Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til overtrekksbukse ?


Glenn

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en overtrekksbukse. Bruker vanligvis bukse av microfiber om vinteren og en Fjellräven-bukse (polyester) om sommeren. Trenger derfor en lett, vind- og vanntett bukse til å trekke over. Pusteegenskaper kommer i annen rekke da jeg kun skal bruke denne som overtrekk i sterk vind og ved nedbør. Det finnes mye i Gore-tex, men ønsker å undersøke om det finnes andre alternativer. Noen som har noen forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous
Jeg er på utkikk etter en overtrekksbukse. Bruker vanligvis bukse av microfiber om vinteren og en Fjellräven-bukse (polyester) om sommeren. Trenger derfor en lett, vind- og vanntett bukse til å trekke over. Pusteegenskaper kommer i annen rekke da jeg kun skal bruke denne som overtrekk i sterk vind og ved nedbør. Det finnes mye i Gore-tex, men ønsker å undersøke om det finnes andre alternativer. Noen som har noen forslag ?

Hvis du er mye plaget av sterk vind og nedbør kan du jo prøve bleier. Libero, Pampers m.fl. har jo bl.a. Up n' Go,mange størrelser.. 8) bare tulla... :lol:

Har du vurdert regnbukse e.l ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans ANATOMIC bukse. Den er laget av dermizax stoff som er både vindtett, vanntett og pustende. Den er veldig lett, tar liten plass og har glidelåser langs hele beinet, slik at den er lett å ta av og på over evt store og klumpete fjell sko og slik at en kan lufte litt når det blir for varmt. Er kjempe fornøyd med den. Brukes til turbukse både sommer og vinter.

Men den er ganske dyr da, ca 1700 kr.

Regnbukse kan vel også funke, men jeg syns det blir for klamt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbukse er faktisk et meget godt forslag Per Tore!

Selv benytter jeg Soft shell jakke og bukse, puster og tørker kanonbra både sommer og i streng vinterkulde. Ved store nedbørsmengder (regn) benytter jeg et pack-lite sett i gore tex. Dette er egentlig bare tøv. Et lett regntøysett gjør absolutt samme eller bedre nytte. Samtidig hadde jeg spart 4000,- som jeg heller kunne brukt på et par bedre vinflasker for eksempel :(:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag så langt. Regntøy har jeg også sett for meg. Men trenger noe over "bensinstasjon-standard" :( . Gjerne noe som er lett å ta av og på.

Til Håvard: hva er Soft shell (matriale & produsent ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenn, soft shell er en myk skallbekledning som er like vindtett som gore tex, puster langt bedre og tåler godt ei regnskure.

Blir det fòr ille regnvær, er det allerede så høy luftfuktighet at et lett (ikke bensinstasjon) regnsett etter mitt syn gjør samme/bedre nytte enn gore tex. Går man med ryggsekk blir man uansett kliss våt med gore tex også.

Merker:

- Tilak

- Marmot

- Lowe Alpine

- Arc`teryx

- Mammut

og sikkert en drøss til.

Du kommer aldri mer til å benytte bomullsjakka/buksa etter evt ansaffelse av soft shell :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For høyfjellet bruker jeg kun membranklær (Berghaus/Mammut), da en slipper eksta yttertøy.

Men for andre turer har jeg stort sett med regntøy. Blir det mye gåing bruker jeg tynt gummiert regntøy som tåler einer og bjørkekratt (eks Gaupa - bukse ca 500 kr). For kortere turer, eks fisking eller kano/båtturer hvor vekt betyr mindre bruker jeg tykkere gummiert regntøy med flossa innerfor og sveisede sømmer (Skogstad sett til ca 1000 lappen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.