Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe primus


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skal gå til innkjøp av ny primus og ønsker gjerne noen innspill.

Gassalternativet er Primus Gravity. Jeg tviler på at jeg kommer til å bruke brenneren særlig mye om vinteren, så gass er et godt alternativ. Men man vet jo aldri. Dessuten blir det dyrt med brensel i lengden.

På flytende brensel området er det flere gode alternativer.

- Primus Himalaya OmniFuel (OK pris, tar gass og parafin, tung, bråker noe inni h***)

- Primus Gravity MF (OK pris, kun flytende, lett, stabil, anbefalt fremfor Omnifuel til kun parafinbruk av sportsnett.no)

- MSR Dragonfly (kostbar, stor, mitt førstevalg sett bort fra pris)

- MSR Whisperlite (OK pris, liten, følsom for dårlig parafin?)

Det som står i parantes er hva jeg har plukket ut av info etter å ha lest rundtomkring på internett.

Jeg er ikke spesielt erfaren med flytende brensel og kommer intil videre å holde meg til parafin (hvor får man kjøpt parafin uten alle mulige tilsetningsstoffer?).

Dragonfly ser ut til å være en genial brenner. Hadde det ikke vært for prisen ville jeg gått for denne. Det jeg prøver å finne ut er om jeg kan få en brenner som passer mitt bruk like bra uten å måtte betale så mye. Whisperlite og Gravity MF kommer da inn på banen. Etter å ha lest litt på forumet og ellers virker det som om Whisperlite har problemer med å funke bra på parafin. Noen tanker og tips rundt dette? Noe som har erfaringer med Gravity og parafin? Omnifuel utgår i første omgang pga. vekt og støynivå.

Alle komentarer mottas med takk!

-anders-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brenner litt for parafin-primusen, de fleste multifuelprimuser oppfatter jeg som bensinbrennere som til nød kan brenne parafin.

Selv har jeg bla. a. Optimus Nova, den syntes jeg er helt rå, og skulle jeg kjøpt i dag så hadde det nok blitt det igjen. Den finnes i spesialvariant fra Trangia, noe som bør vurderes hvis du regner med vindproblemer.

Novan er ikke perfekt, den er forferdelig var på hurtigkoblinga mellom pumpe og slange, etter litt erfaring har jeg klart å takle dette men den forutsetter at bruksanvisningen følges helt til minste detalj, og det er ikke greit for en som først leser bruksanvisningen etter at alt annet er testet.

Når det Gjelder driftsikkerhet, og soliditet så holder jeg på den gamle 111 med bråkebrenner, men den veier over havannen kilo. Du får den fra forsvaret for 150-600 kroner avhengig av stand. (stgg-ny).

Hvis du ikke har kjeler etc kan du jo stare med Trangia, og legge til gassbrenner, eller multifuel av ymse fabrikat etter behov og økonomi. Jeg tror COOP OBS har greie priser. (Hadde det tidligere)

En gammel test so er OK finner du her: http://www.aye.dk/multifuel/

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)

Bruker og forsvarets gamle bråkebrenner, har to stk av de + en av de nye.

Det verste er å være dysemekaniker på de gamle, er ett herk, og krever trening, øvelse, tålmodighet og ett godt ordforåd av bannskap.

Men driftsikker og solid så det holder.

Vekta er ille, men det er ikke det jeg vektlegger.

Pris, driftsikkerhet og enkel å overhale er viktig for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdere Gassbrenner meget nøye. (Propan/Butan mix) Jeg har selv vært på

3 lengre Grønlandsekspedisjoner med MSR (bensin), men på min siste

tur til Øst-Grønland brukte vi Primus og Gass. Hadde 20-30 minus en uke

i trekk, men aldri problemer med gassen pga. kulde. (Brukte riktignok gass

beregnet på kulde, kjekt å vite at slikt finnes). Jeg har brukt gass opp til

5500 meters høyde og ganske mye i norsk fjell om vinteren.

Andre klare fordeler er: 1) Ingen kluss med forvarming og tildels høye "rufsete" flammer

i den fasen. Mao. tryggere å bruke i nærhet av teltduk, feks.

i fortelt.

2) Mye enklere å justere varmen opp og ned.

3) Rett og slett et enklere konsept, skru på, juster varme, skru av.

Største ulempe slik jeg ser det er noe vanskligere tilgjengelighet av gass spesielt i

endel utland. Bensin (vanlig bilbensin) får man overalt. Vi måtte bruke bensinstasjon-bensin

i Kaukasus..

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Som en som aldri helt har skjønt stormkjøkken, ville jeg valgt noe helt anna.

Brennern skal være enkel å bruke, og med ferrest mulig deler som kan ryke.

Optimus Svea 123R har vel omtrent 100års jubileum.

Er en rein bensinbrenner(4takt miljøbensin)

Pumpe er unødvendig, bruk litt sprit eller bensin til forvarming, og den starter.

Veier ca halvkiloen

Yter 1400W

Har vindskjerm og integrert tank.

Pumpe er ekstrautstyr, og gir 200w ekstra.

