Gå til innhold
  • Bli medlem

Bjørkenever til oppfyring


Tom42

Anbefalte innlegg

Annonse

Dersom man ikke har peis e.l. og derav ikke bjørkeved hjemme kan man evt. gjøre slik som jeg beskrev i en tråd for noen år siden. Da har man en multiløsning som til og med tåler å bli våt.

Jeg har ved en tidligere anledning testet bomullsdotter innsatt med Camp Bees Wax skoimpregnering.
Det brenner forholdsvis lenge også, samt at du praktisk talt kan legge kulene i vann for så å tenne på de med en gang etterpå.

Dersom man har noen generøse bomullskuler med dette i div. ustyrsposen har man både til reimpregnering av støvler hvis behov samt noe som alltid tar fyr. Brenner omtrent like lenge og med samme flammetype som eksempelet i filmen men består av lanolin og bivoks.

Hentet fra denne tråden:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har naturlig treull fra butikken i backup, men prøver alltid å fyre bål med naturlige hjelpemidler om mulig. 

Bjørkeneveren samles opp på fisketurene om sommeren.

Og da selvsagt kun det som henger løst på trærne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å "skjære" av store neverflak av ett tre, uten å ødelegge treet eller lage "evigvarene sår". Jeg samler litt bark når anledninger er der, akkurat som når det passer slik , tar jeg med noe feit tyri hjem for å ha på lager. Som oftest når jeg starter en tur har jeg en liten pose med ett neverflak jeg kan plukke av og noen tyripinner som bålstarter. Kunsten med å samle never er å "flå" av neverflaket riktig. Dvs å ikke skade den grønne innerbarken. Jeg bruker en kniv til å lage det første horisontale snittet, og så bruker jeg kniven til å fortsette å flå av ytterbarken. Jeg aksepterer at  det kanskje ikke ser å pent  ut med masse bjørkestammer i populære turområder med grønne belter rundt stammen som etterhvert blir brune før de gror igjen. Derfor samler jeg heller aldri never slike plasser. Jeg liker å tenke på at bjørkenever er en fantastisk naturressurs som kan høstes bærekraftig til flere formål enn til opptenningsmateriale. Allerede som unge laget vi neverkopper nå vi unger fikk det for oss i blåbærskogen at vi ville ta bær med oss hjem, men ikke hadde noe å samle bærene i. Det hender fortsatt at jeg lager en  neverkopp for å imponere barnebarna.  Å bruke bjørkenever er å høste av naturen og ikke noe vi trenger å ha dårlig samvittighet for. Det er tvertimot naturvennilg når det blir gjort på rette måten. Mer naturvennlig enn å bruke industriproduserte og langreiste tennbriketter.

Endret av Robinson
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Martin Gjellestad skrev:

For noen år siden sparket jeg stoltheten på bålet og begynte å pakke med tennbriketter. Aldri angret :ahappy:

Ja, og der er vel de fleste av oss.  Eneste nostalgien jeg ikke kvitter meg med er de gamle smørboksene i aluminium fra Forsvaret.  Ellers bruker jeg det smarteste. 

20130106_225730.thumb.jpg.6e9ac2f90c9a4dJeg bruker "alt" for å få fyr;  bensin, rødsprit, tennbriketter, OB, bomullspadder i vaselin og sammenrullet papir kokt i stearin.  I min storhetstid på avispapir og stearin "stjal jeg halvbrente lys og det som verre var på forsamlingshus og i heimen.  Utstyrsforetningen på stedet merket en stor pågang av salg av stearinlys "fordi en eller annen" og mange visste det var meg fjernet alt av lys i en periode.  Huff, huff, disse periodene, men moro var det så lenge det varte.

Men som sagt; ikke et vondt ord om alle disse hjelpemidlene, men det er noe eget å høre på fresingen av bjørkenever, for ikke å snakke om lukten.

