Gå til innhold
  • Bli medlem

åsnes Amundsen


turthomas

Anbefalte innlegg

Annonse

Amundsen går i spor, de kan skrape litt i tuppen i krappe svinger nede i sporet, men de klatrer ikke ut om du legger deg litt over. Har du stor størrelse i sko, kan disse streke litt pga støvelbredden.

Er du på utkikk etter støvler også, gå for de stiveste du finner. Det gir veldig mye bedre skikontroll. Jeg hadde først Alfa Skarvet, de var for myke, har nå Crispi Stetind og Svartisen til mine 2par Amundsen. 

Spennet i Amundsen er såpass bra at du kan gå raskt med de, både i og utenfor løyper. Bruker 35mm syntetisk fell på is og vått føre (for ikke å miste glid, festet holder) og 45mm mohair på tørt føre.

Mine 2 par har mer enn 10 cm forskjell på plassering av fellefestet, det kommer av at Åsnes flyttet festene bakover på alle modellene sine for 2-3 år siden. Regner med du får siste modell, på de vil fellene komme langt bak hælen, så det er viktig å kutte de. Husk å lag bue, tilsvarende den som er opprinnelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Omnilite skrev:

Amundsen går i spor, de kan skrape litt i tuppen i krappe svinger nede i sporet, men de klatrer ikke ut om du legger deg litt over. Har du stor størrelse i sko, kan disse streke litt pga støvelbredden.

Er du på utkikk etter støvler også, gå for de stiveste du finner. Det gir veldig mye bedre skikontroll. Jeg hadde først Alfa Skarvet, de var for myke, har nå Crispi Stetind og Svartisen til mine 2par Amundsen. 

Spennet i Amundsen er såpass bra at du kan gå raskt med de, både i og utenfor løyper. Bruker 35mm syntetisk fell på is og vått føre (for ikke å miste glid, festet holder) og 45mm mohair på tørt føre.

Mine 2 par har mer enn 10 cm forskjell på plassering av fellefestet, det kommer av at Åsnes flyttet festene bakover på alle modellene sine for 2-3 år siden. Regner med du får siste modell, på de vil fellene komme langt bak hælen, så det er viktig å kutte de. Husk å lag bue, tilsvarende den som er opprinnelig. 

Hei, Beklager å blande meg inn i tråden.

Jeg sitter å ser på de to typene sko du har. Jeg ser for meg at svartisen kanskje er litt "overkill" for meg. Og at Stetind holder til mitt bruk. Stort sett i skog og fjell, med pulk. Ikke så altfor mange langturer (småbarn i familien som setter begrensinger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Hammer skrev:

Hei, Beklager å blande meg inn i tråden.

Jeg sitter å ser på de to typene sko du har. Jeg ser for meg at svartisen kanskje er litt "overkill" for meg. Og at Stetind holder til mitt bruk. Stort sett i skog og fjell, med pulk. Ikke så altfor mange langturer (småbarn i familien som setter begrensinger).

Jeg har alfa skoene og de er nokså myke. Så med mine skiferdigheter så har jeg lyst på noe stivere for å se om det kan hjelpe meg med å få litt mer mestringsevne nedover bakken med pulk. Det er ofte barn i pulken også hos meg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 10. januar 2016 at 20.44, turthomas skrev:

Jeg har alfa skoene og de er nokså myke. Så med mine skiferdigheter så har jeg lyst på noe stivere for å se om det kan hjelpe meg med å få litt mer mestringsevne nedover bakken med pulk. Det er ofte barn i pulken også hos meg 

Jeg har Crispi Nordland Hook eller noe i den duren. Synes de er litt vel myke for ploging med pulk i evige nedoverbakker. Samt at jeg også kunne tenkt meg en størrelse større. Finner ingen butikker som har svartisen, så får ikke prøvd de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder støvler, så er det følgende problemer dersom de er for myke: Ved gange på tvers av en helling på hardt underlag, så vil myke støvler ikke greie å holde nederste ski på kant, støvelen vrir seg og skien blir liggende flatt. Det er vondt i lengden. I nedoverbakker vil tuppene hekte i alt som ikke er stuegulv ved ploging, dette får tuppene til å blafre veldig, noe som heller ikke er veldig behagelig. Skifølelse og kontroll er også fraværende ved kjøring. Jeg var rett og slett livredd med myke Alfa støvler, regner meg selv som ganske habil skiløper, men med de myke støvlene følte jeg at jeg var helt håpløs.

Når det gjelder f. eks Stetind vs Svartisen så er begge gode støvler som kurere problmene med Alfa Skarvet. Det som kanskje er overraskende er at Svartisen er mer behagelig enn Stetind, selv om det med føste øyekast ikke ser sånn ut. De er mykere inni, og snøringen har en høyde med strammeløkker mindre til lissene i skaftet, dette gjør at de "fjærer" bedre ved gange, men lissene må strammes max for at ikke foten skal glippe og gi gnagsår. Jeg bruker bare plastspennene i utforbakker og eventuelt bratte oppoverbakker der jeg ønsker bedre støtte og kontroll. Plastspennene kan sette litt merker i skinnet, jeg fester de løst for at de ikke skal falle av (de er mulig å ta av)

Jeg bruker 45 i sko normalt, kjøpte først Svartisen i 46 fordi jeg syntes jeg måtte opp en størrelse. Heldigvis reiste jeg tilbake med de og byttet til 45, etter å hatt 46'ene på et par ganger i stua ble jeg enig med meg selv at de gav en for stor "svømmefølelse". Så er av den oppfatning at størrelsen passer likt mot likt i forhold til vanlige sko.

Oslosportslager og Sportsnett har Svartisen, om de har gode returordninger på netthandel er jeg ikke sikker på, men angrefristen på 14 dager gjelder uansett.

Oslosportslager har 25% på Svartisen denne uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.