Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt telt : svea3 vs fjellheimen


Daniel Oaland

Anbefalte innlegg

Hei, skal ha nytt vinter telt da mitt exped orion 2 blir litt for lite mtp matlaging og "velferd" på vinterstid.

har kikket på både helsport svea 3 og fjellheimen xtreme 3.

såvidt jeg klarer å se er den største forsjellen kun at svea har et ekstra bagasje rom. Dama er meget intresert i dette, men jeg er noe usikker på om dette vil bli brukt no særlig, av erfaring så er det jo slik at jo større plass du har, mer mer drit drar du med inn :)

noen som har prøvd begge kansje, og har noen erfaringer de vil dele? Det setter stor pris på :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare bagasjerom som er poenget, det er to innganger, det vil også gjøre at en av de vil alltid være i le. Inni teltet har du mer takhøyde i lengderetningen, og ikke minst er endeveggene rette i innerteltet, slik at ikke soveposen ikke kommer i kontakt med dukene og blir våt i fotenden.

Jeg har ikke Svea, men Hilleberg Keron 3GT, det har tilsvarende konstruksjon, jeg valgte dette fremfor Svea. Finnes også med to like fortelt (ikke GT). Et lettere alternativ er Kaitum også dette med to innganger. Nammatj er et Keron med bare 1 inngang. Sjekk også ut disse teltene. 

Sportsnett har noen telt på tilbud for øyeblikket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir selvølgelig litt smak og behag, men hvis ikke vektforskjellen betyr noe hadde jeg selv utvilsomt gått for Svea. Det har rette vegger i begge endene (mye større romfølelse), mens Fjellheimen skrår i bakkant - det kan jeg ikke fordra. To innganger ser jeg også på som et pluss. Men det er meg, for andre betyr det kanskje ikke så mye...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er to innganger med et lite fortelt, og et stort, er en fordel når man er to personer. Man har hver sin sekk i hvert fortelt + man lager mat i det største. Den som står først opp kan velge utgangen i fotenden slik at man slipper å fikle med glidelåsen foran ansiktet til den som ligger igjen og sover. Rette vegger er gulljevt, og man unngår at soveposen dynkes av kondensvann i fotenden. Jeg bruker selv er Katium 3 GT, og er kjempefornøyd. Når det gjelder 3 eller 4 mannstelt på pulktur, så ville jeg nok godt for den ekstra plassen et 4 mans telt gir. Du skal hovedsakelig bruke det i forbindelse med pulk, og da tenker jeg snø og kulde.... :-) Et 4 manstelt er en del mer krevende å varme opp i kalde grader på grunn av større volum. Men nå er ikke jeg så 'tøff' at jeg har primusen i innerteltet. Den står i ytterteltet med innerteltet åpent. Jeg mister mye varme på den måten. Men jeg er veldig tilhenger av hvilepuls på tur :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 eller 4 kommer også litt an på bruken. Jeg har et Svea 4 som jeg bruker vinterstid. Som regel er det 2 som bruker det. Hovedgrunnen min for 4 kontra 3 er at:

1. Vekt spiller liten trille fra 3 til 4 da det hovedsaklig er pulktransport.
2. Turtypen jeg oftest er på er å gå inn til en lokasjon og bli der noen dager. Dermed blir det mer leir enn overnattingsplass. Og da liker vi å slå oss litt løs og rote litt og gjerne kanskje henge opp ting til tørk osv og liker derfor den ekstra plassen. 


Jeg valgte Svea foran Fjellheimen pga ekstra bagasjeplass (som også er begrunnet i pkt 2) og fordi vi som oftest ligger samme sted så er det kurant med en annen inngang om vindretningen har snudd en dag eller 2. I tillegg tar vi gjerne inn ekstrabagasjen til det ekstra rommet fra pulken fordi vi gjerne driver og drar med pulken rundt på vannet når vi isfisker osv...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 1.1.2016 at 9.28, Daniel Oaland skrev:

Takk for svar, @Espen Ørud hvor mye ekstra plass har dere i 4? Prøvde å måle opp i stua hjemme, og da var det jo et haaav av plass, men hvordan er egentli dette i praksis? 

Og om noen vet, hvorfor får du ikke 3 i rød og gul farge?

Det er et hav av plass i praksis også, men som sagt så synes jeg det er veldig digg sånn at begge har plass til å rote. Jeg er som regel på tur med en kompis. Hadde sikkert trivdes med mindre plass på tur med kjæresten f.eks.

Jeg har både flere telt og også lavvo til sommerbruk så har utelukkende prioritert de tingene jeg vil ha til min type turer på vinteren. 

 

Jeg hadde valgt annerledes dersom jeg hovedsaklig hadde hatt ekspedisjonsaktige turer med nedpakking hver dag, at bagasjen blir igjen i pulken osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Bjørja skrev:

Har aldri helt skjønt hvorfor ikke Helsport lager et telt a la Hilleberg Keron/Kaitum. Det vil si et tunneltelt med rette vegger og to innganger. 

Svea som ble diskutert tidligere har rette endevegge og to innganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Tor Magne said:

Men hvorfor kan de ikke lage Svea i lettvektsutgave mon tro? Det vil jeg tro hadde blitt storsalg av.

Ja, eller en tomanns-versjon med samme kraftige duk - det ville gjort teltet betydelig lettere. Og en tomannsversjon med litt lettere duk (ikke superlight) ville kanskje havnet godt under 3 kilo. Da hadde jeg vurdert kjøp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.