Gå til innhold
  • Bli medlem

At jeg ikke gjorde det før - (om fotkluter)


Tom42

Anbefalte innlegg

AT JEG IKKE GJORDE DET FØR

Da jeg begynte på befalsskolen i 1962 fikk vi utlevert bla noen kvadratiske ullgreier som kaltes fotkluter.  Men siden vi var blant de første som også fikk utlevert sokker brukte vi fotklutene kun til å avlaste skuldrene når vi bar tung sekk, noe vi alltid hadde.

I fjor dukket disse fotklutene opp i hodet mitt, og jeg tenkte:  «Hvorfor ikke prøve».  Som tenkt så gjort og jeg frekventerte den lokale sybutikken og kjøpte et passe tykt ullstoff.  (Om du vil prøve kan du finne et ullstoff, eller et militært ullteppe på loppemarked eller på nettet).

Vel hjemme rutet jeg opp et kvadrat på ca 45 x 45 cm, og det var perfekt for mine bein.  Men hvordan brette?  Vel, det var bare å prøve – og evt feile. 

Først la jeg kluten diagonalt1.jpg.28dece2bd446a919bf87419e47a1acea.j

Og plasserte foten midt på2.jpg.1dd78c555be6eb0a82b301f5aff31ca1.j

Deretter brettet jeg tåsnippen inn og deretter sidesnippene mot midten3.jpg.2a0e303489cb94fd0b71bd204221b9a5.j

 

Så var det å finne frem støvlene og tre beinet nedi.5.jpg.f30889973dacb7b97958785f1ec13a1a.j

Deretter trakk jeg endene som "stakk" opp, og det var det.

Debuterte i slutten av juli på en 6 dagers tur på Hardangervidda.  14 dager senere var jeg av gårde igjen og da var det gåing i 6 av 8 dager.  Siden har jeg kun gått med fotkluter sist for tre dager siden.   Til sammen har jeg brukt fotklutene ca 20 dager.  Nix gnagsår.

Det som jeg synes er den største fordelen med fotklutene vs sokker er at helen på sokken ikke "ligger" et stykke over helen.  Men den største fordelen er tørkingen.  I motsetning til sokkene kan fotklutene brettes helt ut, og henges opp på klessnoren under baldakinen.   En annen fordel med fotklutene er at du kan bruke den ene til duk og den andre som serviett.

56a36d0b56f81_10-14Etablertteltleir1307(

 Det står mye positivt om fotklutene på nettet, også historisk.   Som en parallell til fotklutene er sennagrass. 

 

 

 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
34 minutter siden, Tom 42 skrev:

AT JEG IKKE GJORDE DET FØR

Da jeg begynte på befalsskolen i 1962 fikk vi utlevert bla noen kvadratiske ullgreier som kaltes fotkluter.  Men siden vi var blant de første som også fikk utlevert sokker brukte vi fotklutene kun til å avlaste skuldrene når vi bar tung sekk, noe vi alltid hadde.

I fjor dukket disse fotklutene opp i hodet mitt, og jeg tenkte:  «Hvorfor ikke prøve».  Som tenkt så gjort og jeg frekventerte den lokale sybutikken og kjøpte et passe tykt ullstoff.  (Om du vil prøve kan du finne et ullstoff, eller et militært ullteppe på loppemarked eller på nettet).

Vel hjemme rutet jeg opp et kvadrat på ca 45 x 45 cm, og det var perfekt for mine bein.  Men hvordan brette?  Vel, det var bare å prøve – og evt feile. 

Først la jeg kluten diagonalt1.jpg.28dece2bd446a919bf87419e47a1acea.j

Og plasserte foten midt på2.jpg.1dd78c555be6eb0a82b301f5aff31ca1.j

Deretter brettet jeg tåsnippen inn og deretter sidesnippene mot midten3.jpg.2a0e303489cb94fd0b71bd204221b9a5.j

 

Så var det å finne frem støvlene og tre beinet nedi.5.jpg.f30889973dacb7b97958785f1ec13a1a.j

Deretter trakk jeg endene som "stakk" opp, og det var det.

