Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Akto, et ufortjent godt rykte?


duppen

Anbefalte innlegg

Jeg hadde planlagt flere lengre turer sommer/høst 2015 og gjorde mye research for å finne et solid en-mannstelt. Valget falt på Hilleberg Akto.

På natt 4 over Hardangervidda startet det å regne. Jeg var selvsikker på at teltet ville holde tett, men der tok jeg feil. Selv om det kun kom moderate mengder regn begynte teltet å lekke på to steder etter kun noen få timer. Den ene lekkasjen dryppet vann ned på innerteltet, den andre i ytterteltet.

Da jeg kom hjem kontaktet jeg fjellsport som sendte teltet videre til Hilleberg for reklamasjon. Hilleberg kunne ikke se noe galt med teltet og jeg fikk det i retur med tips om at jeg kjøpe søm forsegler. Etter min mening burde dette være helt unødvendig på et nytt telt, og spesielt i denne prisklassen. 

Jeg er naturligvis meget skuffet over teltet. Etter alle positive omtalene av dette teltet på nettet har jeg kommet til den konklusjon at enten har de fleste ikke overnattet i regn, eller så at jeg har fått en "defekt" vare og slett behandling fra Hilleberg.

Er det noen som erfarer det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uttaler meg uten å ha kjennskap til det aktuelle teltet, men jeg vet at noen teltsømmer er slik at de må utsettes for vann en gang for å "trutne". Når de har blitt utsatt for fuktighet en gang utvider tråden seg (eller hullene krymper, det er jeg usikker på) og teltet er tett.

Har du hatt det oppslått i regnvær etterpå?

En annen teori kan være innertelt i kontakt med ytterduk. Da vil du får vanngjennomtrengning etterhvert. Dråpene i yttertelt kan likegodt være kondens.. I regnvær vil det blir kondens uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke Hilleberg teltene, men det er ikke noe nytt at telt kan lekke på første turen. Helsport informerer om dette. 

Sømmene utvider seg. Dermed kan det komme vann inn før de har gjort dette og teltet blir tett.  

Har opplevd det samme som deg, men det var i hagen, før tur i regnvær. 

Søm forsegler er nok ikke dumt, men jeg har aldri behøvd det på mine telt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, duppen skrev:

Jeg hadde planlagt flere lengre turer sommer/høst 2015 og gjorde mye research for å finne et solid en-mannstelt. Valget falt på Hilleberg Akto.

På natt 4 over Hardangervidda startet det å regne. Jeg var selvsikker på at teltet ville holde tett, men der tok jeg feil. Selv om det kun kom moderate mengder regn begynte teltet å lekke på to steder etter kun noen få timer. Den ene lekkasjen dryppet vann ned på innerteltet, den andre i ytterteltet.

Da jeg kom hjem kontaktet jeg fjellsport som sendte teltet videre til Hilleberg for reklamasjon. Hilleberg kunne ikke se noe galt med teltet og jeg fikk det i retur med tips om at jeg kjøpe søm forsegler. Etter min mening burde dette være helt unødvendig på et nytt telt, og spesielt i denne prisklassen. 

Jeg er naturligvis meget skuffet over teltet. Etter alle positive omtalene av dette teltet på nettet har jeg kommet til den konklusjon at enten har de fleste ikke overnattet i regn, eller så at jeg har fått en "defekt" vare og slett behandling fra Hilleberg.

Er det noen som erfarer det samme?

Stämmer inte alls med min erfarenhet. Jag har tältat i regn och blåst (stark vind och hällregn) som hållit på konstant i 2 dagar och tältet har varit tort på insidan med undantag från kondens som kommit och gått lite beroende på vad jag haft för mig med matlagning, vind, etc. Men inget läckage från utsidan vad jag kunna se.

Jag har också "provat" det i seriöst ösregn i Stryn, dock bara en natt. Tort på insidan.

Jag trodde Akto var tjepat i alla sömmar, men har faktiskt inte tittat efter. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jag tycker Hilleberg överlag är överskattat, har aldrig förstått mig på vurmen kring dessa tält. Tillsammans med TNF är de det minst prisvärda tälten på marknaden enligt min mening. Även om båda tillverkarna har ett par beprövade tunga slitvargar i sitt sortiment så är mycket skräp också. Det jag hört om Akton är att det bildas mycket kondens jämfört med liknande modeller från andra tillverkare, samt släpper igenom vatten vid linningarna. Detta bör man kunna lösa genom att sätta seaming pasta på dessa ställen. Kan ju vara det du upplevde?

