Gå til innhold
  • Bli medlem

Arctic Bedding - vissvass eller genialt?


TonePåTur

Anbefalte innlegg

Hei! Har ein Isbjørn Jan Mayen sovepose og alle som har den, veit at den er konge, men STOR. I år (viss værgudane er behjelpelige da..), har eg planer om å virkelig få unnagjort nåken døgn i telt vinterstid. Klarer fint å få komprimert soveposen greitt, men så kom eg over dinna Arctic Beddingen. Genialt! Men; er det kun for ekspedisjonsfolk/langturfolk og viktigst av alt: er den vanntett?! Kjipt å komme fram og finne soveposen pissblaut... Alle erfaringer, gode som dårlige, mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har piteraq bulkbag til parispulk, og regner med at de har brukt samme stoffet. Denne er helt vanntett, hadde den pulkbaggen liggendes i parispulken som var full av vann, og pulkbaggen holdt vannet ute. Men jeg må si jeg er litt mere skeptisk til glidelåsen, men d har fungert greit i snøvær.

jeg bestillte meg arctic bedding på fredagen, og gleder meg til å prøve. Største ulempen er nok at den er større enn selve pulken, og dermed ikke noe særlig å dra inni skauen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv investert i en slik arctic bedding, en kamerat hadde dette forrige tur og det virker veldig genialt. Når det skal campes i surt og kaldt vær så er det jo utrolig kjapt og kaste beddingen og pulkbagen inn i teltet istedenfor og stå ute i kulda og knote med masse småkolli i pulken :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, TonePåTur skrev:

Hei! Har ein Isbjørn Jan Mayen sovepose og alle som har den, veit at den er konge, men STOR. I år (viss værgudane er behjelpelige da..), har eg planer om å virkelig få unnagjort nåken døgn i telt vinterstid. Klarer fint å få komprimert soveposen greitt, men så kom eg over dinna Arctic Beddingen. Genialt! Men; er det kun for ekspedisjonsfolk/langturfolk og viktigst av alt: er den vanntett?! Kjipt å komme fram og finne soveposen pissblaut... Alle erfaringer, gode som dårlige, mottas med takk! :)

se

http://www.fjellforum.no/forums/topic/31123-haukeliseter-til-finse-med-pulk-og-telt-i-påsken/?do=findComment&comment=284512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat bestilt en artic bedding til vinterturene. Har sett den i bruk, og syns den virker genial:) Hvis det er mange minusgrader, er det veldig greit å legge beddingen rett inn i teltet. Fiks ferdig, og slippe å begynne å blåse opp liggeunderlag og sånt. Jeg satser å få plass til både sovepose, et exped liggeunderlag og et vanlig skumgummi. Får jeg plass til jervenduken også er jo det et + :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hadde nok vært en fordel hvis den hadde vært helt vanntett. Jeg tenker at jeg får det litt mer romsligere i pulken. Helsport vinterposen og skumgummiunderlaget tar blant annet stor plass når de er nedpakket i pulken. Blir spennende å prøve den ut, også mtp vanntetthet :-) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare en tur med den foreløpig, men syntes den fungerte veldig bra! Lett å børste av og kaste inn i teltet. Sparer tid når det er surt og kaldt. 

@AK74:Det er veldig god plass i beddingen. Jeg får Exped Downmat 7LW, Mammut Tyin Exp, stor du jakke og bukse og mye mer inne i trekket. I tillegg er det god plass i lommene på utsiden (HD utgave). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har selv investert i en slik arctic bedding, en kamerat hadde dette forrige tur og det virker veldig genialt. Når det skal campes i surt og kaldt vær så er det jo utrolig kjapt og kaste beddingen og pulkbagen inn i teltet istedenfor og stå ute i kulda og knote med masse småkolli i pulken :)

Genial, men ikke vanntett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, CHST said:

Genial, men ikke vanntett!

Nei det er vel riktig, men så er vel det ikke et stort problem på fjellet vinterstid sånn jeg ser det. Vet ikke om HD versjonen fra Piteraq er noe mer vannbestandig da den er laget i et noe tykkere materiale? Om det skulle bli skikkelig grisevær en dag så vil det vel også være mulig og stuffe sovepose inn i en vanntett pakkpose og putte den i pulken elller direkte i pulkbagen som er vanntett, den fra fjellpulken er vertfall vanntett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar ofte underlaget være igjen i teltet når jeg pakker det ned. Da trenger jeg ikke noen sånn bedding. Soveposen tar det uansett bare et minutt å pakke, så det er ikke så nøye. 

