Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanntett skallbekledning, tips?


brukbar

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Tenkte å kjøpe meg et sett med skallbukse og jakke. Vil da ha noe som er vanntett.

Jeg kommer til å bruke det i:
Bakken(brett/slalom)
Fritid(Tur ute med barna, snømåking, og når været tilsier at jeg trenger noe vanntett).

 

Jeg har sett litt på Norrøna og Arc'Teryx, men man må jo fort opp i 8000kr skal man ha noe derfra. 

Noen som kan anbefale noe litt rimeligere med samme kvalitet/kundeservice?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til den bruken du skisserer ville jeg ha tatt en titt på Bergans' produkter i Dermizax. Produktlinjen deres med Dermizax NX er den mest hardføre varianten.
Noe tyngre materiale, og derav plagg, enn andre produsenter.
Dersom du skal se etter noe på plaggene så tenk på plassering av lommer og antall på jakke, muligheter for lufting (relativt lange glidelåser under armer). Når det gjelder bukse; om du vil ha en bukse med langsgående glidelås slik at du kan ta den på skoene på eller om du vil prioritere sidelommer på lår for oppbevaring. Vil du ha bukse i ett lag, isolert eller med netting? Vil du ha en buske med høyt liv og seler eller er det best med belte?

Det er kriterier du bør tenke igjennom. Jeg vil tro at til det bruket du skisserer vil både verstingene fra Norrøna og Arc'teryx være overkill.
Hagløfs kan være et annet alternativ. De produserer stort sett i GoreTex-varianter. 

Nå vet ikke jeg hvor du bor men dersom det er overkommelig å dra til Vestby og outlet'n der så kan det være gode funn der innimellom. Nettbutikkene har også gode røverkjøp av og til.

Husk også at du som medlem hos oss på Fjellforum får 20 % rabatt på varer fra Fjellsport.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du på andre siden av landet (Sunnmøre) så kan du også dra i Langevågen på outletene der og se. 


Så må du ikke glemme finn.no, det er stadig vekk ubrukte modeller fra Arc'Teryx og norrøna der fremdeles med lapper på til ofte halv pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for tips! 

 

Kom over et merke som heter Sweet Protection og denne jakka: https://www.gsport.no/produkt/172126/sweet-protection-salvation-jakke-herre#002

Ser den er på tilbud nå, men litt skeptisk til det merket, aldri hørt om det før. Noen erfaringer?  Og den har bare vanlig Gore Tex, kontra en del annet som jeg har sett på som har Gore Tex Pro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et bra merke på lik linje med Norrøna, arcteryx, peak performance, etc. for å nevne noen. De lager jo for det meste skibekledning, og alpingutta som f.eks. Akel Lund Svindal bruker hjelmene deres. Min bedre halvdel har en jakke derfra som han har brukt og misbrukt i et par år, og den holder mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, everlong skrev:

Jeg ser at dette er 3L Gore Tex, og ikke Gore Tex Pro. Vil det merkes mye på kvalitet? Er Pro mer vanntett enn vanlig Gore Tex?

Forskjellen ligger i pusteevnen på stoffene. Så en test som viste vesentlig forbedring på pro stoffet..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange "som har hørt". Kan rett og slett ikke si at jeg merker forskjell i pusteevne eller slitestyrke mellom min 20+ år gamle Phoenix jakke og en 3 år gammel Norønna proshell jakken. Det har nok skjedd en del mht glidelåser og detaljer, men forbedringene i selve stoffet er nok sterkt overdrevet av markedsmessige årsaker. Litt som med langrennski som "forbedres" hvert år, samtidig som det fra tid til annet vinnes verdenscuprenn på (omlakkerte) 10 år gamle ski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Takk for oppklaringer! :)

Dere som har vært i gamet en stund, vil det komme mye gode tilbud nå fremover når vintersesongen begynner å gi seg eller stuer de det bare vekk på lager og selger det til normal pris igjen neste sesong? (Syntes jeg ser i forskjellige nettbutikker at de selger varer helt tilbake fra 2014)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.