Gå til innhold
  • Bli medlem

Flotteste utsikt mot Jotunheimen!


Thomas!

Anbefalte innlegg

Annonse

Man får da fine Jotunheim-panoramaer fra nordsiden også! Jeg har hatt nydelig utsikt mot Jotunheimen fra både Hestbrepiggene og Tverrådalskyrkja. Da ser man en uhorvelig mengde tinder med Glittertind til venstre, Ymelsfjell litt lenger til høyre med muligheter for å kjenne igjen topper som Heillstugutindene og Store Knutsholstind stikkende opp mellom de mer nærliggende kjempene, Smørstabbtindene enda litt lenger til høyre, Olavsbutopper og toppene i Uranos-området bak disse igjen, og så til slutt Hurrungane med det mektige Skagastøls/Styggedals-massivet som det mest iøynefallende.

Jotunheimen er fint sett fra øst også. Kan tenke meg at man får noen fine panoramaer fra topper som Heidalsmuen og Skaget, men i dette området er jeg ikke så bevandret enda.

Men er det noen her som har sett Jotunheimen fra vest!? Fra passelig avstand slik at man ser helheten? Hadde vært artig om noen kunne legge opp et bilde tatt fra den kanten, det har nemlig aldri jeg sett før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde fra Heidalsmuen,

dette fjellet rager godt opp og burde gi god utsikt (1745 m).

Likevel, man ser langt mindre enn feks. fra Høgeloft...

http://www.ii.uib.no/~petter/mountains/Heidalsmuen/42-54_annotate.jpg

Fra vest er det jo litt ugreit siden terrenget faller bratt den veien.

Utsikten fra feks. Høgste Breakulen på Josten er bra, men Hurrungane

dominerer og mye skjuler seg bak..

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.stoelsheimen.no/galleri/hoyanger/b/pages/brydalsfjellet-1.htm .

Det er nok verken det finaste eller det mest komplette skuet mot Jotunheimen, men det er eit flott skue mot Jotunheimen likevel. Her ser ein Hurrungane, og vidare mot Urdanostind, m.fl. Brydalsfjellet, 1109 m.o.h. er like vest for turstien frå Ortnevik ved Sognefjorden mot Norddalen i Stølsheimen. Utsynet mot Jotunheimen er flott frå Fagerdalsnipi, 1245 m.o.h., mellom Arnafjorden og Finnafjorden i Sogn óg.

Helsing Stuttjukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra bilder her, men alle bildene er vel tatt fra en eller annen fjelltopp, hvordan er utsikten tatt fra veien (Valdresflya)?

Utsikten fra veien er fin den, Spesiellt innover Leirungsdalen. Søk på Valdresflya, Gjende eller Leirungsdalen under bilder på Google, så finner du sikkert ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.stoelsheimen.no/galleri/hoyanger/b/pages/brydalsfjellet-1.htm .

Det er nok verken det finaste eller det mest komplette skuet mot Jotunheimen, men det er eit flott skue mot Jotunheimen likevel. Her ser ein Hurrungane, og vidare mot Urdanostind, m.fl. Brydalsfjellet, 1109 m.o.h. er like vest for turstien frå Ortnevik ved Sognefjorden mot Norddalen i Stølsheimen. Utsynet mot Jotunheimen er flott frå Fagerdalsnipi, 1245 m.o.h., mellom Arnafjorden og Finnafjorden i Sogn óg.

Helsing Stuttjukken.

Utsigten er ganske flott, men med en oppløsning på 50KB blir det ikke mye å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Valdres har vi mange steder med flotte Jotunheimpanoramaer. Noen mer storslåtte enn andre. Grindadn har jo utsikt i særklasse, men jeg er mest glad i utsikten fra Marsteintoppen ca 10 minutters gange fra mitt barndomshjem. Her sitter jeg ofte en time om gangen og bare nyter solnedgangen over toppene. Bare jeg får meg speilreflekskamera skal jeg få lagt ut noen skikkelige bilder fra flere gunstige steder i Valdres med Jotunheimpanoramaer.

post-568-133474412989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare jeg får meg speilreflekskamera skal jeg få lagt ut noen skikkelige bilder fra flere gunstige steder i Valdres med Jotunheimpanoramaer.

