Gå til innhold
  • Bli medlem

Brukes revesaks for revejakt lengre?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

23 minutes ago, The Lone Wolf said:

Ring Fjelltjenesten/SNO først som sist, de er sikkert interessert i å følge opp dette. Også ift dyrets eget velbefinnede. Mange dyr kan klare seg med tre bein, og hvert eksemplar av fjellrev er viktig for ikke å snevre inn genmaterialet siden bestanden er liten.

Jeg vet ikke om det fremdeles utføres avl på fjellrev for framtidig tilbakesetting? I så fall kan kanskje dette dyret bli et avsdyr...?

http://www.nina.no/Forskning/Fjellrev/Avlsprogrammet-for-fjellrev

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å si hva som blir det mest riktige her, men ofte synes jeg terskelen for å skyte villdyr er for lav her i ellers relativt siviliserte Norge. Men om det kan være en reell mulighet å fange inn fjellreven og bruke den i avl dersom det er dyrevelferdsmessig forsvarlig ift skaden og det livet som tilbys i fangenskap så bør jo den muligheten forsøkes tenker jeg, ut ifra hva jeg kan uttale meg om da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@smgj  Litt usikker på om de har et avlsprogram fortsatt, men trur det. Det har jo vært litt diskusjon om hvorvidt det har vært bra å ha ville fjellrever i fangenskap og hvordan valpene klarer seg utsatt i naturen etterpå. Men antallet har økt etter utsetting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig godt forslag @smgj - absolutt bedre enn evt dyrepark e.l. Det er meldt liten storm og minus 13 i morgen kveld så det spørs om den befinner seg blant oss lengre da, men uansett skal vi ha det i bakhodet. Det blir litt sånn at man ser etter denne skapningen hver gang man kikker ut vinduet - merkelig det der. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Ja - jeg kjenner han og har snakket med han. Per L. Vil ringe igjen i morgen så får de ta aksjon. Stammen av dyr var nede i bare 50 dyr, så det er eksklusive dyr.

Det er rart han er bare rundt her. Vi har hatt et revehi bare 50 meter fra hytta i 5 år, så det kan jo godt hende at denne reven blir revemat selv, om det da ikke er fjellrev vi har hatt i nabolaget hele tiden. Vi begynner å spekulere på det...

Selve skaden er jo merkelig og litt unaturlig, og kanskje de finner ut av det om de skyter dyret. Den har ikke livets rett i vill tilstand slik den går her nå. Dessverre.

Bra du tar kontakt med Fjelltjenesten. :) I denne tilstanden du beskriver, er det bare de som bør avgjøre hva som bør skje med reven. Som andre har nevnt, katter, hunder, rever, rådyr, m.f., kan leve et langt liv med tre bein. Så, ingen fare med Fjellrevens tilstand. Du mener også at den ser bra ut, tross manglende bein.

Disse fjellrevene er fredet. Og "vi" forsøker å bygge opp noen bestander i Norge. Det er kun jakt og fangst på rødrev, som er tilatt, da i.h.t. lov/forskrifter.

Men etter min mening, er jeg gennerelt motstander av at folk forer ville dyr. 1) Da blir de tilvendt folk og mister sin skyhet. Mens andre folk jakter på dem. 2) Foring vil også føre til, at individer (og gener), som ikke har livets rett i Norge overlever. (Da kun så lenge, de samme folkene forer dem livet ut) Og som igjen fører til, en svakere rase. Det er kun i ekstreme vintere (eller myndighetenes planlagte bestands økning/utsetting),  at jeg synes dette er riktig. Forskere advarer også folk, mot slik "snillisme".

Ikke uvanlig, at ville dyr "snoker" rundt hytter og hus. Bl.a. så har jeg har ofte både rever, rådyr og elg, innom eindommen min i Lier (delvis tettbebygd område), selv om hunden (og tidligere hunder) jager dem ut. Grevling har på grunn av kamp med hundene, holdt seg unna i mange år. Men, jeg har aldrig foret ville dyr. Heller ikke på tidligere bosteder, på hytter, eller i camp i skog/fjell.

