Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva slags Temperaturmåler?


K-nitraM

Anbefalte innlegg

Hva slags utstyr bruker dere for å måle temperaturen i telt, fortelt, utetemp.

Noen som er mer til å stole på enn andre?

Noen som bruker analoge målere?

Og hvor lenge kan man stole på at batteridrevne ikke slukker i kalde temperaturer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv alltid brukt et analogt termometer fra Clas Ohlson til 49,- med viser og ikke slikt med kvikksølv. Går ned til -50, men er ikke sikker på hvor nøyaktig det er.

Jeg antar at hvis du har ditt digitale termometer sammen med all annen elektronikk ved siden av varmeflaska, så skal den nok overleve kulda. Hvis du bruker lithiumbatterier, så kan det hjelpe betraktelig.

Et annet problem jeg har opplevd med skjermer på gamle mobiltelefoner, er at skjermen kan bli treg og uleselig. Vet ikke hvor mye skjermene på digitale termometere tåler, men må nok ikke kanskje utsette dem alt for lenge under -30 før det kan bli komplikasjoner.  

 

Tror uansett at digitalt fungerer så lenge du behandler den som mobiltelefonen, er det liv i den, så funker fortsatt termometeret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et innebygget i klokka, fungere uansett og det er ikke en ekstra ting å ha med.

Men pga kroppsvarmen må den av armen i 15min før den er riktig. Henger den enten i teltet eller legger den i en lomme på sekken eller tar den av under pauser. Har du det travelt med å vite temperaturen så er en klokke kanskje ikke det rette. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, K-nitraM skrev:

På sommerstid er det kanskje ikke særlig nødvendig, hvertfall ikke i lavlandet.

På vinterstid vil jeg si at temperaturen er ganske sentral.

Hvis du er ute på telttur så har det vel svært lite å si om du vet temperaturen eller ikke? Man tar på seg de klærne man trenger for å holde seg varm, og hopper i soveposen når man skal sove. Man skal ha sikret seg tilstrekkelig sikkerhetsmargin før man drar hjemmefra til å takle den temperaturen som kommer.

Hva bruker man temperaturinformasjonen til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Lompa skrev:

Hva bruker man temperaturinformasjonen til?

 

For min del er det fordi jeg er en detaljenerd og utstyrsgeek.
Totalt unødvendig, men jeg måtte kjøpe en Tempe for Garmin GPS'en min. Da har jeg kontinuerlig  temperaturregistrering så lenge GPS'en er påslått.  Awesome!
Temperaturdataene brukes ikke til en sjit.  

Som du sier så kler man seg etter været, og basert på erfaring så kan man noenlunde relativt lett estimere temperaturen uten ett termometer :)

Jeg vet feks at om jeg puster hurtig inn igjennom nesen, og nesehårene da "fryser", så har det blitt kaldt ute, og at temperaturen da ihvertfall er -20 eller kaldere.

 

 

51 minutter siden, anders panders skrev:

fikk et sånn pittelite silva kompass til jul som du kan feste i en karabiner, er et lite kvikksølv termometer på det. vet ikke hvor nøyaktig det er da, og det har komt en luftboble i kvikksølvet som er mega plagsomt.

Mitt er ganske nøyaktig, ihvertfall så nøyaktig som man greier å lese utfra skalaen :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det så enkelt som at jeg liker å vite hva temperaturen er både inne i teltet og utenfor. 

Hva temperaturen har vært i teltet på natten, og hva den har vært utenfor syntes jeg er interessant.

Ved isdannelse på tidlig vinter kan det vel kanskje være greit å vite hvor mange minus det har vært og er?

Og ved egen test av utstyr man har kjøpt inn, kan det være interessant å se om utstyret tåler oppgitte temperaturer.

Hva er den kaldeste temperaturen du har vært på tur i.. feks. (Eller varmeste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker et lite kjøleskaps termometer, innkapslet og med krok (fra Clasen elller biltema - husker ikke), så det kan henges opp på strategiske steder som ute på telt bardun eller inne i teltet. Det er veldig analog og sikkert et sprit termometer. Kvikksølv brukes visst ikke lenger av miljømessige årsaker

Temperaturen kan jo brukes i forbindelse med skismøring omkring 0! Det er jo et vanskelig tema. Ellers for å fortelle venner og fjellforum at det var -21 på siste påsketur på Hardangervidda om natten. Veiledende for nattens påkledning i soveposen. 

I øvrig stivner  mine nesehår ved -8 ved kraftig innpust, så her er det individuelle forskjeller på neser eller hår!

