Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa Juv A/P/S - Noen som har prøvd.


Anders Eriksen

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har erfaring med Alfa Juv A/P/S fjellsko? Vurderer disse selv, men finner lite informasjon, tester osv. 

Noen som har prøvd de og kan uttale seg om vanntetthet, ankelstøtte, slitestyrke og komfort (Ja jeg vet det er veldig individuelt)? 

https://www.alfa.no/shop/fjellsko-tursko/mountain/juv-a-p-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
25 minutes ago, qwer993 said:

Har ikke prøv dem, men skulle tro den perforerte gummien i nedre del vil huke seg fast i stein og bli revet opp ganske raskt?

Jeg tenkte det samme da jeg så de skoene, men jeg har heller ikke prøvd dem. Fancy design, men hvordan det fungerer i praksis er ikke godt å si. Den nye "Alfa-eventyreren" får rapportere om saken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 31.1.2016 at 19.40, qwer993 skrev:

Har ikke prøv dem, men skulle tro den perforerte gummien i nedre del vil huke seg fast i stein og bli revet opp ganske raskt?

 

Den 31.1.2016 at 20.07, Bjørn J skrev:

Jeg tenkte det samme da jeg så de skoene, men jeg har heller ikke prøvd dem. Fancy design, men hvordan det fungerer i praksis er ikke godt å si. Den nye "Alfa-eventyreren" får rapportere om saken :)

Godt poeng med den perforerte gummien. Greia er at jeg får 50% rabatt på kjøp av et par Alfa-sko. Usikker på hva jeg skal gå for, har ikke særlig erfaring med Alfa-sko.

Tror alle som søkte på eventyrer-jobben får denne rabatten.

Blir mye spekulering fremover dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes disse skoene ser ut til å være mer et resultat av tanke om "design" enn "funksjon". Skal ikke si noen bastant om dette, men ut ifra bildene og produktinformasjonen synes jeg at ord som "vedlikeholdsfritt" er for godt til å være sant. Om disse er gode eller ei vil være et spørsmål ut ifra bruksområde og flere faktorer, men velger helt klart stabile sko i skinn fremfor slike når det er snakk om lengre turer i krevende terreng med sekk. Lang erfaring med Alfa sko, fortrinnsvis Bever, men sverger nå til Bever Pro Advance, da de er slitesterke, stabile i ankelparti og har omtrent samme vekt som f.eks. lavere sko som f.eks. Glittertind. Men, som alltid, sko er det ingen fasit på, og vil alltid være en smaksak. For smaken er jo, som kjent, som baken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anders Eriksen skrev:

 

Godt poeng med den perforerte gummien. Greia er at jeg får 50% rabatt på kjøp av et par Alfa-sko. Usikker på hva jeg skal gå for, har ikke særlig erfaring med Alfa-sko.

Tror alle som søkte på eventyrer-jobben får denne rabatten.

Blir mye spekulering fremover dette:)

Du kan ikke gjøre mye galt om du velger walk king. God sko, uten store feil, utenom at den er svært populær.

men sko må prøves på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.2.2016 at 5:08 PM, REJOHN said:

Du kan ikke gjøre mye galt om du velger walk king. God sko, uten store feil, utenom at den er svært populær.

men sko må prøves på..

Enig i at Walk King er svært gode fjellsko. Jeg har forrige generasjon, det kom en "oppdatert" modell for en tid siden, men det ser ut for at de har beholdt den gode, solide grunnkonstruksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ett par Alfa Glittertind Advance sko for 2 mnd siden. Er veldig gode å ha på og holder varmen godt synes jeg.
Hadde kun en tynn ullsokk i på en fjelltur der det var -20. Var aldri kald på beina.

Skal gå Rondane Nord-Sør til sommeren så er litt spent på hvordan temperaturen blir i skoen da, men selger sa det var en helårsko...

