Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefaling av mellomstore ryggsekker?


krogh99

Anbefalte innlegg

Hei skal investere i en mellomstor ryggsekk, gjerne tilpasset damer. Helst i størrelsen 70-90 Liter. Jeg håper på at noen kan anbefale meg noen sekker, og hvis noen har noen erfaring med Lundhags V12 75 eller V12 90 så ønsker jeg gjerne å høre deres erfaringer. i en potensiell ryggsekk leter jeg etter disse kvalitetene:

-store/gode side lommer.

- to åpninger

- tåler vekt opp i 30 kg

- vanntett eller med regntrekk

- godt hoftebelte og godt+ stabilt bæresystem

- godt topplokk som holder seg på plass.

 

Håper på svar :)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :) Er i samme prosess. Etter ein del prøving og feiling for å finne mellomstor sekk som toler tunge bører har eg landa på to alternativ; Gregory Deva (prøvd, super med mykje vekt i) og Osprey Xena (ikkje prøvd, tomt overalt). Ein del mellomstore sekkar opplever eg er laga for volum framfor vekt, noko som eg har synes har vore vanskeleg. Alternativt kjem dei berre i herremodell, noko som gjer det vanskeleg då nesten samtlige har for breidt (also for "høgt") hoftebelte og klemmer på setemusklar og nerver som ligg ved bekkenkant, og eller har for langt hoftebelte slik at ein må sende dei til salmakar eller produsent for å få tatt av nokre cm. Gregoryen er så langt den einaste sekken i 80 L klassen eg har prøvd som ikkje klemmer på setemusklar osv og der eg har cm å gå på mtp å stramme hoftebeltet  ved tung bør eller fleire dagar på tur og "samantrekte" magemusklar. Både Gregoryen og  Osprey har spiselig eigenvekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30.12.2015 at 12.38, Tessatroll skrev:

Hei :) Er i samme prosess. Etter ein del prøving og feiling for å finne mellomstor sekk som toler tunge bører har eg landa på to alternativ; Gregory Deva (prøvd, super med mykje vekt i) og Osprey Xena (ikkje prøvd, tomt overalt). Ein del mellomstore sekkar opplever eg er laga for volum framfor vekt, noko som eg har synes har vore vanskeleg. Alternativt kjem dei berre i herremodell, noko som gjer det vanskeleg då nesten samtlige har for breidt (also for "høgt") hoftebelte og klemmer på setemusklar og nerver som ligg ved bekkenkant, og eller har for langt hoftebelte slik at ein må sende dei til salmakar eller produsent for å få tatt av nokre cm. Gregoryen er så langt den einaste sekken i 80 L klassen eg har prøvd som ikkje klemmer på setemusklar osv og der eg har cm å gå på mtp å stramme hoftebeltet  ved tung bør eller fleire dagar på tur og "samantrekte" magemusklar. Både Gregoryen og  Osprey har spiselig eigenvekt.

Tusen takk for godt svar :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun en sekk i den størrelsen og det er osprey aether 70. En god og lett sekk men 30 kilo er den ikke laget for. Maks 20. Generelt er osprey sekkene veldig gode, lav vekt, fornuftig priset, bra detaljer. Men det er ikke det beste merket når en skal bære tungt. Sekkene har for lav egenvekt og er da ikke kraftige nok. Til såpass vekt som 30 kilo er det bare en sekk jeg foretrekker og det er norrøna recon pack. Den er jo hele 125 liter og har høy egenvekt men er veldig stiv og god å bære tungt i. Synes 25 kilo i den er bedre enn 20 kilo i ospreysekken. Recon er vel 95 liter uten sidelommene. Da sparer du jo vekt men mister praktisk oppbevaringsplass.

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Borgern skriv er det mogleg å kjøpe ein storsekk og "strippe" den for å få ned eigenvekta. Til dømes Bergans Alpinist 100, 110 eller 130. Dette er ein anatomisk sekk og veg av di litt mindre enn pakkrammesekk, men toler framleis tunge bører. Eg brukte ein 110 L i sommar på ein lengre tur (med innsydd/forkorta hoftebelte). Eg bar på det meste 45 kg i den, på det minste omlag 30-32 kg. Ulempa med ei slik løysing er at du mister lommer når du strippar sekken ned i vekt, pluss at dei ikkje er spesielt komfortable på turar med mindre vekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Arc'teryx Altra 65. Både høyde og bredde på skulderstropper kan justeres. Er middels + fornøyd. Den er utrolig slitesterk og har ingen rifter / hull selv etter å ha fått en del juling. Takler 30 kg uten problemer så lenge man pakker med fornuft mtp vektfordeling. Det følger ikke med regntrekk men jeg opplever den som vanntett.

Det roterende hoftebeltet er jeg sånn passe fornøyd med. Synes selv den blir noe ustabil på ryggen med "åpen" rotasjon så pleier å dra til reimene. Beltet er i seg selv behagelig og godt men måtte bytte ut strammeklipset siden det ikke fikserte beltet godt nok. Visstnok et vanlig problem med disse sekkene.

Alt i alt en god sekk hvis den passer din rygg. Godt feste for liggeunderlag mm. nederst på sekken, men ikke den beste sekken for å feste ting under topplokket da dette er flytende (justerbar høyde).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.