Gå til innhold
  • Bli medlem

Friskt vann uansett hvor du er på tur.


Jan_erik

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig sted og legge denne, men prøver meg. 

hvordan hadde det vært og være på tur med muligheten for friskt drikke vann hele tiden?

Muligheten til og slippe stresset med og finne og koke vann?

Muligheten til og ha friskt drikke vann i basecamp uansett hvor man velger og etablere den?

Jeg er interessert i og høre med alle dere friluftsmennesker om dette produktet hadde vært noe for akkurat deg.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem
6 timer siden, Jan_erik skrev:

 

Vet ikke om dette er riktig sted og legge denne, men prøver meg. 

hvordan hadde det vært og være på tur med muligheten for friskt drikke vann hele tiden?

Muligheten til og slippe stresset med og finne og koke vann?

Muligheten til og ha friskt drikke vann i basecamp uansett hvor man velger og etablere den?

Jeg er interessert i og høre med alle dere friluftsmennesker om dette produktet hadde vært noe for akkurat deg.

 

 

Har du et produkt som kan omgjøre stua til landlige omgivelser med fjellluft og? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pahatlem skrev:

Joda, produktet finnes: Fontus

Men forholdene skal nok ligge godt tilrette for at denne flaska skal fungere godt her i Norge.. Men kanskje mulig å få littegrann utav den?

Kjør debatt.

Den der hadde jeg bare brukt dersom det ikke var noen mulighet for å få tak i rent vann. Vannet som ender opp i flasken er tilnærmet destillert vann. Det vil si vann uten elektrolytter. Å drikke dette samtidig som man er fysisk aktiv og også svetter ut elektrolytter er en ren invitasjon til å få elektrolyttforstyrrelser som kan føre til slapphet, muskelsvakhet, kramper og i alvorlige tilfeller hjerterytmeforstyrrelser.

Idealsituasjonen for dette må være om man skulle være dersom man er strandet på en liten tropisk øde øy uten ferskvannskilder, og kan blande det med saltvann, men til turbruk så kan jeg ikke se den store nytten.

Endret av Vrimmel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tropisk øy vil nok være ideelt, ja. Fra et Mollier-diagram kan vi se at luft ved 25°C kan inneholde dobbelt så mye vann som luft ved 14°, som igjen kan inneholde dobbelt så mye vann som luft ved 4°C. Sier vi noe upresist at 1 kg luft er ca 750 liter (er nok litt mer), og at Fontus kan ta ut vann ned til duggpunkt ved 4°, betyr det at den under optimale forhold må kondensere vann fra 5000ltr luft ved 25°C og fra hele 15000ltr luft ved 14°C (begge med start på duggpunkt) for å få 1 ltr flytende vann. Som jeg ser det vil nok nytten av denne dingsen være bedre i et varmere klima enn vårt - også fordi det gjerne kan være både færre og skumlere alternative vannkilder i varmere klima (?)

Edit: la til: "for å få 1 ltr flytende vann"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah

 

Her i Norge holder det vanligvis å stikke hodet eller en kopp i nærmeste bekk og drikke fint rent vann! Og bekkene ligger normalt ganske tett. Vi er privilegert i så måte her til land. I skogen kan det være noe annet og utlandet er det noe annet.

 

Hilsen Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.2.2016 at 20.17, Vrimmel skrev:

Den der hadde jeg bare brukt dersom det ikke var noen mulighet for å få tak i rent vann. Vannet som ender opp i flasken er tilnærmet destillert vann. Det vil si vann uten elektrolytter. Å drikke dette samtidig som man er fysisk aktiv og også svetter ut elektrolytter er en ren invitasjon til å få elektrolyttforstyrrelser som kan føre til slapphet, muskelsvakhet, kramper og i alvorlige tilfeller hjerterytmeforstyrrelser.

Idealsituasjonen for dette må være om man skulle være dersom man er strandet på en liten tropisk øde øy uten ferskvannskilder, og kan blande det med saltvann, men til turbruk så kan jeg ikke se den store nytten.

