Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppskrift på energibarer


Gittiamo

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode oppskrifter på energibarer/energibrød? Gjerne noe med chia, nøtter, kjerner og kokosolje. Helst så saftige og fete som mulig. 

Jeg er dårlig på å spise sjeldent og stort og trenger derfor ofte påfyll av mindre porsjoner med mye energi.  Fant ut her om dagen at Nutrilettbar i minusgrader funker veldig dårlig. Så nå vil jeg bake selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er nioe jeg har tatt vare på.   Du kan søke på kaloribomber, energibar, for å nevne noe

Innlegg

RasmusPL

Ble Medlem: 28 Jan 2009
Innlegg: 32

Skrevet: Fre Mar 09, 2012 21:56    Tittel: Havrebomber - tjek

Så er der under en uge til fjellturen (5-7 dage på Hardangervidda). På tide at forberede nogle af dagenes højdepunkter - maden. 

Her en let modificeret udgave af Vandrefantens opskrift, med billeddokumentation nederst. 

500 gr havregryn 
500 gr dansk øko-smør 
400 gr sukker 
2 håndfuld rosiner 
1 plade god chokolade (200 g) 
1 håndfuld hasselnødder 
1 håndfuld valnødder 
1 håndfuld mandler 
1 tsk salt 

Hak nødder og chokolade, bland med rosiner sukker og havregryn. Smelt smøret, tilsæt saltet, bland al sammen og hæld i panne, ca 3-4 cm tykt lag. 180 grader i 20 minutter. Køl helt! ned og skær i terninger. Sidst delte jeg ud i dagsrationer i plastposer. Let at have i lommen og hive frem ved behov. 
 

_______________________________

 

 

josteink



Ble Medlem: 03 Mar 2009
Innlegg: 270
Bosted: Vestlandet

Skrevet: Lør Mar 10, 2012 08:57    Tittel:

Hei, 

den såg veldig bra ut, skal prøvast! 
Har du prøvd å skifta ut halvparten av sukkeret med honning? 

mvh 
J

Til Toppen

 

 

RasmusPL



Ble Medlem: 28 Jan 2009
Innlegg: 32

Skrevet: Lør Mar 10, 2012 09:30    Tittel:

Hej, jeg overvejede at putte honning i også, men lod være denne gang. Den oprindelige opskrift er med 100 g mere sukker. Jeg skiftede ud med ekstra chokolade 

Til Toppen

 

 

kis



Ble Medlem: 18 Apr 2007
Innlegg: 185

Skrevet: Lør Mar 10, 2012 09:37    Tittel:

ser ut som sjokoladen forsvinner i massen, hva med å ha i mer sjokolade blir mindre smulete tenker jeg, bra oppskrift 

Til Toppen

 

 

kis



Ble Medlem: 18 Apr 2007
Innlegg: 185

Skrevet: Lør Mar 10, 2012 09:39    Tittel:

vet du ca kaloriverdi på blandingen? hvor mye har du i hver porsion?

Til Toppen

 

 

Jakob



Ble Medlem: 01 Mar 2005
Innlegg: 296
Bosted: Odense, Danmark

Skrevet: Lør Mar 10, 2012 11:43    Tittel:

kis skrev:

vet du ca kaloriverdi på blandingen? hvor mye har du i hver porsion?



P.L.E.A.S.E. DON´T ASK  

(Jeg skal indtage bomberne i næst uge...)

Til Toppen

 

 

TurNerd



Ble Medlem: 07 Jun 2011
Innlegg: 145
Bosted: Trøndelag

Skrevet: Lør Mar 10, 2012 12:28    Tittel:

Har sett på en lignende oppskrift tidligere også, ikke bare er det suveren snax-mat, men det ser også godt ut.!  

Er det noen som har prøvd å fryse ned slik kost? 
Om jeg skulle laget et brett eller 3 nå i Mars, og tar med de siste ut på tur i Juli..? 

Holdbarhet... 
Hvordan oppevare? Vil de slagne? Kan de fryses med suksess? 

Til Toppen

 

 

RasmusPL



Ble Medlem: 28 Jan 2009
Innlegg: 32

Skrevet: Lør Mar 10, 2012 13:18    Tittel:

Sitat:

vet du ca kaloriverdi på blandingen?



Jeg har regnet på det: 

De ca to kg råvarer har et samlet energiindhold på 42960 KJ. Det giver et energiindhold på 2148 KJ / 100g, så det er temmelig energitæt. Hvis samtidig regner med lidt tab af vand ved bagningen, kommer vi nok over 2200 kj/100g. 

Det bliver nok portionsanretninger på 150 g / dag. 

Jeg har ikke gemt noget over længere tid, men holdbarheden vil jo mindst være som råvarerne, hvis det kommer på køl, dvs et par uger. På frost nok et par måneder.

Til Toppen

 

 

REs



Ble Medlem: 11 Mai 2008
Innlegg: 1378

Skrevet: Søn Mar 11, 2012 08:28    Tittel:

Dette minner om noe som kalles "indianersnop". 
http://www.nrk.no/mat/1.6150978
Massevis med kalorier med massevis av karbohydrater. Det er en del fett i nøtter, mandler og smør, men brukt som en energiinnsprøytning i forbindelse med bratte motbakker eller noen timer ekstra gange i løpet av dagen så er det sikkert ypperlig. 
De fleste ingrediensene her vil nok tåle ganske lang lagring hvis ikke temperaturen blir for høy. Det holder sikkert lenge å bruke kjøleskap.Sukkeret virker jo konserverende og siden det har vert varmet opp så burde det holde i månedsvis.