Hilsen Elgen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Walle said:

......
Jeg vet feks at om jeg puster hurtig inn igjennom nesen, og nesehårene da "fryser", så har det blitt kaldt ute, og at temperaturen da ihvertfall er -20 eller kaldere.

Hmm....hørte et sted en gang...på nittitallet....kan ha vært på ut i naturen eller noe sånt at nesehårene fryser på minus 12. Det har jeg alltid brukt som referanse etter det iallefall.

@Lompa Greit med termometer så du vet om du må varme henda litt før du går og pisser eller ikke :-D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stoppe med termometer? Skal man først ha oversikt over været skal man gjøre det skikkelig! Denne værstasjonen fra Clasern har nedbørsmåler, solcelledrevne givere med trådløs overføring til sentralen (300 meter rekkevidde), vindhastighet og vindretning, hygrometer, barometer, og den kan sikkert koke kaffe hvis du spør pent :)
Man slipper altså å gå ut av teltet for å sjekke hvordan forholdene er der ute....  (riktignok veier den 8-9 kilo, men det må man tåle for å slippe å vurdere været selv :)
http://www.clasohlson.com/no/Oregon-WMR300-v%C3%A6rstasjon/36-5834

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker klokka.  Den må av 10-15 min for å vise riktig. Ikke så ofte jeg har behov for å vite temp. Men kan noen ganger være greit å vite temp. F.eks hvis det blir en del kaldere enn det er meldt så en bør lagre ting som kan fryse på annen måte. Boks med mark eller maggot kan være en slik ting.

en gang jeg var på vintercamp så var det rundt 0 på kvelden og skyet vær med litt snø. Det klarnet opp i løpet av natta og ved soloppgang var det blitt minus 12. Da var det greit å vite siden jeg måtte ha på mer klær enn kvelden før. Kunne så klart bare gått ut, kjent at det var for kalt og gått i teltet og tatt på mer klær. Men greit å slippe to vendinger med morgengymnastikk i teltet og heller sette igang morgenkaffen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 7homas skrev:

Hmm....hørte et sted en gang...på nittitallet....kan ha vært på ut i naturen eller noe sånt at nesehårene fryser på minus 12. Det har jeg alltid brukt som referanse etter det iallefall.

Er vel rimelig individuelt vil jeg tro.   
Nesehårene til @elgen fryser jo ved ca -8, altså ca 4 grader varmere enn det du tror nesehårene dine fryser ved.

Testet nå når det var "Ekstremkulde" i Oslo, rundt - 17 iflg vindus-termometeret, og da frøs ikke nesehårene mine :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Kestrel 2500nv som ofte blir med på tur og som måler temperatur, vindhastighet, barometrisk trykk og høyde (så sant den er rett kalibrert...)  http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3596

Jeg har tidligere hatt to Silva/Brunton ACD værstasjoner, men på de ødela jeg batteridekselet på begge to så den vil jeg ikke anbefale... https://www.fjellsport.no/silva-adc-wind-vaerstasjon.html

Selvsagt må man ikke ha den slags duppeditter, men det er jo kjekt å ha dokumentert at man har vært utendørs i full storm https://no.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala#Inndeling_av_skalaen

Riktignok bare en tur frem i haugen på stølen for å se og kjenne hvor jævlig været var før jeg gikk inn og la mer ved i ovnen :-)

IMG_0744.thumb.JPG.9b0c59ad383a161d91a40

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik:
https://www.xxl.no/coghlan-s-glidlashempe-med-termometer-og-kompass/p/1033305_1_style#details

Henger i glidelåsen til lufteventilen i forteltet på mitt Ringstind 2. Direkte bruk for det kan jeg ikke si jeg har men det er nå uansett gøy å titte bortpå i blant. Det er også et lite kompass på det som kan fungere til å gi en viss forming om retning hvis jeg mister/ødelegger det skikkelige kompasset mitt. Men kvaliteten er ikke der at jeg ville anbefalt det som noe livreddende reserveutstyr akkurat. Mer sånn "kjekt å ha" egentlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9. februar 2016 at 17.47, borgern skrev:

Bruker klokka.  Den må av 10-15 min for å vise riktig. Ikke så ofte jeg har behov for å vite temp. Men kan noen ganger være greit å vite temp. F.eks hvis det blir en del kaldere enn det er meldt så en bør lagre ting som kan fryse på annen måte. Boks med mark eller maggot kan være en slik ting.

En grei sjekk på temperaturen er å se om pisseflaska har frosset i løpet av natta..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.