Ja man mister litt næringsstoffer ved fysiske aktiviteter, men svært lite i forhold til vanntapet. Det er også kun store tap av natrium som næringsstoff som kan gi helsemessing problemer og påvirke prestasjonsevnen i vesentlig grad. Det er mye større fare for dehydrering 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.2.2016 at 22.27, a_aa skrev:

Tropisk øy vil nok være ideelt, ja. Fra et Mollier-diagram kan vi se at luft ved 25°C kan inneholde dobbelt så mye vann som luft ved 14°, som igjen kan inneholde dobbelt så mye vann som luft ved 4°C. Sier vi noe upresist at 1 kg luft er ca 750 liter (er nok litt mer), og at Fontus kan ta ut vann ned til duggpunkt ved 4°, betyr det at den under optimale forhold må kondensere vann fra 5000ltr luft ved 25°C og fra hele 15000ltr luft ved 14°C (begge med start på duggpunkt) for å få 1 ltr flytende vann. Som jeg ser det vil nok nytten av denne dingsen være bedre i et varmere klima enn vårt - også fordi det gjerne kan være både færre og skumlere alternative vannkilder i varmere klima (?)

Edit: la til: "for å få 1 ltr flytende vann"

Norge ligger med et gjennomsnitt på ca 80% på relativ luftfuktighet målt over 30år, mens regnskogen ligger på tett opp til 100. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.2.2016 at 18.23, pahatlem skrev:

Joda, produktet finnes: Fontus

Men forholdene skal nok ligge godt tilrette for at denne flaska skal fungere godt her i Norge.. Men kanskje mulig å få littegrann utav den?

Kjør debatt.

nei, produktet finnes ikke og få kjøpt. Det finnes en prototype på et design som Kristof Retezár har laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et marked for produkter som kan redusere faren for baskeluser i vannet. 

Nå er det stor forskjell og nytteverdi av å ha renser i Norge kontra utlandet. I de fleste land er det helt nødvendig, i Norge kun for de som er paranoide eller de som ikke tåler så mye. 

Det finnes jo ekstremt mange produkter som renser vann, og da må deres produkt ha noen egenskaper som gjør at folk velger å kjøpe det. Om jeg skulle kjøpt et slikt produkt ville jeg tenkt på flere ting:

1. Vekt

2. Lett å bruke?

3. Flerbruksområde? Kan jeg bruke flasken som vanlig flaske, termos eller lignende? 

4. Hvor lang tid tar det å rense vannet?

5. Pris

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎31‎.‎01‎.‎2016 at 3.29, Jan_erik skrev:

Vet ikke om dette er riktig sted og legge denne, men prøver meg. 

hvordan hadde det vært og være på tur med muligheten for friskt drikke vann hele tiden?

Muligheten til og slippe stresset med og finne og koke vann?

Muligheten til og ha friskt drikke vann i basecamp uansett hvor man velger og etablere den?

Jeg er interessert i og høre med alle dere friluftsmennesker om dette produktet hadde vært noe for akkurat deg.

 

 

En lignende tråd startet Halkata 20 sep 2015 under tittelen "Hvordan ordner man med drikkevann"

Et glimrende innlegg derfra er vel verd  å trykke en gang til.  (Av beskjedenhet ønsker jeg å sende dette anonymt).

I forbindelse med julen får jeg en rekke symbolske julegavetips fra Kirkens nødhjelp.   Ett av tilbudene dette år var en vannflaske med filter, som skulle fjerne 99% av alle "baseluskene".   Den var skikkelig dyr, kr 449, men det er fordi beløpet skal sikre rent drikkevann i u-land som KN  støtter.   Jeg skal om 14 dager dra til Spania, hvor jeg går mye i fjellet.  I hovedsak bærer jeg med meg nok (som oftest) vann, men skal ha med KN flasken for å kunne fylle opp vann "i friluft".  Og det vannet er ikke særlig innbydene, både hva farge og lukt angår, men med et godt filter så blir det nok drikkenes.   Og funker det i et u-land, så duger det nok både i Spania og i mer urbane strøk i fedrelandet  Og funker det ikke vil nok obduksjonen gi svar hvilke bakterier som slapp gjennom nåløyet..

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Jan_erik skrev:

Norge ligger med et gjennomsnitt på ca 80% på relativ luftfuktighet målt over 30år, mens regnskogen ligger på tett opp til 100. 

