Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski i Oslomarka nå?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Annonse

Hallois Lars. Jepp, det er såle i områder over ca 300 m. Jeg skal ut om ganske nøyaktig 11 minutter, på skauski (fjellski uten stålkanter). 

I Maridalen, som jeg kjenner godt, ble det dannet en såle på ca 10 cm. Gjorde det veldig fint å gå på beina frem til det siste store snøfallet. At det nå skal være greit å gå på ski er sikkert. Men det er fortsatt ikke mye snø, så litt aktsomhet hvor det kan stikke opp steiner etc, er på sin plass. Men hvor gæærn du velger å være blander jeg meg ikke bort i ;) God tur, enjoy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått en tur på jaktski i lillomarka de siste dagene.  Var litt såle igjen der før siste snøfall men ikke alle steder. Gikk fint å gå så lenge en går i ganske flatt terreng og det ikke er for tett skog. Fiskebein og utforkjøring hvor en må ploge ville jeg unngått der. Bedre litt i høyden.

Skal jeg gå i helgen så ville jeg siktet på et området som har  spredt skog og gjerne en del myrer. Da er det enkelt å holde skiene flate mot underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
9 timer siden, Larsdx skrev:

Siden fatbiken har et fucked bakgir vurderer jeg en tur på fjellski i morgen, men i tilfelle ikke i trikkeskinneløyper. Er det såle i snøen i terrenget i Nordmarka nå? I Østmarka er det fortsatt løssnø helt ned til bakken. 

Det er lite snø i terrenget men fin (og etterlengtet) såle i løypene. MEN HUSK DA: Det er ekstremt dårlig folkeskikk å ploge med stålkanter (og forsåvidt andre ski og) i trafikkerte løyper med så tynn såle. Der virvler opp grus som blir i traséen vinteren igjennom, uansett snødybde, da løsgrus fjernet fra tælelaget kommer opp igjen ved hver ny prepp. Grus ødelegger ski. Ski er dyre. Dessverre ser det ut til at folk med fjellski også er de med dårligst skiferdigheter i hellende terreng i slike områder. Gjennomgående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status: 1 1/2 time retning nordover mot Gaupekollen/Mellomkollen, begynte på 250 moh, i terrenget, litt i dyretråkk. Gikk kjempefint, nydelig og kaldt. Orrfugl fant vi også. Bikkja trakk meg hjem igjen ned hovedløypa fra Tømte.

Det er forøvrig såpass bra såle og løyper i sørlige Nordmarka nå, at man skal jobbe hardt for å klare og ploge seg ned til grusen. Selv med fjellski.   

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.1.2016 at 10:05 PM, Landsem said:

Det er lite snø i terrenget men fin (og etterlengtet) såle i løypene. MEN HUSK DA: Det er ekstremt dårlig folkeskikk å ploge med stålkanter (og forsåvidt andre ski og) i trafikkerte løyper med så tynn såle. Der virvler opp grus som blir i traséen vinteren igjennom, uansett snødybde, da løsgrus fjernet fra tælelaget kommer opp igjen ved hver ny prepp. Grus ødelegger ski. Ski er dyre. Dessverre ser det ut til at folk med fjellski også er de med dårligst skiferdigheter i hellende terreng i slike områder. Gjennomgående. 

Det er også ekstremt dårlig folkeskikk å snakke til andre folk med den tonen du har her. Hvis du har så dyre ski at folk ikke skal få ploge i løypa,  bør du kanskje få deg bedre råd eller kjøpe billigere ski... 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Twistar said:

Det er også ekstremt dårlig folkeskikk å snakke til andre folk med den tonen du har her. Hvis du har så dyre ski at folk ikke skal få ploge i løypa,  bør du kanskje få deg bedre råd eller kjøpe billigere ski... 

