Gå til innhold
  • Bli medlem

Billig vintersovepose med komfort på rundt -20.


Andreas Moen

Anbefalte innlegg

Annonse
Den 7.1.2016 at 7.36, Andreas Moen skrev:

Lest en del om lamina nå og liker det jeg ser. Men skal man velge -30 eller -15 tro? Kan evt kjøpe -15 og bruke ull på de kaldeste dagene.

Ikke vet jeg, har ikke fått prøvd Lamina posen, men ser du på specs (hos hektapatur.no) så veier "-30" posen "bare" 240g mer, men fyller samtidig litt mer da. Så skal du ut å ligge i minus 20 så ville jeg nok sikta på  "-30" posen.

Kan være både praktiske og økonomiske grunner til å gå for to poser. Men vær obs på at om det blir trangt inni - så blir det mindre luft i posene. Blir det veldig trangt kan muligens "gevinsten" av to poser ende opp i "tap", altså at det blir kaldere med de to posen sammen enn det blir med den beste av de to brukt alene. Da spekulerer jeg bare, men samme prinsippet gjelder jo når man kler på seg for mye klær (både i og utenfor soveposen), eller tar på seg for tykke strømper/flere par i skoene, da blir det fort trangt - og kaldt...

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

T limit er vel i utgangspunktet type "ja du overlever såvidt om du har klær og ligger i fosterstilling :)

Er vel derfor de (MH) bruker T-Comfort verdien i navnet til Lamina posene.

Øh...edit, stryk den, det er vel Farenheit verdien MH bruker i navnene.

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, zimwalker skrev:

Tror de bruker T-Comfort verdien i navn, ikke T-lim, .

Fra hektapatur.no for Lamina -15:

Samme info hos Fjellsport.no .

Har ikke sett på nettbutikkene. Kikket på MH nettsiden. Stod ikke EN tall på Lamina, men på Hyperlamina 0 er t-lim 3F/-16C og t-comf 16F/-9. http://www.mountainhardwear.com/hyperlamina-torch-0-regular-1568231.html?cgid=equipment-sleepingBags-%20below%200&dwvar_1568231_variationColor=632#start=5

Hyperlamina 0 har m.a.o. Oppgitt temperatur rett under t-lim i navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, min første post her..

Ta en titt på polske Cumulus.

Topp soveposer verden over bruker polsk gåsedun, og soveposer har Cumulus lagd i 20 år. 

Handla sovepose der igår, en Teneqa 850 med impregnert dun. En tusenlapp dyrere for impregnert, men ifølge reklamen vel verdt det...hydrohobic down som de kaller det  https://www.youtube.com/watch?v=93jHPiGWAQw  

Oversikt over soveposene http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags?cms_user=7e2f157ad3b9f12d16e4b355f13cb89e

Betalte 451 Euro, og må vel betale norsk moms etterpå. Uten impregnering ligger Teneqa 850 på 350 Euro, men ta en titt på modellene de ellers fører, det er topp utstyr til en rimeligere penge. De tilpasser soveposen etter ønske uten noe særlig tillegg, dvs om en er side- eller ryggligger osv, endrer lengden og side på glidelås osv. Så har du spesielle ønsker så er det lurt å sende en email først og legge frem eventueller ønsker i justering.

Alle soveposer blir sydd pr bestilling.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jepp, jeg har en koteka 850 dunpose som jeg har fått prøvd litt i kulda :) Så langt virker det som en knall pose, god og varm. Teltet nylig i minus 12 og var god og varm.

Den pakker ned i lite volum og jeg veide den på vekta til omlag 1200g - Kårevatn selger disse på finn til en bra penge btw.

Hvordan er erfaringen din vedr denne i størrelse? Min svigerinne kjøpte en slik i 170 cm. Den var smal/trang. Naturlig nok var en wm ultralite i 200 cm større, men lurer på hvordan en koteka i 200cm er vs en wm ultralett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv 170 utgaven. JEg er 164 høy og omtrent 65kg så er ikke store karen - posen oppleves helt fin med tanke på størrelsen. Dette vil nok ikke være tilfelle for litt mere røslige karer, 2m utgaven har jeg desverre ikke noen god ide om. Dette er jo i utgangspunktet poser som er optimalisert for lavt volum og vekt og har derfor mummi form - jeg vet flere som ikke takler trange poser så dette er noe du må vurdere basert på egne erfaringer sånn generelt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jeg har selv 170 utgaven. JEg er 164 høy og omtrent 65kg så er ikke store karen - posen oppleves helt fin med tanke på størrelsen. Dette vil nok ikke være tilfelle for litt mere røslige karer, 2m utgaven har jeg desverre ikke noen god ide om. Dette er jo i utgangspunktet poser som er optimalisert for lavt volum og vekt og har derfor mummi form - jeg vet flere som ikke takler trange poser så dette er noe du må vurdere basert på egne erfaringer sånn generelt ;)

Ja, det er vel smak og behag. Var god pris på sportsnett på denne nå nylig. En bekjent lurte på denne men ville ikke ha en trang pose. Så ba han kanskje heller se etter en bra pris på en WM versalite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare skummet tråden, så dere får bære over med meg hvis jeg har oversett noe, men det ser ikke ut som noen har nevnt Isbjørn. Det er vel ikke mye som gir mer "bang for the buck", når det kommer til varme/pris forhold enn de. Men de kan jo ikke akkurat beskyldes for å være lette og snertne.

 

http://isbjorn.no/index.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.