Når man bruker pulk er det en stor fordel at man ikke trenger pakke alt ned. Jeg tar ikke stengene ut av stangkanalene, drar bare noen av holkene fra hverandre. Så tar jeg halvdelen av lufta ut av down-maten og lar den være inni teltet. Dette funker greit med et tunneltelt når man legger underlaget på langs av stangkanalene (altså på tvers av teltet). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vet ikke helt hva slags stoff det er i de nye beddingene, min er i ganske kraftig vanntett stoff, men ikke tette sømmer. Den holder våt snø ute uten problemer, regn har jeg aldri prøvd. Beddingen er helt genial, bruker den selv på korte turer. En av fordelene er at pulken blir mye lavere enn hvis jeg skal rulle sammen liggeunderlagene og soveposen før jeg pakker det i pulken, som igjen gir mye mindre vindfang i dårlig vær. Det er ikke allverdens plass i beddingen, sleit litt med å få lukka min igjen i går med to skumunderlag, exped 9LW med chairkit, isbjørn jan mayen og en liten dunpose... Men man trenger jo ikke ha så mye med seg ;)

Jeg foretrekker to skumunderlag for å dekke hele teltgulvet når jeg bretter den ut, og det øverste underlaget beskytter soveposen og expeden mot isboret som oftest ligger på toppen av pulken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konseptet virker ganske forlokkende. Ulempen, selvsagt, er at jeg må kjøpe enda mer utstyr noe jeg tipper boden min ikke er glad for.

Jeg har en jerven extreme fjellduk som uansett blir med på tur. Denne er ca 2x1m. Jeg har brukt den som "bivvy" med både skum og oppblåsbart liggeunderlag inne i, og det er god plass også når jeg er med inn. Derfor må jo denne også kunne brukes som de piteraq posene. Den blir kanskje i bredeste laget, men det er ingenting noen stropper ikke klarer å fikse. Da har jeg i tillegg et ferdig opplegg som kan brukes direkte på snø dersom jeg må grave meg ned.

Tar gjerne i mot synspunkter om dette er en god idé eller ikke da jeg (som alle andre) blir fort låst i min egen bekreftelsesbias.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
På 26.3.2016 den 11.49, Prebb skrev:

Konseptet virker ganske forlokkende. Ulempen, selvsagt, er at jeg må kjøpe enda mer utstyr noe jeg tipper boden min ikke er glad for.

Jeg har en jerven extreme fjellduk som uansett blir med på tur. Denne er ca 2x1m. Jeg har brukt den som "bivvy" med både skum og oppblåsbart liggeunderlag inne i, og det er god plass også når jeg er med inn. Derfor må jo denne også kunne brukes som de piteraq posene. Den blir kanskje i bredeste laget, men det er ingenting noen stropper ikke klarer å fikse. Da har jeg i tillegg et ferdig opplegg som kan brukes direkte på snø dersom jeg må grave meg ned.

Tar gjerne i mot synspunkter om dette er en god idé eller ikke da jeg (som alle andre) blir fort låst i min egen bekreftelsesbias.

Jervenduken er vel helt konge som bedding. Unødvendig å dra på mer enn en behøver. (sier jeg som ikke bruker denslags 🤔) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det i januar. Det funker, men den er litt vel slapp og soper lett nedi snøen. Spesielt når det er nysnø. I tillegg er det litt knotete å få innholdet sentrert inni. Jeg heller mot å kjøpe en smalere bedding og bruke duken som pausebivuak etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2016 den 22.17, Anti skrev:

Vet ikke helt hva slags stoff det er i de nye beddingene, min er i ganske kraftig vanntett stoff, men ikke tette sømmer. Den holder våt snø ute uten problemer, regn har jeg aldri prøvd. Beddingen er helt genial, bruker den selv på korte turer. En av fordelene er at pulken blir mye lavere enn hvis jeg skal rulle sammen liggeunderlagene og soveposen før jeg pakker det i pulken, som igjen gir mye mindre vindfang i dårlig vær. Det er ikke allverdens plass i beddingen, sleit litt med å få lukka min igjen i går med to skumunderlag, exped 9LW med chairkit, isbjørn jan mayen og en liten dunpose... Men man trenger jo ikke ha så mye med seg ;)

Jeg foretrekker to skumunderlag for å dekke hele teltgulvet når jeg bretter den ut, og det øverste underlaget beskytter soveposen og expeden mot isboret som oftest ligger på toppen av pulken.

Er litt uenig at vindfanget blir mindre. Sånn jeg ser det er den eneste og største ulempen med artic bedding at nettop vindfanget blir stort og kan være et problem i stor  vind. Men fordeler som digg sitteplass i pauser, og ekstremt raskt å sette opp leir overveier dette. Sammen med Hillebergs pulkbag går dette utrolig raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke prøvd å gå med bedding, men jeg jo vært på tur med kompiser som har bedding og gjort meg noen tanker som har resultert i at jeg ikke kommer til å kjøpe bedding før jeg blir overbevist om at dette er noe jeg bør ha..

