Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til lettvekslavvo med god plass


Knut S

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter en lettvekstlavvo til bruk både sommer og vinter. Mest i skogen, men også litt på fjellet. Har sett på Helsport Pasvik 4-6 som et godt alternativ. Noen som har denne eller tilsvarende til salgs? Helst med bunnduk. 

Eller noen som kan komme med tips til andre alternativer. Har slått fra meg lavvolight pga takhøyde og størrelse. Da jeg har nok telt i skapet, og ønsker lavvo til de kortere turene med masse komfort og og masse plass. Da hovedsakelig til to personer.

Denne tråden ligger også under kjøp og salg. Så om moderator ønsker å fjerne en av trådene, er det fritt frem (Da helst den under kjøp og salg, da det er viktigere med tips)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tips, ikke vært borte i den typen tidligere. Ser den er ganske så lik lavvolight til Helsport i størrelse, noe som kanskje gjør den litt i minste laget. Ønsker over to meter i takhøyde, og over tre i lengde/bredde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis penger ikke er ett problem så har du wicki-up 6 sul som virker å passe til spesifikasjonskravene dine. Tar du med kun ytterduken har du lavo til under 2kg.

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/equipment-c3/tents-shelters-c25/four-person-tents-c107/wickiup-6-sul-p3185

ellers så har du Luxe sin V8 som også er ganske lett, men der er høyden "kun" 185cm, men 3m i bredde

http://www.luxeoutdoor.com/eng/catalog-topic-gallery-view1.asp?id=1387&selfpath=/173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, disse var totalt ukjente. Men kanskje litt i overkant prismessig, da lavvoen kun er tillegg til alle teltene og ikke kommer til å være hovedboligen på tur. Har du noen erfaring med Varanger fra Helsport?

Endret av Knut S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Knut S skrev:

Takker for tips, disse var totalt ukjente. Men kanskje litt i overkant prismessig, da lavvoen kun er tillegg til alle teltene og ikke kommer til å være hovedboligen på tur. Har du noen erfaring med Varanger fra Helsport?

Spørs hva du mener med lettvektslavoo da. Jeg har wickiup (4) som sagt og varanger (8-10). Varanger er ett helt annet beist. Kjøper du varanger 4-6 så veier den 6,5 kg ca. Skal du ha bunnduk i tillegg så blir det ca 1 kg til, alternativt innertelt til ca 2,5 kg.

Den wickiup 6 er like stor som varanger 8-10 og veier halvparten.

 

Hvis ikke vekt egentlig er så viktig ville jeg sett på en varanger 8-10 (4-6) brukt. Det burde man kunne få til en billig penge. Da har du masse plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et Go-Lite Shangri La - 5 manns - som vi 90% sikkert kommer til å selge, men ikke før vi har fått testet ut vårt nyervervede telt skikkelig. Vi vil derfor vente til sommeren med å selge det, for et så bra telt er ikke så lett å få tak i. 

Anbefaler deg å studere litt videoer av teltet - det er ute av produksjon nå men det var usedvanlig populært. Lett. Er behandlet godt og det ingen feil med det. Vi har hatt ca 30 netter i det - vi fire. Selges uten teltplugger evt.

Amerikanerne kaller det et vintertelt - dem om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, renzir skrev:

Spørs hva du mener med lettvektslavoo da. Jeg har wickiup (4) som sagt og varanger (8-10). Varanger er ett helt annet beist. Kjøper du varanger 4-6 så veier den 6,5 kg ca. Skal du ha bunnduk i tillegg så blir det ca 1 kg til, alternativt innertelt til ca 2,5 kg.

Den wickiup 6 er like stor som varanger 8-10 og veier halvparten.

 

Hvis ikke vekt egentlig er så viktig ville jeg sett på en varanger 8-10 (4-6) brukt. Det burde man kunne få til en billig penge. Da har du masse plass.

Tenkte i utgangspunktet noe ala Pasvik eller lavvolight, eller en annen type lettvekstlavvo. Men etter litt frem og tilbake, ser jeg helt klart fordelene av å ha innertelt også i lavvoen, da med tanke på kondens og temperatur inne. Samt at lettvektere ofte har mindre innvendig plass og takhøyde. Litt av grunnen til å anskaffe lavvo var nettopp for comfort. 

Akkurat hatt en liten dialog med Helsport, som også beskrev fordeler og ulemper mellom de forskjellige typene. Og som jeg ser det, er eneste fordelen med Pasvik eller lavvolight i navnet til sistnevnte, nettopp lettvekt. Men dette går da på bekostning av alt annet.

Kommer uansett til å benyttes når man er to stykker eller flere, så da kan vekt også fordeles. 

Veldig bra med innspill, det takker jeg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, renzir skrev:

Spørs hva du mener med lettvektslavoo da. Jeg har wickiup (4) som sagt og varanger (8-10). Varanger er ett helt annet beist. Kjøper du varanger 4-6 så veier den 6,5 kg ca. Skal du ha bunnduk i tillegg så blir det ca 1 kg til, alternativt innertelt til ca 2,5 kg.

Den wickiup 6 er like stor som varanger 8-10 og veier halvparten.

 

Hvis ikke vekt egentlig er så viktig ville jeg sett på en varanger 8-10 (4-6) brukt. Det burde man kunne få til en billig penge. Da har du masse plass.

