Gå til innhold
  • Bli medlem

Basis for turmat og privat import av matvarer.


Odd Bjørn

Anbefalte innlegg

Jeg har nok litt for mye fritid, derfor får jeg alltid noen snodige ideer :)

Det irriterte meg litt at jeg ikke fikk importert matvarer fra utlandet, så nå har jeg like så godt registrert meg som privat importør av mat/næringsmidler hos mattilsynet. Jeg skal ha en samtale med de over nyttår, men så lenge det er import til eget bruk virker det som grei skuring. En fordel er det også hvis varen er produsert innen EU.

Det jeg i første gang har sett på er tørka grønnsaker som kan brukes som en basis for porsjonsmåltider. Jeg har tatt utgangspunkt i dette produktet: https://www.buywholefoodsonline.co.uk/dried-vegetables-mixed-10kg-bulk.html

 

Når det gjelder næringsinnhold har jeg lagt mest vekt på (Kcal), og kommet fram til dette regnestykket. ( prisen er inkl.varen,frakt og 15% mva) Det er ikke toll på denne varen, men det kommer vel noen kroner i tollbehandling i tillegg.

 

TØRKA GRØNNSAKER.

Potet,gulerot,løk,kålrabi,kål,purre,grønne bønner, erter.

Næringsinnhold pr.100 gram

Energi (Kcal) 324

KNORR OKSEKJØTTBULJONG.

Næringsinnhold pr.3 dl

Energi (Kcal) 15

Tot. (Kcal) 339

Pris pr. 100 gram porsjon tørrvare kr 15,- I tillegg kommer eventuelt kjøtt/ris.

Når jeg sammenligner dette med Real Turmat`s Storfegryte så er det en differanse på (Kcal) 139 i favør real Turmat. Men når det gjelder pris (riktignok uten kjøtt/ris i min variant) og jeg regner en snittpris på kr 65,- for 100 gram Real Turmat så mener jeg at jeg kan lage meg mye god mat med en prisdifferanse på kr 50,- pr.100 gram :)

 

Som sagt..jeg har alt for mye fritid :)

 

Endret av Odd Bjørn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lett og lett men finner ikke tilsvarende produkter her til lands..bortsett fra i toro sine suppeposer da, men de er det null næring i.I Toro sin "Beste grønnsakssuppe" er det 25 Kcal pr.100 gram.

Og ja..blir sikkert nok til flere :) , da det svarer seg og kjøpe inn i stort pga.fraktkostnader.

Men jeg skulle jo fått til import av noe tørka kjøtt også :)

 

Endret av Odd Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Odd Bjørn skrev:

Jeg har lett og lett men finner ikke tilsvarende produkter her til lands..bortsett fra i toro sine suppeposer da, men de er det null næring i.I Toro sin "Beste grønnsakssuppe" er det 25 Kcal pr.100 gram.

Mulig at du sammenligner energiinnholdet i ferdig vare med energiinnholdet med tørket vare? Kunne jo tatt en telefon til disse http://www.caldic.se/no/products/alphabetical/0/torkede-gronnsaker/

De selger også i 10 kg pakker - men ikke sikkert de selger til private.

Var egentlig et utrolig bra utvalg i den nettbutikken der i UK - men synd de er så langt unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget med å mikse selv er vel like mye at det blir bedre enn real og man får mer variasjon.

Jeg kjøpte fra Packit Gourmet når jeg var i USA og mikset mine egne retter. De er dessverre ganske dyre og også veldig høy fraktpris til Norge, men veldig bra kvalitet på råvarene. 

Grønnsaker og poteter er primært karbohydrater og litt proteiner. Rene karbydrater er 400 kcal pr 100 gram, men så høyt kommer du kun med raffinert sukker eller polert ris. Du øker kcal pr 100 gram ved å tilsette fett. Kokosmelk i pulver gir f.eks både meget god smak og øker fettmengden i retten (kjøpes på asiatiske butikker). Du kan også ha med en liten flaske med olivenolje som du blander inn i den ferdige retten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forøvrig anbefale iherb.com. De har lave fraktpriser til Norge og sender kjapt. Hold hver bestillingen under 350 kroner inkl frakt så slipper en moms og tollgebyr. Tomatpulver i storposer er f.eks veldig god som base i gryteretter. Tørket cheddarost i pulverform gir også masse smak til diverse retter. Frontier Products som de fører synes jeg har mye bra, liker også eggepulveret de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Iver skrev:

Mulig at du sammenligner energiinnholdet i ferdig vare med energiinnholdet med tørket vare? Kunne jo tatt en telefon til disse http://www.caldic.se/no/products/alphabetical/0/torkede-gronnsaker/

De selger også i 10 kg pakker - men ikke sikkert de selger til private.

