Gå til innhold
  • Bli medlem

Gass om vinteren. En klassiker


Lompa

Anbefalte innlegg

Annonse

På siden til Randulf kan man lese:

• Noen velger også å sette gassboksen litt nærmere flammen slik at den varmes opp litt under bruk. Det hjelper selvsagt, men må gjøres med svært stor forsiktighet.

Dette er det vel ingen som er uenige i, men jeg kan jo komme med litt tilleggsinformasjon angående dette.

Hvis gassboksen skulle bli så varm og trykket i boksen blir så høyt at det er fare for at den sprekker så vil du få et forvarsel. Bunnen, som buler innover i boksen, spretter ut og buler utover. Da økes volumet så mye i boksen at du har tid til å fjerne den fra varmen, eller søke dekning.

Her er en av mine løsninger:

post-4220-0-78557900-1415617469.jpg.dc61

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

På siden til Randulf kan man lese:

• Noen velger også å sette gassboksen litt nærmere flammen slik at den varmes opp litt under bruk. Det hjelper selvsagt, men må gjøres med svært stor forsiktighet.

Dette er det vel ingen som er uenige i, men jeg kan jo komme med litt tilleggsinformasjon angående dette.

Hvis gassboksen skulle bli så varm og trykket i boksen blir så høyt at det er fare for at den sprekker så vil du få et forvarsel. Bunnen, som buler innover i boksen, spretter ut og buler utover. Da økes volumet så mye i boksen at du har tid til å fjerne den fra varmen, eller søke dekning.

Ikke stol på at du rekker noe som helst etter at bunnen buler ut. Jeg var på brannvernkurs for noen år siden, hvor det ble sprengt en slik boks. Den ble lagt på flammene inne i en stålsylinder. Det tok sikkert ikke mer enn et par sekunder fra bunnen poppet til det kom en vanvittig eksplosjon. Man vil kanskje ikke rekke å komme seg ut av teltet fra bunnen popper til det smeller.. Selve boksen forvandles til livsfarlige biter av metall.

Jeg ville ikke anbefale noen å varme boksen. Tenk om du er så uheldig å få tak i en boks med en liten fabrikasjonsfeil, f.eks. at skjøtene er noe svekket.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Johan2000 skrev:

Kan man inte ha en bensinvärmare till gasen? 

Hehe, det blir som i den TopGear-episoden hvor de lager en el-bil. De har et problem med for liten batterikapasitet, derfor har de montert et dieselaggregat baki bilen til å lade batteriet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensinbrenneren er førstevalget på vinteren, men det er situasjoner der en gassbrenner kan være nyttig. De fleste har nok opplevd problemer med en multifuel, som pumpe som svikter, dyseproblemer eller andre ting som må fiskes. Som regel er det en enkel sak å fikse det i felt, men skulle det være umulig å få fyr på brenneren sitter en der uten mulighet til å smelte snø eller varme mat. 

En enkel gassboks og en lett topp montert brenner kan være greit å ta med som reserve, slik at en i det minste får smeltet vann og noe å drikke. Svikter pumpen kan en bruke gassboksen på en multifuel, og er det multifuelbrenneren som svikter kan en bruke gassbrenneren.

Det som er verdt å merke i artikkelen til Randulf valle er tap av effekt på grunn av fordampningen i gassboksen under bruk. Det betyr i praksis at en godt kan varme boksen i soveposen før bruk, men ikke bør isolere den under bruk. 

Res har en god løsning. En annen enkel løsning er å sette gassboksen i litt lunken vann (15-20 grader holder lenge) i en stekepanne som står på et liggeunderlag. Da opprettholdes trykket under bruk og en får smeltet drikkevann. Som sagt, multifuelen er førstevalget når en skal fyre mye, men som nødløsning fungerer gass helt greit.

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en primus wintergas for å teste på min Optimus Vega. Den har ekstra støtter for å ha boksen opp ned. Det funket greit med vanlig gassbokser så lenge det ikke er restebokser, bør være en del i de. Men wintergas har jeg ikke fått testet enda. Har blitt bålfyring for å lage mat og kaffe. Bare dagsturer riktignok men er vel over 10 bålturer så langt siden jul. Mulig det bor en liten pyroman i meg så mulig boksen må vente litt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lompa skrev:

Ikke stol på at du rekker noe som helst etter at bunnen buler ut. Jeg var på brannvernkurs for noen år siden, hvor det ble sprengt en slik boks. Den ble lagt på flammene inne i en stålsylinder. Det tok sikkert ikke mer enn et par sekunder fra bunnen poppet til det kom en vanvittig eksplosjon. Man vil kanskje ikke rekke å komme seg ut av teltet fra bunnen popper til det smeller.. Selve boksen forvandles til livsfarlige biter av metall.

Jeg ville ikke anbefale noen å varme boksen. Tenk om du er så uheldig å få tak i en boks med en liten fabrikasjonsfeil, f.eks. at skjøtene er noe svekket.....

Jeg har også vert med på å sprenge en "Blåboks" på et sikkerhetskurs. Tiden fra bunnen spratt ut og til det smalt var ganske likt det som vises på vidioen fra "utemannen". Men selv om du har noen sekunder så vil jeg selvfølgelig ikke anbefale noen å eksperimentere med dette. Tiden det tar å varme opp boksen avhenger av hvor kraftig varmekilde du har. F.eks. så er nok en væskebrann eller en gassflamme på et sikkerhetskurs en del varmere enn et lite bål i skogen.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, REs skrev:

Jeg har også vert med på å sprenge en "Blåboks" på et sikkerhetskurs. Tiden fra bunnen spratt ut og til det smalt var ganske likt det som vises på vidioen fra "utemannen". Men selv om du har noen sekunder så vil jeg selvfølgelig ikke anbefale noen å eksperimentere med dette. Tiden det tar å varme opp boksen avhenger av hvor kraftig varmekilde du har. F.eks. så er nok en væskebrann eller en gassflamme på et sikkerhetskurs en del varmere enn et lite bål i skogen.

Det har du helt sikkert rett i. Det var stor varme i det bålet, og det kan sikkert være forskjeller på trykket i fulle og halvfulle bokser. Jo større mengde propan i blandingen gir også større eksplosjonsfare pga høyere trykk i boksen. Men selv om man har 15-20 sekunder, som i videoen, så er dette å ta alt for store sjanser etter min mening.

Det går sikkert bra, jeg syntes bare en liten advarsel var på sin plass.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lompa skrev:

Walle skal teste de ulike vintergassblandingene i neste utgave av Friluftsliv.

Randulf Valle tester vel for Villmarksliv nå. Ihvertfall nevnte han på sin Facebook-side at gasstesten gjøres for Villmarksliv. Tidligere var han redaktør for bladet Friluftsliv. Litt usikker på om han skriver noe for de nå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nordhauk skrev:

Randulf Valle tester vel for Villmarksliv nå. Ihvertfall nevnte han på sin Facebook-side at gasstesten gjøres for Villmarksliv. Tidligere var han redaktør for bladet Friluftsliv. Litt usikker på om han skriver noe for de nå.  

Det har du rett i. Tok det vel for gitt at det var Friluftsliv han holdt på med enda.. Jeg hadde til og med stavet navnet feil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.