Men men, finns andra tillverkare som både är billigare och gör bättre tält i min mening, som BlackDiamond/Bibler, TerraNova, Husky (polsk budgetmärke), m.m. Köp ett sånt nästa gång... :)

Endret av soderkisen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å levere inn det overprisa rælet der til et loppemarked, og kjøpe Biltemas Roskilde-telt i stedet. For 199,- får du nok et telt som antagelig holder tett minst like lenge.   :devil:

 

 

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Telt/Kuppeltelt-Roskilde-2000032749/

 

 

Endret av Nordhauk
  • Liker 3
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nordhauk skrev:

Bare å levere inn det overprisa rælet der til et loppemarked, og kjøpe Biltemas Roskilde-telt i stedet. For 199,- får du nok et telt som antagelig holder tett minst like lenge.   :devil:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Telt/Kuppeltelt-Roskilde-2000032749/

Jasså @Nordhauk, prøver du å få Hillebergmafian på nakken?? Er nok to helt ulike ligaer dette her.

Til trådstarter: Jeg har hatt et annet Hillebergtelt i åresvis og har ikke hatt noen problemer i all slags vær og sesonger. Dog har jeg tidligere lest mishagsytringer om Hillebergs kundeservice på fjellforums svenske "broder" utsidan.se. Sjekk evt. om det ligger noe med info der om akkurat Akto.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nordhauk skrev:

Bare å levere inn det overprisa rælet der til et loppemarked, og kjøpe Biltemas Roskilde-telt i stedet. For 199,- får du nok et telt som antagelig holder tett minst like lenge.   :devil:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Friluftsliv/Bo-og-sove/Telt/Kuppeltelt-Roskilde-2000032749/

 

 

Hehe :grin: 

Akto er ikke akkurat billig, men både Akto og Enan er tross alt billigere enn Helsport Ringstind Superlight. 

Har hverken Ringstind eller Akto, så skal ikke uttale meg om kvaliteten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, duppen skrev:

Jeg hadde planlagt flere lengre turer sommer/høst 2015 og gjorde mye research for å finne et solid en-mannstelt. Valget falt på Hilleberg Akto.

På natt 4 over Hardangervidda startet det å regne. Jeg var selvsikker på at teltet ville holde tett, men der tok jeg feil. Selv om det kun kom moderate mengder regn begynte teltet å lekke på to steder etter kun noen få timer. Den ene lekkasjen dryppet vann ned på innerteltet, den andre i ytterteltet.

Da jeg kom hjem kontaktet jeg fjellsport som sendte teltet videre til Hilleberg for reklamasjon. Hilleberg kunne ikke se noe galt med teltet og jeg fikk det i retur med tips om at jeg kjøpe søm forsegler. Etter min mening burde dette være helt unødvendig på et nytt telt, og spesielt i denne prisklassen. 

Jeg er naturligvis meget skuffet over teltet. Etter alle positive omtalene av dette teltet på nettet har jeg kommet til den konklusjon at enten har de fleste ikke overnattet i regn, eller så at jeg har fått en "defekt" vare og slett behandling fra Hilleberg.

Er det noen som erfarer det samme?

Jeg opplevde akkurat det samme med et helt nytt Hillebergtelt. Fikk samme svadasvar. Men Fjellsport ordnet opp. Aldri mer Hilleberg på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

? Du fikk beskjed om at du burde KJØPE sømforsegler? De selger telt som ikke er tett, uten beskjed om at de må tettes en gang, og så er de ikke såpass at de en gang legger det ved når du klager? Nå angret jeg litt på at jeg har kjøpt et Hilleberg. Jeg mener jeg sjekket etter akkurat dette da jeg fikk det, uten å finne et pip om at ikke teltet nødvendigvis er tett fra første tur. Det bør %&/($%%& meg være tett da.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Miamaria skrev:

? Du fikk beskjed om at du burde KJØPE sømforsegler? De selger telt som ikke er tett, uten beskjed om at de må tettes en gang, og så er de ikke såpass at de en gang legger det ved når du klager? Nå angret jeg litt på at jeg har kjøpt et Hilleberg. Jeg mener jeg sjekket etter akkurat dette da jeg fikk det, uten å finne et pip om at ikke teltet nødvendigvis er tett fra første tur. Det bør %&/($%%& meg være tett da.

