Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia Multifuel X2 - Hvorfor ikke?


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Skal endelig gå til innkjøp av en multifuelbrenner. Vurderer nå å gå for Trangia Multifuel X2 http://www.outnorth.no/trangia/multifuel-x2?gclid=CjwKEAiA_ra1BRDV-byb_aDqpQoSJAA-ofB9bYnU8FqY1VhwB9boSQPi-HrwvGCwbCeAsI5sHYKfHBoCNtnw_wcB Har Allerede Trangia stormkjøkken i to ulike størrelser og tenker disse må jo være glimrende i bruk med Trangia X2 brenneren. Denne brenneren kommer til å bli brukt mest på vinteren, sommertid blir det fortsatt gass.

Det jeg lurer på er om det er noen grunn til at jeg ikke burde satse på Trangia multifuel brenner i kombinasjon med stormkjøkkenet? Burde jeg heller gå for en mer tradisjonell multifuel brenner som "står på egne bein"? Som Optimus Nova, Primus Omifuel og lignede.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sånn en, og liker den den godt. Støynivået uten kjele er noe drøyt, kanskje. Muligens fordi vindskjermen fungerer nesten som en ropert og konsenterer lyden i en bestemt retning. Med kjele over blir lyden betydelig dempet.

Flammen er for konsentrert til å kunne finsteke noe.
Regulering bare ved flaska gjør småputring noe vrient. Sånn sett finnes det bedre apparater der ute.

At jeg likevel trives godt med den skyldes først og fremst den glimrende løsningen med vindskjerm, og at hele settet kan pakkes kompakt. Der vinner Trangia over de fleste andre. Stabil som danskebåten er det i bruk også. Velter sakene under bruk må du nesten sparke til det med vilje. Flammen er også såpass beskyttet at fare for å sette fyr på omgivelsene er liten. Om du da ikke gjør det på pur f..

;)

Endret av Hege P.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege har jo absolutt oppsummert fordeler og ulemper på en oversiktlig måte.

Hvis du i tillegg er fortrolig med Trangia, og ikke blant gramtellere som ikke vil dra på Trangia så er det vanskelig å finne noe bedre.

Den ekstra vekten kan forøvrig fort spares inn med at vindskjermen sparer energi, og dermed hvor mye drivstoff du vil trenge.

Det finnes faktisk mange andre brennere som kan tilpasses trangia, http://www.aye.dk/multifuel/  er en virkelig gammel side, men interessant.

Jeg mener at den nye brenneren til Optimus Optifuel eller Nova vil passe med tilbehøret http://tinyurl.com/gl3jjfo  Trangia adapter  da får du bedre regulering, og litt høyere effekt på full guffe.  Fortsatt litt konsentrert flamme men faktisk litt bedre der også.

Optimus har slitt med kvaliteten, men jeg har inntrykk av at de nå er tilbake på et bra spor. (Flere eierskifter etter at problemene begynte)

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.1.2016 at 14.13, Hege P. skrev:

Jeg har en sånn en, og liker den den godt. Støynivået uten kjele er noe drøyt, kanskje. Muligens fordi vindskjermen fungerer nesten som en ropert og konsenterer lyden i en bestemt retning. Med kjele over blir lyden betydelig dempet.

Flammen er for konsentrert til å kunne finsteke noe.
Regulering bare ved flaska gjør småputring noe vrient. Sånn sett finnes det bedre apparater der ute.

At jeg likevel trives godt med den skyldes først og fremst den glimrende løsningen med vindskjerm, og at hele settet kan pakkes kompakt. Der vinner Trangia over de fleste andre. Stabil som danskebåten er det i bruk også. Velter sakene under bruk må du nesten sparke til det med vilje. Flammen er også såpass beskyttet at fare for å sette fyr på omgivelsene er liten. Om du da ikke gjør det på pur f..

;)

 

Den 2.2.2016 at 10.07, dsk skrev:

Hege har jo absolutt oppsummert fordeler og ulemper på en oversiktlig måte.

Hvis du i tillegg er fortrolig med Trangia, og ikke blant gramtellere som ikke vil dra på Trangia så er det vanskelig å finne noe bedre.

Den ekstra vekten kan forøvrig fort spares inn med at vindskjermen sparer energi, og dermed hvor mye drivstoff du vil trenge.

Det finnes faktisk mange andre brennere som kan tilpasses trangia, http://www.aye.dk/multifuel/  er en virkelig gammel side, men interessant.

Jeg mener at den nye brenneren til Optimus Optifuel eller Nova vil passe med tilbehøret http://tinyurl.com/gl3jjfo  Trangia adapter  da får du bedre regulering, og litt høyere effekt på full guffe.  Fortsatt litt konsentrert flamme men faktisk litt bedre der også.