Hvis vekt pålitelighet og brukervennlighet er tingen, er dette mitt valg.

Sjekk primussidene mine:

http://home.c2i.net/primus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har optimus Nova, en primus jeg vil anbefale hvem som helst!! den bråker litt, men hva gjør nå det?? jeg har kun brukt den med 4-takts alkylatbensin med untak fra påsken da jeg måtte til nød bruke parafin, men den brant parafinen like bra som bensin! den er liten og grei og yter nok til å holde varmen i et stort tremannstelt! den er stabil og en trenger ikke å bekymre seg for at den "plutselig" ikke virker, på xxl betalte jeg 1300,- for den. jeg er ikke sikker på hvor mye den yter i watt, men for meg yter den akkurat passe og litt til :D

jeg vil anbefale deg å sjekke ut litt med om denne primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en MSR Whisperlite etter mye om og men. Prioriterte en brenner som lager lite bråk, hamnet på denne. Drar sjelden på tur alene, godt å kunne sitte i teltet og kunne føre en normal samtale. Whisperlite er nok litt sjør i forhold til f.eks Omnifuel, har da lagt den i en liten plastbeholder den kan ligge i under vandringen. Har også fått anbefaling å kun bruke renset bensin på den, greit nok det. Har bare hatt den med på noen få turer i vinter, fornøyd med den til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alldri skjønt meg helt på de som hevder forsvarets 111 er så driftsikker!!!

I en setning skryter de av hvor driftssikker den er i neste setning forteller de om reservedeler/rensing av dyser/skruing i blinde osv!!!!!!!!!

Har selv en MSR whisperlite bruker miljøbensin på den, dysa går aldri tett og du hører den knapt mens andre brennere høres ut som et f16 som skal ta av i forteltet!

sier ikke at whisperlite er perfekt men driftsikker og stille er den!

En annen fordel med denne er at du rekker å fylle/skifte drivstofflasken og tenne den på nytt uten at du trenger å forvarme på nyttt hviss du ikke er alt for treg da!!

Beina er litt spinkle og blir slarkete etter en tid men dette kan rettes opp en dag du har god tid og godt lys! den er også vanskelig å justere effekten på men med litt trening og forsiktighet går dette også greit!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alldri skjønt meg helt på de som hevder forsvarets 111 er så driftsikker!!!

I en setning skryter de av hvor driftssikker den er i neste setning forteller de om reservedeler/rensing av dyser/skruing i blinde osv!!!!!!!!!

Har selv en MSR whisperlite bruker miljøbensin på den, dysa går aldri tett og du hører den knapt mens andre brennere høres ut som et f16 som skal ta av i forteltet!

sier ikke at whisperlite er perfekt men driftsikker og stille er den!

En annen fordel med denne er at du rekker å fylle/skifte drivstofflasken og tenne den på nytt uten at du trenger å forvarme på nyttt hviss du ikke er alt for treg da!!

Beina er litt spinkle og blir slarkete etter en tid men dette kan rettes opp en dag du har god tid og godt lys! den er også vanskelig å justere effekten på men med litt trening og forsiktighet går dette også greit!!

Jeg har ikke måtte skifte noe på min egen 111 med bråkebrenner, jeg vet ikke hvor gammel den er.

Vet en del som har slitt med feil, men de samme hadde nok slitt med det meste som må forvarmes.

111 er utrolig tung, og utrolig solid, velegnet i bil/kano etc.

Whisperlight er topp hvis man er litt forsiktig med den.

Hvor mye gass skal man bruke før man har fyrt opp prisforskjellen mellom gassbrenner og primus til en 1000 lapp? Gassbrenner til trangia får du for ca 400.

En overgang til punkteringsboks ca 200. rest ca 400 betyr vel 36 bokser.

Dette funker ned til rundt 0 grader.

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke måtte skifte noe på min egen 111 med bråkebrenner, jeg vet ikke hvor gammel den er.

Vet en del som har slitt med feil, men de samme hadde nok slitt med det meste som må forvarmes.

111 er utrolig tung, og utrolig solid, velegnet i bil/kano etc.

Er enig med Dag Ståle, den gode gamle bråkebrennern 111, er en av de absolutt beste som er laget.

Men, her kommer problemet: Den lages ikke mer. 111T og 111C er stillebrennere. Trenger uhyggelig mye forvarming, noen av disse har fått o-ring som pumpepakning, og den svikter når den trengs som mest.

Stillebrennerne er ømfintlige for "underburn," dvs. at det brenner inni/under brennern. Alle som har vært i forsvaret og lært at man kan åpne regulatorn rett før spritskåla er tom, vil garantert ødelegge ytterskallet på brennern.

Ja det er kjekt med 111T at den kan brenne bensin, alkohol og diesel med litt dyseskift. Jada 111C er bare å tanke opp med det brennstoffet du har, men..... Er driftssikkerheta tingen, skaff en god gammel bråkebrenner.

Tør du fyre med bensin, og ikke trenger teltvarming, er Svea123 og Optimus 8R uhyre lettvinte.

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har ikke brukt andre multifuelere en Novaen min, men kan anbefale den på det sterkeste.

