Gå til innhold
  • Bli medlem

Prepp og montering


DryasAnne

Anbefalte innlegg

Kjøpt meg Amundsen på nette på tebau (xxl)

a) Klarer jeg å montere bindingan selv? Rtfella magnum bc

eller kan jeg regne med at de montere for meg?

2) grunnprep Må jeg behandle de med noe før jeg labber uti snøn med de 

Ellers så bruker jeg  bare blåswix, funke ikke det, setter jeg på feller, de korte til å begynne med 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet ikke jeg om du regner deg av de som har ti tommeltotter eller ei, men det å montere bindinger er ikke veldig komplisert.

Ta en titt på denne linken:

 

Ofte er det jo slik at butikker monterer bindinger dersom du kjøper til en pakkepris, eller at de kan montere dette for en liten sum.

Skiene du har kjøpt kan i utgangspunktet bare smøres og så er det god tur. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du MÅ ikke preppe skiene, men du vil få bedre glid på dem om du gjør det. Ikke vanskelig, men det tar litt tid. Smelt inn litt voks på glisonene (ikke der du smører med blåswixen din). Om du ikke har smørejern kan du bruke et strykejern på laveste varme, eller en gassbrenner som du beveger hele tiden for ikke å smelte sålen. La voksen kjøle. Skrap den så av med en stålsikling. Gjenta gjerne to-tre ganger. Avslutt med å børste skiene i fartsretningen. Bruk en stiv børste. Smøresonen kan du rubbe opp med sandpapir grad 80-100, så sitter smøringen bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil egentlig tro at de montere siden du kjøpte ski og binding, du oppgav vel skostørrelse også?

Ellers har jeg fått montert / boret huller til bindinger for150-200 kr i lokal butikk, de gjør det sikkert der du bor også. Vil tro at XXL kjøper bindinger i bulk, dvs ikke i eske, da er det ikke sikkert pappmalen følger med for montasje, det er litt verre å gjøre alt selv på frihånd uten. Husk å bruke lim om du gjør det selv!

Har ikke preppet mine før bruk, men gjør det etter sesongen og av og til ellers. Rubber ikke festesonen heller, syns egentlig smurningen sitter greit, vil liksom ikke svinse borti stålkantene med sandpapir. Smøresonen vil typisk være fra rett bak hullene og bak til hælen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjøper en fjellskipakke hos forhandler vil du så og si alltid få tilbud om å få festet bindingene gratis.

Du vil også ofte få tilbud om å prepparere skia, ofte rabattert, som jeg ville takket ja til.

Å preppe skia selv krever litt utstyr. Riktig voks, noe å varme voksen inn med, en sikling til å skrape av voksen med, og riktig børste til å pusse vekk voksen med, også et stativ til å gjøre alt dette på. Dette blir også mye søl, så du må ha en plass hvor det ikke er så farlig. Skal du kjøpe alt det, så må du ut med vel så mye som en prepp koster, og da slipper du i tillegg å gjøre den bedritne jobben det er å glide selv(prepping og gliding er omtrent samme sak). 

Å styre med slikt selv er kun noe jeg ville vurdert hvis du allerede har alt utstyr, og gjerne er vant til å preppe vanlige langrennski regelmessig. 

Preparerte mine ski hos mor i fjor, men i år gadd jeg ikke, og sendte inn rubbel og bit til sliping og gliding. 

Men jeg anbefaler på sterkeste å glide skia en til to ganger pr sesong, samt vokse inn skia når sesongen er over. Det vil bevare skiene i årene som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem

Kjøp ski hos kjent forhandler og de monterer. De monterer også andre ski mot betaling. 

Å glide fjellski er omtrent som når folk bruker tusenvis av kroner på fluor og hightech etter å ha gått på noen teknikkkurs og kasta seg på bølgen i konvensjonell langrenn. Topper de det hele med å gå renn i overtrekksdress som vindfang, så er galskapen komplett. Med andre ord helt unødvendig om du ikke skal delta i ett av de her nye trendy fjellekspedisjonsrenna som popper opp. I tillegg blir fjellski etter ganske kort tid utsatt for slitasje og riper, og da er det omtrent null effekt av glider etterhvert. Sålene er også mye dårligere enn på racingski. Den type turlangrennski med tilsvarende såle drar sportsforhandlerne på smilebåndet av når de får dem inn til prepp, det har minimal effekt. Så må en ta med temperatur. Unde kalde forhold, slik vi har nå og som det ofte er på høyfjellet, så er det enda mindre effekt av prepp. Harde glidere og fin struktur er da ideelt, og en ubehandla ski glir faktisk da ofte bedre enn en ski som er preppa etter alle kunstens regler for temperaturer rundt 0 og noe kaldere og diverse fluor. Tar man samtidig med at de fleste brukere av fjellski har mer enn nok med farten som den er i vertikalt terreng, så blir det totalt bortkasta å bruke penger på slikt.  