Helt enig, hvis folk seriøst har problemer med ploging i vanlige skiløyper så kan dere lage deres egne elite løyper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsninga er å ha et par herpeski om det er så lite snø at grus vil bli skrensa opp. Jeg går uansett med fjellski, med stålkant(blir for sikkerhets skyld uten stålkant forhåpentligvis neste vinter av forskjellige årsaker). Jeg er forholdsvis tung til høyden å være og noe uteknisk (stiv, type tømmerstokk) og jeg ploger og svinger akkurat som det passer meg. Jeg kan ikke ta ansvar for hva andre velger å bruke av ski, jeg må tenke på å ikke skade meg sjøl også. Men ja; jeg passer nok innunder beskrivelsen din @Landsem, og drittsekk som jeg er så går jeg med hvilke ski jeg vil(har NATO-plank og joggepinner også for den saks skyld). Også fordi jeg har lyst til å gå ulike strekninger utenfor løypa helst på alle eller de fleste turene. Skal ta hensyn men det er grenser også. Om jeg skal ta den litt mere sære tonen. Og er det så lite snø at grus blir skrensa fram så er det all grunn til å ta det mer med ro i utforkjøringer da en kan få en plutselig bråstopp. Det gjorde ene tremenningen min; og endte opp med lårhalsbrudd - og et langt vondt år pga mye komplikasjoner. 

Egentlig liker jeg ikke å krangle med deg @Landsem fordi det er mye jeg er enig i i det du ellers skriver, så det er sagt!

Jeg har en grunnregel ift å være i skiløypa med eller uten bikkje enten folk går på fjellski, jager med joggepinner, går på truger eller til fots aleine eller med familien og småbarn og pulk; sålenge man er hyggelige og tar hensyn til hverandre så er det plass til alle! Også de på fatbikes (heller på vinteren enn sommeren fordi snøen skåner stier for slitasje..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
2 timer siden, Twistar skrev:

Det er også ekstremt dårlig folkeskikk å snakke til andre folk med den tonen du har her. Hvis du har så dyre ski at folk ikke skal få ploge i løypa,  bør du kanskje få deg bedre råd eller kjøpe billigere ski... 

Problemet oppstår når det er 5 cm såle helt i begynnelsen av sesongen og alle mann skal ut og lufte seg etter at det har blitt annonsert at det er "skiføre". Da kan det i  innfartene kun gå et par dager fra god, pakka såle akkurat tjukk nok til å få satt spor, til bakker som ser ut som de er strødd. Og det til tross for godt tælelag med holke før snøfallet. Dyre ski eller billige ski går åt skogen eller må slipes om uansett etter en tid, men jeg opplever at de fleste brukere av preparerte løyper helst vil unngå å harve opp sålene på sine ski med grus. Uansett utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle skal gjøre som de vil i skiløyper kan man like gjerne slutte å lage dem. Noen hensyn må man kunne ta uten å være egoist. Det er veldig mange som benytter løypenettet, og har man ski som ikke er beregnet for oppkjørte løyper får man i det minste gå i midten der det ikke er lagd løyper, eventuelt finne stier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man ikke med viten å vilje skal ødelegge løyper, alle bør ta litt hensyn så går det supert :) Men husk at mange turløyper er for alle, barn, unge, gamle, folk med diverse plager og alle skal vel kunne få muligheten til å ta en skitur ? Det er ikke alle som faktisk kan stå i hockeystil nedover bakkene og må ploge, da snakker jeg om skikkelig snøføre og ikke en 5cm tråkket såle - det blir noe helt annet og for spesielt interreserte :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Landsem said:

Problemet oppstår når det er 5 cm såle helt i begynnelsen av sesongen og alle mann skal ut og lufte seg etter at det har blitt annonsert at det er "skiføre". Da kan det i  innfartene kun gå et par dager fra god, pakka såle akkurat tjukk nok til å få satt spor, til bakker som ser ut som de er strødd. Og det til tross for godt tælelag med holke før snøfallet. Dyre ski eller billige ski går åt skogen eller må slipes om uansett etter en tid, men jeg opplever at de fleste brukere av preparerte løyper helst vil unngå å harve opp sålene på sine ski med grus. Uansett utstyr. 

Jeg skjønner at det kan bli ett problem med grus, og at det er kjedelig å få skiene ødelagt uansett hvor dyre de er. Jeg er heller ikke ute etter å krangle, eller å ødelegge hverken skiløyper eller ski :) Men synes det er rart dersom det blir annonsert at det er skiløyper når det i realiteten ikke er mulig å bruke dem. Forøvrig skriver skiforeningen at løyper som ikke går på skogsbilveiene kan være dårlige, og at man av den grunn burde ta det piano i nedoverbakkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Klart man ikke med viten å vilje skal ødelegge løyper, alle bør ta litt hensyn så går det supert :) Men husk at mange turløyper er for alle, barn, unge, gamle, folk med diverse plager og alle skal vel kunne få muligheten til å ta en skitur ? Det er ikke alle som faktisk kan stå i hockeystil nedover bakkene og må ploge, da snakker jeg om skikkelig snøføre og ikke en 5cm tråkket såle - det blir noe helt annet og for spesielt interreserte :)