Edit.  Også jeg var i en periode uten ovn.  Da oppsøkte jeg steder hvor bjørk lå i store hauger klar for å bli vedkubber (Spør først), og der samlet jeg mye.  Og hadde jeg ikke gitt bort så mye hadde jeg nok for minst to liv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe er som bjørkenever og litt feitved når en skal fyre. Blir liksom fest da! Plukke av litt bjørkenever som henger løst skader ikke. Jeg plukker litt her og litt der og putter i lomma undervegs. Kjerringa er ikke begeistret for alt dette bøsset jeg drar med meg hjem, men hun har tid til å bli blid igjen. Ellers bruker jeg bomullsdotter som jeg dypper i en blanding av lampeparafin og smeltet stearin, brenner som bare det og litt gøy å lage.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, TormodiFuruskogen skrev:

I furuskogen her så trenger man egentlig ikke bjørkenever - er bare å finne noen tørre furugreiner og vips så har man bål.

Hvis det regner, er det ennå enklere i granskogen. Spessielt hvis skogen min. av mellomstor høyde. Da er det ikke vanskelig å finne tørre kvister (uten bark, nederst på treet), fra 1 - 5 mm og større. Mange trær har 2 - 3 mm tynne kvister nederst. Trenger kun en fyrstikk, så er bålet i gang. Men en må lære seg å se etter og finne disse trærne. I furuskogen er dette noe værre å finne, så en trenger oftest noe mer enn en fyrstikk, for å brenne vekk rå bark på de tynneste greinene, eller for å få fyr på det som er tykkere og uten våt bark.  (Ellers så kan en spikke av noen egnede fliser, av kvist)

Men da kan jo også never, være en løsning. Og her er jeg helt enig med Robinson, en lager ikke varige skader i bjørka, hvis en lar den innerste "strimlen" med bark sitte igjen. Ved behov skjærer jeg helt inn til treverket, men når jeg skal løsne et flak, bender jeg ut litt av flaket og kiler kniven inn, litt utenfor det innerste laget. Da er det bare, å fjerne de ytre lagene i et stykke. Begynn litt forsiktig! Jeg bruker å skjære ut stykker på ca 4 -5 cm bredde. Og helst fra forskjellige trær. En trenger ikke mer enn 2  - 3 remser på ca 6 - 10 cm. En skal jo bruke småved også, så dette er bere for å tenne småveden, IKKE beregnet på tykke, våte greiner. Bjørka reparer dette greit og skader bjørka mye mindre, enn om en tappet bjørkesaft. Selv ikke det, er noe problem hvis en vet hva en gjør.

Jeg samlet noe never (vedhogst) for mange ti-år siden, men tanke på friluftsliv. Jeg hadde det i sekken noen ganger, men brukte det aldri. Jeg hadde med litt never på en del turer, men hadde ikke behov for hjelpemidlet. Og da ble gradvis mer og mer "bøss", fra never i sekken.  Så, jeg kuttet ut å bære på det. Resten av neveren ligger fremdeles i uthuset, et sted. Men jeg har opplevd (et fåtall av ganger) at jeg har leitet både 10 min og 20 min., for å finne noe egnet hjelpemiddel (spessielt i regnvær), som bjørk og små, tørr kvist i skogen. Så da jeg oppdaget noen tennbriketter innpakket i plast på 80-tallet (i en kanoforretning), kjøpte jeg for å ha som en sikkerhet og for testing. Dette ble heller aldri brukt.  

Men da Nittedal kom med (omtrent samme type), tennbriketter (med svovel i enden), kjøpte jeg en eske for å teste. Det ble sikkert 100 turer, før jeg testet for første gang og de fungerte bra. Brant ca 6 min. Brukte senere noen, for teste litt mer. Og det har vært noen få ganger de var viktige for å få fyr, men ikke ofte. Esken ble kjøpt på slutten av 80-tallet, inneholdt 20 stykk tennbriketter og jeg har fremdeles 8 stk igjen. Og det er mange hundre turer (nærmere 1000 døgn) i naturen, siden jeg kjøpte den esken. Jeg har brent mange bål (de årene), uten annet enn bruk av fyrstikker og det jeg finner i naturen. Jeg kjøpte 2 nye eker for noen år siden, da selve esken og "ripe" delen, er delvis ødelagt på den første esken. Men har så langt ikke brukt av dem. Kjøpe også noe som kalles "Fyrhjelpen". Omtrent det samme type, men noe mindre og med lite svovel. Kan være et problem i vind! Testet kun en gang og de er ok. En vet aldri når et nytt produkt forsvinner fra markedet (fordi det ikke selger nok), så jeg sikrer meg ofte "ting" jeg kan ha bruk for senere.

