Gå til innhold
  • Bli medlem

Bindinger til fjellski BC eller telemark 75mm


Jæger'n

Anbefalte innlegg

Hei!

Mine gamle skisko Crispi Antertic 75mm begynner å bli slitne og jeg vurderer å kjøpe meg nye fjellskisko.

Jeg har kun brukt rottefella telemark 75mm, og det er den bindingen jeg har på 3 par ski.

Skiene brukes mest i skog/fjell, og jeg kjører ikke i løyper, og ofte i løssnø.

Spørsmålet mitt er: Hva vil dere anbefale av BC eller telemarkbinding?

Er f.eks BC magnum like stabil og holdbar som en telemark 75mm?

Ved kjøring i løssnø, klarer man å styre skiene like godt med BC som telemark?

Jeg er litt skeptisk til BC, og er redd for at bolten skal knekke ved stor belastning, det vil ikke skje med telemark.

Takker for alle bidrag, kommentarer og erfaringer fra dere!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brukt BC Magnum noen år nå og har aldri hatt problemer med mine bindinger. Opplevd et par ganger at skoen frøys fast i bindingen så vi måtte ta alt med inn i hytta for å tine.. Greit å ikke skulle overnatte i telt når sånnt skjer..

Det eneste slitasjen jeg har sett er at plasten foran kan få en del juling - kona sine knakk faktisk av men fungerte greit likevel men valgte å bytte de.. Har ikke opplevd noen svakheter med bolten og festemekanismen heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC er mye mer lettgått enn 75mm, men mye mer uforgivelig mot dårlige støvler. Er støvelen myk i sålen/forfoten mister du mye skikontroll. 75mm er mer tilgivelig siden sålen ligger nedi bindingen. 

Så skal du ha BC, så legg så mye du kan i støvlene, Crispi Stetind og Svartisen er gode støvler.

Jeg har BC på skiene jeg bruker til lengre turer (Amundsen), og 75mm for de litt kortere og høyere. Voile 3pin overgår den gamle Rottefella Telemark, den er kraftigere i tåjernet og det er vidje på den som stiver av mye mer enn du kan oppnå med BC. Vidjene har du i sekken og huker de på ved behov. De psser rett i skruehullene i skiene du har.

3pin Traverse er samme, men med 10mm oppbygningsplater. Jeg har disse på Ingstad skiene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet jeg har hørt er også at det er lurst og la bindingen stå åpen om du setter skia uta over natta for og hindre at bindingen fryser fast - høres jo logisk ut og vil tro det lønner seg o pirke ut så mye snø som mulig før man setter dem i fra seg, da er sjansen for tilfrysning mindre vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For BC - autobindinger, eller andre bindinger med lignende mekanismer, spray jevnlig silikonolje i de bevegelige delene da fryser de ikke så lett! De bindingene har også blitt bedre enn de var i starten ift frysing! Har de på fjellskia, som jeg har gått med både igår og idag både utenfor og i løypene til noens ergrelse :-), fornøyd med de igjen etter mange år med 75mm. Sistnevnte slites høla under i filler eller kabelen gnager seg gjennom læret avhenhig av bindinger, så det er ikke bare positivt med 75mm heller. Sålebrekk kan en oppleve også, det slipper en med BC.

Endret av The Lone Wolf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Omnilite skrev:

BC er mye mer lettgått enn 75mm, men mye mer uforgivelig mot dårlige støvler. Er støvelen myk i sålen/forfoten mister du mye skikontroll. 75mm er mer tilgivelig siden sålen ligger nedi bindingen. 

Så skal du ha BC, så legg så mye du kan i støvlene, Crispi Stetind og Svartisen er gode støvler.

Jeg har BC på skiene jeg bruker til lengre turer (Amundsen), og 75mm for de litt kortere og høyere. Voile 3pin overgår den gamle Rottefella Telemark, den er kraftigere i tåjernet og det er vidje på den som stiver av mye mer enn du kan oppnå med BC. Vidjene har du i sekken og huker de på ved behov. De psser rett i skruehullene i skiene du har.

3pin Traverse er samme, men med 10mm oppbygningsplater. Jeg har disse på Ingstad skiene mine.

Takk for at du deler dine erfaringer. Dette er viktig info som jeg tar med meg videre. Har egentlig lyst på både og siden jeg har 2 par Åsnes ski smøre og smørefri med 75mm binding. Uansett, takk for hjelpen, setter pris på at du tok deg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har planer om å få skikkelig dreis på telemarkssvingene ned fra en fin topp ville jeg fortsatt med 75mm.
BC er nok bedre å gå på, men mange sier det ikke er spesielt mer stabilt enn vanlige NNN-bindinger, så det krever mer i utforkjøringene.

Gikk Jotunheimen rundt med Åsnes Nansen med Voile 3-pin og Scarpa T4 i fjor.
Fungerte fint å gå med om man holdt moderat fart, men ble varm i trøya den ene dagen jeg prøvde å komme så raskt som mulig frem til neste hytte for å rekke en topptur etterpå.
Heldigvis var nedkjøringene fra toppene veldig mye artigere med kraftige støvler og bindinger med bøyle bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Mareng

Om skiene er primært er for bruk til fjellturer, altså ikke rendyrkete toppturski, vil det da føles mer eller mindre vinglete/slitsomt å ha 10mm oppbyggingsplater montert under 75mm binding? (Eks. Åsnes Nansen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker absolutt ingen negative egenskaper med 10mm på Ingstad. Gåegenskapene endres ikke med plater.

Har prøvd 20mm på Madshus Glittertid, de har samme mål som Amundsen, altså omtrent samme midtbredde som Nansen. 20mm på så smale ski gav noen negative egenskaper, men det var ikke totalt håpløst. 

Traverse platene er 52mm brede, topplaten på skien bør egentig ikke være smalere enn dette siden platene er "hule". Tror egentlig 10mm ikke vil ødelegge skiopplevelsen på Nansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.