Gå til innhold
  • Bli medlem

Musikk på fjellet


morten

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg kan gjerne gå med discman på "fartsetappene", dvs. innmarsjene, men det er sjelden jeg faktisk velger å gjøre det. På ryggene og toppene har jeg aldri hatt lyst til å ha på musikk. Generelt synes jeg ikke musikk ødelegger noe, men jeg liker stillheten, bare det ikke blir for mye av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Discman, nei takk! Musikk kan være følelsesbærende, vakkert, intenst.. Men naturen er mye sterkere. Jeg lytter mye heller til stillheten, eller til vinden, eller den klukkende bekken. Rypa? Heiloen? Isras fra breen. Lyden av støvler på stein, lyng og mose. Lyden av pust og pes. Lyden av regn. Bilder kan du dele med andre. Det at du assosierer musikken du plugget inn i ørene dine med spesielle opplevelsr kan du aldri formidle til noen.

Fjellopplevelsen vil jeg ha 100% med alle sansene. Musikk er kunstig og abstrakt om enn aldri så vakkert. Det hjelper ikke om du går med Grieg eller New age på discmannen, på en måte kunne det like gjerne vært Kraftwerk eller Dimmur Borgier (eller hva de heter).

Litt av poenget her, Morten, er at det ene ikke utelukker det andre. Musikk er min største interesse ved siden av fjellet. Mens andre bruker penger på fancy bukser og jakker ( :shock: ) går mine penger til plater. Dersom jeg går en tur på 10 timer og hører på musikk i 3 av dem, ja, så har jeg naturlig nok 7 timer til å høre på naturens lyder, som jeg kaller "stillhet". Det holder.

Jeg ser ingen grunn til å sammenligne hva som er sterkest følelsesmessig av natur og musikk. Det finnes musikk som får det til å gå kaldt nedover ryggen min, som får meg til å føle glede, lykke, redsel. Disse følelsene står i styrke ikke tilbake for følelsene jeg kan få i naturen, men de er av en litt annen karakter. Musikken kan forsterke de følelsene naturen skaper, og naturinntrykkene gjør musikken bedre. Akkurat som opplevelsen av å kjøre gjennom Oslos mørke gater med hiphop boomende fra bassen i bagasjen blir sterkere enn å kjøre uten, kan opplevelsen av en utsikt bli enda sterkere ved å ha på et eller annet.

Når man trasker nedover Memurudalen kan man bli ganske drittlei av suset fra Muru. Hva er da bedre enn å hente ut litt ekstra krefter ved å plugge inn discmanen og la heftig punkrock øse energi utover deg?

Og så sier du at man kan dele bilder fra turen, men ikke musikken. So? Man kan da ta bilder selv om man på deler av turen hører på musikk. Jeg synes ikke musikk er kunstig og abstrakt. Det treffer meg midt i hjertet, som en amors pil, uten trussel om skuffelse og sorg :?

PS: Det er kanskje verd å ta med her at jeg ikke har hørt ett minutt på musikk i fjellet i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg ofte nynner på sanger når jeg er i fjellet. Ettersom jeg er fra Oslo og er forholdsvis ung (24) er det som regel techno eller rockelåter jeg "har på hjernen" når jeg går på tur.

Den musikken man liker best gjør deg som regel glad, eller setter deg i ett humør som er positivt. Jeg har ofte lekt med tanken om å ha med en discman (eller lignende) på tur for å spille min yndlingssang/låt når jeg er på f.eks en fjelltopp. Opplevelsen av vill natur sammen med opplevelsen av kjent musikk tror jeg ville gitt meg en følelse av å mestre både mitt daglige liv og mine litt utenom-det-vanlige utfordringer på en helt ny måte.

Kan godt hende jeg tar feil. Jeg har faktisk aldri tatt med en discman til over 2000 meters høyde, men drister meg likevel til å påstå at å kombinere flere positive opplevelser samtidig ikke kan være en dårlig ting. Dette gjelder selvsagt bare walkman eller lignende da jeg selv ville blitt rimelig grinete hvis noen hadde spilt musikk på en getthoblaster eller lignende i fjellet.

For meg er fjellvandring bare en opplevelse som betyr noe for en selv. Hvordan man gjør det beste ut av opplevelsen er opp til hver og en. Discman eller ikke discman. - Bare man ikke forstyrrer eller plager andre.

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lyder i fjellet. Fjellets egne lyder er noe av grunnen til at jeg trives så godt nettopp der. En discman ødelegger veldig mye, da er du fortsatt et stykke unna naturen.

Jeg forstår de som går i polområdene og som ønsker musikk. Men det blir noe annet. Da er det stillheten som man ønsker å unngå. På turer i naturen (ikke ekspedisjoner) er det motsatt, da er det lyden av stillhet som er det foretrukne. Men dette er selvfølgelig også svært subjektivt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen synspunkter på hva andre velger å gjøre eller ikke gjøre når de går tur i fjellet; velger de å høre på musikk hele eller deler av turen får det være opp til dem.

Når det gjelder meg selv, er det vesentlig ikke å høre på medbrakt musikk. Naturen er nok i seg selv. Tankene flyter friere på fjellet, og stillheten (ja, det er jo aldri stille oppe i fjellene, da) er noe av årsaken til at friluftslivet er blitt en stadig viktig del av livet mitt.

Musikk og andre lyder er det nok av i det daglige. Forsåvidt greit nok, og absolutt uunngåelig at man omgis av lyd til en hver tid, men det er godt å kunne velge det bort fra tid til annen - som man kan på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes musikk i bilen på vei til fjellet er viktig jeg. Jeg har hatt noen enmanns-endagsstunt fra Oslo, og da har det vært greit å ha litt masete musikk på vei nedover Gudbrandsdalen på natta! Men jeg hører aldri på musikk på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg har høyrt denne diskusjonen før...det er veldig tabubelagt å ta med seg teknologiske dippeduttar frå kvardagen inn i fjellet...og personleg har eg aldri tenkt tanken, sett vekk frå ein gong.