Optimus har slitt med kvaliteten, men jeg har inntrykk av at de nå er tilbake på et bra spor. (Flere eierskifter etter at problemene begynte)

 

dsk

Høres bra ut. Tror jeg går for denne løsningen. Må bare se litt til på Nova brenneren. 

Takk for innspill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Med Trangia har du 2 kjeler og panne , en stabil flate og perfekt vindskjerm og tilmed samme effekt med opp stigende varme som i Nansen kjelen. Så det er ikke noe å betenke sig på. Løse brennere ser etter min mening ofte ustabile og mye av varmen fiser bort uten sindrige leskjermer

Før brukte Trangia Optimus Nova som standard (har jeg) Optimus Nova ble oppkjøpt og så produsert i Kina med derav følge kvalitetsproblemer. Trangia bytte derfor over til Primus Multifuel. jeg vet ikke hva de bruker akkurat nå.

Men flere brennere kan tilpasses med ulike adapter (DIMS) Det er presis samme brennere - bare uten ben. 

Jeg er meget fornøyd med den stabile svensk produserte Nova jeg har. Har renset den grundig 1 gang og så god som ny! Bråkebrenner? Intet er mer beroligende og betryggende på en telttur enn primusens kvesen!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Nova og Nova+ men de blir for det meste stående på boden. Trives betydelig bedre med trangiasettet enn "standalone" brennere. Spesielt i telt synes jeg det er helt suverent med en brenner som står fjellstøtt. Jeg synes ikke det frister å gå tilbake til en "standalone" brenner bare fordi temperaturen synker litt med tilhørende snekring av trefjøler og what not for at ting skal stå stabilt og trygt. Skal jeg ut i mer vinterlige temperaturer i dag så blir det derfor bare til at jeg bytter ut gassbrenner med X2 i trangiasettet. Funker jo helt greit det. Kaffevannet blir kokt, real'en smaker like mye som middelmådig nødproviant som før, det livgivende hellige baconet blir stekt og jeg får en fin lunk i teltet på kjølige kvelder. Jeg ser ikke noe stort poeng i å dille rundt med adapter til en av Nova-brennerne mine for å oppnå omtrent samme løsning.
Men X2 støyer jo en del og jeg foretrekker gass så lenge det er muligheter for dette så gassbrenneren velges om muligheten er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

X2 kan brukes med gass også, faktisk. Det følger med to dyser, en for parafin, og en for bensin. En av disse kan brukes med gass, men jeg husker ikke hvilken. Bruker sjelden gass på X2 selv, fordi jeg synes støynivået med gass blir for drøyt. Men det er ikke dumt at man ikke nødvendigvis trenger en egen gassbrenner for å bruke gass. Den store fordelen med egen gassbrenner er lavt støynivå, og bedre flamme til steking og småputring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Hege P. skrev:

X2 kan brukes med gass også, faktisk. Det følger med to dyser, en for parafin, og en for bensin. En av disse kan brukes med gass, men jeg husker ikke hvilken. Bruker sjelden gass på X2 selv, fordi jeg synes støynivået med gass blir for drøyt. Men det er ikke dumt at man ikke nødvendigvis trenger en egen gassbrenner for å bruke gass. Den store fordelen med egen gassbrenner er lavt støynivå, og bedre flamme til steking og småputring.

gass og bensin er samme dyse, parafin og til ytterste nød disel på den andre dysa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4/2/2016 at 12.59, Ståle Sæther skrev:

Har både Nova og Nova+ men de blir for det meste stående på boden. Trives betydelig bedre med trangiasettet enn "standalone" brennere. Spesielt i telt synes jeg det er helt suverent med en brenner som står fjellstøtt. Jeg synes ikke det frister å gå tilbake til en "standalone" brenner bare fordi temperaturen synker litt med tilhørende snekring av trefjøler og what not for at ting skal stå stabilt og trygt. Skal jeg ut i mer vinterlige temperaturer i dag så blir det derfor bare til at jeg bytter ut gassbrenner med X2 i trangiasettet. Funker jo helt greit det. Kaffevannet blir kokt, real'en smaker like mye som middelmådig nødproviant som før, det livgivende hellige baconet blir stekt og jeg får en fin lunk i teltet på kjølige kvelder. Jeg ser ikke noe stort poeng i å dille rundt med adapter til en av Nova-brennerne mine for å oppnå omtrent samme løsning.
Men X2 støyer jo en del og jeg foretrekker gass så lenge det er muligheter for dette så gassbrenneren velges om muligheten er der.

Hei

Ja, en kan like gjerne bruke en gassbrenner i Trangia, så lenge det ikke er alt for vinterkalt! Alt annet enn spritbrenneren er raskere - særlig når det kommer til snøsmelting. Og vi er jo enige om at den står stabilt og skjermer varmen best.