Var egentlig et utrolig bra utvalg i den nettbutikken der i UK - men synd de er så langt unna..

Ferdig vare kontra tørket vare..hva er forskjellen hvis det bare tilsettes varmt vann ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Oddbjørn skrev:

Hovedpoenget med å mikse selv er vel like mye at det blir bedre enn real og man får mer variasjon.

Jeg kjøpte fra Packit Gourmet når jeg var i USA og mikset mine egne retter. De er dessverre ganske dyre og også veldig høy fraktpris til Norge, men veldig bra kvalitet på råvarene. 

Grønnsaker og poteter er primært karbohydrater og litt proteiner. Rene karbydrater er 400 kcal pr 100 gram, men så høyt kommer du kun med raffinert sukker eller polert ris. Du øker kcal pr 100 gram ved å tilsette fett. Kokosmelk i pulver gir f.eks både meget god smak og øker fettmengden i retten (kjøpes på asiatiske butikker). Du kan også ha med en liten flaske med olivenolje som du blander inn i den ferdige retten.

Selvfølgelig er smaken viktig, derfor trengs det litt utprøving. Nå er ikke jeg så skarp når det gjelder ernæring, men der er det som du sier mulig med noen ekstra tilsetninger som gir både næring og smak.

En kan jo også bruke Quinoa, uten at jeg har noe erfaring med det selv da. http://bramat.no/kosthold/matvarer/2023-derfor-bor-du-spise-quinoa

Når det gjelder f.eks Real sin mat så syns jeg at det blir litt dyrt. Jeg håper jo og ha veldig mange døgn i teltet det kommende året :)

Endret av Odd Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Odd Bjørn skrev:

Ferdig vare kontra tørket vare..hva er forskjellen hvis det bare tilsettes varmt vann ?

 

Mulig jeg avsporer og i tillegg misforstår fullstending :) Men den engelske siden oppgir energiinnhold pr 100 gram tørket mat - mens jeg tror Toro oppgir energiinnhold pr dl ferdig mat. 

Blir uansett spennende å følge prosjektet ditt. Kunne jo spe på med litt Beef Jerky. Synd at kursen er så feil på USD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, Kjell Iver skrev:

Mulig jeg avsporer og i tillegg misforstår fullstending :) Men den engelske siden oppgir energiinnhold pr 100 gram tørket mat - mens jeg tror Toro oppgir energiinnhold pr dl ferdig mat. 

Blir uansett spennende å følge prosjektet ditt. Kunne jo spe på med litt Beef Jerky. Synd at kursen er så feil på USD

Mulig du har rett i det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jepp. En porsjon er 250 gram. En pose på Toro Grønnsakssuppe veier 47 gram - og gir 4 porsjoner a'250 gram.

Det vil si at man med 2 poser (100 gram)  får ca 2 liter suppe - ca 260 Kcal.

 

5 minutter siden, Kjell Iver skrev:

Jepp. En porsjon er 250 gram. En pose på Toro Grønnsakssuppe veier 47 gram - og gir 4 porsjoner a'250 gram.

Det vil si at man med 2 poser (100 gram)  får ca 2 liter suppe - ca 260 Kcal.

Men er jo litt morsomt da..Grønnsaker utgjør 50% av posens innhold, dvs at det kun er 5,87 gram grønnsaker  pr.porsjon hvis jeg ikke tar helt feil da :)

Endret av Odd Bjørn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Interessant at noen sjekker ut import av turmat. Kunne gjerne tenkt meg noe bedre tilbud. Men, hvorfor grønnsaker?

