Gå til innhold
Tor-Erik-L-77

primus multifuel brenner ikke riktig, hjelp :)

Det er 916 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har en stund hatt en primus multifuel brenner som tidligere har fungert helt utmerket men i det siste har den etter noen minutter godt i gang begynt å "poffe"/hoste og brenner ikke jevnt og har generelt dårlig effekt. Først trodde jeg det var den nye silencer cap'en som var roten til problemet men med orginal varmespreder er problemet fortsatt det samme. Jeg har demontert og renset alt som kan renses og demonteres uten at dette hjalp noe særlig. Har bare benyttet alkalytt fuel på denne og har forsøkt forskjellige merker men fortsatt samme problemet.

Noen som har vært borti noe lignende og har noen flere tips til ting som kan forsøkes ? Hvis ikke er det vel bare og levere den inn og reklamere... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. 

Hvor gammel er primusen?  Har selv hatt en for noen år tilbake som jeg selv med, dette når jeg brukte flytende drivstoff. På min var kjernen til problemet en dårlig o-ring som forårsaket falskluft/ trykk problemer mellom væske beholder og selve brenneren. 

Endret av steingrd
Fjernet sitatboks

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minute ago, Bragvin said:

 

Brennern ble kjøp inn nå i høst så er jo relativt ny, samme med flasken. Men du er inne på noe med o-ringer - sitter jo en i selve pumpa som monteres på flaska og en i skrukoblingen som kommer fra brenneren og monteres på flaska. Takker for tips jeg skal forske litt mere på den biten :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå hatt ute begge o-ringene og de virker veldig bra men satte dem inn med fett for å se om det ble noen forskjell og det ser ikke slik ut. Har selv tenkt på filteret i selve pumpen men primus har et kobber rør med en liten hvit dings i enden der det suges inn fuel - det virker ikke som om dette lar seg demontere på noen måte ? Har forsøkt å blåase gjennom der med ventil åpen og det gikk greit vertfall. Legger ved en video som demonstrerer problemet:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fant en måte å bytte dette filteret på optimus. Så skal prøve det neste gang.

Skjult lenke - logg inn for å se den   <-- kanskje du finner noe lurt her?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk filteret i enden av røret som suger drivstoff i pumpehuset og filteret i inntaket til brenneren (skru av slangen, så ser du det). Disse er like: små, sylindriske og mulig å kjøpe løst på fornuftige turutstyrforretninger. Ikke prøv å fjern filterne med mindre de ser tette ut, eller med mindre du har erstatninger klar. Du vil trolig ødelegge dem idet du fjerner dem. Blås dem ren før du gjør noe mer. Forsiktig bruk av trykkluft går også an.

Jeg vet ikke om dette er årsaken, men det er verdt å sjekke. Jeg ble etter tilsvarende symptomer oppmerksom på hvor mye skitt jeg hadde i drivstofftanken. Før var jeg heller ikke veldig oppmerksom på hvor jeg slengte fra meg drivtstoffslangen når jeg pakket. Nå bruker jeg noen plasthetter over slangen og over skrukoblingen på brenneren når slangen ikke er koblet til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle inspill folkens! Jeg finner kun et filter på multifuel'en min og det sitter helt i enden på innsugs stange som går ned i flaska. Jeg klarte å få pirket ut denne biten helt bare for å teste uten og den brenner nå med mye høyere effekt og helt dønn stabilt! Så altså er det kommet noe i det filteret, skal forsøke og file litt av filteret og montere på igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virker som årsak til problemet er funnet, det samme med løsningen :)  Fantastisk hvor mye godt som kan komme ut av et forum og en post ;)  Kjedelig å plages med turutstyret så bra om det ordner seg framover for din del!  

Endret av steingrd
Fjernet sitatboks

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd samme problemer som deg, men har merket at det ofte kommer en del dritt i drivstofftanken. Derfor har jeg ved flere anledninger før tur filtrert drivstoffet gjennom ett kaffefilter. Kanskje dette kan gjøre at problemet ikke dukker opp igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Kappet litt av på den filterbiten og remonterte, da var jagingen tilbake og effekten MYE dårligere. Siden jeg bare brenner ren alkalytt kommer jeg til å droppe filteret helt tror jeg :)

Jeg kuttet ut dette filtret for mange år siden. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det løste seg!

Et lite innspill til feilsøkingmetode: Siden brenneren også går på gass, vil å prøve med en gassboks kunne verifisere om feilen ligger i brennerdelen eller i pumpe/drivstoff-flaskedelen. Ved å kjøre gassboksen opp ned vil det gå flytende drivstoff gjennom systemet frem til dysa (selv om gass skal ha annen dysestørrelse). Brenner den normalt på gass, er det pumpa/flaska/drivstoffet, gjør den ikke det er det slangen/brenneren. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være preventivt å filtrere fuel gjennom et kaffefilter når man fyller på flaska ja, skal prøve å huske på det ;) Bruk gassboks er også et godt tips for raskt å utelukke delene ja!