Endret av Landsem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arildkrovoll.no/2009/03/05/5mars2009/

les denne!

typisk tur for meg. Kald snø/ pudder blåswix godf vinterføre nedi skauen Så møter jeg på maaksinpreppa spor som er 2-3 dager gml og idag er nokså isete. Oppi fjellet svinger jeg av fra preppa spor Og får betongskare til toppa. Temp er minus 15 nedi skogen men rundt 5 minus på toppen

Altså flatbrød føre som vi sier. Nesten hardt nok for å gå til fots, men llikevel for glatt og tildels seriøst gjennomslag for fotur fra prepp skispor til toppen

Dette sliter hardt på skia, og dumme meg med min dårlige teknikk klarer jo å krysse skia pga dette harde føret som stålkantene nesten ikke griper i

Men jeg kjører ikke fort. Alle som har vært med meg sier "få opp farta da gubbe!" Er liivredd for å dette sjø

 

Folk kan si hva de vil om fancy turklær og stæsj, slike skulle vært med meg en vinterdag på slik topptur i slikt føre, som jeg gjør nokså ofte nå utover vintern :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, borgern skrev:

Vil ikke anbefale å bruke stålsikling til å fjerne glider. Den tar og vekk strukturslip i såle. Bruk en plastsikling.

Det er jo det jeg gjør også. Var en glipp at jeg skrev stålsikling.. :)  Den bruker jeg bare til Kuzminsikling, og det gjør jeg ikke på ski med stålkanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har jeg daska på Swix blå over hele sålen, fra tuppen til ende Og strykt den glatt utover med ekte kork.

Det får være bra :)

Fer snart på min aller første skitur på fem år, på nye ski, skal bli spennende ja!

Får jeg ikke feste med dette, så klemmer jeg på kortfellan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Borga Voffe skrev:

Da har jeg daska på Swix blå over hele sålen, fra tuppen til ende Og strykt den glatt utover med ekte kork.

Det får være bra :)

Fer snart på min aller første skitur på fem år, på nye ski, skal bli spennende ja!

Får jeg ikke feste med dette, så klemmer jeg på kortfellan.

får håpe du ikke har smørt med blåswix under hele skien, da blir det en trasig og kjip skitur. Du skal bare smøre med festesmurning som blåswix fra hælen og 40-70 cm frem alt etter skiens spenn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele skiet, begge to. Et tykt deilig lag med blåswix fra stjerna/skituppen til bakenden 

pga stær tørs jeg ikke å kjøre bil i plussgrader vinters tid med snø  

Hvis det blir fem minus om onsdagen drar jeg til Gryta på Kjølen. 

Er vel ikke så hissig på fart og gli. Bare jeg har spikerfeste så. Blir det noen unnabakker så tar jeg vel av skia og går ned bakken, muligens tar jeg med langfellan for å komme meg ned igjen. Litt styr med å skift fra de korte til de lange, men det får gå 

Skal jo prøve nytt skitøy på turen Limegrønn bergans glitretind j og breheimen bukse og en ny ullfleece Alt for dyrt, men d gamle var mer enn gjennomsiktig. Skal bli artig å prøve hypermoderne dernizax nx oventil, har jo bare brukt Norrøna bomullsanorakk rød i de forrig førti år jeg beveget meg på ski i Trollhemen.

Drømmen er jo å nå Omnsfjelltoppen allerede i vår. Ei lita mil fra Bjørkøybekk, via Fjellkirka. Skal gå greit opp. Men frykter nedturen. Den første etappen ned til Gryta har jeg alltid rent med langfell Og tatt dem av der nedi. Det er ei lang flate forbi Fossfjellet, kan være enig at god gli vil lette hjemturen vesentlig. 

Er nok mer hissig på å gå opp til Ogjerheiløa fra Kåsen Alltid godt preppa spor her oppi Resdalen. Drømmen er her bestige Resfjellet på ski før første mai. Vet innerst inne at det greier jeg ikke før i 2017 Må nok gå Resfjelltoppen til fots i sommer først. 

Dermed gjenstår Gråfjellet i Trollheimen Det sørom Jøldalshytta. Problemet er stær. Jeg greier ikke å kjøre opp til parkeringa. Fjellet greier jeg nå hvis ikke stormen har gjort snøen til et h.. av drivbårer. Det er ikke noe nytt etter uvær, har slitt mye i Trollhemen på den type føre. 

Endret av Borga Voffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Da har jeg gått oppå Ogjerheiløa. 

Ble en særs god start, da jeg fikk smurt skia i dagens av en smøreekspert. Det var nysnø rundt null ved start, oppi fjella to-tre minus. 

Fikk en utrolig god start på mitt nye liv som fjellskiløper. Hadde jo spikerfeste oppover myrene og fantastisk gli heimatt

Spent på om det blir flere skiturer ....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.