Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken frysetørket kaffe er best?


Prebb

Anbefalte innlegg

Jeg er en kaffeentusiast på hjemmekjøkkenet, og bruker gjerne litt tid og penger på godt utstyr og bønner med god kvalitet. På tur derimot er det gjerne ikke verdt å ha med seg masse utstyr som tar opp plass i sekken.

Jeg har vurdert å ta med en av de små hario v60-holderne og et par filter. Ulempen med dette er at det genererer søppel, og jeg er ikke spesielt komfortabel med å kaste filteret i naturen, og jeg har helst ikke lyst å bære det med meg hjem. En kan selvsagt tørke og brenne det, men det er måte på hvor mye arbeid en skal generere for å få seg en kopp kaffe. Gruten kan for så vidt spres utover som gjødsel for lyng og blomster. En slik filterholder er jo heller ikke fri for volum selv om vekten er ubetydelig.

Kokekaffe var neste alternativ på listen. Det smaker jo vel så godt, så lenge man bruker en god kaffe. Ulempen er at det griser til kaffekjelen/vannkjelen og fører til at en må drive å vaske denne. Grut i kaffen er heller ikke spesielt godt. Det er faktisk noe av det som ødelegger en kopp med kokekaffe mest. Uansett hvor flink man er så er det vanskelig å få et yield på 100% uten å få med masse grut. Kokekaffe er dessuten tidssensitiv og blir fort bitter. 

Tredje og dårligste alternativ på smak, men best på volum og praktiskhet er pulverkaffe. Jeg har smakt nescafe gold og denne smaker ikke kaffe. Jeg har sett på butikken at det finnes et antall produsenter og variasjoner fra både nescafe, löfberg, og andre. Derfor starter jeg min pulverkaffereise med å spørre andre hva de har smakt og foretrekker. Om det blir lite svar får jeg kanskje utføre en høyst uformell test av forskjellige varianter. Et lite tips jeg har fått er å blande pulveret i litt kaldt vann før jeg heller på det varme. Det gir visst en bedre smak. Det må jo selvsagt også testet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Henger meg på Brasero'en, ikke la deg lure av at den av en eller annen uforklarlig grunn er priset mye lavere enn annen frysetørret kaffe. På småturer har jeg en vitaminboks som jeg oppbevarer kaffen i, det holder til noen kopper og tar ikke noe plass.

Hvis du vil ha et lett vasktbart kaffefilter, kan du sjekke ut dette fra GSI, det passer i bunnen på en gassboks så det tar heller ikke noe plass (om du fyrer med gass), ellers er det ikke større enn ringen når det er brettet sammen.

http://www.gsioutdoors.com/shop/beverages-partyware/coffee-espresso-makers/ultralight-java-drip.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, tronn said:

Nescafe Espresso. Kommer I helt greie blikkbokser. Bra smak.

Henger meg på her. Uten tvil den beste både på smak og volummessig ifht Brasero. Man kan knuse Brasero til et fint pulver også sikkert, men jeg synes fortsatt sdmaken på Espresso pulveret slår alle andre frysetørkede.

Men smaken er selvsagt veldig forskjellig fra person til person, så du kan ta med i beregningen at jeg ikke rører "Nevergood"..... Kjører kun Löfbergs Lila Kharisma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker løfberg pulverkaffe. Den er god til å være pulve. Også praktisk størrelse på pakning i plast så den knuser ikke og veier lite. Den eg har brukt siste 3 årene når jeg ikke har kokekaffe. Var vel en test av pulverkaffe i fjor hvor løfberg kom best ut også. Evt nescsfe espresso. Tenkte teste blande disse men ikke kommet så langt enda.

kokekaffe på tur så bruker jeg løfberg der og.Veldig god kaffe. Kan ikke si jeg har noe problemer med grut. Koker opp vann,  fyller oppi kaffe, lar den stå,  rister den litt opp og ned, lar den stå 2 min og den er klar. Synes ikke løfberg blir stram i smak heller om den står litt lenge før den drikkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var egentlig ikke noe kaffedrikker inntil for noen år siden, så jeg kan knapt kalles noen "kaffekjenner" 

Men heiv et nesten fullt glass med Brasero etter å ha smakt Espressoen fra Nescafe.  Var som å gå fra rusbrus til Øl.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe er et must for å sikre kosen på tur, og mangelen på kvalitet på pulvervariantene gjør at jeg stort sett pakker god kokekaffe og kjele. Svak for zoega skånerost, mørkbrent og full i smak! Som et lettpakket alternativ er Growers cup ikke så verst - likte Brazilvarianten godt, god og fyldig smak. Emballasjen er lett å rulle sammen etter bruk.  Prismessig er det dog billigere å kjøpe en burk med pulverkaffe, men ingen av butikkvariantene kan slå smaken på den der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at smaken er som baken, delt, også her på forumet. Growers cup er uaktuelt da jeg ikke vil støtte et produkt som skaper så mye avfall. Både for naturen sin del og for min egen del. Jeg får ta å smake litt forskjellige og se om jeg kan leve med den gyselige pulverkaffen, eller om jeg må krype til korset og velge kokekaffe eller filterkaffe. En franskpresse på tur er jo i grunnen samme konsept som kokekaffe bare at det er litt enklere å tilberede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Kokekaffe er uslåelig på tur. Det du kan gjøre om du er redd for litt kaffegru er å stappe en barnålgrein ned tuten på kaffekjelen :) Du fjerner ikke all gruen men problemet reduseres kraftig. 