Tenkte i utgangspunktet noe ala Pasvik eller lavvolight, eller en annen type lettvekstlavvo. Men etter litt frem og tilbake, ser jeg helt klart fordelene av å ha innertelt også i lavvoen, da med tanke på kondens og temperatur inne. Samt at lettvektere ofte har mindre innvendig plass og takhøyde. Litt av grunnen til å anskaffe lavvo var nettopp for comfort. 

Akkurat hatt en liten dialog med Helsport, som også beskrev fordeler og ulemper mellom de forskjellige typene. Og som jeg ser det, er eneste fordelen med Pasvik eller lavvolight i navnet til sistnevnte, nettopp lettvekt. Men dette går da på bekostning av alt annet.

Kommer uansett til å benyttes når man er to stykker eller flere, så da kan vekt også fordeles. 

Veldig bra med innspill, det takker jeg for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Vi har et Go-Lite Shangri La - 5 manns - som vi 90% sikkert kommer til å selge, men ikke før vi har fått testet ut vårt nyervervede telt skikkelig. Vi vil derfor vente til sommeren med å selge det, for et så bra telt er ikke så lett å få tak i. 

Anbefaler deg å studere litt videoer av teltet - det er ute av produksjon nå men det var usedvanlig populært. Lett. Er behandlet godt og det ingen feil med det. Vi har hatt ca 30 netter i det - vi fire. Selges uten teltplugger evt.

Amerikanerne kaller det et vintertelt - dem om det!

Til info: Dette er ca identisk i størrelse med Wickiup 4. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har Helsport Nordmarka 6, tror Helsport Pasvik er erstatter her. Veldig fornøyd med den, funker utrolig bra når det er tørt i været. Hadde en tur til Blefjell i høst å med regn hele helgen(MYE regn), da ble det mye kondens(vann som lå innvendig på duken). Har ikke testet på vintertur, har akkurat gått til innkjøp av en lavvoovn som jeg gleder meg til å få testet.

Tror lavvo veier 6,25kg og bunnduk ca 1kg

Helt klart en lavvo jeg vil anbefale med tanke på pris og bruksmuligheter.

Thomas

Endret av Thomas9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 29. januar 2016 at 15.47, ost skrev:

Er ikke Wickiup 4 en variant av Shangri-La 3? 

Nei, ser nå at jeg skrev feil i min tidligere post, det er likt shangri la 5. Grunnflaten er lik. De ser også veldig like ut. Har bodd i begge som sagt. Men de tekniske spesifikasjoner sier vel at w.up4 er 10 cm lavere tror jeg.

Endret av renzir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ‎28‎.‎01‎.‎2016 at 18.21, Knut S skrev:

Erfaringer med Pasvik vs Varanger? Da i den minste størrelsen. Ser de veier mer eller mindre det samme. 

Og bør/må man bruke innertelt på vinteren?

Innerteltet er absolutt å foretrekke med hensyn til trekk/kuldestråling og varme/varmefordeling. Jeg har selv en Varanger Camp 8-10. Men innerteltet 'stjeler' ganske my plass, slik at jeg følte vi satt i en 4-6 mans lavo ( som jeg også bruker med jevne mellomrom). Men...et innertelt gir mange + poeng for komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Helsport Lavvulight hvis det er vind? Har vurdert denne en stund til bruk i perioden det er fiskbart i fjellet på finnmarkskysten. Er stort sett aldri på fisketur når det er skikkelig dårlig vær, for da funker det det dårlig med fluestang... Men man kan jo oppleve noe vindt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lavvulight og har brukt det en god del. På en del turer de siste årene har det blitt hjemme da jeg har brukt et lettere telt. Men skal jeg på tur å ha litt ekstra god plass så blir det lavvulight. Er det jeg stort sett velger vinterstid i marka da det gir god plass, er enkelt å skifte siden jeg kan stå inne. Ved litt surt vær er det fint å lage mat inne, er så høyt at jeg gjør forvarming og alt inne. Det har litt begrensninger i vind kontra et godt helårstelt men det har ikke vært noe problem. Jeg er ikke på fjellet i orntli ruskevær så der har jeg ingen erfaring.  Har opplevd mye vind noen ganger med bl.a toppbrekk like ved. På en tur i femund så kom det inn et tordenvær med mye vind i front. Tarp jeg hadde spent opp blafret og smalt så jeg trodde den skulle revne. Lavvulight beveget seg en god del men ikke noe gikk galt.  Eneste var at det ble masse sand oppover på duken pga vind. Konstruksjon gjør at det blir noen flater som fanger vind og det kan se ut som det kommer en liten spinnaker på innsiden. Dog er min en eldre modell som bare ble levert med 6 barduner festet på en snor mellom øvre og nedre bardunfester. Nyere modeller leveres med 12 barduner. Har nylig montert på ekstra barduner på min men  ikke testet det enda. Men en ting som er en ulempe er at det bare er en duk. I vær som gir mue kondens kombinert med vind så kan men få litt dusj av kondensvann.  Men det blir ikke veldig mye. Vegger er så bratte at det meste renner ned langs duken. Et produkt jeg er glad jeg kjøpte for det gir mye plass kontra vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.