Gå til innhold
  • Bli medlem

hvilken type ull


Tengm

Anbefalte innlegg

hei

forsøker å finne fram i skogen av ull typer og blandinger av ull typer i klær

er på jakt etter klær hvor en kan holde varmen på en kald dag selv om man skulle bli litt klam/svett

men det er så mye å velge i at en lett kan bli usikker på hva som er bra / mindre bra

så tips /forslag til type og mix av ull som er bra i tur klær blir tatt i mot med takk

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ren ull holder på varmen også om den blir våt, det gjør ikke syntetstoffer. Men syntestiske stoffer slipper fuktigheten videre ut dersom de har muligheten til det. Tynne ullplagg har dårligere slitestyrke enn syntetiske stoffer. Og ull lukter svært lite etter flere dagers bruk, mens syntetisk undertøy stinker helt jævlig (for de som bryr seg om det :) )
En annen fin ting med ull er at de trenger vask mye sjeldnere. Heng plagget ut til lufting en tid, og det er (nesten) som nytt.
Tidligere brukte jeg en del syntetisk undertøy, men har nå godt helt over til ull. Noen helt tynne skjorter, og noen litt tykkere. Som mellomlag bruker jeg gjerne fleece eller tykkere ullskjorte/genser, og ytterst en eller annen skalljakke.
Til jul fikk jeg en Stormberg-skjorte med 70% ull, resten syntet. Har ikke blitt skikkelig svett i den, men den er svært behagelig på, og kvaliteten virker god. Syntet gjør plagget litt mer slitesterkt, men jeg har ikke fått prøvd om det er noen bruksmessige forskjeller i forhold til ren ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellig materielle til forskjellig bruk her. 

Om det er snakk om kort og aktiv økt, så bruker jeg kun syntet. 

Er det snakk om lange økter, eller økter med ro/aktivitet om hverandre, så bruker jeg ren ull. 

Ull lever dessverre ikke lenge da spesielt underdelen fort blir slitt. Så får man heller vurdere blanding her om man bruker det ofte. Cost per wear har jo en del å si det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut Lanullva :) 

Vi har unger som ikke tåler ull  - altså atopisk eksem. Lanullva går bra og de bruker mye godt det nå I kulda . 

Jeg har brukt devold og Janus de siste årene men må si jeg er imponert over Lanullva så langt. Fikk det til jul. Har ikke fått prøvd det skikkelig I høyere aktivitetsnivå enda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt generelt - litt ullinfo

- merino og kamgarn klør generelt lite (kan likevel være forskjell mellom ulike produsenter og plagg)
Plages man med kløe så anbefaler jeg at man finner fram til milo skyllemiddel og bruker dette i tillegg - Milo vaskemiddel bør være en selvfølge for all ull.

- superwash: har fått "plastbalsam" og kan dermed vaskes i maskin uten å bli barnestr. Plastbehandlingen gjør den litt(!) mindre varm. Plastbehandlingen vil også slites bort etter mange nok vask (mange!).

- blandinger med akryl/nylon: høyere slitestyrke enn 100% ull, men også prosentvis mindre varme. Nylon/syntet varmer ikke i seg selv ut over lufta plagget holder.

- ullfrotte: her ligger ullgarnet i løkker som gir plagget mer volum (og mer varme) enn ren glattstrikk.

- brukte ullplagg bør forsøkes luftet før man vasker (iallfall for gensre og lite brukte underdeler) . Vask sliter ullklær og tromling enda mer siden fibrene ender i diverse filter.
For å vaske ull så bruk ullprogram. Om vinteren kan det lønne seg å bruke kaldere vann enn vanlig for å unngå toving dersom plaggene er i ubehandlet ull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vil si som flere andre det vil avhenge av bruk. Jeg sverger alltid til Brynje sit superundertøy, noe jeg har gjort i flere år - dette når jeg er mye i bevegelse. Typisk har jeg alltid superundertøy på dagen når jeg forlytter meg, deretter på kvelden i leir byttes det over til enten ull undertøy (merino/smartwool) eller arktisk bryne på vintern.

https://www.brynje.no/super-thermo-zip-polo-shirt-w-shoulder-inlay

https://www.brynje.no/super-thermo-longs-w-inlay-on-knee

Endret av Tor-Erik-L-77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste erfaringen jeg har er med Nøstebarn faktisk. Ungene bor i det 8 mnd i året, det er slitesterkt og jeg kan kle lag på lag på lag til det blir for trangt.
Til meg selv fungerer det også utmerket - ullsilke innerst og vanlig ull eller ullfleece som mellomplagg, kommer an på tempen. Evnt tre lag ull uten vindtette klær ytterst hvis det bare er kjølig/kaldt, men lunt.
Aldri vært borti ull som puster så godt og holder så bra. Ullfleecen isolerer enormt godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plagg av 100% ull er lite slitesterke. Jeg foretrekker 10-20% syntet. Da blir veven sterkere, og plaggene tåler mer. Har hatt flere trøyer fra Woolpower som er skitgode, men de går i stykker veldig fort. Et lite hull blir plutselig kjempestort, og de blir tynnslitte og mister isolasjonen der de får litt slitasje.

