Gå til innhold
  • Bli medlem

Brukes revesaks for revejakt lengre?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Kom en liten hvit tillitsfull og skrubbsulten fjellrev utenfor hytta vår i dag.krabat.jpg.6eeef6207622ff1b8eb32ed5ecdbe

Han manglet en fot foran. Når jeg ringte fjelltjenesten sa han at det var tøffe forhold i fjellet for reven nå, og at de trakk ned mot folk om det ble for hardt. Men de har "mange fiender". Vi har hytta noen km fra Børgefjell NP.

Er det sånn at noen jakter rev eller rovdyr med saks lenger? Ulovlig eller lovlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vanskeilg for å tro at det er en fotsaks som har laget denne skaden. Ingen bruker fotsakser for fangst lenger , fordi de er ulovlige. Og dermed er de ikke i salg. Men det er mulig at det er en softcatch felle som en eller annen rovdyrforsker har satt for å fange fjellrev, eller kanskje jerv for ett eller annet rovdyr prosjekt der de vil fange rovdyr for radiomerking. Dette er noe som gjøres ofte. Det er ikke så mange som tenker over dette. At for å kunne sette en gps krage på ett rovdyr, så må det fanges først på en eller annen måte.                                                                                                                                                                                                                                                

Noe som er like sannsynlig er at fjellreven har blitt skadet av en jerv den har forsøkt å stjele mat fra. Eller blitt skadet av ett annet rovdyr, som foreks en rødrev .                                   

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk meg på en gammel fotsaks lengre nord i landet en gang, og det er derfor jeg lurer på om den fortsatt er i bruk. Men har ok sett litt for mange filmer fra alaska. Det kan også hende at den er blitt påkjørt.

Den kom tilbake hit nå og har spist opp alt vi har lagt ut av mat til den. Mulig vi bare må få noen til å skyte den i morgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brukes jo fortsatt drepende feller i Norge. Godkjente feller, som ikke er fotsakser, men drepende. Likevel er det ikke lov å sette dem slik at rev kan fanges i dem, og for en erfaren fangstmann som  jakter arter han har lov å sette feller for , er det ikke vanskelig å sette feller slik at ikke dette unngås. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn
58 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Den kom tilbake hit nå og har spist opp alt vi har lagt ut av mat til den. Mulig vi bare må få noen til å skyte den i morgen. 

Det är väl inte ett beslut ni kan ta? Det är så vitt jag förstår en fredet art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra dyrevelferdsloven

 

" Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret, avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid."

Så altså når gjelder denne reven, som jo ikke er storvilt , bør dere bare gjøre så godt dere kan og få avlivet den snarest...

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Robinson skrev:

Klippet fra dyrevelferdsloven

 

" Dersom det er åpenbart at dyret ikke kan leve eller bli friskt, kan den som påtreffer dyret, avlive dette med det samme. Dyr fra dyrehold og storvilt skal ikke avlives i henhold til denne bestemmelsen dersom det lar seg gjøre å få tak i eieren, veterinær eller politiet innen rimelig tid."

Så altså når gjelder denne reven, som jo ikke er storvilt , bør dere bare gjøre så godt dere kan og få avlivet den snarest...

Takk for veldig godt tips. Skal se etter den i morgen og ringe fjelltjenesten igjen så får de komme om jeg ser den. Jeg tenkte mest på at den er såpass fredet som den er. Stusset litt siden den var så tillitsfull, men jeg tror ikke de har satt ut fjellrev her - det er vel lenger nord - mot Saltfjellet. Det er mye spor etter rovdyr her så det forundrer meg ikke om den er kverket i morgen. Så jervspor i dag, så de er jo konkurrenter og ikke så nøye i matfatet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellrev kan være relativt tillitsfull, derfor den ble lett desimert i et så stort antall som den ble. 

Fotsakser er forbudt, men det er tilfeller hvor folk bruker slike ulovlige. Fotsakser er forbudt med god grunn! 

