Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips og råd til ny fiskestang


Stig84

Anbefalte innlegg

heihei!

 

Etter å ha brukt en del penger opp gjennom åra på skikkelig billig teleskop fiske sett og sett disse nesten falle fra hverandre etter en sesong synes jeg det er tid til å kjøpe noe bedre.

Men med null peiling på hva jeg burde kjøpe må jeg spørre dere om råd.

Er det noen bakdel å velge teleskop stang? Er for det meste på fjellet jeg fisker så burde ikke være alt for stor og tung

Noen fiskestenger og sneller dere kan anbefale?  pris har egentlig ikke noe å si

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp ei lang stang, 10-13 fot til fjellfiske. Da kaster du mye lengre ut og får mer fisk enn om du går rundt med en kort liten "strikkepinne". 

Milo green spirit 12 fot 8 - 30 gram er ei veldig bra stang. Hvis pris ikke har noe spesielt å si så er det bare å kjøpe den stanga. Ganske dyr, men det er virkelig verdt det! Den er en drøm å fiske med.

 

Ikke kjøp teleskopstang. Teleskopstenger har veldig dårlige egenskaper kontra vanlige stenger. 

Endret av Øuar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig med Øuar, selv om jeg liker litt lettere klasse på fjellfisket. Teleskopstenger har dårlige egenskaper sammenlignet med vanlige stenger. Lengre stenger kaster langt, men er ofte ikke like presise når en vil kaste kort og presist (f.eks. i et elvestrekk). 

Liker selv best stenger på 9-11 fot slik jeg fisker, og litt lettere slukklasse for sluker og spinnere fra 6-22 gram. Milo green spirit fås også i 11 fot 5-22 gram. I Budsjettklassen er en Shimano Beastmaster en robust og god stang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker mest med flue, men fikk en slukstang med haspelsnelle, begge Shimano, og sannsynligvis som solgt en pakke, i presang for to år siden. Superbra. Tror 10 fot stang, 5-22 gram. Man er vel ganske trygg hvis man ber om godt tilbud til maks 2-3000 i en seriøs butikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellfiske kan være så mangt. Fisker du mest i litt større vann med pen fisk og over skoggrensa er green spirit stengene nevnt ovenfor glimrende. Samme med andre lignende stenger selvsagt. Fine å kaste sildesluker laangt ut med  I mindre vann, elver og tjern ville jeg valgt noe lettere og kortere. Samme hvis du fisker i skogen. Og hvis du foretrekker lette sluker. Er det mest fisk opp til 500g med enkelte større slengere ville jeg også valgt noe lettere.  Kjedelig å dra småfisk på kraftig utstyr. Legg minst like mye penger i snella som i stanga! Skulle jeg personlig valgt ei stang til alt ørretfiske ville det blitt en 9-foter med kastevekt på 5-20g. Gjerne 5- delt for kort transportlengde.

Endret av knutis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to stk. Shimano Beastmaster BX. Den ene er 1.8 til 2.1 meter og den andre er 2.4 til 2.7 meter. 

Som du ser så kan du variere lengden på disse stengene og jeg bruker den korteste når jeg fisker fra kano eller langs bekker hvor det er mye vegetasjon. Den lengste er en trofast følgesvenn når jeg går på fjellet. 

Begge stengene har en anbefalt slukvekt på 3 - 14 gr. Dette passer bra for "lettspinn" fiske. Det er ikke ofte jeg bruker grovere redskap på fjellet.

Stengene leveres i en transporthylse, 63 og 64 cm. som passer bra utenpå sekken. 

Men de koster litt. Da jeg kjøpte dem var ordinærprisen kr. 1600,-, for en stang, men det var salg med 50% avslag så jeg fikk to stenger til prisen av en.

http://www.elbe.no/fisk/produkter/stenger/tidligere_modeller/16858/no

Snelle:

Jeg har flere sneller, men de som brukes mest er en liten shakespeare QUO, Mitchell Avocet II 500 og en Mitchell Avocet Gold III 500

Dette er små sneller, men jeg synes de er store nok for så lette stenger, og så bruker jeg fireline. Sterk og tynn line gjør at du kaster langt med små lette sluker og spinnere.

Hvis du er fornøyd med å kjøpe sett som består av stang + snelle så ser jeg at Villmarksbutikken selger sett som består av  Berkly Twilight Trevel + Mitchell Avocet Gold til en akseptabel pris. Jeg kjenner ikke til disse stengene, men jeg vil anta at det er en helt ok stang. f.eks.   Berkley Twilight Travel + Mitchell Avocet Gold IV / 804 L + 2000   til kr. 1299,-

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Fiske/Kombinasjoner/Reise-kombinasjoner/Berkley-Twilight-Travel-Mitchell-Avocet-Gold-IV-FD?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Berkley+Twilight+Travel+%2B+Mitchell+Avoce

Jeg liker å gå i en butikk og kjenne på redskapen. Spesielt er det greit å kjenne på balansen og hvordan snella går når den er festet på stanga. Du kan prøve flere sneller av samme type og oppleve at de føles forskjellig når du sveiver.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ikke behov for kastevekt over 15g til formålet. Lengde 9-10 fot? Fortrinnsvis med nok rygg til å kjøre fisk av litt størrelse. 4/5 delt stang som ideelt sett ikke er lengre enn pakket sekk.