Eg skulle gå frå Årdal opp Midtmaradalen til bandet, for å treffe ein kamerat der. Eg kom meg avgarde seint på ettermiddag, og planen var å ta natta åleine i Midtmaradalen. Eg hadde akkurat vore på ein fantastisk Mahler-konsert med Oslo-filharmonien, og fekk med eitt ein idè om å ta med Mahlers 3. symfoni, som vert rekna som natursymfonien hans. Vel oppe i Midtmaradalen, med teltet oppe og kveldsmaten i magen, la eg meg godt til rette ute i fjellgraset(ein mild somarkveld)...heile stykket varar i ca ein times tid...og eg har aldri hatt ei så sterk musikkoppleving før! Musikken til Mahler snakkar natur og råskap og krefter...og dette var mange gonger forsterka fordi eg var der eg var...

Så: konklusjonen min er at eg nok ikkje vil nytte musikk på mine vandringar sjølv, men at eg absolutt har hatt ei kjempeoppleving med musikk i fjellet!

Så gjer som dåke vil, folkens!

Tora :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå inne ved Leirvann en gang og nøt den nyeste skiva til Varg Vikernes, alias Greven. Følte jeg måtte ødelegge noe. Prøvde å tenne på Kyrkja, men i motsetning til Vargs forsøk, så fungerte det ikke. Har aldri hatt en så sterk opplevelse før. Var skikkelig skuffa...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og dermed er det klarlagt at Tom foretrekker kvinnelige prester...

Er forøvrig like deppa som flere andre her over at sesongen er slutt og det er cirka 8 måneder til neste gang. Må vel nesten krype i det sure eplet og anskaffe et par ski eller lignende styggedom...

Var meningen at årets siste tur skulle gå til fjellene nord for Hønefoss i morgen, men de så i snødekkeste laget ut. Alternativer ?!? Kanskje Skrim fortsatt lar seg traske ? bare 872 meter men kan kanskje regnes som fjell.

Men foreløpig jekker jeg en øl og setter "One night at mc-Cools i DVD en mens jeg håper at årets vinter blir ekstra kort.

Ha en fin kveld!

Bjørn Revil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at du (og flere andre her på Fjellforum) tror sesongen er over. På denne tiden av året tar man noen ukers pause fra de råeste toppene og tusler i lavtlandet istedenfor. Det er masse artige topper opp mot 16-1700 m. Om en måneds tid tar man frem noen gamle ski og begynne å kave i dyp pudder igjen. Blir ingen "resultater" av det, bare masse moro.

Det ryktes forresten om en Bjørn Revil som frivillig flyttet fra Oslo til Pasvikdalen. Samme person? Da burde du ha ski, være svært glad i vinter-Norge og være mer keen enn de fleste av oss andre for kampen-for-tilværelsen-turer på fjellet midtvinters. Eller kanskje ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Over? Hva skal man si om fjellet nå da? Det er jo bare så vakkert som et senhøstfhell kan bli. Min tur på Dovrefjell i helga var ren helsegevinst, psykisk og fysisk. Jeg slutter ihvertfall ikke å gå tur selv om nettene blir lengre enn dagene og snøen tvinger vekk fjellskoa.

Det er nå de virkelig spesielle turene lokker! Kom dere ut, vekk fra sivilisasjonen og ut i stillheten. Tankene går helt andre veier når kulingen står i sida på deg mens kartet og kompasset må brukes flittig i det snødekte landskapet - det er livet det! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si meg enig med Kim. Høsten i fjellet er noe av det fineste som fins!!! Jeg var på tur både lørdag og søndag, og det er utrolig forfriskende å vandre rundt i noen cm med nysnø mens vinden biter i ansiktet, og hva er vel bedre musikk enn kulingen som bruser og får klærne til å flagre og smelle...? Man trenger jo ikke gå så langt når det er kaldt, pointet er å komme seg ut litt og kjenne været på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Line... Kva er vel bedre "musikk" på fjellet enn å kjenne vind bles rundt øyro eller å høyre vatnet klukkar i ei isbelagt grov...

Trur det er sunt å kjenne naturen på kroppen av og til.

Dette er medisin !! Anna musikk kan ein høyre på når det passar seg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, det er bedre at du høre på litt musikk enn begynner f.eks å snakke med deg selv eller snakker til fjellene. Jeg har selv med Discman på fjellturer.

Det har vært mange oppfordringer ovenfor om å komme seg til fjells. Det må sies at høsten er egentlig over på fjellet. Avhengig av hvilket høyfjellsområdet man måtte dra til, er det nok uansett game-over for høstfargene. Under tregrensen og i dalsidene/bunnene er det fortsatt mye pene farger å se, men over tregrensen er vinteren igang. Man skal ikke droppe fjellene pga av dette, bare velge fjellområde etter hva man er ute etter.

Jeg var oppe på 1200 m topp i Hallingdal i helgen. Høsten tar "slutt" på 5-600 m og snøflekkene begynner på 8-900 m. Over tregrensen er det mye snø i forsenkninger og i lesider, men alt ellers er frossent så det er adskilig enklere å komme seg frem nå enn om sommeren. God tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det bedre å høre på musikk enn å snakke med seg selv? etter noen få timer alene i fjellet begynner jeg med det. Snakker om hvor fornuftig alt jeg gjør i fjellet er. Jeg blir til vi, "nå har vi kontroll", "dette går bra" osv.

Ingen som kjenner seg igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.