Gå til innhold
  • Bli medlem

Nedfart til Rjukan på ski (med pulk) Erfaringer?


JohnDeere

Anbefalte innlegg

Går Finse-Rjukan om en uke. Skal innom alle de viktige punktene for operation Grouse og Gunnerside, og ender opp ved Vemork. Spørsmålet er; kommer man seg fra vidda ned Fjosbudalen til vei 37 med pariser og livet i behold? Stien heter Juvbekksteinen i kartet. Noen som har vært der? Det kjedelige alternativet er selvfølgelig Krossobanen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, JohnDeere skrev:

Går Finse-Rjukan om en uke. Skal innom alle de viktige punktene for operation Grouse og Gunnerside, og ender opp ved Vemork. Spørsmålet er; kommer man seg fra vidda ned Fjosbudalen til vei 37 med pariser og livet i behold? Stien heter Juvbekksteinen i kartet. Noen som har vært der? Det kjedelige alternativet er selvfølgelig Krossobanen.

Krossobanen eller Ryes vei:

http://www.visitrjukan.com/aktiviteter/vandring-paa-rjukan/%28id%29/ryes-vei-retretten?lang=no&id=422351

Her var jeg nær ved å se min siste dag for noen år siden, da jeg fant ut at Krossobanen ble for kjedelig for pulken og meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det ble en knalltur! Blå himmel og sol, minus 25 og kalde labber. Det dro seg til værmessig på slutten, så vi valge korteste vei ned fra vidda. Det ble da "Sabotørstien" rett syd fra Skarkesjå ned til Ormefit ved Rjukan fjellstue.

Et sant mareritt som jeg ikke vil unne min verste fiende eller den beste polfarer. Stroppet skiene på pulken og kastet oss utfor de to hundre høydemeterne ned fjellsiden. Brukte to timer på 900m med løssnø til låret og tett tett tett bjerkeskog, kun avbrutt av åpne bekker under snøen. Kom oss ned til tussmørket med humøret i behold og smaken av tungtvann i munnen. Burde kanskje ha forsøkt litt mer sydvestlig mot Turifit, men jeg antar den er like grusom. Med bedre tid var planen ned til veien fra Nystul, samme rute som sabotørene gikk i 1942. Den er nok minst like tung som vår rute.

Erfaring: Fra Vidda ned til Rjukan med pulk er det kun Krossobanen som fungerer - med mindre man er ekstremfriskus.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.