 

 

Nei jeg mener selvfølgelig ikke at ikke alle skla få bruke løypenettet. Men følte det utartet seg litt her i denne tråden ved at alle skulle gjøre akkurat som de vil, uavhengig av hva hvilken skade man gjorde på løypenett. Bratt oppover og krapt nedover er det mange som ikke klarer/tør å stå i sporet og da er det selvfølgelig lov å bremse og gå fiskebein. 

Men å vite før du starter en tur at du kommer til å ødelegge mye av løypenettet fordi du ønsker å gå på fjellski, der føler jeg grensen går. Da får man heller holde seg til skogen hvor det ikke prepareres. 

Endret av Friluftsnoob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skiløyper er en høyst midlertidig affære. De kommer og går. Ikke noe er bedre enn at de blir utslitt av at folk går på ski i dem. Gjerne med pulk, gjerne med hund, med smale ski, med brede ski, med unger, med besteforeldre. Ingen har fortrinnsrett i skiløypene, kanskje med unntak av løyper preppa for konkurranse.  

At løypene som er laget for skirelaterte aktiviteter blir utslitt/ødelagt av ikke-ski aktiviteter (hest, MC, sykkel, fotgjengere, etc) er mer problematisk, men avh feks av hva traséen brukes til resten av året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om folk går med fjellski eller racingski i løypene bryr meg lite. Fjellski glir såpass dårlig at behov for ploging er nok mindre enn racingski som gir mye større fårt. Så lenge folk går på ski klager jeg ikke. Værre når det er mange som går til fots når det er mye forhold. Spesielt noen dager i fjor da det var så mildt at det ble store krater av hvert fotspor, på ettermiddagen frøs det p. Så ut som løypa var dekket av pilkehull mange steder. Da ble det vanskelig å gå på ski.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, fumigatus skrev:

Skiløyper er en høyst midlertidig affære. De kommer og går. Ikke noe er bedre enn at de blir utslitt av at folk går på ski i dem. Gjerne med pulk, gjerne med hund, med smale ski, med brede ski, med unger, med besteforeldre. Ingen har fortrinnsrett i skiløypene, kanskje med unntak av løyper preppa for konkurranse.  

At løypene som er laget for skirelaterte aktiviteter blir utslitt/ødelagt av ikke-ski aktiviteter (hest, MC, sykkel, fotgjengere, etc) er mer problematisk, men avh feks av hva traséen brukes til resten av året. 

Helt enig. Skispor er for alle på ski uansett nivå.Men slik er det ikke i Oslomarka. For mange har blitt slått/stukket med staver fordi de ikke går fort nok/bra nok. Nå nylig døde en hund fordi en fyr stakk den i øyet med en stav. De stod ikke i skiløypa engang, men ved siden av.

Jeg som driver med hest i Oslomarka mister også enormt mye skog pga løyper men vi lager egne stier unna skiløypene. Vi må krysse noen skisport for å komme til egne stier, men aldri om vi rir i løypene. Det respekterer vi. Men allikevel vet jeg om flere ulykker der hest har blitt stukket/slått av staver. Den ene gangen gikk det veldig galt og rytteren kan aldri mer jobbe igjen pga store skader etter et stygt fall.

Og de som slår/stikker har alle ett fellestrekk, uten at jeg nevner det her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gittiamo Det er helt forferdelig det du skriver her! Det er vold, rein vold! Med en gang folk slutter å bruke stavene til det de skal brukes til; skyve seg fram på ski, er det et slag- og stikkvåpen! Det er ikke moro å gå på ski og hele tida være på alerten ovenfor folk. Men husk at dersom det er mulig er det fullt lovlig å benytte selvforsvar om noen angriper deg og dine nærmeste, det kan være kameraten din, barnet, bikkja eller hesten. 