Jeg ser dere nevner ulemper som vindfang, at den er større enn pulken, problemer i skog og utfordringer hvis man roter seg bort i noe mildvær.

Hva med høydepunkt og veltevillighet? Den blir jo ikke bedre med en bedding som gjerne har et telt  på et par kilo i pulkposen oppå der igjen..

Har dere på dere dagstursekk på ryggen, fyller dere beddingen med det dere trenger for dagen eller graver dere frem det under beddingen ved pause?

Jeg har dagstursekken oppå matkassen i pulken, så i halvannen håndvending har jeg både det jeg trenger og en plastkassestol. Jeg synes ulempene med beddingen virker større enn fordelen med å ha ferdig klargjort seng på pulken. Det tar da ikke så allverden med tid å dra soveposen ut av trekket og  å kjøre et par runder med snozzel-luft i DownMat'en?

Inntil jeg blir overbevist om noe annet, er dette for meg enda et utstyrsbehov man lager seg som man egentlig ikke trenger.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, graham skrev:

Jeg har ikke prøvd å gå med bedding, men jeg jo vært på tur med kompiser som har bedding og gjort meg noen tanker som har resultert i at jeg ikke kommer til å kjøpe bedding før jeg blir overbevist om at dette er noe jeg bør ha..

Jeg ser dere nevner ulemper som vindfang, at den er større enn pulken, problemer i skog og utfordringer hvis man roter seg bort i noe mildvær.

Hva med høydepunkt og veltevillighet? Den blir jo ikke bedre med en bedding som gjerne har et telt  på et par kilo i pulkposen oppå der igjen..

Har dere på dere dagstursekk på ryggen, fyller dere beddingen med det dere trenger for dagen eller graver dere frem det under beddingen ved pause?

Jeg har dagstursekken oppå matkassen i pulken, så i halvannen håndvending har jeg både det jeg trenger og en plastkassestol. Jeg synes ulempene med beddingen virker større enn fordelen med å ha ferdig klargjort seng på pulken. Det tar da ikke så allverden med tid å dra soveposen ut av trekket og  å kjøre et par runder med snozzel-luft i DownMat'en?

Inntil jeg blir overbevist om noe annet, er dette for meg enda et utstyrsbehov man lager seg som man egentlig ikke trenger.

Skal ikke prøve å omvende deg, men jeg tror du må prøve for å skjønne hvor genialt det er ;-) Jeg opplever at pulken blir mer stabil, da man får fordelt vekt jevnt over et større areal. Dette forutsetter at den er stroppet skikkelig fast. I tillegg blir pulken lavere, i mitt tilfelle. 
Med bedding er jeg i soveposen på ett minutt etter at teltet er satt opp. Det er greit at det ikke tar veeeldig lang tid å pumpe opp downmaten og rulle ut soveposen, men litt tid tar det. Syntes det er helt ypperlig å slippe å pakke opp og ned dette. Særlig greit å slippe å komprimere ned Downmaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
2 minutter siden, whistler skrev:

Skal ikke prøve å omvende deg, men jeg tror du må prøve for å skjønne hvor genialt det er ;-) Jeg opplever at pulken blir mer stabil, da man får fordelt vekt jevnt over et større areal. Dette forutsetter at den er stroppet skikkelig fast. I tillegg blir pulken lavere, i mitt tilfelle. 
Med bedding er jeg i soveposen på ett minutt etter at teltet er satt opp. Det er greit at det ikke tar veeeldig lang tid å pumpe opp downmaten og rulle ut soveposen, men litt tid tar det. Syntes det er helt ypperlig å slippe å pakke opp og ned dette. Særlig greit å slippe å komprimere ned Downmaten.

Må man ha bedding for å unngå å komprimere ned downmaten?

Er det ikke bare å flaffe ut litt av luften, så kan du legge den ned i pulken under, oppå eller på siden av resten av tingene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mareng skrev:

Må man ha bedding for å unngå å komprimere ned downmaten?

Er det ikke bare å flaffe ut litt av luften, så kan du legge den ned i pulken under, oppå eller på siden av resten av tingene?

Spikker vi fliser i dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 minutter siden, whistler skrev:

Spikker vi fliser i dag?

På ingen måte. Jeg har ikke Artic Bedding, og skal snart på min første pulktur med telt (har gått med sekk hittil), og søker derfor etter argumenter for og imot Artic Bedding.

Jeg tenker nemlig at det ikke trenger å være en forutsetning å ha Artic Bedding for å slippe å komprimere Downmaten (men kanskje jeg tar feil), og dermed har ikke det argumentet betydning. Etter å ha lest tråden, samt @graham sitt innlegg, finner jeg egentlig like mange ulemper som fordeler med Artic Bedding, men følger med i spenning på fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.