Gå til innhold
  • Bli medlem

titankopp, skal, skal ikke?


weisser

Anbefalte innlegg

Hei. for et par uker siden gikk jeg en karakterstyrkende tur hvor jeg ikke kalkulerte med skaresnø av verste type litt oppi åssiden. turen ble dermed syv timer lang i stedet for fire og scorer høyt på lista over mest krevende tur. Hundan var så slitne at de gikk bak meg de siste 4 timene. takket være god oppakkning var jeg ikke i fare da en fora jærvenduk var i sekken og jeg hadde pakket med primusen og tatt med meg noe suppe og nudler og slik som reserveproviant. Utfordringen var mer at primusen bestemte seg for ikke å funke når jeg trengte den mest, ca 5 timer ut i hardkjøret. jeg vurderte bål, men den 0,7l kjelen jeg hadde med er ikke beregnet for dette formål, så jeg endte med å drikke kald ukokt suppe og knaske i meg tørre nudler før jeg holdt kursen videre.

 

etter dette har jeg fantasert litt om å muligens gå til innkjøp av en 450ml titankopp med lokk fra Allrando.no, da denne kan både være en ordinær turkopp og kan settes på et bål for å varme seg en kopp kakao eller suppe med nudler om kokesystemet skulle faile. 

Er det noen der ute som har erfaring med denne type utstyr og eventuelt merket og leverandør: http://www.allrando.no/collections/kopper/products/keith-450ml-titankopp ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker fortsatt koppen som jeg omtaler i linken ovenfor. Tror nok 4,5 dl utgaven ville vært best på turen du beskriver. Akkurat passe stor til en porsjon nudler, og har lokk. 

lurer egentlig litt på hva slags gryte du hadde som ikke tåler bål i en slik situasjon. Selvsagt noen kjeler som ikke tåler sot og flammer, men rene kjeler i alu, stål, kobber og titan går på bålet om en trenger det. Er også mulig å koke i plastflaske så lenge en passer på at vannet går helt til toppen. 

Uansett er en kopp som kan gå på varmen kjekt å ha, og har vekt noen betydning er titankoppen fra Allrondo et godt valg (Må legge til at min ble sponset for testen Bjørja linker til)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keithkoppen mangler jo en essensiell ting da, nemlig "bøttehanken" som gjør at en kan løfte den loddrett opp og også henge den over et bål. 

 

Disse er jo et alternativ, men er ikke titan. Kommer i 10x10, 12x12, 14x14 og 16x16 cm. Dette er indre dimensjoner.

 

 

 

zebra.PNG.4b6fce3385d09050ba1973c29b95a0

Endret av 353
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Kjøp deg Toaks Titanium 750ml. Ebay.

Koster vel omtrent ikke noe og er stor nok for å faktisk kunne brukes for å varme vann, drikke fra og lage enkel mat i. Keith funker på samme måten, alt dette er kinaleverandører som funker like bra som svindyre MSR og dets like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også bruker en Toaks 750ml. Den har både drikkehåndtak og en bøyle slik at du kan henge den over ett bål. Så liten vekt differanse mellom den og 450ml koppen at jeg ikke ser vitsen å ta den med. Som oftest ligger den i skuffen ubrukt. Bruker den kun på kortere aleneturer hvor jeg bruker Esbit. Ellers liker jeg stårre diameter å kjelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.