Nettopp denne volden gjør motsetningene i skiløypa enda større!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, The Lone Wolf skrev:

@Gittiamo Det er helt forferdelig det du skriver her! Det er vold, rein vold! Med en gang folk slutter å bruke stavene til det de skal brukes til; skyve seg fram på ski, er det et slag- og stikkvåpen! Det er ikke moro å gå på ski og hele tida være på alerten ovenfor folk. Men husk at dersom det er mulig er det fullt lovlig å benytte selvforsvar om noen angriper deg og dine nærmeste, det kan være kameraten din, barnet, bikkja eller hesten. 

Nettopp denne volden gjør motsetningene i skiløypa enda større!

I disse tilfellene da slikt har skjedd med nære relasjoner og bekjente, så har alle blitt såpass satt ut at de ikke gjør noe tilbake. Eller også blitt såpass skadet at det ikke var mulig å si ifra. Ingen av disse har provosert frem slik handling heller (ingen av de var i skiløypa). Men antagelig er skigåere så sinte og lei av alle som ikke respekterer skiløypene at det har bikka over.

Dessverre er ikke Oslomarka for alle. Jeg har såpass mange timer i skogen her til å se og oppleve dette. Men de fleste er veldig hyggelige og imøtekommende heldigvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fumigatus skrev:

Skiløyper er en høyst midlertidig affære. De kommer og går. Ikke noe er bedre enn at de blir utslitt av at folk går på ski i dem. Gjerne med pulk, gjerne med hund, med smale ski, med brede ski, med unger, med besteforeldre. Ingen har fortrinnsrett i skiløypene, kanskje med unntak av løyper preppa for konkurranse.  

At løypene som er laget for skirelaterte aktiviteter blir utslitt/ødelagt av ikke-ski aktiviteter (hest, MC, sykkel, fotgjengere, etc) er mer problematisk, men avh feks av hva traséen brukes til resten av året. 

At folk i alle aldre og alle nivåer benytter løypenettet er bra, at noen vel vitende om at de ødelgger løypenettet ved å bruke brede ski som ikke passer i spora er noe helt annet. Syns det er synd at folk tenker så lite på andre, virkelig egoistisk. Løypenettet er laget for at folk skal ha det fint på skitur, og at noen få skal ødelegge løypenettet med vilje fordi de ønsker å bruke ski som ikke passer så er det egoistisk. Ferdig snakket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Friluftsnoob skrev:

k

Nei jeg mener selvfølgelig ikke at ikke alle skla få bruke løypenettet. Men følte det utartet råden ved at alle skullekonkurransea gjøre akkurat som de vil, uavhengig av hva hvilken skade man gjorde på løypenett. Bratt oppover og krapt nedover er det mange som ikke klarer/tør å stå i sporet og da er det selvfølgelig lov å bremse og gå fiskebein. 

Men å vite før du starter en tur at du kommer til å ødelegge mye av løypenettet fordi du ønsker å gå på fjellski, der føler jeg grensen går. Da får man heller holde seg til skogen hvor det ikke prepareres. 

Legg merke til grunnregelen jeg har, alle skal ta hensyn og ha rett til å være i løypene. For å tilføye; det er en selvfølgelighet at folk til fots eller på truger ikke tråkker i sporet men på sida der det er hardest eller evt i midten dersom det bærer bra der.

Hva gjelder fjellski i spora; du gir meg en ekstra grunn for fortsatt gå med de der! Jeg lar meg faen ikke diktere hvor jeg går på den måten enkelt og greit. Det er det samme gnålet om bikkjespor i løypa for meg, skal folk gå i feilfrie løyper får de gå på konkurransearenaer og ikke i marka der alle typer folk og brukere er. Den store mengden er ute på tur og ikke på en ytterst livssviktig treningsøkt hvor tideler gjelder og utstyret ikke tåler den minste uregelmessighet i sporet! Hva snakker du om egoisme når du skal diktere hvor folk skal gå for at du skal ha arenaperfekte løyper i marka! Det er plass til alle sålenge man tar hensyn som det er rimelig å kreve, og selvsagt ikke bruker motoriserte fremkomstmidler selvsagt! Videre burde det vært mer rideløyper og hundespannsløyper der det er realistisk å kunne ha slike løyper. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Gittiamo skrev:

I disse tilfellene da slikt har skjedd med nære relasjoner og bekjente, så har alle blitt såpass satt ut at de ikke gjør noe tilbake. Eller også blitt såpass skadet at det ikke var mulig å si ifra. Ingen av disse har provosert frem slik handling heller (ingev de var i skiløypa). Men antageliBareg er skigåere så sinte og lei av alle som ikke respekterer skiløypene at det har bikka over.