Igjen takker for alle flotte tips så får vi se hvodan det fungerer uten filter :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har eksprimentert litt videre men vet ikke om jeg er helt fornøyd med effekten fortsatt.... Det beste jeg får til er å koke 1l kaldt vann på ca 6m30sek.

Har da ventet til brenneren er godt igang på sin fulle effekt og tatt tiden fra kjelen ble satt på til det boblet. 

Hva mener dere er en akseptabel tid for å koke 1l kaldt vann folkens ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er 916 dager siden det var aktivitet i denne tråden. Det er fullt mulig å svare, men du kan jo vurdere å starte et nytt emne?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av esphojo
      Skal de gamle brennerne lagres med eller uten innhold i tanken?
      Ved jevnlig bruk er det enklest å la de stå med fuel i tanken, men om de blir stående i ubrukt en periode? Evt hvor lenge kan de stå med innhold?
      For min del gjelder det en eldre 111 (parafin) og en 8R (bensin).
      Noen med tanker rundt dette?
    • Av ost
      Som nevnt i primussamletråden fant jeg en Optimus nr. 00 på loppemarked nettopp. Her skal jeg prøve å lage en liten samling av bilder fra pussing, rensing og drift, samt det jeg finner om historiske fakta knyttet til når denne primusen er fra. 
      Først boksen - fin stand, men litt bulker i lokket. Primusen har så løse bein at det er vanskelig å sette den i boksen uten at beina folder seg ut igjen, med det resultat at lokket får bulker når man prøver å trykke det  ned over en metalldel som stikker opp. 

      Selve primusen ser fin ut, sotete og brukt, og parafinen har lekket ut i boksen. 


      I boksen ligger også en pose. Den er gjennomvåt av parafin, og det er vanskelig å lese hva som står på den.

    • Av fightingfalcon
      Hei! Jeg undrer meg litt angående bruk av bensinbrenner/gassbrenner i telt. Hvordan har dere «reglene» for brenning av bensin/gass i teltet? Jeg har tidligere brukt både bensin og gass i teltet, men har alltid vært litt skeptisk til sikkerheten rundt riktig lufting osv. Når jeg har brukt bensinbrenner har jeg alltid hatt alle tre ventilene i mitt helsporttelt på vidt gap, ofte har jeg faktisk hatt døra åpen også.(kanskje litt i overkant nevrotisk). Når jeg ser bilder av folk som sitter å brenner i teltet så er jeg nysgjerrig på hvordan dere utfører dette i praksis og om dere føler sikkerheten er i høysetet. Jeg tenker blant annet på de som er på vinterturer som fyrer for å ha varme i teltet. Hvor mye lufter man mtp å samtidig beholde varme i teltet?  Jeg er klar over basics som å ikke sovne med brenneren på, og at om man blir trøtt/svimmel eller tung i hodet så må man få lufta seg. I tillegg har jeg lest at bruk av varmeveksler på kasserollen under snøsmelting fører til ufullstendig forbrenning og mer kullos.
      setter stor pris på delte erfaringer og tips!
    • Av Hammer
      Investerte i en MSR Whisperlite Universal i fjor vinter. Brukte den da som nr.1 primus resten av vinteren med bensin. Og den fungerte utmerket! Svært fornøyd!
      Når sommeren meldte sin ankomst, så byttet jeg munnstykke og koste meg stort i fjellet og marka med en god Whisperlite med gass fyring.
      I mellomjulen begynte jeg å gjøre klart til årets første tur som skulle gjøres første helgen i januar. Det ble byttet tilbake til bensin munnstykket (ja! jeg er helt sikker på at det er riktig). Fyrte opp primusen, og den startet på normalt vis men hadde relativt gul flamme. Tenkte det var pga. at den ikke hadde blitt ordentlig varm enda. Slukket den kjapt, og dro på tur.
      Hele den turen var det mye gul flamme og synes kanskje ikke den leverte så mye varme som den normalt har gjort. Pusset og ordnet litt på den, men fortsatt ikke bedre. Var ute på en ukes tur nå nettopp, hvor det ble tilbragt en del timer i no koyer o.l. hvor jeg demonterte, skyldte gjennom slange, prøvde annen pumpe etc. flere ganger. Fortsatt gul flamme og litt liten effekt. 

      Nå er jeg tom for ideer. Håper Fjellforum Orakelet kan komme med et tips eller ti.
    • Av Nordhauk
      Var på telttur/isfiske i kalde og nydelige vinterforhold utenfor Tromsø i helga. Helgas valg av brenner var min samboers Primus Omnifuel, som hun fikk i julegave for to år siden. I går kveld, etter bytte av bensinflaske, oppstod et akutt problem som vi ikke fant ut av. De første 10-15 pumpene gikk som normalt, men plutselig var det null motstand i pumpa. Med ett lå selve pumpearmen helt løs og "slarka". Ved å vende pumpa opp eller ned, gled pumpearmen helt "viljeløst" frem og tilbake uten motstand. Forsøkte å demontere alt som kunne demonteres på pumpa, men fant ingenting annet som kunne tyde på noe gærnt, enn små avleiringer av noe som kunne minne om grafitt inni røret. 
      Erfaringer, tips mottas med takk! 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.