La SNO avgjøre om en må avlive den, de er rette instansen i detta tilfellet. 

Endret av The Lone Wolf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også si at trebeinte dyr kan leve lenge. Der jeg bodde før gikk det ei trebeint rådyrgeit. (Den hadde 4 bein, men hadde skadd det ene forbeinet sånn at det nederste leddet ned mot kloven var ubrukelig. Hun støttet seg på det dersom hun måtte, men gikk ikke på det til vanlig.) Vi trodde at hun kom til å stryke med ganske radig, men så den igjen året etter med kalv langt utpå sommeren.

Nå er rådyr ganske stort, med få naturlige fiender her på Østlandet og heller ikke avhengig av å jakte for å få seg mat, men jeg vil likevel mane til varsomhet med å selv ta avgjørelsen om at den ikke har livets rett - og spesielt siden det er en beskyttet art. Ta iallfall først kontakt med SNO som TLW nevner sånn at du ikke setter deg selv i en posisjon hvor du i verste fall blir straffeforfulgt i etterkant.

Endret av smgj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo satt ut en del fjellrev i et forsøk på å få disse til å etablere seg. De revene som blir satt ut har øremerker, men jeg klarer ikke å se om denne reven som besøkte deg har slike merker. Hvis den ikke er merket så er det muligens en rev som er født i vill tilstand og da er nok terskelen for å oppsøke mennesker noe høyere. (Bilde, øremerket rev.)

Fjellrev.jpg

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte dyr! Ser hvorfor det svenske klesmerke valgte dette dyret som logo :) Synd den mest sannsynelig må bøte med livet.

ang revesakser er det fremdeles tjuvjakt med disse. Ikke lenge siden det ble oppdaget rev i revesaks i sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens fotsaks ble forbudt for ganske så mange år siden ble vanlig revesaks ulovlig for kun kort tid siden. Såpass ferskt at det er ikke utenkelig at ikke alle revefangere har fått med seg dette. Ellers er vel mye av grunnen til at disse også ble forbudt en del uheldige episoder med hunder som gikk i saks. Oftest saks satt på en ulovlig måte. De som ikke brydde seg om regler før bryr seg vel dessverre ikke om regler nå heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del som ikke har fått med seg forbudet . Jeg foreksempel. Nå har ikke det noen betydning siden jeg ikke fanger rev , eller noen andre dyr , men jeg trodde til jeg leste denne tråden  og sjekket påstandene her mot fangstforskriftene, at godkjente feller forsatt var lovlig. Nå er det revebås som gjelder , eller vanlig jakt. 

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Robinson skrev:

Det er nok en del som ikke har fått med seg forbudet . Jeg foreksempel. Nå har ikke det noen betydning siden jeg ikke fanger rev , eller noen andre dyr , men jeg trodde til jeg leste denne tråden  og sjekket påstandene her mot fangstforskriftene, at godkjente feller forsatt var lovlig. Nå er det revebås som gjelder , eller vanlig jakt. 

Nå ble vel fotsaks forbudt i 1932 etter hva jeg har lest, så vi får håpe at akkurat det ikke henger igjen hos så veldig mange aktive jegere :P
Godkjente feller er fortsatt lovlig, fotsaks har bare ikke vært godkjent felle på ei stund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Heriks skrev:

Nå ble vel fotsaks forbudt i 1932 etter hva jeg har lest, så vi får håpe at akkurat det ikke henger igjen hos så veldig mange aktive jegere :P
Godkjente feller er fortsatt lovlig, fotsaks har bare ikke vært godkjent felle på ei stund. 

 Men nå er altså ingen drepende feller lov å sette for rev, slik jeg kan lese meg til i forskriften. Nå er det bare levende fangst som gjelder når det gjelder rev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Robinson skrev:

 Men nå er altså ingen drepende feller lov å sette for rev, slik jeg kan lese meg til i forskriften. Nå er det bare levende fangst som gjelder når det gjelder rev...

