlag og klær som har lav massetetthet, mens jeg tar tyngre ting som kokeutstyr, telt etc.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.