Man kan ikke snakke om pusteegenskaper for undertøy/mellomlag. Det gjelder skallet man har ytterst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Lompa said:

Plagg av 100% ull er lite slitesterke. Jeg foretrekker 10-20% syntet. Da blir veven sterkere, og plaggene tåler mer. Har hatt flere trøyer fra Woolpower som er skitgode, men de går i stykker veldig fort. Et lite hull blir plutselig kjempestort, og de blir tynnslitte og mister isolasjonen der de får litt slitasje.

Man kan ikke snakke om pusteegenskaper for undertøy/mellomlag. Det gjelder skallet man har ytterst.

At man ikke kan snakke om pusteegenskaper for undertøy og mellomlag er jeg helt totalt uening i. Det er tvertom veldig viktig at man velger undertøy og mellomlag som nettop har en god egenskap til å transportere fukt vekk fra kroppen ved aktivitet. Så er det jo ofte nettopp yttertøy/skall bekledning som er vanskeligst og få til å puste og ofte justerer man da med ytterplagget av/på etter føre/vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

At man ikke kan snakke om pusteegenskaper for undertøy og mellomlag er jeg helt totalt uening i. Det er tvertom veldig viktig at man velger undertøy og mellomlag som nettop har en god egenskap til å transportere fukt vekk fra kroppen ved aktivitet. Så er det jo ofte nettopp yttertøy/skall bekledning som er vanskeligst og få til å puste og ofte justerer man da med ytterplagget av/på etter føre/vær.

Fukttransport er noe helt annet enn pusteegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tor-Erik-L-77 said:

 Det er tvertom veldig viktig at man velger undertøy og mellomlag som nettop har en god egenskap til å transportere fukt vekk fra kroppen ved aktivitet.

Ull har dårlig evne til fukttransport, men det spiller ikke så stor rolle siden ull holder på varmen også om den er våt. Det er ikke uten grunn at fiskerne dyppet ullvottene i havet når de var på havet om vinteren. Min erfaring er at en forholdsvis tynn ullskjorte innerst mot kroppen og et mellomplagg av fleece fungerer godt når det er kaldt ute.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stort sett holdt meg til Janus ullplagg. De er slitesterke, varme og overkommelige i pris. Selges blant annet av Sparkjøp. Men så kjøpte jeg en Aclima trøye med hette. Det var en ny opplevelse. Den  var både varm og behagelig, og hetteløsningen var også ganske smart. Hetta kan være av, eller på, eller fungere som en "buff" rundt halsen.

http://ribatex.se/klader/understall-merinoull/aclima-warmwool-hood-sweater/

Ellers har jeg noen andre merker også, men de skiller seg ikke noe særlig fra Janus trøyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Bjørn J said:

Ull har dårlig evne til fukttransport, men det spiller ikke så stor rolle siden ull holder på varmen også om den er våt. Det er ikke uten grunn at fiskerne dyppet ullvottene i havet når de var på havet om vinteren. Min erfaring er at en forholdsvis tynn ullskjorte innerst mot kroppen og et mellomplagg av fleece fungerer godt når det er kaldt ute.

Det er jeg enig i og av den grunn velger jeg alltid bryne sitt superundertøy til aktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Utdyp gjerne Lompa da jeg ikke er helt sikker på om jeg forstår hva du mener. Pusteegenskaper og fukttransport henger sammen i min verden ;)

Pusteegenskaper handler jo om evne til å slippe gjennom luft. Ingen undertøy, om de er syntetiske eller av ull, er vindtette.

Syntetiske plagg har mye bedre egenskaper for fukttransport bort fra kroppen enn ull, mens ullen på den andre siden har bedre evne til å bevare isolasjonsegenskapene selv om det blir vått. Puster gjør de begge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt er Woolnet-type ullundertøy. Jeg svetter mye under aktivitet, og tipper det derfor passer meg best. Bruker for tiden Aclima sitt, og kommer til å kjøpe Brynje neste gang for sammenligning.