 

Eller kjøpe filtertupp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Kokekaffe er uslåelig på tur. Det du kan gjøre om du er redd for litt kaffegru er å stappe en barnålgrein ned tuten på kaffekjelen :) Du fjerner ikke all gruen men problemet reduseres kraftig. 

 

Dette trikset har jeg brukt i mange år, og det er et godt råd som både er estetisk og etisk.
Estetisk: Har opplevd flere ganger at turister som jeg har guidet har tatt bilde av bålkjelen med det grønne baret stikkende ut av helletuten. Etisk: kortreist, ved at baret plukkes i fart fra sleden av et bartre på vei opp til snaufjellet. Samt at det også er svært organisk avfall som forsvinner naturlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder frysetørret kaffe har jeg tidligere satset på Brasero, men etter å ha lest tråden medbringes en Nescafe Espresso på helgens Dovretreff. Dersom denne ikke skulle falle i smak, vil det i nattens mulm og mørke være risiko for @tronn med tanke på teltplugger som mystisk har løsnet...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen kaffekjenner, men jeg må innrømme at jeg faktisk har dratt meg med den gamle Bialettien ut på tur opp til flere ganger. Den lager med den rette kaffen, etter min smak, god kaffe uten å bruke så mye brensel.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er et gjenbrukbart metallfilter for filtermalt kaffe som plasseres rett i koppen. MSR MugMate er et slikt filter, og som det fremgår på MSRs side er det produsert i Tyskland. I Tyskland heter det imidlertid Finum M Teesieb og koster rundt halvparten av MSR-utgaven... En ulempe er at filtermalt kaffe ofte inneholder en liten andel "kaffestøv" - dette fanges opp av et papirfilter, men passerer metallfilteret og ender opp som et tynt lag med slam på bunnen av koppen. Plager ikke meg, egentlig :) 

Edit: Når jeg tenker meg om, er det ikke noe i veien for å bruke kokmalt kaffe når filteret står nedsenket i varmt vann i koppen, trenger bare litt ekstra bryggetid ift filtermalt kaffe. Men ikke fyll vann i koppen først og deretter sette filteret med kaffe ned i koppen, da vil kaffen flyte oppå vannet, Sett først ned filteret, fyll i kaffe og hell varmt vann sakte over så kaffen fuktes og blir tyngre.

Endret av a_aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget filterkaffe i skauen mange ganger, med en trakt og vanlig kaffefilter som står ned i en termos. Det blir håndbrygging akkurat som med V60 eller Chemex eller annen hipster-kaffe! Det fine med dette er at man kan brygge så mye som termosen tar, hvis filteret / trakten er stor nok. Hva veier det? Aner ikke. men om jeg må bære 200 g ekstra for å få god kaffe på en telttur, så er det OK for meg.

Kaffefilteret tømmer jeg for grut og pakker ned i søppelposen, eller jeg slenger den på bålet.
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forholdvis lett kopp fra Bodum med presskannefilter i og bruker den enten med kokekaffe eller kaffe malt til ca presskanneformål. 

Fordelen er at jeg kan lage en og en kopp og dermed varme bare akurat det vannet jeg trenger til èn kopp og da går det fort. I tillegg har koppen også litt termofunksjon slik at den holder seg litt lengre varm og lukkelokket at den kan velte en gang eller to uten at det gjør noe særlig med kaoset i teltet...


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Blaser skrev:

Nå går det mye i GROWERS CUP:

https://www.xxl.no/search?text=kaffe

Disse smaker godt, men det blir forferdelig mye søppel - duger ikke annet enn til dagsturer synes jeg.

Stort sett kokekaffe det går i her - grut er sjelden et problem. Gir kjelen tre kraftige kakk mot en stein og lar den hvile lenge. Når gruten er lagt seg i bunn av kjelen er kaffen ferdig :)

Pulverkaffe smaker ikke kaffe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en blanding som jeg syns er ganske god. Jeg bruker en pose Starbucks Columbia medium+ en pose Nescafe Espresso i en stor kopp varmt vann. Ikke gourmetkaffe men syns det smaker godt på tur.

 

2016-01-31 22.49.13.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.