Gå til innhold
  • Bli medlem

Isfiske og gammelost?


Nils-Kristian Brubakk

Anbefalte innlegg

Annonse

Ost brukes som lokkemiddel, særlig til røyefiske. 

Lukten tiltrekker fisken. Og jo mer lukt, jo bedre lokkes fisken. 

Samtidig er ost omstridt da en del fiskearter kan få problemer med fordøyelsen. Det samme gjelder mais. 

Men er man forsiktig med mengden (siden fordøyelsen går tregt om vinteren) kan nok mais og ost fint kombineres med annet mer naturlig lokkemiddel.

Bare ikke tro at fisken kommer stormende når du slenger uti et par ostebiter. Den tabben har jeg gjort :???:

På markedet i dag finnes også et utall ferdige forblandinger til isfiske som ikke skal være noe problem å bruke. Jeg kjenner ikke effekten av disse, men prinsippet er det samme. Lukt!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Sannsynligvis var det "kjuke" onkelen din brukte. Spesielt oppover Gudbrandsdalen ble dette mye brukt. Det er ostemasse. Husker "gamlekara"  brukte dette når de drev med isfiske.

Tror fremdeles det er å få tak i. Viktig å ikke overdrive foringa :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagde for et par år siden ei helvetes blanding av ridderost, mais og rekeskall som jeg moste ihop til en velling, som jeg hadde med i en isboks. Strødde dette i rikelig monn nedi hullene i et storrøyevann et døgn før vi begynte å fiske aktivt der. 80% av røyene vi fikk på den turen tok i på et helt annet område enn der vi fòret med denne spesialsmørja. Antagelig ble røya så vettskremt av lukta at den trøkte seg i stimer opp mot land i motsatt ende av vannet.    :cool:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som Nordhauk. Storrøya skulle til pers, og gjerne mange av dem. Lagde en "masse" hjemme før turen, med gammelost/pultost, mais, reker etc, dvs en helt spesiell lukt! Og tok steget videre og lagde disse til små bomber. Skar av noen gamle melkekartonger og hadde litt grus og vann i først. Deretter denne spesielle massen. Så fikk hele bomba godgjøre seg ute i minusgradene til det var frossent og turen var klar. I utgangspunktet fungerte bomba som den skulle, dvs den var solid med grus i bånn slik at den gikk rett til bunns. Og der fikk den stå i 2 netter og godgjøre seg, og forhåpentligvis tiltrekke seg fisk. Gjorde dette i 3 hull, et stykke fra hverandre. Resultat; null fisk! Prøvde andre steder på vannet; fin fangst. Nå skal det sies at dette vannet har veldig god kvaitet, PH-verdi, og er på snaufjellet. Kanskje denne massen fordriver fisk i stedet for å tiltrekke? Kanskje den fungerer bedre i vann i lavere strøk med annen PH-verdi? Har ikke prøvd for jeg mistet trua der og da…. 

Kjuke = ostemasse, osteavfall, rester/biprodukt av ysting. Tidligere, da det var ysterier i hver bygd omtrent, kunne man stikke innom og få/få kjøpt rikelig med dette. Husker at jeg var mase på dette i Gudbrandsdalen. Kan ikke huske de store fangstene, men det var visst viktig, så da gjorde vi det. 

Har også prøvd disse ferdigkjøpte luktegreiene som skal tiltrekke seg fisken. Kan ikke si at det har fungert, men igjen, det kan hende det ikke er så populært i vannene jeg fisker i. Bruker heller kart og satelittbilder for å søke etter grunner, inn- og ut-os, odder, myrkanter, markbakker og alt det der som kan gi litt bevegelse og/eller næring til vannet. Hvis fisken ikke vil komme til meg så får jeg komme til fisken. Denne måten har tidvis vært svært vellykket, og noen ganger, på de samme stedene, vært totalt mislykket. Og det er kanskje det som er mest spennende med fisking på islagte vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.