Gå til innhold
  • Bli medlem

Drag til pulk


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har ikke så mye erfaring med pulk, og med de ordene burde jeg kanskje ikke uttalt meg... men etter å ha lest litt på forumet da jeg har lurt på det samme selv kan jeg gi deg en kort oppsumering.
Smaken er som baken, den er delt. :) Noen sverger til Paris-pulken med taudrag og synes det er helt overlegent. Noen sverger til Paris-pulken med stivt drag. Noen sverger til Fjellpulken med og uten stivt drag.

De har tilbud på Fjellpulken XCountry 144 på Fjellsport nå, og kommer til å kjøpe den. Kjøper med stivt drag og lager meg et taudrag selv. Det gir meg en del muligheter alt ut fra hvilken tur jeg skal på.

Hvis jeg skal på lengre turer på sen-vinteren kan jeg alltids investere i en Paris-pulk, da den ser overlegen ut hvis det er litt skare-føre eller snø som er pakket godt.

Her ble det mye rart. Men det er slik hjernen min er nå, jeg blir ikke klok på dette pulk-styret.

Jeg vet det finnes mange tråder på forumet om dette, men flere tråder med flere tanker er vel ikke feil :)

Noen som er totalt uenig med mine tanker er jeg åpen for tilbakemeldinger. (Er ikke meningen å forandre tema sånn opp i mot trådstarter)

Endret av RagoMil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parispulk med taudrag: I utforkjøringer, også i brede preparerte løyper, så må en ha pulken i svært kort tau i den ene hånda, for å ha god kontroll på at pulken ikke kommer borti trær langs løypa eller skiløpere som kommer i mot.

På fjellet ellers fungerer taudrag helt fint, brukte "seletøyet" til Fjellpulken

Prøver meg med de sorte brøytestikkene som drag til parispulken ved neste anledning, bedre kontroll i utforkjøringer i skogen?

Endret av Hengern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da drar jeg ned på Biltema for å få tak i ting jeg trenger, har hatt Parispulken liggende et par år uten å ha gjort noe med den. Tror jeg går for brøytestikker og kuleledd med gjengestang i enden på brøytestikka.

Så gjorde jeg noe sprengt igår, lysta blei for stor så jeg bestillte en Acapulka Expedition Tour 170 med drag og sele.

En til hvert sitt bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal bruke tau eller drag er jo helt avhengig av hvor du skal gå. Kupert terreng/fjell er det et stivt drag som gjelder. Skal du gå på de mere flate viddene eller krysse grønnlandsisen holder det vanligvis med taudrag. Begge har sine fordeler og ulemper uten tvil. Det er et styr å hente noe i pulken med et stivt drag forhold til tau. Men du har mye mere kontroll med et stivt drag i nedoverbakkene hvor du slipper at pulken kommer susende i hæla dine. Jeg har fjellpulken sitt standard sammenleggbare drag. Er ikke imponert over denne typen. Har gjort flere modifikasjoner her.

 

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.