Til Toppen

 

 

solbero



Ble Medlem: 13 Des 2010
Innlegg: 6

Skrevet: Man Mar 12, 2012 21:34    Tittel:

Jeg har i mine havrebomber byttet ut halvparten av smøret med solsikkeolje. Det inneholder vel mest energi av alle matoljene (900kcal/100g) og har lite mettet fett (sunnere). 

Ellers så kan jeg anbefale denne skjokoladen som skikkelig tursnacks: http://www.klikk.no/mat/sjokolade/article740118.ece

Til Toppen

 

 

Vis Innlegg fra: Alle Innlegg1 Dag7 Dager2 Uker1 Måned3 Måneder6 Måneder1 År Eldste FørstNyeste Først 

 

   

   Fjellforum Hovedside -> Ski & Vinter

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 dl lys sirup

1 dl sukker

1 dl kokos

1 glass peanøttsmør, grov type

1 L corn flakes

1 ts vaniljesukker

(2 plater kokesjokolade til glasur)

Rør alt sammen (med unntak av kokesjokoladen) og varm opp i en kjele. Ikke varm for lenge. Hell den i en kakeform og avkjøl.

Smelt kokesjokoladen enten på svak varme eller i vannbad, og ha over kaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
10 minutter siden, Shinaki skrev:

Jeg har bjørnebrød ferdig oppdelt i fryseren, klart til å ta med på tur. Fantastisk godt, og enkelt å lage. Oppskrift her.

Bjørnebrød virker som akkurat det jeg trenger ja. Skal testes ut. 

Hvor lenge holder brødbitene etter at de er tatt ut av fryser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Snickers mini, de som er pakket i en pose (fun size). Er ca 80 kalorier i hver.

Det som er fint med de er at de også fungerer på vinteren, når de fryser blir de ikke steinharde som man skulle tro, de blir nesten som crisp. De smuldrer altså opp når de tygges på i frossen tistand.

Mye billigere og bedre enn alverdens energibarer som er som å tygge "hubba-bubba-betong":-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Gittiamo skrev:

Bjørnebrød virker som akkurat det jeg trenger ja. Skal testes ut. 

Hvor lenge holder brødbitene etter at de er tatt ut av fryser? 

Det er jeg usikker på.. I høst spiste jeg noe jeg hadde glemt å ta ut av sekken etter et par uker. Kryddersmaken hadde blitt litt sterkere, men ellers var det spiselig. Tror nok det holder riktig lenge, bare man har det liggende litt kjølig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hubba-bubba-betong ja. Uten tvil stusselig betong. Det funker i hvert fall ikke med Nutrilettbar. Da må den i så fall oppbevares i undertøyet :P men småsnickers er nok ikke dumt. 

Satser på bjørnebrød med masse nøtter og kjerner. Skal testbake i helgen tenkte jeg. 

Har en tendens til å glemme og spise når jeg er på tur. Jeg kan bli som en overlykkelig setter på fjellet. Men håper enkel, smakfull og energirike barer vil hjelpe til her.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Den 13.1.2016 at 22.54, s-berg skrev:

Jeg bruker denne oppskriften som basis http://triallan.com/2013/11/03/hjemmelagde-energibarer-for-folk-i-farta/ 

Jeg varierer med salte pianøtter og tørkede aprikoser.

Gjorde mitt første forsøk på energibarer igår. Tok utgangspunkt i den oppskriften og tilpasset litt selv.
De ble knallgode og veldig mektige.

3 egg
150 g brunt sukker
En dæsj honning
200 g Havregryn
120 g tranebær
50 g tørket mango
50 g hasselnøtter
30 g sesam frø
50 g valnøtter
200 g mørk kokesjokolade

Resultatet: http://imgur.com/a/rPtbn

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 13. januar 2016 at 22.42, Gittiamo skrev:

Er det noen som har noen gode oppskrifter på energibarer/energibrød? Gjerne noe med chia, nøtter, kjerner og kokosolje. Helst så saftige og fete som mulig. 

Jeg er dårlig på å spise sjeldent og stort og trenger derfor ofte påfyll av mindre porsjoner med mye energi.  Fant ut her om dagen at Nutrilettbar i minusgrader funker veldig dårlig. Så nå vil jeg bake selv. 

Bjørnebrød og Snickersbar på vinteren, supergo daddelbar på sommeren. Kan sende oppskrift på PM om du vil ha. Alle desse tre har ulike smaksbileterbog gir fin variasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Tessatroll skrev:

Bjørnebrød og Snickersbar på vinteren, supergo daddelbar på sommeren. Kan sende oppskrift på PM om du vil ha. Alle desse tre har ulike smaksbileterbog gir fin variasjon

Veldig gjerne. 

 

Lagde noen energibarer selv her. Kjøpte en pose med ferdig blanding av frø og korn, hakket mandler og hasselnøtter og ristet dette i honning. Og så tilsatte jeg tranebær. Ble godt men veldig klissete. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gittiamo skrev:

Veldig gjerne. 

 

Lagde noen energibarer selv her. Kjøpte en pose med ferdig blanding av frø og korn, hakket mandler og hasselnøtter og ristet dette i honning. Og så tilsatte jeg tranebær. Ble godt men veldig klissete. 

Høyres supergodt ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å lage med mørk sjokolade, smeltet den med kokosolje. Tilsatt altmulig som jeg kan finne i skapen. Nøtter, kokosflak, tørka frukt og havregryn. Et dryss havsalt på toppen.

Den bør ikke bli for tørr, da blir det vanskelig å få den utover bakepapiret. Skjærer opp og legger i alufolie i fryseren. Har brukt de på vinteren og, synes de er ekstra gode når de er kalde. De smelter dog fort på sommeren.

Aner ikke kaloriinnholdet. Men godt er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.