Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski i Oslomarka nå?


Larsdx

Anbefalte innlegg

Gjest Landsem
7 timer siden, Gittiamo skrev:

Helt enig. Skispor er for alle på ski uansett nivå.Men slik er det ikke i Oslomarka. For mange har blitt slått/stukket med staver fordi de ikke går fort nok/bra nok. Nå nylig døde en hund fordi en fyr stakk den i øyet med en stav. De stod ikke i skiløypa engang, men ved siden av.

Jeg som driver med hest i Oslomarka mister også enormt mye skog pga løyper men vi lager egne stier unna skiløypene. Vi må krysse noen skisport for å komme til egne stier, men aldri om vi rir i løypene. Det respekterer vi. Men allikevel vet jeg om flere ulykker der hest har blitt stukket/slått av staver. Den ene gangen gikk det veldig galt og rytteren kan aldri mer jobbe igjen pga store skader etter et stygt fall.

Og de som slår/stikker har alle ett fellestrekk, uten at jeg nevner det her ;)

Det er helt vilt at folk reagerer slik og det bør anmeldes som de straffbare forhold de er. Enkelt og greitt. 

Appropos hest, det er faktisk en del tjuvridning på senvinteren i skogsløypa fra svingen innafor Skjærsjødammen og opp mot Kamphaug (fristende å ta opp fra veien der), mistenker at det er de på Nordseter. Det er dårlig stemning med avføring i løypa, og hest produserer ganske mye avføring.  Dette er ikke et enormt problem, men klart at de som omtrent daglig kjører opp løyper og x antall hundre skiløpere pr døgn er nok mindre sjarmert av møkk og dype spor i nedfartene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Landsem
7 timer siden, Friluftsnoob skrev:

At folk i alle aldre og alle nivåer benytter løypenettet er bra, at noen vel vitende om at de ødelgger løypenettet 

Jeg tror ikke det er intendert. Det som sliter er ikke én shaky kar på fjellski, men når det blir flere hundre i løpet av ei helg og det er 5 cm ned til grusen, så er det gjort. Det er flott at flest mulig er ute, men jeg fatter ikke at det er behov for å legge døvekta på stålkantene i slike løyper. Hvordan går det da i løssnø i terrenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Landsem skrev:

Det er helt vilt at folk reagerer slik og det bør anmeldes som de straffbare forhold de er. Enkelt og greitt. 

Appropos hest, det er faktisk en del tjuvridning på senvinteren i skogsløypa fra svingen innafor Skjærsjødammen og opp mot Kamphaug (fristende å ta opp fra veien der), mistenker at det er de på Nordseter. Det er dårlig stemning med avføring i løypa, og hest produserer ganske mye avføring.  Dette er ikke et enormt problem, men klart at de som omtrent daglig kjører opp løyper og x antall hundre skiløpere pr døgn er nok mindre sjarmert av møkk og dype spor i nedfartene ;)

Litt usikker på hvor du mener? Det går uansett en tømmervei rett nedenfor demningen ved Skjærsjøen. Den går opp mot "krysset" til Kamphaug, Hønefoten og Båhushøgda. Her har det aldri vært kjørt opp løyper (ikke frem til nå i hvert fall). Denne brukes flittig av ryttere. Og fra krysset og ned til Hønefoten i Maridalen så holdes stien åpen hele året av ryttere. Her har vi en avtale om å rydde stien hele året og for da å bruke denne fritt. 

Eksen kjørte løyper i marka og vi hadde begge full oversikt over hvor ski kontra hest kunne ferdes. 

Vi har foresten fått mye positive tilbakemeldinger fra folk til fots fordi vi har holdt stier åpne hele vinteren. Ikke alle vil gå på ski ;) og det er ikke enkelt å bevege seg i marka til fots akkurat nå. Hilsen en som surra seg ut i skisporet i dag uten ski på beina :P 

Men å ri i skiløyper er uaktuelt. Der jeg hadde hest kunne man risikere å bli kasta ut av stallen om man red i skiløyper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
5 timer siden, Gittiamo skrev:

Litt usikker på hvor du mener?

Det er løypa som krysser demningen fra vest, går videre langs land i 100 meter før den svinger opp og krysser Nordmarksveien og videre opp mot Kamphaug. Her er det sti sommerstid som sikkert er fin å ri på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Landsem skrev:

Det er løypa som krysser demningen fra vest, går videre langs land i 100 meter før den svinger opp og krysser Nordmarksveien og videre opp mot Kamphaug. Her er det sti sommerstid som sikkert er fin å ri på. 

Jeg tipper den ligger ovenfor tømmerveien. Ser ingen poeng i å ri der siden vi har tømmerveien, som vi har lov til å bruke fritt med tiltales av grunneier også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.