Fikk helt sett Tufte Bambull til jul, som ble testet til og fra jobb og på hundelufte tur de siste par dagene i Oslo under vanlige klær. Kjente kulda bet rett igjennom bommullsbuksa og bambullen, så det virket å være ikke noe mer enn tresesongs undertøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Lars J said:

Min favoritt er Woolnet-type ullundertøy. Jeg svetter mye under aktivitet, og tipper det derfor passer meg best. Bruker for tiden Aclima sitt, og kommer til å kjøpe Brynje neste gang for sammenligning.

Fikk helt sett Tufte Bambull til jul, som ble testet til og fra jobb og på hundelufte tur de siste par dagene i Oslo under vanlige klær. Kjente kulda bet rett igjennom bommullsbuksa og bambullen, så det virket å være ikke noe mer enn tresesongs undertøy.

Pass på at du får deg et brynje som er tettsittende mot kroppen, det er veldig viktig for isolasjon og generell funksjon. Om du kjøper for stort og det henger slaskete på kroppen så mister den mye av de viktige egenskapene. Superundertøyet er ganske stort i størrelse, jeg er spebygd og 1.64 og benytter small størrelse :) Vil tro medium passer for de fra 1.80 og litt oppover. Large da skal du være svær og høy!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Kanskje litt avsporing men hvordan oppbevarer dere vått tøy når det er masse kuldegrader? 

Ikke bli våt i utgangspunktet tror jeg er regel nummer en. Skal man jobbe hardt i kulden bør man fryse når man starter og åpne for lufting hele tiden så man ikke blir svett.

Blir man våt er det bare å henge til tørk  det tørker i kulden også, men tregt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Kjell Iver said:

Ikke bli våt i utgangspunktet tror jeg er regel nummer en.

En av disse polfarerne (tror det var Ousland) sa akkurat det samme. Unngå å bli søkkvåt av svette på vinterturer, det gir bare problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Tor-Erik-L-77 said:

Pass på at du får deg et brynje som er tettsittende mot kroppen, det er veldig viktig for isolasjon og generell funksjon. Om du kjøper for stort og det henger slaskete på kroppen så mister den mye av de viktige egenskapene. Superundertøyet er ganske stort i størrelse, jeg er spebygd og 1.64 og benytter small størrelse :) Vil tro medium passer for de fra 1.80 og litt oppover. Large da skal du være svær og høy!

Er 1.81/90 og kjøpte Large Aclima Woolnet. Kunne glatt hatt 10cm lengre armer og bein og likevel brukt det settet. Lengden dras inn superenkelt da, og nettet sitter tett og rolig likevel så da gadd jeg ikke bytte til en størrelse mindre. Klarer jeg å slanke meg ned så det ikke sitter tettsittende lengre så skal jeg gladelig bla opp for et nytt sett også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Lars J said:

Er 1.81/90 og kjøpte Large Aclima Woolnet. Kunne glatt hatt 10cm lengre armer og bein og likevel brukt det settet. Lengden dras inn superenkelt da, og nettet sitter tett og rolig likevel så da gadd jeg ikke bytte til en størrelse mindre. Klarer jeg å slanke meg ned så det ikke sitter tettsittende lengre så skal jeg gladelig bla opp for et nytt sett også ;)

Kjenner ikke til aclima sine woolnett men det høres ut som nettingmesh med ull ? Brynje sitt orginale superundertøy er syntetisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Du har fått en stripe bra svar, først og fremmest om ulike fabrikater og ull ><syntet.

Men du etterspør ulltyper? Nesten alle tynne gensere og ull undertøy nå om dager er av Merino ull for at det ikke skal krasse nåtidens sarte ungdom. Noe av dette plukkes på uetisk måte, så hvis man en mening om tilsvarende med dun, bør man være oppmerksom på dette.

Jeg har et pat ganger i butikker etterlyst ungdommens shetlandsull (tynne) gensere, fordi jeg syns at de varmer mer. Det krasser også mer, men man har jo undertøy under uansett. De unge gentlemen i butikken ante ikke hva der var! Jeg mummlet noe om merino-pyse-ull og at krassingen var med til å holde gang i blodomløpet og holde en varm.Jeg har dog funnet en tynn shetlands ullgenser i en jakt butikk, men med en del akryl i. 

I ungdommen hadde jeg en Islands genser - ikke fra Devold - men fra ISLAND. Den krasset så det ville noe i halsen, men var et fremragende varmeplagg. Tilsvarende har jeg en irsk uavfettet lanolinduftende (stinkende?) genser som også er varm -og tung. Men egentlig myk og fin i ullen. Så hermed har du noen ulltyper nevnt.

Hilsen

Elgen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.