1000/2000 størrelse snelle. Gjerne frontbrems for å tyne litt vekt for lange turer. 2000 anses av mange å kaste litt lenger. Muligens er det også noe mindre risiko for tugg på sen.  

Endret av Markamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fjellfiske (kasting med stang fra land på fjellet) så vil veldig mange oppleve at når man starter å benytte lengre stenger og kastevekter fra 18 gr og opp så vil man ofte få både mer og større fisk. Det kan egentlig ses på som et paradigmeskifte når det gjelder hvilket utstyr som faktisk er best egnet til fjellfiske etter ørret. Den typen utstyr som markedsføres som ørretfiskeutstyr er sjelden det mest effektive ørretfiskeutstyret. Lettspinnfiske er på generell basis mindre effektivt på fjellet enn lengre stenger og tyngre sluker. (Ingen regel uten unntak her da vel og merke....) Men undertegnede og mange andre med meg har opplevd å bedre fangstene betraktelig etter at små stenger for lave slukvekter ble byttet ut i tyngre skyts. Det anbefales prøvd ut for alle som ikke har testet det og som fortsatt fisker med korte stenger og lave slukvekter.

 

Endret av Øuar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Øuar

Jeg har alltid sverget til lettspinn på fjellet, men som du sier, det kan jo tenkes at større redskap ville gitt større resultat. 

Men det fordrer jo at det finnes større fisk, og det er det ikke så mye av her hvor jeg pleier å fiske. Når fisken passerer 500 gr så blir det storfisk i mine øyne, og heldigvis så er det ikke gjedde i våre fjellvann.

Men jeg har jo sett hvilke sluker Monsen bruker på sine turer og han får jo ganske bra med fisk hvis vi skal dømme etter det han viser på film. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid lurt å tenke godt over bruksområdet når man skal handle fiskestang. (og andre ting). Er dette den eneste fiskestanga man skal ha, eller er det en av flere? Og spiller vekt og transportlengde noen rolle? Selv har jeg (for) mange. I lengder fra 6 - 12,6 fot. Og den jeg bruker mest på fjellet nå er 12 fot 5-25g. Men da må det føyes til at mitt fjellfiske foregår i middels store og store vann hvor det er fisk av bra størrelse, gjerne 1kg+. Og bruker mest sluker på 12-25g. Skal jeg fiske i småvann i skogen hvor det ofte er trangt å kaste blir det heller en 7-foter med kastevekt opp til 12g. Der er 12-fotern håpløs. Med kun 1 stang er det viktig at denne dekker alle de situasjonene man kommer i. Men klart, fisker man stort sett under en type forhold kjøper man det som passer best der! 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Tar opp igjenn denne tråden her. Skal ha fiske til fjellet, altså over tregrensa. Bruker etterkvart kun 12 fot i sjøen der eg har littegrann erfaring etterkvart synes det fungerer mykje bedre enn med 9 fot så akkurat der er eg rimelig klar, vil ha ei på 11-13 fot til fjellfiske og. 

Har fiska lite i fjellet til no, er så og sei i startgropa så er avhengig av å lesa meg opp å høyra på andre. Siå eg er vant med å fiska med sluk så tenke eg først og fremst på stang til det, dei 2 andre alternativa eg veit om er makk og flågedupp. Ser Milo stanga som blir andbefalt, synes kanskje den blir litt i dyraste laget. tenkte kanskje litt på den her heller da http://www.baardsen.no/produkt/fiskeutstyr/haspelfiske/stenger/berkley/berkley-lrs-1103-im6-11-5-30-gram Kan den vera bra nok for fjellfiske med sluk? og vil den duga til makk og flågedupp og eller bør eg lika godt lera meg å fiska med fluestang først som sist og kjøpa meg ett sånt sett og ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kan virkelig anbefale min kombinasjon: Shimano BeastMaster 10" STC med kastevekt 7-21g og Shimano Aernos 2500-snelle. 

STC = reiseversjon. Er 5-delt, slik at lengden når den er nedpakket passer fint i sidelommene på sekken. 

Et annet alternativ er en Shimano BeastMaster / SpeedMaster 9" / 10" med kastevekt 3-14-gram, og en snelle i 1000-størrelse. Men på fjellet trenger man gjerne litt tyngre sluker og spinnere pga. mye vind, og da er det første alternativet helt perfekt. Får også litt sterkere utstyr å kaste dupp med (disse kan fort veie 15g). 

Med riktig tilpasset størrelse på utstyret får man lengre kastelengder (som er en fordel) og rett og slett større fiskeglede. 

Shimanostengene er av veldig høy kvalitet, og tåler masse. Ble anbefalt av 90% av de jeg spurte da jeg var på jakt etter utstyr. 

Selv bruker jeg vanlig snøre (mono / nylon) i 0.20-størrelse, men her også finnes det en million alternativer - men da øker også prisen. Min tankegang er at det er slikt jeg kan sette meg inn i på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.