I tilegg til de godt kjente "Rett i koppen", som passer for en stor turkopp. Er det også kommet en konkuret (tror det var Knorr), med porsjonspakker, med bl.a. grønnsaker som går greit i samme kopp. Mener de siste var til ca. 6 - 8 kr. pr pakke. Og Toro sine R.I.K. er heller ikke dyre, hvis en kjøper paktinger ,med flere poser.

Men på turer under 2 -3 uker, er vel ikke grønnsaker viktig rnæring. Dreriomt så er fett og proteiner det. For min del så har jeg for mange år siden funnet "nøkklen, så jeg får nok energi for lange dager (8 - 10 t.), i tungt terreng. I lett terreng og/eller "korte dager",  er jo bl.a. Real godt nok. Men dyrt, hvis en er mye på tur.

Og for min del, så ønsker jeg til frokost og 1 - 2 luncher "rask karbo" produkter og ikke mye fett/protiner, det er tungt fordøylig og lite egnet rett før, eller under "marsj". På kvelden, ønsker jeg måltid med mye fett og proteiner. Så poser (el. paktninger) som kunne gi meg mulighet for å varriere fra ca. 1000 - 2000 Kcal. (i midagsposene) hadde trolig vært ideelt. Andre kan ha andre behov. Frokost og lunch ordner de fleste med kornprodukter, da helst oppbløtt. :) Ikke kald melk! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Odd Bjørn said:

Pris pr. 100 gram porsjon tørrvare kr 15,- I tillegg kommer eventuelt kjøtt/ris.

Når jeg sammenligner dette med Real Turmat`s Storfegryte så er det en differanse på (Kcal) 139 i favør real Turmat. Men når det gjelder pris (riktignok uten kjøtt/ris i min variant) og jeg regner en snittpris på kr 65,- for 100 gram Real Turmat så mener jeg at jeg kan lage meg mye god mat med en prisdifferanse på kr 50,- pr.100 gram :)

 

Som sagt..jeg har alt for mye fritid :)

 

Jeg synes det der er interessant og tenker som så at tørre grønnsaker, tørr melk gir mye næring (jeg snakker om næring, ikke kcal) pr gram. Og man kan tilsette vann og få en grei basis til så mangt. Om man så legger til litt fett og proteiner - f.eks smør og tørket kjøtt eller fisk eller noen biter spekepølse så må man ha god, næringstett, energirik og relativt lett mat.

Et annet aspekt er bløtleggings-/koketid. Bønner ville f.eks være lett og næringstett mat, men bløtleggingstiden gjør dem upraktiske. Frysetørket grønnsaksskav derimot vil trenge kun kort koke- eller bløtleggingstid. Det samme gjelder for hurtigris, men der er det kun energi, ikke særlig næring...

Potetmos i pose kan forresten brukes som fortykningsmiddel til sånne gryter.

Endret av smgj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en god del grønnsakstørekere å få kjøpt - har her noen erfaring med disse? En turkamerat lagde selv mye turmat basert på egentørkede grønnsaker i fjor, han rapproterte at det var både gøy og godt. Nå er ikke akkurat turmat den største utgiften, men noe sier meg at et produkt som koster omtrent 10 Real Turmat-poser kan tjenes inn av to kompiser i løpet av et år... https://www.expert.no/kjokken-og-matlaging/kjokkenapparater/frukt-og-sopptorkere/severin-od2940-fruit-dehydrator/p-242733/

Selv har jeg funnet veldig mye annen turmat med MYE smak på diverse innvandrerbutikker - spesielt de vietnamesiske i Oslo. Halvtørkede bananer i lommeformat - glimrende turmat med masse energi og smak. Og utvalget av supper, krydder og nudler gjør det enklere å vatiere all turmat.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, larserikm skrev:

Det finnes en god del grønnsakstørekere å få kjøpt - har her noen erfaring med disse? En turkamerat lagde selv mye turmat basert på egentørkede grønnsaker i fjor, han rapproterte at det var både gøy og godt. Nå er ikke akkurat turmat den største utgiften, men noe sier meg at et produkt som koster omtrent 10 Real Turmat-poser kan tjenes inn av to kompiser i løpet av et år... https://www.expert.no/kjokken-og-matlaging/kjokkenapparater/frukt-og-sopptorkere/severin-od2940-fruit-dehydrator/p-242733/

 

Den tråden under her beskriver tørking av mat.

