Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med Blakkåga?


Anbefalte innlegg

Hej

Er der nogle herinde som har prøvet at padle på Blakkåga elven i Nordland Vest fra Svartisen?

Jeg kommer til Norge til sommer og overvejer en tur som tager mig ned af elven, men jeg har ikke meget andet at gå efter end satelitbilleder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer at Blakkåga tas inn til østoverføringen til Svartisen kraftverk (Storglomvatnet) et stykke ovenfor Bogvasselvas utløp. Bogvasselva overføres også via et inntak noen hundre meter fra utløpet fra vatnet.
Det er jo noe restvannføring fra breene lenger ned i Blakkådalen, men tror ikke padling er noe særlig å satse på..
Men forøvrig er Blakkådalen et riktig flott turmål, og ørreten i Bogvatnet smaker fortreffelig! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusind tak for informationen Vandrefalk og qwer993

Det var da en stor skam med kraftværket. Selvom det jo er godt med CO2 fri energi er det ret ødelæggende for naturen og naturoplevelsen når en hel flod bliver ledt om.

Min ide var at tage mig over Storglomsvatnet til Sørdalen og videre til Bogvatnet og padle ned af Blakkåen. Men det ser ud som om jeg må finde på noget andet, selvom de fisk jo lyder lækre :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å huske at jeg brukte blank (med røde prikker) Sølvkroken spesial, det er i hvert fall en favoritt! Nå er Bogvatnet et breblakka vatn med siktedyp på under halvmeteren, olg jeg har hørt at helt mørke sluker skal være bra, men har ingen erfaring med det sjøl.
På turen opp må du prøve fisket i Lille Bogvatn også. Jeg har ikke fått fisk der, men den skal finnes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.