Det er helt sikkert noen som kan forskriftene bedre enn meg, men mener du har rett der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var det nære på at jeg mistet en av mine alaskans i ei stor fotsaks. Den var satt ut like under vann i en stille bekk, åtet med ei gulrot. Hunden vimset rundt i vannkanten mens jeg stod like ved siden av. Da så jeg at hunden ble interessert i noe i vannet, stakk hodet ned for å plukke opp noe. Gulrota. I aller siste øyeblikk fikk jeg sett saksa og røsket til meg hunden. Saksa var satt ut etter bever, og var stor nok til at hunden hadde fått den over hodet eller nakken om jeg ikke hadde stoppet den.

Jeg utløste fella og kontaktet viltnemda, men fordi det var en helligdag kunne ingen komme for å se på saken. Men jeg fant eieren til saksa etter hvert. Da fant han ut hva jeg mente om saken..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sikkert en conibearfelle. Ikke fotsaks. Lovlig til bever. Skal settes under vann og slik til at slike episoder ikke skjer. Skal settes som gjennomgangsfelle der beveren naturlig passerer. Altså uten åte på utløser. Disse fellene er meget kraftige og bør brukes med stor forsiktighet! Har vært noen episoder hvor slike er plassert på land etter grevling eller rev. Skikkelig skummelt for hunder, for ikke snakke om barn som tilfeldigvis kommer forbi. Fullstendig ulovlig og uakseptabel bruk.

Det skal forøvrig alltid være lett å finne eier til feller ettersom de skal merkes med både navn og telefonnummer. Er de ikke merket er de ulovlige og du kan varsle oppsyn eller grunneier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det helt sikkert ikke conibear nei. Stygg sak. Mulig det da var en revesaks av den typen som nylig ble forbudt? De har feste for åte på midten og utløses når det dras i åte. Størrelsen tyder også på det. Flaks du oppdaget det, slike er konstruert for å drepe. Fangstmannen burde vært anmeldt! 

Endret av knutis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer stadig noe nytt her.

I dag sto nok en gang 5 åringen og ved stuevinduet - da hun hvisket til mammam sin: " E tør ikke blunke en gang!".

56883d59175aa_Utennavn.jpg.3111b4c1eb88a

Fikk spist litt og reven ser jo ut som den er i god kondisjon ellers, men om den kommer nok en gang må jeg ringe fjelltjenesten igjen så får de ta aksjon. Jeg tror ikke det er satt ut rev i Børgefjell men er usikker på det. Det har vært en liten stamme der og den er ikke merket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring Fjelltjenesten/SNO først som sist, de er sikkert interessert i å følge opp dette. Også ift dyrets eget velbefinnede. Mange dyr kan klare seg med tre bein, og hvert eksemplar av fjellrev er viktig for ikke å snevre inn genmaterialet siden bestanden er liten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, The Lone Wolf skrev:

Ring Fjelltjenesten/SNO først som sist, de er sikkert interessert i å følge opp dette. Også ift dyrets eget velbefinnede. Mange dyr kan klare seg med tre bein, og hvert eksemplar av fjellrev er viktig for ikke å snevre inn genmaterialet siden bestanden er liten.

Ja - jeg kjenner han og har snakket med han. Per L. Vil ringe igjen i morgen så får de ta aksjon. Stammen av dyr var nede i bare 50 dyr, så det er eksklusive dyr. 

Det er rart han er bare rundt her. Vi har hatt et revehi bare 50 meter fra hytta i 5 år, så det kan jo godt hende at denne reven blir revemat selv, om det da ikke er fjellrev vi har hatt i nabolaget hele tiden. Vi begynner å spekulere på det...

Selve skaden er jo merkelig og litt unaturlig, og kanskje de finner ut av det om de skyter dyret. Den har ikke livets rett i vill tilstand slik den går her nå. Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.