Til trådstarter. Hvor mange porsjoner mat regner du med det blir ut av 10 Kg frysetørkede grønnsaker og hvilken pris tror du det blir til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Kjell Iver skrev:

Den tråden under her beskriver tørking av mat.

Til trådstarter. Hvor mange porsjoner mat regner du med det blir ut av 10 Kg frysetørkede grønnsaker og hvilken pris tror du det blir til slutt?

Jeg er noe usikker på hvor mange porsjoner det blir ut av det, jeg vet jo ikke hvor mye f.eks 100 gram tørket vare utgjorde før det ble tørket. Men jeg har tatt utganspunkt i 100 gram vare til en porsjon ( og husk, dette er bare som basis for et måltid, en legger jo andre ting til).

Men med 100 gram som utgangspunkt så blir det 100 porsjoner a`kr 13,40,-  Så kan en jo doble porsjonen, det blir da 50 porsjoner a`kr 26,80

Men husk..dette er bare et tankeekspriment fra min side enda, det finnes jo mye annet en grønnsaker og bruke som basis. Utgangspunktet mitt er å finne lage noe som smaker godt, er lett og ta med seg og er til en overkommelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Tiur3 skrev:

TS. Interessant at noen sjekker ut import av turmat. Kunne gjerne tenkt meg noe bedre tilbud. Men, hvorfor grønnsaker?

I tilegg til de godt kjente "Rett i koppen", som passer for en stor turkopp. Er det også kommet en konkuret (tror det var Knorr), med porsjonspakker, med bl.a. grønnsaker som går greit i samme kopp. Mener de siste var til ca. 6 - 8 kr. pr pakke. Og Toro sine R.I.K. er heller ikke dyre, hvis en kjøper paktinger ,med flere poser.

Men på turer under 2 -3 uker, er vel ikke grønnsaker viktig rnæring. Dreriomt så er fett og proteiner det. For min del så har jeg for mange år siden funnet "nøkklen, så jeg får nok energi for lange dager (8 - 10 t.), i tungt terreng. I lett terreng og/eller "korte dager",  er jo bl.a. Real godt nok. Men dyrt, hvis en er mye på tur.

Og for min del, så ønsker jeg til frokost og 1 - 2 luncher "rask karbo" produkter og ikke mye fett/protiner, det er tungt fordøylig og lite egnet rett før, eller under "marsj". På kvelden, ønsker jeg måltid med mye fett og proteiner. Så poser (el. paktninger) som kunne gi meg mulighet for å varriere fra ca. 1000 - 2000 Kcal. (i midagsposene) hadde trolig vært ideelt. Andre kan ha andre behov. Frokost og lunch ordner de fleste med kornprodukter, da helst oppbløtt. :) Ikke kald melk! :(

Hvorfor grønnsaker...Vel det er bare et ugangspunkt, det finnes nok mye annet på markedet som kan være inntressant. Både når det gjelder ferdige retter og ting en kan bruke som basis. Men jeg syns det er lite lite utvalg her til lands, derfor har jeg sett utover landegrensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har med fersk ris ved siden av så vil du jo knuse REAL på kalorier. Om en lar risen stå etter den er kokt til dagen derpå f.eks så halverer en kalori-innholdet, tar du en runde til tror jeg det bare er igjen 20% eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, sverto skrev:

Om du har med fersk ris ved siden av så vil du jo knuse REAL på kalorier.

Tror du missforstå litt. En vanlig prosjon (0,75 dl) Jasmin ris, ligger vel på ca 220 kcal. Selv en stor posjon ca 1 dl (80 gr.) kommer ikke opp i mer enn ca 285 kcal. Og de fleste middags posene til Real, ligger fra ca 570 - 630 kcal. Så ris alene, ligger dårlig ann. :)

Men om folk ikke trenger ekstra energi, kommer jo ann på turen og hvor mange timer de går hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missforsto ikke. Det var 139 og ikke 39 i differanse ser jeg, men uansett så vil fersk ris og en fet saus gjøre susen for å få samme kalorinivå.

Det vil uansett bli mye billigere da jeg ser REAL middager nå koster 89 kroner, noe som nærmer seg et ran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.