Men jeg bruker aldri gass på tur, fordi jeg har vanskelig ved å vurdere hvor mye gass som er att på en brukt gassboks -og så må en jo slepe de tomme gassbokse med ut. Har men ekstra tennveske med i de originale plastflasker kan de f.eks. brennes - når de er tomme altså.

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Trangia Multifuel i en sesong og vil IKKE anbefale det videre til andre. Mitt argument var det samme som deg, jeg er glad i Trangia sitt stormkjøkken, er ingen gramjeger og ville bruke samme kokekar som står stabilt og godt vinter som sommer.

Hovedproblemet er, som noen andre også har påpekt, regulering av varmen. Siden reguleringen bare sitter ved flaska så fungerer det mye dårligere enn andre modeller som har regulering også ved selve brenneren. Jeg har investert i dette adapteret:

https://www.xxl.no/optimus-adapter-til-nova-og-nova+/p/1009479_1_style?gclid=Cj0KEQiAxMG1BRDFmu3P3qjwmeMBEiQAEzSDLjZylFMKeswURSDCYCaaNfcdWCW6jJgPpghDfMlkbAwaAjPn8P8HAQ

Det passer fint sammen med Omnifuelen:

https://www.fjellsport.no/primus-omnifuel-ii.html?gclid=COa9yNDX6MoCFcO4Gwod0jcAuA

 

Det eneste dette krever for å funke er at du skjæret et ekstra hull i godset på den nederste delen av stormkjøkkenet. Hullet må ha ca tilsvarende størrelse som det hullet som de leveres med i dag for plass til gassledningen.

 

Det er vel hakket dyrere med Omnifuel enn Trangia Multifuel, men jeg anbefaler det likevel. Dette gjør matlaging mye lettere. Skal man bare smelte snø/koke vann så har det ingenting å si, men skal man lage matretter, koke grøt, la ting småputre så anbefales Omnifuel på det varmeste!

 

Folk er forskjellige og har forskjellige behov. Dette er iallefall den løsningen jeg har fallt ned på!

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg er enig med de som er negative til denne brenneren.Fordelen er at den passer i settet, men fordelene stopper der. Reguleringen er elendig, og det er nærmest umulig å få den til å brenne med en ren blå flamme. Min var så dårlig at jeg ville reklamere den hos XXL, de renset dysen og mente at den var i orden, -så kom ikke lengre med den saken. Kjøpte i stedet en omnifuel 2, det er nivåforskjell på de brennerene. Ett annet problem med Trangia brenneren er at brennhodet kommer for langt unna underlaget til kokeelementet så man mister mye fuel på veien, -helt unødvendig. Stay away, -også fra XXL 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vet ikke enda om det har blitt noen multifuelbrenner på trådskaper. Vil bare tileggge at den trangiabrennern jeg har er basert på optimus nova, orginalt, og som dere ser på bildet er der både justering og finjustering. Den duger på bensin/parafin på samme dysa. Hvor bra det er med kompromiss er jo en annen sak. Det har iallefall fungert utmerket til meg, med både småkoking steking å oppvarming. På parafin ka jeg finjustere ned til telys flamme. På bensin vil den gjerne slukke. Men det tror jeg gjelder alle multifuelbrennere, før det samme skjer på omnifueln også med bensin. Til teltvarme tar jeg førøvrig av toppdelen på stormkjøkkenet 😎 en annen BRA grei med optimus er at du kan koble av brennern uten å søle fuel, selv med trykk i tanken. Det pga hurtigkoplinga på slangen, pluss kranen på flaska. Er litt usikker på trangismultifuel X2, men på omnifuel blir det fort litt søl... 

Så, siden trangia har gått over til en annen brenner til sine kjøkken før noen år siden, som tydeligvis ikke fungerer optimalt, anbefaler jeg å kjøpe ombyggningssettet til optimus Nova nova+ eller bygge om en omnifuel 😎

Måtte førøvrig file hullet litt større på Stormkjøkkenet der slangen går igjennom, men det var gort på et par minutt med en sagkjedefil 

20170501_094159.jpg

Endret av yexiter
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 5/1/2017 den 11.37, yexiter skrev:

Fra fosskok, til holde varm 1f60e.png

20170501_113444.jpg

20170501_113458.jpg

For meg stod valget mellom en Trangia X2 eller en standalone brenner. Valget mitt falt på en Optimus Nova rett og slett fordi med ombyggingssettet fra Trangia til en femtilapp kan jeg sette den i trangiasettet når jeg skal lage mat til flere. Eller bruke den som en standalone brenner når jeg er på alenetur og ikke orker å dra på trangiasettet. Ombygging til Trangiaknfigurasjon tar bare et minutt eller to og kan gjøres hjemme i furteboden før turen starter. 

Måtte dog utvide hullet til slangen litt på trangisettet...mend et var også lettvint me den alminnelig rundfil. 

 

Endret av Humle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.