Gå til innhold
  • Bli medlem

Brodder: Snowline Chainsen PRO


7homas

Anbefalte innlegg

Snowline Chainsen PRO fra Koch Alpin i Østerrike http://www.kochalpin.at/en/brands/snowline/chainsen-pro/
Kjøpte de på GMAX for 389,-
De koster p.d.d. det samme hos XXL

Det varierer med produsent, men jeg bruker sko i størrelse 43-45 og fjellstøvler i 44-46 og kjøpte - etter råd fra den ansatte i butikken - Chainsen i str L
Fra produsentens hjemmeside:
Model..........................Size Shoes.......Size Boots.......Weight
Chainsen Pro L...........40–44...............39–43..............360 g

De sitter som støpt. Ingen diskusjon.
Men etter min erfaring må underlaget bestå av minst 1,5cm hardpakket snø/ hvit is så man ikke "slår igjennom"  til asfalt eller frossen grusvei/ grunn. Eller tilsvarende mengde snø. Så lenge underlaget absorberer de aggressive piggene som disse broddene er utstyrt med, merker man lite til at man har de på, men når man treffer hard bunn hvor piggene ikke penetrerer, er de relativt ubehagelige. Man vandrer da tross alt kun på piggene ca 1 cm over bakken. Men etter å ha vandre 9km i går, hvorav 2-3km var i mer eller mindre måkte bygater, er det ikke tegn til slitasje på piggene. Da jeg gikk var det -15oC og gummien føltes likte myk da jeg tok de av som da jeg tok de på før turen.

Pluss:

  • Veldig bra grep
  • Slitestyrke på piggene
  • Enkle å kle på og av
  • Gummien skal tåle -60oC

Minus:

  • Gummien klemmer litt over tuppen av skoen som gjør at lufta i skoen presses vekk og man blir litt kald på tærne hvis man ikke bruker tykke sokker
  • Krever litt dybde på underlaget ellers kjenner man piggene/ broddene gjennom sålene
  • Krever litt teknikk hvor man løfter føttene når man går ellers lugger det veldig når piggene drar langs bakken
  • Støyer en del mot underlaget

Terningkast: 5

EDIT 19.01.2016 ca kl. 10.15: Støvlene jeg brukte på testen var LaSportiva Typhoon GTX (04/112) i str EU44/ US 10,5+/ UK 9,5 kjøpt sommeren 2012 og brukt ca 1000km totalt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med at lufta klemmes ut av skoene har jeg ikke opplevd. Konklusjonen er at M77 har stivere tupp enn ditt fottøy ev. at L på mine str 40 (40 i M77 fra Alfa = 41 i andre sko) er såpass vide at den klemmingen ikke skjer. Jeg opplever av og til at de kan vri seg i front, så L er nok helt på kanten i størrelse for mine sko. Skulle jeg ha brukt dem tiil mindre klumpete/kraftige skotyper hadde jeg nok måttet gå ned til M.

Jeg har heller ikke opplevd å kjenne piggene "gjennom sålene" på hardt underlag i de forutnevnte skoene. Men det kjennes ut som man går litt "over bakken" og det er en tilvenningssak. Har til tider brukt dem på berg når det er kaldglatt & tørt, synes det er bedre enn å gli...

Samboeren har sine M77 i str 42 og ikke alfaprodusert men Wärner og han sliter litt med at L er såpass trange at sålen (som er tynnere enn Alfa sin såle - ev. mer tynnslitt) bøyer litt opp. Han finner det ubehagelig etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme brodder selv. Bruker 44 i sko størrelse og kjøpte derfor størrelse L på broddene. Jeg var veldig fornøyd med mine, følte ikke at jeg hadde de på foten selv om underlaget var hardt. Jeg gikk riktignok ikke 3km på asfalt, men noe stein og grusvei ble det. Den ene jeg hadde røyk i  gummien, rett ved sømmen som er synlig ved de ene CE merket. Broddene er sendt inn til reklamasjon. Det gjenstår å se om jeg får ett nytt par eller ikke, men jeg skal nok uansett ha disse igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare naturlig at erfaringer varierer med hvilket fottøy man ifører seg. M77 er vel også tilrettelagt for å gå på ski med om man har bøylebinding ala Riva så sålene vil nok spenne ut broddene mer enn andre såler vil. Det er mulig jeg kan dra broddene lenger frem og dermed høyere opp bak for å unngå at de komprimerer toppen av fronten på skoen, men jeg tror de satt riktig da jeg prøvde dem. Det føltes og så riktig ut.

Støvlene jeg brukte på testen var LaSportiva Typhoon GTX (04/112) i str EU44/ US 10,5+/ UK 9,5 kjøpt sommeren 2012 og brukt ca 1000km totalt

 

Vanskelig å beskrive følelsen av at "piggene kom gjennom" sålen og det var nok ikke så dramatisk, men på hardt underlag kunne jeg helt klart føle broddene gjennom sålen. Det gjorde ikke vondt, men man merket at de var der. Delvis tilvenningssak tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en tur i helga da jeg og kona gikk ca 12km på snø/is/bar vei til ei hytte (skisko ble satt på 2km fra hytta). Opppakningen var deretter, med skisko og ski festet på sekk, tipper 22kg (veier selv 90kg)

Det var ikke Snowchains men Kahtoola MICROspikes, som er vel tilsvarende. Hadde på meg et par lave Patagonia Drifter sko http://www.rei.com/product/810814/patagonia-drifter-ac-hiking-shoes-mens

Kan ikke si at jeg merket noe særlig til piggene. Mulig at vibram sålen er hakket stivere/tykkere enn M77.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, emstu said:

Hadde en tur i helga da jeg og kona gikk ca 12km på snø/is/bar vei til ei hytte (skisko ble satt på 2km fra hytta). Opppakningen var deretter, med skisko og ski festet på sekk, tipper 22kg (veier selv 90kg)

Det var ikke Snowchains men Kahtoola MICROspikes, som er vel tilsvarende. Hadde på meg et par lave Patagonia Drifter sko http://www.rei.com/product/810814/patagonia-drifter-ac-hiking-shoes-mens

Kan ikke si at jeg merket noe særlig til piggene. Mulig at vibram sålen er hakket stivere/tykkere enn M77.

 

Kahtoola MICROspikes er ikke like Snowline Chainsen PRO. De ligner, men er ikke helt like (etter å ha googlet dem). Jeg har også Vibram såler. Det var på måkte fortau hvor man gikk mer eller mindre på asfalt eller granittheller at man kjenner at man har på broddene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.