Gå til innhold
  • Bli medlem

For store fjellskisko??


Turguri

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter mye prøving og styr endte jeg med å kjøpe Scott Finse fjellskisko. De var brede nok og det er første skiskoen jeg har prøvd som både var bred nok OG tilgjengelig i liten nok størrelse til meg...... trodde jeg..... Nå er jeg ikke fullt så sikker. Har nettopp hatt de med på første skitur og det ble jo noe ganske annet enn å prøve i butikk. Det blir en brett fra side til side over tåpariet på skiskoen når man går. På meg havner den bretten i disse skoene akkurat på/helt inntill nederste malje på skoen og bretten klemmer på foten min. Er dette et størrelsesproblem? Jeg har gode 2-2.5 cm til overs og klarer ikke komme frem i skoen så jeg kjenner tuppen med tærne. Lurer på om de kanskje kan være en liten smule for store? Sånn bittelitt? Venstre sko kipper bittelitt. Vanskelig å få strammet nok så det ikke gjør det. Kjøpte de ført i 37.5 og gikk ned til 36.5. Tror ikke de går lenger ned enn det, men XXL har da heldigvis den fornøydgarantien sin. Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjipe greier det der. Har også hatt det på et par sko for lenge siden. Tror ikke det er en størrelsesgreie. Du ville sannsynligvis få samme problem med en annen størrelse i samme modell.

Jeg løste det med å bløte skoen flere timer, så læret var fullstendig gjennomtrukket. La så inn en kloss i tåa der hvor den klemte. Så bøyde jeg skoen med ei skrutvinge og lot den stå i bøy til den var tørr. Da var den borte. Du må sørge for at "klossen" ligger der det gjør vondt på tåa når den bøyes, så utvides støvelen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Har også vært ute for det samme med sko som passer og bare høyre skoen. Så det har nødvendigvis ikke noe med størrelsen. Jeg vil betegne det som "mandagssko", som bukker inn-over. Jeg ville bruke fornøyd garantien. Du får problemer fremover med mindre du vil igjennom skomaker prosessen som Lompa beskriver. Og så er det vel ikke sikkert at den hjelper 100%.

Jeg kjenner ikke Scott sko, men sjekket på xxl, at det var lær coated med PU. Så er det sikker lær av litt dårlig kvalitet - såkalt "spalt". Det samme var tilfellet med mine skisko, som var 75 mm, hvor problemet vel blir enda mer uttalt, da de nettopp bøyer i forfoten og ikke i "pinnen" i bindingen. PU belegget vil også en gang begynne å rakne og spalte fra i diverse bøy.

Jeg fik aldri byttet mine, men kan til nød bruke de uten å få blemmer over tærne ved å legge en bit gammelt ligge underlag oppå tærne mellom inner - ytter sokk. I realiteten står de kassert bakerst i kjellerboden - og jeg har kjøpt andre, bedre støvler. Så returner og spesifiser klagepunktet. 

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det er så snålt, for de fungerer fnt for sambo som har samme modellen, men da kommer den bretten bittelitt lenger ut mot tærne og ikke lenger inn slik som på meg. Tror jeg skal sende de tilbake og heller gå for et par skarvet. De er litt myke, men de er breie nok. Så og si ingen av skoene jeg har prøvd passer til bred lest og det blir rimelig begrensa utvalg når man trenger både det og str. 36-37. Får jakte litt til da :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig veldig viktig at skoen passer, og om du har bred fot og liten størrelse er det kanskje ikke så lett å finne riktig sko.

Skarvet er ikke bare myke, men for myke, det vil påvirke skifølelsen din negativt og gi dårlig kontroll på skiene. Quest Advance skal være stivere, uten at jeg har erfaring med de. Stivheten er viktig, men om små støvler er gir mer stivhet enn større vet jeg ikke siden jeg har størrelse 45.

Mine Skarvet satte jeg i boden etter mindre enn en sesong, kjøpte Crispi Stetind i stedet, det utgjorde en veldig stor forskjell at støvlene var stivere.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Omnilite skrev:

Det er selvfølgelig veldig viktig at skoen passer, og om du har bred fot og liten størrelse er det kanskje ikke så lett å finne riktig sko.

Skarvet er ikke bare myke, men for myke, det vil påvirke skifølelsen din negativt og gi dårlig kontroll på skiene. Quest Advance skal være stivere, uten at jeg har erfaring med de. Stivheten er viktig, men om små støvler er gir mer stivhet enn større vet jeg ikke siden jeg har størrelse 45.

Mine Skarvet satte jeg i boden etter mindre enn en sesong, kjøpte Crispi Stetind i stedet, det utgjorde en veldig stor forskjell at støvlene var stivere.
 

Hei :) Ja, jeg syns Skarvet kjennes litt myke ut, men Quest Advance som skal være laget på samme lest er faktisk litt smal. Små støvler gir litt mer stivhet, men ja, jeg syntes den var i mykeste laget da jeg prøvde den. Det er ingen forhandlere rundt her jeg bor som selger crispi og jeg skulle gjerne ha prøvd før jeg gjør nye bomkjøp. Tusen takk for tipset alikevel. Driver og ringer rundt i fylkene rundt her for å sjekke hvem som har hva nå. Blir nok litt kjøring ut av det, men om jeg lander på noe så hvorfor ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du noen som har Crispi på nettet og har gode returordninger og hyggelig pris, så er Crispi ganske "rett på" i størrelse, så mest sannsynlig vil din vanlige skostørrelse passe. Jeg bruker 45 og har dette i fjellskiskoene også, og det er mer enn nok plass. Prøvde 46 og tok de med hjem, men de druknet jeg rett og slett i, så etter noen ganger av og på hjemme valgte jeg heldigvis å bytte til 45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn! Da har jeg vært avgårde og prøvd skisko til den store gullmedaljen. De fra Alfa som var brede nok kippet litt på meg. Prøvde Crispi Stetind som lå på en soleklar førsteplass helt til fyren gravde frem et par Alpina Pure Alaska. De gikk bittelitt høyere oppover ankelen og hadde et snøresystem som gjør at jeg får strammet veldig skikkelig etter. I tillegg bøyde de bedre over tærne. Jeg prøvde begge par om hverandre og vasset rundt med de på. Ble oppfordret til å ta trappa for å kjenne hvordan de var opp og ned og alt mulig. Til slutt landet jeg på Alpinaskoen siden den føltes mer støttende rundt ankelen og ikke kippet i det hele tatt. En annen bonus er at snøringa går langt nok frem til at jeg får hektet gamasjekrokene i snøringa (ikke at det er tvingende nødvendig, men litt ålreit alikevel).  Han hadde noen helt fantastiske sko til 75 mm bindinger, så om vi tar av helt på vinterturer og ser et behov for det, så kommer vi til å oppgradere til det senere. Hadde knapt lyst til å ta av meg de skoene, men nå har jeg BCbindinger og det er styrete å bytte ut alt, så det får vente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.