Det er jo ikke galt å ha noe hjelpemiddel i sekken, men normalt er det da ikke behov for hjelpemidlene. Bare grei sikkerhet. Ville likevel sett på det som nedelag, å "skvette" parafin, rødsprit, bensin, o.l., på en kvisthaug, for å få fyr. Men, det er opp til hver enkelt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går og raskere sammen litt ymse smårask i lommen ei stund før bålet skal tennes. Næver, skjegg av grana, småkvist og kansje kommer man over en furu stubbe en kan spikke en bit av. Så har jeg bommullsdotter med kløver vaselin på i sekken, dette brenner som tørt gress. Og gjør bruk av tennstål til en lek. Lighter brukes 99% av gangene og da sammen med en esbit eller Nittedal opptenning fyrstikk. Om alt annet feiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lar5 skrev:

Går og raskere sammen litt ymse smårask i lommen ei stund før bålet skal tennes.

Og hvor mange timer, går du med våt/rå (bunt) kvist, i bukselomme da? :) Trenger du så mange hjelpemiddler da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke helt "stuereint", men det går bra å bruke en plastpose fra Rema eller Rimi eller hva de nå heter alle sammen hvis annet oppfyringsmateriale er vanskelig å finne. Disse er det alltid nok av hjemme hos meg i hvert fall. Du kan nok regne med en del protester, men jeg leste et sted at når en sånn plastpose brenner så forurenser den like mye som et vanlig stearinlys. Stearinlys brennes det ganske mye av, spesielt ved juletider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne filmen viser godt hvilken ressurs bjørkenever er og har vært. Og selv om jeg aldri kunne drømt om å flå ei bjørk så omfattende som disse gjør , så viser disse fagfolkene hvordan never  kan høstes uten at treet tar skade. Det virker utrolig at det går an å ta så mye never av ei bjørk, men her viser de at "annengangs" neveren vokser rundt stammen igjen under innerbarken. Og at den faktisk kan høstes igjen den også, selv om den ikke har så god kvalitet som "førstegangs" neveren. Og med tanke på at bjørk vokser som løvetann i Norge er ikke bjørkenever noe vi trenger å være blyge med å bruke når vi gjør det riktig...

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte med meg litt never hjemmefra på dagsturer, men er også blitt "trenet" til å legge merke til bra never når jeg går og da stopper jeg som regel og river det av.

I fyringsposen min ligger det også et tennstål og en liten pose med lo fra tørketrommelen. Tennstål og tørketrommel-lo er en super kombinasjon :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, steingrd skrev:

Har ofte med meg litt never hjemmefra på dagsturer, men er også blitt "trenet" til å legge merke til bra never når jeg går og da stopper jeg som regel og river det av.

I fyringsposen min ligger det også et tennstål og en liten pose med lo fra tørketrommelen. Tennstål og tørketrommel-lo er en super kombinasjon :) 

Hvis du skal bruke tennstål så er vanlig bomull lett å tenne i. Noen sverger til å bruke tamponger. De er pakket enkeltvis i plast og det er bare å ta av plasten, rive litt opp og så er de klar for tenning. Men hvis du vil bruke det som finnes i naturen så er dunkjevle veldig bra. Du kan høste dunkjevle sommer eller høst og tørke den og så har du opptenningsmateriale i lange tider.

https://no.wikipedia.org/wiki/Bred_dunkjevle

 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant film Robinson - men synes likevel det blir noe helt annet å ta never til slike formål som taktekking og nyttebruk enn å ha litt til tenning av bål og å bare derfor absolutt måtte flake av. Selv om du har rett i at det vokser tilbake etterhvert.

Nå er det jo varierende hvor mye never som henger løst på store bjørk så ikke alle er like lett å bare plukke litt av til bålfyring.. Men blir vel som så mange andre ting i livet - folk foretrekker forskjellige ting og har lært forskjellige ting fra områdene de har vokst opp i. Og da kan det se ut som gjøremål og handlinger som tradisjonelt har vært vanlig i hundrevis av år plutselig ikke skal gjøres lenger for å verne trærne eller hva det nå må være for grunn.

Bjørk er jo nesten som ugress - sprer seg overalt og vokser fort. Har et svare strev meg å holde nede bjørkeskudd i skogstomta vår rundt huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.