Debuterte i slutten av juli på en 6 dagers tur på Hardangervidda.  14 dager senere var jeg av gårde igjen og da var det gåing i 6 av 8 dager.  Siden har jeg kun gått med fotkluter sist for tre dager.   Til sammen har jeg brukt fotklutene ca 20 dager.  Nix gnagsår.

Det som jeg synes er den største fordelen med fotklutene vs sokker er at helen på sokken ikke "ligger" et stykke over helen.  Men den største fordelen er tørkingen.  I motsetning til sokkene kan fotklutene brettes helt ut, og henges opp på klessnoren under baldakinen.   En annen fordel med fotklutene er at du kan bruke den ene til duk og den andre som serviett.

56a36d0b56f81_10-14Etablertteltleir1307(

 Det står mye positivt om fotklutene på nettet, også historisk.   Som en parallell til fotklutene er sennagrass. 

 

 

 

 

Fin camp du hadde der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk utlevert fotklurer sammen med annet materiell på en rep en gang på 70 tallet. Svært få viste hva det var, og selv befaler var skeptisk. Jeg prøvde de en dag. Helt greit, men bedre med sokker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en billig løsning, slik materiell fra Forsvaret har en tendens til å være, men jeg er skeptisk til hvordan det er når en har godt et par dager og gjerne er litt svett på beina. Skal ikke mye kant til før det blir friksjon. Det er antageligvis flere grunner enn kostnad som gjorde at forsvaret gikk over til den standard raggsokken. Dog er jo kort tørketid en stor fordel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, speedbird skrev:

Sikkert en billig løsning, slik materiell fra Forsvaret har en tendens til å være, men jeg er skeptisk til hvordan det er når en har godt et par dager og gjerne er litt svett på beina. Skal ikke mye kant til før det blir friksjon. Det er antageligvis flere grunner enn kostnad som gjorde at forsvaret gikk over til den standard raggsokken. Dog er jo kort tørketid en stor fordel!

Sikkert en billig løsning.  Nei, i motsetning til sokker har fotkluter vært i bruk fra de tidligste tider.  Birkebeinerne brukte helt sikkert slike.  Ved å søke på nettet, hvilket jeg har gjort, står det mye om fotkluter, ja, sågar Tidsskriftet for den norske legeforening har en artikkel om fotklutenes fortreffelighet (fra 1933)

Og det skulle vært interessent å høre hva "de virkelig gamle", de som var "på moen og ekseserte", kan si om fotkluter. 

Da jeg debuterte med fotklutene i juli 2015, gjorde jeg kun det jeg trodde var rett, jeg bare brettet og stakk føttene i støvlene.  Pr i dag har jeg kun gjort det samme minst 20 ganger uten at jeg har vært i nærheten av gnagsår.  Kanskje rart, med så mange bretter i motsetning til sokker, men som sagt jeg har aldri hatt noe så godt på beina.  Og terrenget jeg har gått i mesteparten av de dagene var til dels ganske røft, med mye ur, og jeg kan love at jeg var gjennomsvett.. 

 

56a528de48028_10-28Myeuroigvierkratt.thu

Her var det også tung ur å forsere, men jeg "falt" for denne nærmest en balansestein som hadde stått slik i 10000 år

56a5294e83c50_10-36aStenbalanse.thumb.JP

Men det var også flotte plasser som dette.  Bildet er tatt fra en høyde hvor det var mobildekning og ned på vann 1307.  Bildet er tatt på en riktig så fin høstdag.  Her gikk jeg barbent opp og ned, og opp og ned igjen - for selvfølgelig glemte jeg å ta en viktig telefon.56a52a099568e_10-0bMlet1307aug2015.thumb

Og så et bilde utenom emnet.  Denne dagen var fin til at da jeg kom ned til teltet - bivånet jeg en riktig hyrdestund mellom 2 stankelben.56a52a6855d24_10-15Hyrdestundpsoveposen1

På den andre siden, jeg sier ikke at jeg i all fremtid ikke kommer til også å bruke sommer.   Ikke minst kommer jeg til å bruke noen riktig tynne sokker, og kanskje også kortbukse, når jeg om en uke og frem til midten av mars kommer til å trave i spanske fjell.

034.thumb.JPG.ff1185e1f08e18fed905c45ecb

56a530483abe7_5A172-4B.thumb.JPG.c1f9ed2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.