Svensken var så generøs at jeg skulle få en tube med silikon gratis, slik at jeg kunne kline inn teltet på egenhånd og håpe på at sømmen reparerte seg selv.:-D

Det lekte ca. et eggeglass med vann i timen fra en søm. Jeg tok bilde av lekkasjen med en hengende dråpe i sømmen, beskrev hvor mye det lekte, og sendte bildet med mailen. Svensken mente det ikke var noe å bry seg om siden det kun var EN dråpe............. Jeg burde nok ha sendt med bilde av ALLE dråpene :-D

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et Akto som lekker, det er i en søm ved ingangen. Jeg snakket direkt med Hilleberg, men jeg fikk lov til at klart og tydligt si at det var et nytt telt som lekker, før de sende meg sømforsegler. I første omgang synes de jeg burde gå til en butikk å kjøpe sømforsegler... Det er nok ikke helt tett nu heller, så regner det mye må jeg huske å ikke ha støvlerne hvor det lekker...

Ellers liker jeg mitt Akto :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det snart 10 og 11år sia henholdsvis Tom 42 og jeg kjøpte Hilleberg Akto, kan kvaliteten ha gått ned (jeg har opplevd det med Tubbs truger feks) sia vi kjøpte den teltmodellen?

Jeg er ikke mer ukritisk til Hilleberg, eller andre produsenter, enn at jet reagerer på at folk jer blir bedt om å forsegle telta sine og ikke få beskjed om det ved kjøp. Trudde heller ikke det skulle være nødvendig for brukere av produktet å forsegle sømmen som en skulle tru at var produsentens jobb. Aldri hørt om lignende. Du er å kjøper ny bil; "Her har du bilen du bestilte, men du må lakke den sjøl!"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsport informerer om at sømmene er sydd med tråd som skal utvide seg, og kan lekke i starten. 

Jeg trodde Hilleberg gikk for å være på topp hva kvalitet angår.

At de er så uforstående vedr tilbakemeldinger er rart, og kanskje dumt. 

Helsport har valgt å gjøre det motsatte og tjener på sitt gode rykte. 

Jeg har flere gratis reparasjoner og utbedringer herfra. 

Får jo ikke lyst til å kjøpe Hilleberg akkurat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frilufta skrev:

Helsport informerer om at sømmene er sydd med tråd som skal utvide seg, og kan lekke i starten. 

Jeg trodde Hilleberg gikk for å være på topp hva kvalitet angår.

At de er så uforstående vedr tilbakemeldinger er rart, og kanskje dumt. 

Helsport har valgt å gjøre det motsatte og tjener på sitt gode rykte. 

Jeg har flere gratis reparasjoner og utbedringer herfra. 

Får jo ikke lyst til å kjøpe Hilleberg akkurat. 

Enig i det. Helsport har en fantastisk service som i følge mine opplevelser, mangler sidestykke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helsport er bra på kundeservice. Bikkja skadet den ene stormklaffen på mitt svalbard telt. Det var noen år gammelt så utenfor all garanti etc. Sendte en mail, de ba om mål på den og 3 dager etter kom en ny i posten gratis. Siden det var klaff var det greit å sy på den nye selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hilleberg har ju i allmänhet en god kvalitet på sina tält, men det finns massor av tälttillverkare med högkvalitativa produkter.

Ska man betala för någon av produkterna i det dyraste spannet är en glimrande kundservice ett måste. Tält är en mättad marknad och ingen tälttillverkare har råd att sälja dyra produkter och ge dålig service.

Protestera med fötterna och se efter andra märken nästa gång, du kan finna flera tiotals tält med liknande prestanda av diverse olika märken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser vi samme tendensen som med Lundhags fjellstøvler. Noen sier at det er noe overpriset dritt, mens andre er veldig godt fornøyd. Jeg har både Lundhags synkro og Hilleberg Akto, og er veldig godt fornøyd med begge deler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Lompa said:

Jeg tar alltid "seam seal" på nye telt når de slås opp første gang. Trodde dette står på den lappen som følger med telt fra alle produsenter?

Jeg klarte ikke å finne det på mitt Hilleberg Staika, i hvert fall. Skal sjekke en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vi har helt klart forskjellige opplevelser med Akto.  Jeg har godt over 100 døgn i mitt Akto fra ca 2005.  Aldri hatt problem med lekkasjer, hverken sommer eller vinter. Står som en påle i storm og greie luftemuligheter i ei varm sommernatt.  Jeg kjøper gjerne Akto igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.