Dessverre er ikke Oslomarka for alle. Jeg har såpass mange timer i skogen her til å se og oppleve dette. Men de fleste er veldig hyggelige og imøtekommende heldigvis :)

Man må prioritere skaden der og da også. Men mam har faktisk rett til å forsvare seg og sine, men har sjøl blitt såpass oberraska at jeg har ikke rukket å gjøre noe. En forventer jo ikke å møte idioter heller. Og så er en ofte kobla til feks bikkja så det er ikke så lett å gripe inn heller. Bare så provoserende, frustrerende og for de som det går utover så trist og noen ganger tragisk - ogmalt dette helt unødvendig om folk tok hensyn til hverandre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

At folk i alle aldre og alle nivåer benytter løypenettet er bra, at noen vel vitende om at de ødelgger løypenettet ved å bruke brede ski som ikke passer i spora er noe helt annet. Syns det er synd at folk tenker så lite på andre, virkelig egoistisk. Løypenettet er laget for at folk skal ha det fint på skitur, og at noen få skal ødelegge løypenettet med vilje fordi de ønsker å bruke ski som ikke passer så er det egoistisk. Ferdig snakket. 

Da regner jeg med at du er for et forbud mot å skøyte i vanlige løyper? Noe av det mest ødeleggende for klassiske spor. 

Har måttet forholde meg til dette i mange år. Vi bor, med hund, ca 5 meter fra en av hovedløypene inn i marka. Mao, vi går på tur hver eneste dag, året rundt, i et område det er mye skiløyper på vinteren. Mitt dilemma har vært i hvor stor grad jeg skal tilpasse min hverdag i mitt nærområde, til "markaturister" som tar seg til rette fordi det endelig har lagt seg 10 cm snø på skogsbilveiene rundt her? Alle turveier forvandles til skiløyper på vinteren. 

Tja. Konklusjonen min er blitt; ikke i det hele tatt. Bortsett fra at jeg ofte går på breie planker i terrenget. Fordi det er gøy, og fordi det er god jakttrening for bikkja. Nå skal jeg på jobb om noen timer, bikkja må luftes først. At det betyr skitur med hund, i nypreppa spor i en populær skiløype i Oslomarka er 100% sikkert. Blir fint det. Vi kommer til å slite litt på løypene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, fumigatus skrev:

Da regner jeg med at du er for et forbud mot å skøyte i vanlige løyper? Noe av det mest ødeleggende for klassiske spor. 

Har måttet forholde meg til dette i mange år. Vi bor, med hund, ca 5 meter fra en av hovedløypene inn i marka. Mao, vi går på tur hver eneste dag, året rundt, i et område det er mye skiløyper på vinteren. Mitt dilemma har vært i hvor stor grad jeg skal tilpasse min hverdag i mitt nærområde, til "markaturister" som tar seg til rette fordi det endelig har lagt seg 10 cm snø på skogsbilveiene rundt her? Alle turveier forvandles til skiløyper på vinteren. 

Tja. Konklusjonen min er blitt; ikke i det hele tatt. Bortsett fra at jeg ofte går på breie planker i terrenget. Fordi det er gøy, og fordi det er god jakttrening for bikkja. Nå skal jeg på jobb om noen timer, bikkja må luftes først. At det betyr skitur med hund, i nypreppa spor i en populær skiløype i Oslomarka er 100% sikkert. Blir fint det. Vi kommer til å slite litt på løypene. 

 

Har verken sagt noe om hund eller skøyteski. Hund ødelegger ikke mye for sporene. Skøyteski som brukes i midten av løypa (der det ikke er spor) ødelegger heller ikke særlig. Breie planker som brukes midt i sporene og lager breie spor ødelegger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/14/2016 at 0:13 PM, Larsdx said:

Siden fatbiken har et fucked bakgir vurderer jeg en tur på fjellski i morgen, men i tilfelle ikke i trikkeskinneløyper. Er det såle i snøen i terrenget i Nordmarka nå? I Østmarka er det fortsatt løssnø helt ned til bakken. 

Fikk du gått en tur på fjellski? Jeg gikk en tur på truger i Maridalen i dag, mest for at bikkja skulle få kose seg og løpe rundt uten å være i veien i skiløypa. Virket som det var nok snø i terrenget til å gå på fjellski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.