Relativ luftfuktighet forteller ingenting om hvor mye vann lufta inneholder, med mindre man også kjenner temperaturen - da kan man finne såkalt absolutt luftfuktighet, gjerne målt i antall kg vann pr kg luft. Se på Molliere-diagrammet: Ved 100% relativ luftfuktighet er det 10g vann pr kg luft når luften har temperatur 14°C, men dobbelt så mye (altså 20g vann pr kg luft) når den har temperatur 25°C. Lavere temperaturer gjør altså at luften har lavere evne til å "lagre" vann i gassform.

Kondensering utnytter jo nettopp denne egenskapen, luften feller ut flytende vann når den blir nedkjølt. I norsk kjølig klima kan altså luften betraktes som delvis "avtappet" vannet allerede :) Da kan det også være mindre flytende vann å hente på videre kondensering, enn i varmere strøk med sammenliknbar relativ fuktighet.

Relativ luftfuktighet forteller bare hvor langt unna duggpunkt (tåke/dis/dugg) luften befinner seg; relativ luftfuktighet på 100% er det samme som at luften er på duggpunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gru og redsel!!  :sad: I min leting etter bilder av vanndråpen kom jeg over denne søkelenken

VANNDRÅPE , MIKROSKOPI - Hva skjuler seg i én dråpe vann?

www.side3.no/hva-skjuler-seg-i-en-drape-vann/3662158.html

Hva skjuler seg i én dråpe vann? Det er mulig du helst ikke vil se denne videoen

----------------------

Likevel, etter en escapeøvelse hvor vi til tider var så tørste at vi drakk "alt som fløt" var jeg en smule bekymret hva min stakkars mave var utsatt for.  Derfor oppsøkte jeg lege rett etterpå, men ha kunne berolige meg med at dette tar mavesyren din knekken på.  

Og siden har jeg fortsatt å drikket vann i fjellheimen, til tross for lemenår og det som muligens verre er.  :grin: Putt, pytt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tom42 skrev:

Og siden har jeg fortsatt å drikket vann i fjellheimen, til tross for lemenår og det som muligens verre er.  :grin: Putt, pytt.

Ikke umulig at immunsystemet ditt faktisk var glad for å treffe på "Gamle Venner" som det kunne ta en liten match med, Old Friends Hypothesis er en interessant tanke :) Det kan faktisk være usunt å bli for hygienisk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎01‎.‎02‎.‎2016 at 20.17, Vrimmel skrev:

Den der hadde jeg bare brukt dersom det ikke var noen mulighet for å få tak i rent vann. Vannet som ender opp i flasken er tilnærmet destillert vann. Det vil si vann uten elektrolytter. Å drikke dette samtidig som man er fysisk aktiv og også svetter ut elektrolytter er en ren invitasjon til å få elektrolyttforstyrrelser som kan føre til slapphet, muskelsvakhet, kramper og i alvorlige tilfeller hjerterytmeforstyrrelser.

Idealsituasjonen for dette må være om man skulle være dersom man er strandet på en liten tropisk øde øy uten ferskvannskilder, og kan blande det med saltvann, men til turbruk så kan jeg ikke se den store nytten.

Hjelp!  Likevel lever jeg.  Har nevnt dette før, men da vi bodde i Liberia var det absolutte krav til drikke og tannpussvann: 

Koke i 20 miniutter .

Deretter destillere det.  Dette var dagens hovedgesjeft - vann til 5 mennesker + besøkende.

Det er godt man ikke vet alt - nå det gjelder  - å ikke å vite.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Tom42 skrev:

Hjelp!  Likevel lever jeg.  Har nevnt dette før, men da vi bodde i Liberia var det absolutte krav til drikke og tannpussvann: 

Koke i 20 miniutter .

Deretter destillere det.  Dette var dagens hovedgesjeft - vann til 5 mennesker + besøkende.

Det er godt man ikke vet alt - nå det gjelder  - å ikke å vite.

 

 

Det er ikke normalt sett farlig å drikke destillert vann. Men det forutsetter at maten man får i seg inneholder nok salt. Problemer kan oppstå i kombinasjonen av fysisk aktivitet der man svetter over flere timer og tapper kroppen for elektryolytter, som for eksempel lang fjelltur med oppakning og samtidig drikker destillert vann som "vanner ut" de resterende elektrolyttene i kroppen. Hvor stort problemet er kan være litt individuelt. Noen svetter mer enn andre.