Ingen problem med hurtigkoblingen hvis du snur flaska og lar drivstoffet i slangen brenne opp. (Trykket i flasken bløs automatisk av når slangen er tømt og du kan ta av hurtigkoblingen)

Har kun fått bensin ut av koblingen en gang og det var når en kompis som ikke ville høre etter skulle bruke den. (han stengte brenneren og koblet av slangen med trykk)

Har aldri opplevd store ukontrolerte flammer under forvarming.

Den kan brenne alle typer flytende drivstoff uten å bytte dyse.

Rensing av dyse er meget enkelt med den medfølgende magneten (mens brenneren går)

Eneste negative jeg kan tenke meg er at "flammesprederen" på toppen er løs og mister du denne sliter du hvis du ikke har et rep.kit med. (Det har jeg liggende i førstehjelpspakken min som forøvrig altid er med på tur)

Ovennevnte kompis klarte og å trø på brenneren midt på fjellet med det resultat at to bein ble bøyd, men det var bare å bende de tilbake igjen. Tåler andre brennere dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Villminken, bytt kompis

Jeg ser en generell redsel for bensin her.

Bare for å ha det klart med brannfare:

1) Gass er mest explosivt, og en lekkasje sier pang

2) Bilbensin er giftig og explosivt, anbefales ikke, og skal overhode ikke brukes i telt

3) 4takt miljøbensin(statoil), er rentbrennende, uten skadelige utslipp, og ved lekkasjer brenner den bare. PS ikke fyll primus i nærheten av varme.

4) Parafin er mye rart. Beste kvalitet er Flybensin (Aviation fluid) deretter tennveske til grill ( er billig og veldig reint) White Spirit,

Til slutt Lysolje i løs vekt (lukter ille og fungerer ikke på alle primusser)

Lampeolje bør unngås, gir avleiring i brennerrør.

5) Diesel fungerer på endel primusser, men fy f.... for en lukt :)

Hva anbefaler jeg g hva bruker jeg?

1) Svea 123 bensinbrenner

2) Optimus 8R bensinbrenner

3) Optimus 111 bråkebrenner parafin

4) MSR whisperlite montert i en trangia. Fyrer den kun med miljøbensin

5) Coleman 400, verdens mest lettvinte primus. Bruker den om sommeren. Går på miljøbensin, og trenger ingen forvarming.

Den siste her, Coleman er lite kjendt i Norge. Coleman har en helt anna måte å tenke brennere på, og med en brukervennlighet som er unik.

En Coleman 400, helt ny kan skaffes for ca. 500,-

Til og med min sønn på 10 har en sånn. Den er om mulig lettere i bruk en stormkjøkken.

Vekt 680g

41_1.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Primus Omnifuel, og skal si den staar litt stoere enn Pocket-rocket'n! Virker hittil veldig bra, kanskje litt tung men det er vel prisen for en saa stoedig ovn. Har en kamerat som har Dragonfly, og den braaker en del mer enn Omnifuel.

R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chev.

Morsomt å se at det er flere som har sansen for Coleman :?:

Bruker selv ofte storebroren til den vi ser på bildet over, Coleman unleadet 533.

Vanligvis hører man ikke så mye om Coleman primus. Min absolutte favoritt til bruk i telt. Stor flamme: Å kikke inn i flammen på en Coleman er nesten som å stirre inn i et bål :roll:

Veldig lettvint å fyre, med 4-takts miljøbensin, lett å håndtere med én hånd. Solid, og virker alltid. Tryggheten selv i vinterkulden. Ingen vindskjerm, men inne iteltet går det bra.

Hyggelig å se at noen andre også setter pris på denne 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beco T. er ikke greie på prisen,nei. Kjøpte mine fra Hellanor når de var importør.

Har brukt Apex2 i endel år nå. Aldri noe tull. Leser i endel innlegg att Coleman er noe dritt,men dette er stikk motsatt av den erfaringen jeg har med mine.Fikk med dyse/rør til bruk av parafin når jeg kjøpte Apex`n. Er fornøyd med Statoil`s 4 takt bensin,så parafin-dysa er ikke prøvd.

Men den skal nok prøves i løpet av sommeren,for jeg har fått tak i en kanne Jet-Fuel.

Rart att ingen "parafin-diggere" bruker dette.Reinere parafin finnes ikke.

Så er det jo litt tøfft å fyre primusen på samme fuelen som brukes i F-16 også,da!

Iflg. tester jeg har lest så anbefales det ikke å bruke Coleman i telt pga att den ikke brenner spesielt "reint".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man får tak i Jet-Fuel?

Ville tatt kontakt med en modellfly-shappe eller en modellfly-klubb.

Begynner å bli mange som flyr jet-modeller.Og de flyene bruker samme fuel som de store.

Så tilgangen til Jet-Fuel er ganske grei. :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chev.

Noen som vet om andre steder enn Beco T som selger Colema primuser slik at man får kjøpt dem fra Norge, utenlandske nettsteder for eksempel?

Har søkt en del på nettet uten finne nettsteder som selger til forbrukere i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.