Hvis det er rødrev i området, lever ikke denne Fjellreven lenge rundt hytta di. Angående ulovlige sakser. Rever er kjent for, at de også gnager av eget bein, for å komme seg løs. Men det kan være mange grunner til, at denne reven kun har tre bein.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver har allereie kontakt med rette instansar men for andre som observerer fjellrev:

http://www.naturoppsyn.no/content/500048602/Meld-fra-om-fjellrev-i-sommer

http://www.nina.no/Milj%C3%B8overv%C3%A5king/Sett-fjellrev-Copy

Generelt angåande fjellrev i Børgefjell:
http://www.nasjonalparkstyre.no/Borgefjell/Nyheter/Fjellrev-i-Borgefjell/ 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk via fjelltjenesten beskjed om at naturen må få gå sin gang - bestemt av direktoratet.

I skrivende stund står reven 5 meter fra meg her - og det vedlagte bildet ble tatt for 2 minutter siden. Vi kommer ikke til å legge ut mer mat til den. Egentlig har den ikke tatt noe særlig av det vi har lagt ut, men den har et sted her ved hytta den hele tiden søker til. Det kan hende det er et musebol under terassen. Vi blir å følge med fremover når vi er her - om den klarer seg. Her nede blant folk finner den jo mat uansett..

 

IMGP3712.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rar konklusjon synes jeg. Hvis det hadde vært ett annet dyr enn denne fjellreven, ville den blitt forsøkt avlivet , istedet for å " la naturen gå sin gang". Å la naturen gå sin gang er enten å la den sulte ihjel, eller å bli spist (levende?) av ett rovdyr.

Dyrevelferdsloven er vel satt på papiret for at vi mennesker, når vi kan , skal prøve å reduserer dyrs lidelser. Men man diskuterer jo ikke med øvrigheita.:-?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturen er ikkje nokon leikeplass. Tragediar som dette skjer heile tida.
Det er heller ikkje sikkert den vil døy om naturen får gå sin gang. Det er mange historier frå den tida revesaks
fortsatt var i bruk om trebeinte revar som overlevde. Tidlegare i tråden er det også nemnt eit rådyr på tre bein.
Syns det er greitt å la den leve. Den har dårlege odds men dårlege sjansar er betre enn ingen sjansar. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å la naturen gå sin gang" gjelder ikke for dyr med økonomisk verdi. Som elg, for eksempel. En så skadet elg ville nok blitt avlivet. Er jo mye kjøtt å hente om den ikke er ødelagt av infeksjoner. En rev lider like mye som en elg i samme situasjon. Peronlig mener jeg at vi mennesker bør forsøke å hindre unødvendige lidelser når vi har mulighet til det. Slik det er nå synes jeg at det er en smule dobbeltmoralsk av direktoratet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikkje einig i at dette er dobbeltmoralsk. Hadde det vært eksempelvis ein raudrev eller grevling (dyr utan økonomisk verdi)
ville også eg gått for avliving. Poenget her er at fjellreven er utryddingstrua, ikkje at den har/ikkje har ein økonomisk verdi. Om
sjansane for å overleve for denne fjellreven var lik null burde ein vurdere avliving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.animalrescue.org/wildlife-rehabilitation-center/i-found-an-injured-wild-animal/

 

Tilfellene en ikke er klar over må naturen gå sin gang, det er de tilfellene en veit om som i dette som en bør vurdere inngripen da det let kommer i konflikt med etikk og dyrevelferd å ikke gripe inn. Det betyr ikke at den da skal skytes om skaden er behandlingsbar, se link over som et eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det er rett å legge ut video av denne stakkaren, men egentlig er den vel ganske kjapp til bens? Han har nå flyttet inn under terassen vår her på hytta. Vi har ikke lagt ut mer mat - men usikker på om vi ikke bør gjøre det før vi drar hjem. 17 minus ute nå og mye kaldere skal det bli. Den tåler det - men det er guffent å ha det slik.

Har sendt denne videoen til fjellrevprosjektet og til fjelltjenesten så får vi se hva de sier. Foten er som dere ser ikke helt av, men henger i en skinnbit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hege P. skrev:

"Å la naturen gå sin gang" gjelder ikke for dyr med økonomisk verdi. Som elg, for eksempel. En så skadet elg ville nok blitt avlivet.

Å sammeligne en tung elg, med et slankt, lett dyr, er vel noe søkt. Samme med at dette skulle ha noe med økonomi å gjøre. En elg vil ikke klare seg, på 3 bein! (heller ikke ei ku, en hest, o.l.) Men, rever kan. Det er ikke avlivningsgrunn for en katt, eller lett hundtype heller, om den har mistet et bein. Skader er så mangt, noe kan både vi og dyr leve med. Så en bør kanskje vite litt om ville dyr, for å avgjøre slikt.