21 timer siden, Jan_erik skrev:

Ja man mister litt næringsstoffer ved fysiske aktiviteter, men svært lite i forhold til vanntapet. Det er også kun store tap av natrium som næringsstoff som kan gi helsemessing problemer og påvirke prestasjonsevnen i vesentlig grad. Det er mye større fare for dehydrering 

Uten elektrolytter/salter i blodet så vil man ikke klare å holde på vannet. Nyrene vil registrere at kroppen tappes for elektrolytter for så å skille ut vannet som urin for å hindre at konsentrasjonen i blodet blir utvannet.

Det er viktig å få i seg nok vann, men å finne vann i Norge er ikke den store utfordringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Katadyn watermaker/avsalter (http://shop.katadyn.com/product/155151/8013433/_/Katadyn_Survivor_35) med på padleturer hvor jeg vil være uavhengig og sikker på at vannet jeg drikker er rent. Sist på  en 6-ukers tur, kysten rundt fra  fra Frøya til Notodden. Jeg drikker da bare vann produsert med denne, og har ingen problemer mtp elektrolytter. Smaken er det ingenting å si på. Salter får man i seg fra maten ellers, teori og praksis i dette tilfelle er nok er to litt forskjellige ting.. Jeg har også brukt vann produsert med denne under lengre løp, men da tilsetter jeg én tablett Resorb pr 2 liter vann for elektrolyttene.

Katadynen gir 1liter pr 12-15 minutters pumping med vanntemp over 10-12 grader, er nok for stor og tung for ryggsekktur, koster ny like mye som en kajakk i øvresjiktet, vedlikeholdskrevende  og har begrensninger ift lav vanntemperatur. De dukker av og til opp på Ebay som armysurplus, med et nytt membran og overhalingskit kan prisen til Norge da bli fra ~12' og oppover. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎03‎.‎02‎.‎2016 at 16.54, Tom42 skrev:

En lignende tråd startet Halkata 20 sep 2015 under tittelen "Hvordan ordner man med drikkevann"

Et glimrende innlegg derfra er vel verd  å trykke en gang til.  (Av beskjedenhet ønsker jeg å sende dette anonymt).

I forbindelse med julen får jeg en rekke symbolske julegavetips fra Kirkens nødhjelp.   Ett av tilbudene dette år var en vannflaske med filter, som skulle fjerne 99% av alle "baseluskene".   Den var skikkelig dyr, kr 449, men det er fordi beløpet skal sikre rent drikkevann i u-land som KN  støtter.   Jeg skal om 14 dager dra til Spania, hvor jeg går mye i fjellet.  I hovedsak bærer jeg med meg nok (som oftest) vann, men skal ha med KN flasken for å kunne fylle opp vann "i friluft".  Og det vannet er ikke særlig innbydene, både hva farge og lukt angår, men med et godt filter så blir det nok drikkenes.   Og funker det i et u-land, så duger det nok både i Spania og i mer urbane strøk i fedrelandet  Og funker det ikke vil nok obduksjonen gi svar hvilke bakterier som slapp gjennom nåløyet..

 

042.thumb.jpg.2bb1bbd19cea74d739e4e46315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Artig at bildet av produktet er fra jomfruelig fjellterreng. Tydelig at man skal selge inn nok et unødig produkt i en kjøpesterk gruppe som allerede lider av utstyrsfetisj. Slike produkter hører hjemme der vann-nøden er som verst. Dessverre er det lite penger å tjene der, så man henvender seg til vestlige gadget-freaks innen fjellsport og vandring, som bokstavelig talt vasser i rent vann på sine turer. Temaet har forøvrig vært oppe før. 

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Kjøpte akkurat en Katadyn Gravity Camp 6L hos fjellsport, veide ikke mange grammene og skal gi et par liter pr minutt om den får henge. Ikke problem i norske fjell med vann, men noen ganger i skog er det greit å bare drikke fra fiskevannet eller whatever man har i nærheten av campen. Enda bedre i gnagerår etc. Skal tetse den ut nå fremover og se om ikke denne er nyttig eller om den bare var "noe å bruke pengene på".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.