Gå til innhold
  • Bli medlem

Feller, og nybegynner


Bochkon

Anbefalte innlegg

Nå som det er skisessong igjen, bestemte jeg meg for å bytte ut smørefri skiene, til fordel for Åsnes Amundsen med feller. Men siden dette er noe jeg aldri har vært borti før, så lurer jeg på om det er noen forhåndsregler jeg bør følge mtp montering/bruk/lagring av fellene? Har lest meg fram til at det lønner seg å montere feller innendørs mens skiene er varme og tørre for å få best heft på limet, men må/bør jeg preppe skiene på noe vis før jeg monterere fellene? 

Har også lest at feller bør tørkes så snart som mulig etter bruk. Men er det nødvendig å demontere de, eller kan de trygt sitte på skiene over sommeren til neste sessong? 

Har kjøpt både nylon, og mohair, til henholdsvis mildt å vått klima, og kaldt og tørt. Er det noe spesielt jeg må tenke på om jeg skal skifte mens jeg er i marka? (Bortsett fra at ski og fell er tørre)

Håper noen kan kaste litt lys over dissr problemstillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar alltid av fellene og limer de sammen lim mot lim, så henger jeg de til tørk inne i gangen på "hattehylla" etter tur. Er det litt lim og "lo" fra forrige gang, kan det lønne seg å tørke det av så det ikke setter seg i limet.

Er fellene lengre bak enn hælen blir det bedre glid om du kutter de, du kan f.eks se etter hvor de er litt mer "slitt" for å finne ut hvor det kan være lurt å kutte de. Husk å lage samme bue som er på de fra før, kutter du de rett løsner de lettere. Skal du gå mye bratt kan det lønne seg å ha et par feller som ikke er kuttet for å få maksimalt feste ( eller langfell)

Jeg bruker som regel 35mm syntet og 45 i mohair på Amundsen. Da glir det omtrent like godt siden syntet har dårligere glid. Mohair bruker jeg på tørt føre, syntet når det er hardt (pga slitasje) og vått siden de ikke trekker vann på samme måte som mohair.

Siden du er vant med smørefritt, så planlegger du kanskje å ikke smøre og bare bruke feller. Men er det -1 eller kaldere og grei snø (ikke isete) er det vanskelig å smøre seg bort. V40 Blå ekstra funker fint mellom -1 og -7. VR30 blå kan du bruke mellom -6 og ned til -20. Har jeg først brukt kalde vokser (de jeg har nevnt) har jeg bare limt fellene rett oppå hvis jeg underveis på tur skal bratt oppover og trenger mer feste. Hvis jeg bare har et tynt lag smurning, har jeg limt fellene rett på, eller skrapet lett av og deretter limt fellene på om det var litt tykkere lag smurning. Kan ikke akkurat si at jeg syns det har satt seg nevneverdig mengde smurning i limet. Men jeg limer ikke fellene på mykere og mer "klissete" vokser. Smøresonen prepareres ikke, den bare vaskes, jeg rubber heller ikke fjellskia med sandpapir i smøresonen som jeg gjør med langrennskia (for at smurningen skal sitte bedre). Fellene streker mindre på litt løst underlag enn på hardt, men smurning streker desidert minst (med mindre du har smurt fullstendig feil)

Pass på at du ikke "napper" fellene av, jeg har opplevd at foringen inne i skien gikk i stykker, men jeg tror det mer var en produksjonsfeil enn uforsiktighet som gjorde det, skiene var i alle fall nesten nye så jeg reklamerte på de.

I forhold til glider, så er det ikke strengt tatt nødvendig å glide skiene før bruk, har du ikke utstyr for å glide selv, kan du kjøpe en tube Swix F4 flytende glider, den stryker du på fra fellefestet og fram og fra hælen og bak etter hver tur (eller av og til), da beholder du litt av fuktigheten i sålen sesongen igjennom, så kan du vurder å få de satt inn med smeltevoks til våren når du setter de bort.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at F4 nå var en hel serie med produkter. Jeg har brukt fast form mest, men da bruker jeg smørejern og varmer det inn. Bruker det på alpint og fjellskiene, glider de i alle fall når jeg setter de bort for sesongen. Kjører noen runder ekstra gjennom sesongen på utstyret som er mest brukt om jeg ser det er behov for det. Har også F4 på tube, men siden jeg har tilsvarende fra "Start" (annet merke), har jeg brukt den til nå. Ved å påføre flytende glider så blir ikke sålen uttørket på samme måte, men siden den er flytendeog ikke varmes inn, trekker den ikke like godt inn i sålen og må derfor brukes oftere. Det kan hende poleringspapiret som Swix har til F4 ordner "litt varme" så holdbarheten blir noe bedre.

Hvilken innpakning av F4 en skal bruke av variantene i flytende form er sikkert bare en smaksak rundt hva en syns er mest praktisk, produktet tror jeg i bunn og grunn er det samme. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar fellene sitte på skiene når de sksl tørke. Synes limet holder lengre når de sitter på lenge av gangen enn å ta de av og på for hver tur.

puss sonen der fellene skal limes med fint sandpapir så fester de bedre. Glider som smeltes inn er det beste, den holder lengre. Men flytende er grei så lenge du glider ofte, spesielt når snø begynner bli skarp og grov. F4 er helt fin. Det blir ikke super glid på fjellski med feller uansett så det er for å beskytte sålen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var inn på XXL å hentet skiene idag, men de hadde ikke tid til prepping/gliding før imorgen. Å siden jeg bor i Surnadal 13isch mil fra nærmeste XXL, satte jeg den lokale sportsbutikken på saken. Godt å føle litt på å støtte lokale forretninger også, selv om det helt sikkert koster noen kroner ekstra. 

Må vell skaffe meg noe våtglider som jeg kan behandle skiene med igjenom sesongen, så de holder bedre. :) 

Har også kjøpt swix sin felle wox. Er det best å behandle fellene mens de er på skiene, eller skal jeg behandle de idag, så de får tørket godt til jeg skal på testtur på lørdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Bochkon skrev:

Har også kjøpt swix sin felle wox. Er det best å behandle fellene mens de er på skiene, eller skal jeg behandle de idag, så de får tørket godt til jeg skal på testtur på lørdag?

Dum å ivrig som jeg er, så måtte jeg såklart vokse ikveld, med det resultat at jeg svekket limet langs ene langsiden på fellen... Må vell ty til noe vask, å få på nytt lim :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.