Jeg ser ingen dobbelt moral her, kun forstand på ville dyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg håper er at noen i området har mulighet til å følge litt med - for dersom den ikke klarer å finne nok mat eller får infeksjon er det ingen tvil om at den vil lide. Men dersom den klarer seg med skaden til den får grodd (nei, ikke blir "hel", for det vil den ikke bli) så vil den kunne leve et helt ok liv lenge.

Naturen er ikke for pyser ... og jeg synes det er rett å la den få en overlevelsessjanse - i sær siden det er en art hvor hvert overlevende individ har stor verdi. Er dette f.eks en tispe så kan det godt henne hun kan få hvalper dersom hun overlever skaden&vinteren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besynderlig at ikke offentligheten vil ta seg av denne karen og inkludere ham i et avlsprosjekt i stedet. Fremtiden er nok ikke helt beksvart nå heller, trebeninger jo har klart seg mot alle odds før, det kan denne også klare om han unngår infeksjoner. Men en skulle jo tro at verdien av dette genmaterialet sto høyere i kurs enn så når bestanden er så sørgelig lav som i dag. Et par hundre individer i fordelt på noen lokasjoner i Norden er ikke store greiene å føre arten videre på. En kan nesten lure på om saksbehandlerne hos direktoratet fortsatt er litt i feriemodus etter jula. Med litt kyndig veterinærhjelp er ikke en eventuell infeksjon nødvendigvis noe stort problem og han vil få enkel tilgang på føde og kunne få svært så levedyktige avkom på tross av sin skade. En skadet og ellers frisk rev med svake sjanser ute i naturen må jo også være det ideelle dyr for nettopp avlsprosjekter?
En litt merkelig vending på denne saken synes jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får håpe direktoratet våkner etter ferien i morra og heller får bedøvd den og sett på skaden, den kan være mulig å behandle og da blir det for dumt (og tragisk) å la den gå slik. Slik det er nå er det dyremishandling når en veit om situasjonen. Som @Ståle Sæther skriver burde denne kunne være en aktuell kandidat til en avlsstasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Ståle Sæther skrev:

Besynderlig at ikke offentligheten vil ta seg av denne karen og inkludere ham i et avlsprosjekt i stedet.

Den er selvfølgelig med i avelsprosjektet, enten den er første generasjon, eller tidligere. Fjellreven var utdødd, før prosjektet startet. :) Og denne kan fremdeles bidra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Landsem
2 timer siden, Tiur3 skrev:

Den er selvfølgelig med i avelsprosjektet, enten den er første generasjon, eller tidligere. Fjellreven var utdødd, før prosjektet startet. :) Og denne kan fremdeles bidra.

Ifølge forskerne så var det slik. Oppdrettsrevene, på sin side, vokser opp uten den naturlige tidligsosialiseringa og lever på fór fra diestadiet og lang tid etter utsetting. Disse er vel fra stammen som var igjen innafor Sæterfjellet i Tjønnglupen, ikke langt unna der oppdrettet foregår i dag. Det var vill rev der i en kjent lokasjon på 90-tallet ihvertfall. Jeg vet ikke om det er registrert etablering av familegrupper i de nye områdene, som klarer seg, eller om der bare er snakk om individer som settes ut rundt foringsautomatene og nærmest blir halvtamt åte for predatorer i de områdene man vil ha dem til å etablere seg. Har en mistanke om at mye blir ekstravagant svinn i den nådeløse næringskjeden. Alvsdyra lever i fangenskap hele livet og det er flere likhetstrekk med pelsdyrdrift enn det reelle, ville livet avkommet flys ut til med helikopter med jevne mellomrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en rødrev får øye på den , er det slutt. Med bare tre bein klarer den aldri å komme seg unna en rødrev . Den vil ha vanskelig nok med å skaffe seg naturlig mat. Som å stjele fra de store rovdyrene , som fjellreven ofte gjør. Ikke usannsynlig at det var slik den ble skadet . Til mer jeg ser på den , jo mere overbevist er jeg om at den burde blitt avlivet. Slik den er nå kan den bare overleve som halvtamm som blir matet av folk som synes synd på den. Eller i ett bur/innhengning hos noen forskere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.