Hei Alek

Jeg tillot meg å ta bildet ditt litt i Photoshop. Om du tar fullversjonen du sikkert har og crop'er litt og justerer litt smått så kan det gjøres ganske mye med selv små kameraer..

Det er ofte ikke utstyret det står på :lol:

post-497-133474412635_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en fin bedring der ja. Har ikke studert alle mulighetene i Photoshop. Har vel blitt mest lek med manipulasjon, men ser absoludt mulighetene. Men det skader selvsagt ikke med et bedre utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ser man Jotunheimen fra veien mot Nørre Tørkjellsstølen. Her ser vi Strøndafjorden med deler av Fagernes og så videre oppover Øystre Slidre.

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=2400

Åhhh, skjønne bilder fra Valdres Alek! :lol: Særlig dette sommerbildet får meg virkelig til å lengte til varme sommerdager i Øystre Slidre. Skogkledde åser som stiger bakover og ender i selve høyfjellet. Det er vakkert i Valdres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får da fine Jotunheim-panoramaer fra nordsiden også! Jeg har hatt nydelig utsikt mot Jotunheimen fra både Hestbrepiggene og Tverrådalskyrkja. Da ser man en uhorvelig mengde tinder med Glittertind til venstre, Ymelsfjell litt lenger til høyre med muligheter for å kjenne igjen topper som Heillstugutindene og Store Knutsholstind stikkende opp mellom de mer nærliggende kjempene, Smørstabbtindene enda litt lenger til høyre, Olavsbutopper og toppene i Uranos-området bak disse igjen, og så til slutt Hurrungane med det mektige Skagastøls/Styggedals-massivet som det mest iøynefallende.

Jotunheimen er fint sett fra øst også. Kan tenke meg at man får noen fine panoramaer fra topper som Heidalsmuen og Skaget, men i dette området er jeg ikke så bevandret enda.

Men er det noen her som har sett Jotunheimen fra vest!? Fra passelig avstand slik at man ser helheten? Hadde vært artig om noen kunne legge opp et bilde tatt fra den kanten, det har nemlig aldri jeg sett før.

Har du noen bilder fra nordsiden? Eller kanskje noen andre har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen bilder tatt fra Hestbreapiggplatået. Det er også god utsikt mot de østre delene av Jotunheimen når man kommer nærmere Lomseggje. Mine bilder fra Lomseggje av for dårlig kvalitet til at jeg vil legge de ut, men noen andre kan sikkert bidra med bilder derifra?

En topp jeg kunne tenke meg å sett bilder i fra er Blåhøe/Jetta. Ikke bare har den god utsikt mot Jotunheimen, men også mot Dovrefjell og Rondane. Denne toppen ligger midt i mellom disse fantastiske fjellområdene.

post-568-133474412896_thumb.jpg

post-568-133474412908_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhhh, skjønne bilder fra Valdres Alek! :wink: Særlig dette sommerbildet får meg virkelig til å lengte til varme sommerdager i Øystre Slidre. Skogkledde åser som stiger bakover og ender i selve høyfjellet. Det er vakkert i Valdres!

Ja, det er vakkert i Valdres, og det er nettopp denne "oppbyggingen" mot høyfjellet, med skog, blanke vann, lune setervoller som gjør Valdres til det vakreste i Norge, og det deiligste stedet å finne sjelero.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaget, Mugnatind, Skinneggen og Blåskavelen er gode alternativer.

Mugnetind og Skaget (og Bitihorn også, for den saks skyld) er utrolig flotte utsiktstopper for Jotunheimen! Og når det nevnes Flya, behøver man jo ikke å gå lengre enn på Fisketjernnuten for å få hele panoramaet fra Rasletinden til Nautgardstinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var etterspurt legger jeg ut et par bilder av Jotunheimen sett nordfra fra Tverrådalskyrkja.

Det ene viser Hurrungane mens det andre viser mer østlige deler av Jotunheimen.

På sistnevnte bilde kan blant annet Galdhøpiggen og Skardstind kjennes igjen et stykke til venstre for midten. Til høyre ligger Smørstabbtindene. Rett til venstre for disse har Store Knutsholstind sneket seg med i det fjerne.

post-436-133474412927_thumb.jpg

post-436-133474412953_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.