Skal ta med noen lettere tursko også.

https://www.alfa.no/shop/fjellsko-tursko/mountain/glittertind-advance-m

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg forsøkte et par Bukk. De har samme system/design. Etter to uker med noen turer i marka sprakk de opp der man "knekker" skoene når man går. Det er snakk om kveldsturer på en til to timer. Tilsammen en lang dagsmars. Sendte dem tilbake i dag. Det var selve stoffet som delte seg der det var limt fast i "skarebeskyttelsen". Veldig skuffende for sko som koster 4000. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd skoene i butikk, de er veldig lette og behagelige å ha på.

Skoene kommer ikke til å henge seg noe mer opp i busker og kratt enn andre sko, heller mindre, så akkurat det er en helt unødvendig bekymring.

Jeg møtte en dame på Hardangervidda i fjor sommer som lovpriste skoene opp i skyene, hun hadde da båret tung sekk ett par dager med de nye skoene og var svært fornøyd, spesielt fordi de var så lette og behagelige å gå med.

Jeg tror ikke man gjør mye feil ved å velge de skoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Den 3.8.2016 at 18.24, fravaranger skrev:

dama mi kjøpte bukk, de sprakk etter bak tupp forsterkningen etter 3 mil på fjellet

 

Gikk det greit å reklamere?

 

Jeg har nylig kjøpt Alfa Bukk for ti dager siden, og har til nå 25-26t med 20kg sekk på Hardangervidda og Norefjell. Ikke sett noe som tyder på sprekk, men det kan selvfølgelig komme i tiden fremover.

Utover det er støvlene veldig bra, god comfort og vanntett under elvekrysninger og trasking i våt snø/myr/søle. MEN dette er i mine øyne ikke hardcore støvler til tunge vandringer og 30kg sekk, for de som driver med slikt. Har inntrykk av at ankelstøtten ikke er sterk nok til det, men har funket bra hittil til mitt bruk.

De er også 1kg lettere enn mine gamle, og det merkes! :) Visstnok veldig viktig at man ikke impregnerer de, da slutter de å puste,

Slitestyrken kan jeg naturligvis ikke si noe om, men er ikke redd for at de skal bli revet opp slik det har blitt kommentert tidligere i denne tråden.

Jeg ble anbefalt av Oslo Sportslager å bruke de med BD Insoles WELLNESS T7 Low arch såler, det funket ikke(600 rett i da**). Så det gjenstår å finne riktig såle for min del.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg handla meg Alfa Bukk og fått testa dei ei vike på fjellet i reinsjakta. Ein merkar at den lette vekta har gått ut over stivhet i såle, stabilitet, isolasjon og litt ankelstøtte. Dei har sprekt litt i plastikken mellom hulla heilt på kanten framme i bøygen med tåballen men holder tett. Dei har solgt inn at dei skal være supre på våt stein men syntes ikkje det var noko revolusjonerende. Dei satt kanskje litt betre enn dei gamle skoene mine men hadde eit par nesten hendelser der eg glei på vått berg.

Eg skaut ein simle og fekk 30 kg ekstra i sekken og då merka ein at sålen blei litt for mjuk, samt stabiliteten og ankelstøtta men det gjekk greit. Når ein går på steinar så merkar ein at dei pressar og når ein går bratt opp og ned vil ein også merke den mjuke solen. Juv ser ut til å ha ein anna sole og derfor er nok meir stivar slik sett. Alt i alt med tanke på at det er ein lettvektar så er eg fornøgd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Då har eg lagt ved bilete av korleis sko mine ser ut i slutten av jakta. Dei starta å lekke på venstre side på høgrefoten så det har tydlegvis blitt ein rift i Gore-tex membranen. Eg har reklamert på skoa.

Det er knall sko bortsett frå det at dei revnar som det der. God støtdemping og behagelige å ha på seg. Sida Juv ser ut til å ha ein stivare sole så kan det vera du slepp problemet med at det blir sprekkar sida du ikkje vil få samme bøyen.

20161003_194445.jpg

20160929_180316.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Den 4.8.2016 at 22.40, Eilif R skrev:

 

Gikk det greit å reklamere?

 

Jeg har nylig kjøpt Alfa Bukk for ti dager siden, og har til nå 25-26t med 20kg sekk på Hardangervidda og Norefjell. Ikke sett noe som tyder på sprekk, men det kan selvfølgelig komme i tiden fremover.

Utover det er støvlene veldig bra, god comfort og vanntett under elvekrysninger og trasking i våt snø/myr/søle. MEN dette er i mine øyne ikke hardcore støvler til tunge vandringer og 30kg sekk, for de som driver med slikt. Har inntrykk av at ankelstøtten ikke er sterk nok til det, men har funket bra hittil til mitt bruk.

De er også 1kg lettere enn mine gamle, og det merkes! :) Visstnok veldig viktig at man ikke impregnerer de, da slutter de å puste,

Slitestyrken kan jeg naturligvis ikke si noe om, men er ikke redd for at de skal bli revet opp slik det har blitt kommentert tidligere i denne tråden.

Jeg ble anbefalt av Oslo Sportslager å bruke de med BD Insoles WELLNESS T7 Low arch såler, det funket ikke(600 rett i da**). Så det gjenstår å finne riktig såle for min del.

 

ja reklamasjon gikk bra, ho e på tredje paret, skulle få nye sko til kommende vår/sommer, blir fjerde paret da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Testa et par Alfa Bukk i seks timer; gikk i oppholdsvær, men det var vått i lynget og jeg vandret over noe myr...  Bukkene er supre på foten, lett og behagelig, men ble fuktig inni altså etter bare seks timer. Lot de tørke luftig i romtemperatur, men etter 24 timer er de fortsatt fuktige inni. Ikke helt tilfreds - i hvert fall ikke til den prisen. Har sendt henvendelse til Fjellsport og Alfa --- for å høre om det skal være slik? 

Sålen er også mykere, så til tung sekk og lang tur ville jeg ikke valgt disse fjellskoene. Har et par Alfa Bever også, og de er favorittene pr nå, mye mer solid med stødig såle og god ankelstøtte, og de er fortsatt ikke våte etter 2 sesongers nesten daglig bruk... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Jeg ser tilfeldigvis at Alfa har massevis av disse skoene i sin nettbutikk til svært redusert pris.  https://alfa.no/shop/outlet/partivarer-fjellsko-tursko

 

image.png

Jeg ser det er en gjenganger at disse skoene på en måte revner i overlæret og dette er også nevnt som en årsakt til at de selger ut alle disse skoene til såpass redusert pris. De skriver avvik av kosmetisk karakter og/eller redusert forventet levetid, men har ikke tekniske svakheter. Er det noen av dere som som har hatt slike skadete sko som fortsatt syns det er et OK kjøp? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Kjell Iver skrev:

Jeg ser tilfeldigvis at Alfa har massevis av disse skoene i sin nettbutikk til svært redusert pris.  https://alfa.no/shop/outlet/partivarer-fjellsko-tursko

 

image.png

Jeg ser det er en gjenganger at disse skoene på en måte revner i overlæret og dette er også nevnt som en årsakt til at de selger ut alle disse skoene til såpass redusert pris. De skriver avvik av kosmetisk karakter og/eller redusert forventet levetid, men har ikke tekniske svakheter. Er det noen av dere som som har hatt slike skadete sko som fortsatt syns det er et OK kjøp? 

Jeg har brukt Lyng i to sesonger og her har litt av gummieringen rundt fremre del av skoen løsnet. Det skjedde ganske tidlig, men har ikke påvirket praktisk bruk. De holdt seg vanntette første sesong også, som forventet av støvler med membran. Fortsatt ganske tette, men lekker litt over tærne som de fleste andre støvler jeg har hatt. Jeg vil derfor si at det kan være et OK kjøp til denne prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.